بازدید 19064

روایت عطریانفر وده نمکی از ترانه یار دبستانی

این فیلم، مستند جذابی است که گفت وگوهایی با ده نمکی ،عطریانفر ،فرهاد فخرالدینی ،جمشید جم ،کیوان ساکت و....انجام داده و صحنه های جالبی از استفاده این ترانه توسط حامیان جریان مختلف فکری و سیاسی وجوددارد .
کد خبر: ۷۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷ 07 November 2009
شفاف: فیلم مستند یار دبستانی من به کار گردانی محسن خانجهانی که درباره ترانه معروف یار دبستانی من ساخته شده فردا یکشنبه در خانه سینما به نمایش در می آید .این فیلم ساعت ۱۷:۳۰به نمایش گذاشته خواهد شد.

این فیلم همچنین در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز که از اواسط این هفته آغاز می شود حضور خواهد داشت .

این فیلم، مستند جذابی است که گفت وگوهایی با ده نمکی ،عطریانفر ،فرهاد فخرالدینی ،جمشید جم ،کیوان ساکت و....انجام داده و صحنه های جالبی از استفاده این ترانه توسط حامیان جریان مختلف فکری و سیاسی وجوددارد .

در ابتدای این مستند فرهاد فخرالدینی رهبر ار کستر موسیقی ملی می گوید : بعضی از قطعات هستند که با یکی دوبار شنیدن تکلیف خودشان را مشخص می کنند ولی قطعاتی خوب هستند که اگر بازهم بشنویم می گوییم بارها آن را خواهیم شنید .

وی درباره ترانه یار دبستانی من می گوید : این اثر از جمله آثاری است که انسان دائم از شنیدن و خواندنش لذت می برد.

محمد عطریانفر نیز در این مستند که پیش از انتخابات ساخته شده می گوید : ترانه یار دبستانی من محصول یک جنبش یا جریان اجتماعی است . محصول اندیشه واحساس جامعه ای بود که در مقابل نظام شاهنشاهی ایستاد .

عطریانفر ادامه می دهد :در این ترانه از قطعات و کلمات و واژه هایی استفاده می شود که ساده هستند و هر شنونده با هر سطحی از سواد با آن ارتباط برقرار می کند .

کیوان سالکت از هنرمندان موسیقی در ایران نیز درباره این ترانه وآهنگ بااشاره به نوستالژیک بودن این آهنگ می گوید :شور انقلابی ،اتحاد وهمبستگی و....همه اینها دراین ترانه وجود دارد .

در ادامه این فیلم مستند به سراغ تعدادی از دانشجویان می روند ونظر آنها را درباره این ترانه می پرسند .

در این مستند صحنه های جالبی از استفاده کردن طرفداران احمدی نژاد و طر فداران میر حسین موسوی و خاتمی از این ترانه وجوددارد .

مسعود ده نمکی که در فیلم اخراجیها۱ این ترانه معروف را به شکل دیگری استفاده کرده (یاور تخریب چی من ) نیز دراین مستند می گوید :آدمها و جریانات سیاسی این اثر را همیشه به نفع خودشان مصادره کرده اند .

وی ادامه می دهد : این اثر قابلیتهای مختلفی دارد که در مظروف های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد .

جمشید جم خواننده این ترانه نیز در این مستند بابیان دلخوری هایش از برخی جریانها می گوید : از اول انقلاب توده ای ،منافق، اکثریت و....همه جریانهای متضاد سیاسی از این ترانه به نفع خود استفاده کردند درحالی که این اثر متعلق به همه مردم ایران است .

در این مستند همچنین عنوان می شود که یک مدت اجازه نمی دادند این مستند پخش شود و تلویزیون آن را پخش نمی کرد چون گویا گروهکهای ضد انقلاب از آن استفاده می کردند .

مسعود ده نمکی نیز می گوید که در فیلم اخراجیها به خاطر استفاده از این ترانه مورد سرزنش عده ای قرار گرفته است . از سوی دیگر او می گوید : که جمشید جم به خاطر این ترانه در بسیاری از جاها مورد اعتراض قرار می گیرد .

در ادامه جمشید جم عنوان می کند : اخیرا در دانشگاهی که حضور یافته چیزی حدود بیست تن از دانشجویان او را یک خواننده حکومتی خوانده و به او اعتراض کرده اند .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آقای ده نمکی لطفا قلمبه سلمبه حرف نزن برادر که خیلی با تریپت سازگار نیست ! بالاخره شما اعتقاد داری این ترانه ظرف است یا مظروف ؟! فرقش رو هم که ایشاالله در جریانید دیگه !؟
خیلی ببخشید ، خواننده این ترانه فریدون فروغی هست ، نه جمشید جم
ترانه بعد از ساختن ديگر متعلق به سازنده نيست ، بلکه متعلق به مردم است و مهم نيست که سازنده در ساختنش چه در نظر داشته ، برداشت مردم مهم ميباشد.
امیدوارم لااقل در این مستند فراموش نشده باشد که این ترانه برای اولین بار به عنوان تیتراژ پایانی یک فیلم داستانی با صدای زنده یاد فریدون فروغی اجرا شده که پس از اعلام ممنوعیت پخش صدای ایشان توسط آقای جمشیدجم باز خوانی میشود- با توجه به اینکه در حال حاضر هم نسخه اولیه اجرا شده توسط مرحوم فریدون فروغی در آلبوم شماره 2 آپار وی به سهولت در دسترس است کاش بهتر باشد آقای جم در تصاحب یک اثر باز خوانی شده توسط ایشان به خود وبعد هم تعیین تکلیف برای آن مراعات بیشتری کنند.هر چندکه به درستی این اثر ماندنی فریدون فروغی بی تردید نه متعلق به یک جریان سیاسی که متعلق به تاریخ موسیقی معاصر ایران است
هر کس نقش خود در اینه بیند(به همان سادگی شعر ترانه مورد نظر)
ببخشيد براي من سوال پيش امده لطفا مطرح كنيد تا جواب ان را كسي بدهد من اين ترانه را با صداي فريدون فروغي شنيده ام ايشان زودتر خوانده يا اقاي جم؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار