بازدید 17280
شنبه، جلسه اضطراري

پرونده هسته‌اي ايران، وجه‌المعامله قيمتي در شوراي امنيت

با وجود آن که چهار کشور ليبي، اندونزي، آفريقاي جنوبي و ويتنام تاکنون ادعا مي‌نمودند مخالف پيش‌نويس قطعنامه مطرح شده از سوي دو کشور انگليس و فرانسه مي‌باشند، خبرهاي رسيده به خبرنگار «تابناک» در نيويورک حاکي از آن است که اين کشورها رضايت داده‌اند راي‌گيري در شوراي امنيت در مورد صدور قطعنامه عليه ايران با شيوه اجماع بدون اخذ راي برگزار گردد.
کد خبر: ۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۱ 29 February 2008

با وجود آن که چهار کشور ليبي، اندونزي، آفريقاي جنوبي و ويتنام تاکنون ادعا مي‌نمودند مخالف پيش‌نويس قطعنامه مطرح شده از سوي دو کشور انگليس و فرانسه مي‌باشند، خبرهاي رسيده به خبرنگار «تابناک» در نيويورک حاکي از آن است که اين کشورها رضايت داده‌اند راي‌گيري در شوراي امنيت در مورد صدور قطعنامه عليه ايران با شيوه اجماع بدون اخذ راي برگزار گردد.

بنابر اين گزارش، غرب و روسيه و چين که تمامي توان خود را بر اين گذاشته‌اند تا به جهانيان وانمود کنند برنامه هسته‌اي ايران يک تخاصم و مقابله با جامعه جهاني است، به هيج وجه قصد ندارند با راي گيري و يا راي مخالف و ممتنع، اين شبهه در دنيا به وجود آيد که بر سر مقابله با برنامه هسته‌اي ايران، توافق جهاني داراي تزلزل و شکاف است. لذا قصد دارند به هر نحو که شده، تحريم‌ها عليه ايران را با اجماع و بدون راي مخالف به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل متحد برسانند.

در اين زمينه در فقدان ديپلماسي فعال و موثر از سوي ايران، هر کشوري که ادعاي رابطه نزديک با ايران يا مقابله با سياست‌هاي آمريکا دارد، سعي مي‌نمايد از اين وجه المعامله قيمتي سهميه‌اي هر چه‌اندک کسب نمايد و امتيازاتي را از کشورهاي حامي تحريم ايران کسب نمايد.
 
گيدالا اتالي، سفير دائم ليبي در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که کشورش به اين پيش نويس راي مخالف مي‌دهد. همچنين مارتي ناتاليگاوا، نماينده دائم اندونزي گفته است که کشورش در زمينه صدور قطعنامه عليه ايران ملاحظه و تامل جدي دارد. او مي‌گويد، در ارتباط با پرونده هسته‌اي ايران سوالات بيشتر از پاسخ‌ها است و ادامه مي‌دهد که ما اکنون در يک دور از قطعنامه‌ها و عدم تطابق قرار گرفته‌ايم و اين قضايا چگونه شوراي امنيت سازمان ملل متحد را رهبري و هدايت مي‌نمايد.

علي رغم بيان اين اظهارات، خبرهاي رسيده به خبرنگار «تابناک» حاکي از آن است که اين قطعنامه در جلسه اضطراري روز شنبه بررسي شده و احتمالا با جلوگيري از راي‌گيري با استفاده از روش اجماع بدون راي‌گيري به تصويب مي‌رسد.

اين در حالي است که حتي مخالفت يک کشور عضو شورا مي‌تواند مانع اين شيوه راي‌گيري شود و اگر در ساعات باقيمانده ديپلماسي ايران کارساز شود و صدايي رسا عامل راي‌گيري و مخالفت با اين قطعنامه شود، مي‌تواند به جامعه جهاني ثابت کند فقط چند کشور خواهان توقف غني‌سازي هسته‌اي ايران هستند و اين خود شکاف بزرگي در سطح بين‌المللي در مقابل جلوگيري از پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران ايجاد مي‌نمايد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
به هر حال هیچ یک از کشورهای لیبی، اندونزی، ویتنام و ... دارای حق وتو نیستند. و قطعنامه در هر حال تصویب می شود چرا که تعداد موافقان با تصویب قطعنامه در شورای امنیت بیشترند. همچنین این را اضافه کنم که این دست کشورها به تعبیری "سیاه لشکر" که در شورای امنیت به صورت غیر دائمی حضور دارند (نظیر ویتنام، لیبی، و ... ) به دنبال منافع خود هستند و چون منفعت خود را در همراهی با غرب می دانند بنابراین نمی توان روی آنها حساب کرد و به احتمال زیاد به قطعنامه رای خواهند داد.
بابا هیچ كاري نمی تونند بکنند. گیرم تصویب کنند. واقعا برای خودمون متاسفم .توی فلسطین همینجور دارند ادم می کشند. بعد این شورای امنیت هیچ كاري نمی کند . ما خودمون را از این شورای امنیت می ترسونیم. این ها هر کارشون کنیم گیر می دند. اخر سر هم اگر دلیل نداشته باشند. باز می رسندبه همون حرف اول یعنی وقتی زورشون نرسید. و هیچ دلیلی ندارند. می گویند. "ما اصلا کاری به این کارها نداریم. کلات کو "هرچی بگوییم اقا ما کلاه نداشتیم. قبول نمی کنند.
در ضمن یادتون نرود:
"ای فرزند ادم تا سلطنت من پایدار است از هیچ صاحب قدرتی نترس"
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی