بازدید 5383

توزیع پول معضل اشتغال و فقر را حل نمی‌کند/دفترچه بیمه را به دفترچه هویت تبدیل کردیم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: رابطه دولت و ملت بیش از همه وزارتخانه ها به کار وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی بستگی دارد، در بیانات مسئولان دولتی و مقام معظم رهبری موضوعات مهمی بیان شد و 4 موضوع مهم از جمله بحران فقر مطلق، آسیب‌های اجمتاعی، بحران صندوق‌ها و بحران معظل بیکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط است.
کد خبر: ۷۲۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴ 16 August 2017
با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودعلی ربیعی در تشریح برنامه های خود برای تصدی وزارت پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای کارگر و بهزیستی که هیچ پدر و مادری چشم انتظار آن ها نبود، اظهار داشت: این وزارتخانه تعاملات گسترده‌ای با بدنه اجتماعی در کل کشور دارد و افراد پیش از تولد تا بعد از مرگ خانواده ه‌ای آن‌ها با این وزارتخانه ارتباط دارند و وزارت تعاون لبه تماس نظام سیاسی و تعامل دولت با مردم است.
 
به گزارش «تابناک»، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: رابطه دولت و ملت بیش از همه وزارتخانه ها به کار وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی بستگی دارد، در بیانات مسئولان دولتی و مقام معظم رهبری موضوعات مهمی بیان شد و 4 موضوع مهم از جمله بحران فقر مطلق، آسیب‌های اجمتاعی، بحران صندوق‌ها و بحران معظل بیکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط است.

وی افزود: چند موضوع مهمی که ساختار حاکمیتی کشور با آن روبه رو است به نحوی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

ربیعی در تشریح سیاست‌های خود، گفت: در گذشته فرایند رفاهی کشور بدون هدفگذاری با سیاست‌های توزیعی ادامه داشت و من سیاست‌های رفاهی را بر چند دسته جبرانی، صدقه‌ای و مبنتنی بر هدفمندی تقسیم می کنم و معتقدم پول را در این حوزه‌ها هزینه کردیم ولی با پاشیدن پول معضل اشتغال و فقر حل نمی‌شود.

فرایند رفاهی همواره به درآمدهای نفتی وابسته بوده است

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم با بیان اینکه فرایند رفاهی همواره به درآمدهای نفتی وابسته بوده و این فرایند غیرطبیعی نامتوازن و غیرمستمر ادامه پیدا کرده است، گفت: وزارت تعاون صاحب نظریه و ایده است و باید توجه داشت که نظریه، بخش مهمی از کار برای رسدن به هدف است.

وی با بیان اینکه در زمینه سیاست‌های رفاهی وزارتخانه نظریه دارد و معتتقدم هیچ سیاست توسعه‌ای بدون داشتن سیاست رفاهی موفق نخواهد شد و شکست خواهد خورد، افزود: اگر مردم و پابرهنگان و محرومان از مواهب توسعه، بهرمند نشوند هیچ برنامه توسعه‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

ربیعی ادامه داد: برنامه ملی فقر زدایی و کاهش نابرابری، برنامه جامع حمایت با تاکید بر آسیب‌های اجتماعی، برنامه اشتغال فراگیر با تاکید بر مناطق محروم روستایی، این برنامه بر اشتغال و منطقه گرایی مبتنی است.

ارائه برنامه دهگانه ایجاد اشتغال از سوی دولت به مجلس

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم گفت: توانمندسازی، مهارت افزایی فنی حرفه ای و توسعه مهارت انسانی، ارتقاء امنیت شغلی و صیانت از سرمایه انسانی و منابع مادی در جامعه کار و تولید با همکاری شرکای اجتماعی، پایدارسازی صندوق های بازنشستگی، تبدیل بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌ها به پیشران اقتصاد ملی ، توسعه تعاون، توسعه فرهنگ کار و برنامه نظام تامین اجتماعی چند لایه برنامه دهگانه ای بود که به رئیس جمهور و مجلس تقدیم کردم.

وی افزود: نخستین برنامه ما امحای فقر مطلق و تحقق نظام تامین اجتماعی چند لایه است که در سخنان مخالفان نیز بر آن اشاره شده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند.

ربیعی بیان کرد: معتقدم نظام‌های حمایتی، تامین اجتماعی، بیمه‌ها، حمایت از گروه‌های هدف سازمان بهزیستی، صندوق‌های بازنشستگی، برنامه اشتغال فراگیر و مقابله با فقر از موثرترین کارهاست که با برنامه‍ریزی و سرمایه گذاری می‌توانیم فقر مطلق را امحا کنیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم با بیان اینکه من مسئول مقابله با فقر درآمدی، غذایی، سلامت، شناختی، حرکتی و عاطفی هستم و اقدامات لازم را در این انجام می‌دهیم، گفت: امحای فقر آرمان انقلاب بوده و آرزوی امام، تاکیدات رهبری و برنامه رئیس جمهور امحای فقر است.

ربیعی گفت: از ریاست مجلس شورای اسلامی تقاضا می کنم که با توجه به آمادگی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس همت مشترک کارگروهی برای صورت بندی کردن مسئله فقر باکمک دولت باتوجه به برنامه های ارائه شده، تشکیل دهند. نتیجه انقلاب بزرگ جمهوری اسلامی باید این باشد که ما بتوانیم فقر را در کشور ریشه کن کرده یا کاهش دهیم.

وی در ادامه افزود: در مدت حضور به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلس اجتماعی و داده های متغیر در مورد مسائل و آسیب ها را در سطح محلی تهیه و تنظیم کردیم. ما توانستیم تعداد نهادهای مدنی را به دو برابر افزایش دهیم. الگوی 3مرحله ای مقابله با آسیب ها که در برنامه رئیس جمهوری هم به آن اشاره شد را تهیه، ارائه و دنبال کردیم.

وزیرپیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به دلیل شناخت و دانش عمیق از مقوله امنیت، امنیت اجتماعی را هم سنگ امنیت ملی کشورمان می دانم؛ برهمین اساس اموراجتماعی و رفاهی را سیاست زدایی و امنیت زدایی کردم.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم توجه داشته باشند که ساحت فرهنگ در ساحت امور اجتماعی قابل حل است و در ساحت امنیتی نمی توان کاری از پیش برد. در راستای سیاست گذاری های کلی نظام مطالبات رفاهی اقوام و اقلیت ها مذهبی در برنامه های وزارتخانه قرار دادم. همه این موضوعات را فرصتی می دانم و برنامه آتی خود را به فقرهای همپوشان که در مرزها و مناطق قومی به وجود آمده ، قرار خواهم داد.

بیمه شدن حدود 11 میلیون حاشیه نشین شهری

ربیعی گفت: خوشبختانه توانسته ایم اشکال مختلف فقر را مورد شناسایی قرار دهیم. چهارسال متوالی مزد بر تورم پیشی گرفت که یک موفقیت است. براساس استراتژی که دولت اتخاذ کرد ، 67 درصد بین مزد و تورم فاصله ایجاد شد. قدرت خرید بازنشستگان فروافتاد و خوشبختانه  استراتژی پیشی گرفتن مزد و تورم که خودم گفتمان سازی کردم ، دنبال کردیم. به کمک وزیر بهداشت و درمان ، 11 میلیون حاشیه نشین شهری بیمه شدند که شخص آقای قاضی زاده هاشمی درباره این موضوع توضیحاتی را ارائه کردند.

وی بیان داشت: امروز دفترچه بیمه به دفترچه هویت تبدیل شده است. در خانه یک هموطن بلوچ مشاهده کردم که دفترچه بیمه در کنار شناسنامه به عنوان سند هویتی وجود داشت. در این مدت حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم که از طرح این موضوع صرف نظر می کنم.بررسی آمار افراد 6ساله ای که به مدرسه رفتند و کودکانی که تازه به دنیا آمدند به ما نشان داد که 170 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور داریم که توسط وزیر محترم آموزش و پرورش موضوع پیگیری شد. در موارد متعددی ما به مسئله کودکان بازمانده از تحصیل ورود کردیم و موضوع را پیگیری نمودیم.

وزیرپیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مهم ترین برنامه من در حوزه فقر برای دولت آینده کاهش انوع فقر و محو فقر مطلق خواهد بود. به دلیل طرح سلامت تمام تلاش خواهیم کرد این مهم به پیش برود. اشکالات ساختاری و یا کمبود منابع ایراد هیچ دستگاهی نیست ، شاید ما سریع حرکت کرده باشیم اما این تدبیر را دنبال خواهیم کرد.

برای اشتغال ابزارهای ویژه ای نیاز هست

وی تاکید کرد: در بخش اشتغال علی رقم این که می دانیم برای اشتغال ابزارهای ویژه ای نیاز هست اما یک وزارتخانه باید پرچم اشتغال را در دست بگیرد. رئیس جمهوری از من خواستند و در برنامه های وزارتخانه ما تکلیف کردند که موضوع را پیگیری کنیم ، البته همه دستگاه ها و وزارتخانه ها در موضوع اشتغال دخیل هستند و ما در دولت به بلوغ فکری در موضوع اقتصادی رسیدیم. علل مشکلات اشتغال علل جمعیتی دارد ولی حرکت آغاز شده است. لازم می دانم بیان کنم که همانگونه که رئیس جمهوری بیان کردند ، طرح تکاپو متکی بر مضیت های منطقه ای و کشانه های اشتفال استانی است که دولت آن را براساس اقتصاد مقاومتی مصوب کرده است.

طراحی برنامه 10گانه ایجاد اشتغال در دولت

ربیعی گفت: اگر3سال پیش در جلسه غیرعلنی مجلس در مورد اشتغال بیان داشتم که با رشد بدون اشتغال مواجه هستیم ، آن روز واژه غریبی بود. امروز رشد کلاسیک اشتغال بیش از 400 هزار شغل نمی تواند باشد و دوران 1 درصد رشد اشتغال گذشته است. ما در 4 سال مشغول فعالیت روی رشد فراگیر اشتغال خواهیم بود  تا هم بهره وری را افزایش داده و هم شغل ایجاد کنیم، برنامه های 10 گانه اشتغال در دولت طراحی شده است.

وی بیان کرد: انتقاداتی به برنامه کارورزی توسط برخی نمایندگان مطرح شده ولی این برنامه براساس یک برنامه جهانی طراحی شده است. متخصص ترین افراد از دانشگاه های کشور را گردهم جمع کردیم و 54کارشناس معتبر بین المللی را به وزارتخانه آوردیم تا برنامه ویژه ای با حمایت سازمان بیمه ای عملیاتی کنیم. پیشنهاد می دهم که کمیته مشترک دائمی اشتغال به صورت میان کمیسیونی در این زمینه تشکیل شود.

اعتماد بخشی از سرمایه ملی است

وی گفت: از سال 1356 در مقابل وزارت کار تحصن کرده ام و از متحصنان مقابل وزارت کار هستم، ما دوران اعتماد را پشت سر گذاشته و امروز کمترین چالش میان کارگر و کارفرما را داریم اما می خواهیم بگوییم اعتماد بخشی از سرمایه ملی است.

افزایش 57 درصد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی با بیان اینکه 57 درصد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی افزایش یافته و 33 و نیم دهم درصد از حوادث منجر به فوتدر سال 94 نسبت به 93 و همچنین 27 درصد از شیوع حوادث ناشی از کار در سال 92 نسبت به سال 95 کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: کارمزد را به عنوان یک سیاست دراز مدت برای افزایش قدرت خرید کارگران دنبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه روزی که به وزارت کار آمدم شعار دادم با تعاون، کار ایجاد می کنیم و با کار به رفاه می رسیم، اضافه کرد: گفته می شود چرا رشد 25 درصدی محقق نشد و من پاسخ می دهم  آیا اقتصاد نباید بزرگ شود تا اشتغال ایجاد کرد.

ایجاد تعاون روستایی در همه روستاهای کشور

ربیعی گفت: تمامی واگذاری ها انجام شده و دیگر واگذاری باقی نمانده است تا بتوانیم سهم تعاونی ها را بگیریم اما معتقدم بخش تعاون را به جلو خواهیم برد و تعاون روستایی را در همه روستاها ایجاد می کنیم که زیرساخت آن با تعاون خواهد بود.

وی ادامه داد: تعاون را به سمتی که زمینه های رشد در آن است می بریم، کارهای کلینیکی برای احیای تعاونی ها انجام می شود اما بخشی از آن ها قابلیت احیا ندارند که در کنار آن ها تعاونی های جدید در حال شکل گیری هستند.

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم با بیان اینکه ما در بخش مهارت مشکل داریم و باید به کمک مجلس شورای اسلامی شعار هر ایرانی یک مهارت را محقق کنیم، تصریح کرد: در این مدت با ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص سربازخانه ها در نقاط مختلف تعاملات خوبی داشته ایم تا افزایش مهارت را در آن ها داشته باشیم.

توسعه کشور منوط به گسترش کسب مهارت است

ربیعی با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم کشور توسعه پیدا کند به کسب مهارت بپردازیم، اگر می خواهیم 20 درصد از 700 هزار میلیارد تومان را که برای 8 درصد رشد مقرر گردیده را بیاوریم به کسب مهارت بپردازیم مهارت راه رشد کشور است.

وی با اشاره به اینکه اولین بار آژیر صندوق ها را در مجلس و دولت به صدا درآوردم، اضافه کرد: ما نیاز به اصلاحات سیستمی و ساختاری داریم آنقدر در مسائل پارامتریک صندوق ها دخالت کرده ایم که یکباره در 4 سال یک و نیم میلیون نفر به جمعیت بازنشستگان اضافه شد، با صندوق های بیمه ای نمی توانید کار حمایتی انجام دهید.

راه نجات صندوق ها و حفظ تأمین اجتماعی در اجماع ملی است

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم با بیان اینکه راه نجات صندوق ها و حفظ تأمین اجتماعی در اجماع ملی است، گفت: تا یارانه را حذف می کنیم گفته می شود دولت یارانه حذف کرد، در خصوص 5 یا 6 مسئله باید اجماع ملی کنیم که یکی از آن موارد صندوق ها هستند.

ربیعی گفت: روزی که وزارتخانه را تحویل گرفتم، 5 هزار و 500 میلیارد پول برای وام مستمری گرفته شده بود اما امروز اگر وامی گرفته می شود برای توسعه بنگاه ها است، دولت پول کافی برای بدهی ها ندارد و این واقعیت صندوق ها است.

وی با تأکید بر اینکه پرارزش ترین شرکت ها به بورس وارد شدند و این کار بزرگی بوده است که متأسفانه کسی آن را نمی بیند، بیان کرد: همه کمیسیون های مجلس می توانند در شرکت های ما حاضر شوند و مطالعه کنند و سپس گزارش های لازم ارائه شود تا چیز پنهانی باقی نماند.

ربیعی گفت: باید کمک کنیم تا از بنگاه داری صندوق ها خارج شویم این صندوق ها فقط دست و پاگیر هستند و درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از این زنجیرها خلاص کنند.

ربیعی در پاسخ به سوالات نمایندگان گفت: در تیم جدید تجدیدنظر می کنم و تعاملات با مجلس را ارتقاء می دهم در شستا سرمایه گذاری نداشته ایم و اگر سرمایه گذاری نیز بوده است در مناطق محروم صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرگز در مسیر زندگی انتخاب گر نبوده ام و تقدیر و تدبیر من از 18 سالگی درهم آمیخته شده است و در این 4 سال سعی داشته ام تا با سیاست زدگی عمل نکنم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی