بازدید 23179

معرفی ایران به عنوان آیینه عبرت و الگوی بد مدیریت آب در جهان!

ایران به عنوان کشوری که تا همین صد سال پیش یکی از بی نظیرترین الگوهای مدیریت مصارف آب را در جهان داشت، اکنون یک الگوی بد در زمینه مدیریت منابع آب در جهان است و تا سال 2025 به یکی از خشک ترین و پرمسأله ترین کشورهای جهان در حوزه منابع آب تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۷۱۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷ 31 July 2017
گذر ایران از مرزهای بحران، با بدترین الگوی مدیریت آب در جهاندر سال های اخیر، نمونه های فراوانی از بحران آب مثل افزایش پدیده ریزگردها، خشک شدن رودها، خالی شدن روستاها، درگیری های مردمی بر سر آب و... بخش زیادی از فضای جغرافیایی ایران را فرا گرفته و خسارات برآمده از این مشکلات مدیریت کلان و محلی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده است؛ مشکلاتی که گویا اراده یا توانی برای مقابله جدی با این آنها در میان مسئولان دیده نمی شود.

به گزارش «تابناک»؛ وضعیت کنونی منابع آب در ایران به اندازه ای نگران کننده است که این روزها جدا از کارشناسان و دوستداران داخلی، بسیاری تحلیلگران و مراکز پژوهشی خارجی نسبت به بحران آب در ایران حساس هستند و در این رابطه مطالعات زیادی انجام می دهند و مقالات متعددی می نویسند و با این اقدامات تلاش می کنند، ایران را الگوی بدی در مدیریت منابع و مصارف آب به جهانیان معرفی کنند.

در همین زمینه، به تازگی وبسایت «themediaexpress»، در مطلبی که با تیتر «بحران آب در ایران چقدر جدی است؟» منتشر کرد، در مورد وضعیت منابع آب ایران بی طرفانه و به شیوه ای کاملاً انتقادی مطالبی نوشت که اگر نگوییم دقیقاً همان مشکلاتی است که کشور در این حوزه با آن درگیر است، می توان آن را بخش زیادی از حقیقت بحران آب در ایران معرفی کرد؛ موضوعی که شاید اگر مدیران کلان کشور به آن توجه کنند، شاید در حل بخشی از مشکلات آبی کشور و اصلاحیه رویه های غلط فعلی به آنها کمک کند.

در این نوشته آمده است: یکی از دلایل اصلی بروز بحران آب در ایران، موضوع مهم بی عدالتی فضایی و پراکندگی ناهمسان امکانات در سطح کشور است. تمرکز بیش از حد امکانات در برخی مناطق مثل تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و... و در پی آن افزایش جمعیت در این بخش ها به صورت طبیعی الگوی مصرف آب در ایران را نامتوازن و به بحران آب کمک کرده است.

میانگین بارش سالانه در ایران، تنها 250 میلیمتر است که حدوداً یک سوم میانگین جهانی است و از این میان نیز بیش از 70 درصد بارش ها به دلیل گرمای بسیار هوا تبخیر می شود. موضوع نگران کننده دیگر، مصرف بسیار بالای آب در ایران در مقایسه با میانگین های جهانی است؛ آنقدر که کارشناسان این میزان مصرف را حدوداً 70 درصد بالاتر از میانگین جهانی عنوان می کنند.

یکی دیگر از مهم ترین مشکلات آبی ایران را باید ساخت شمار بسیاری سد در دهه های اخیر عنوان کرد که بسیاری از آنها نه تنها مشکلات زیست محیطی دارد و به محیط زیست ایران خسارات سنگین وارد کرده، بلکه اکنون تعداد زیادی از این سدها به دلیل عدم آینده نگری طراحان با مسأله کمبود آب و خالی بودن رو به رو هستند.

مسئولان ایرانی در توجیه سدهایی که در سال های اخیر ساختند، بر موضوع تولید انرژی از این محل تأکید فراوانی دارند و هم اکنون نیز بخش زیادی از انرژی برق ایران از طریق نیروگاه های آبی کشور تولید می شود، حال آنکه جغرافیای کشور ایران، فرصت های بی نظیری را در زمینه تولید انرژی های بادی، خورشیدی، فسلی، زمین گرمایی و... داراست.

موضوع آبخیزداری، یکی دیگر از دلایل اصلی شکل گیری بحران آب در ایران است و این مسأله به رغم تأکیدهای فراوانی که بر آن در کشورهای توسعه یافته وجود دارد، در ایران به خوبی مدیریت نمی شود؛ موضوعی که بیشتر بر بهره برداری از منابع آب بر اساس توانمندی های مناطق مختلف تأکید دارد و در زمان هایی مثل بارندگی و سیل تغذیه سفره های زیرزمینی آب را دنبال کند.

سیاست نادرست مسئولان ایرانی در رابطه با خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی و بی توجهی آنها به افزایش کیفیت تکنولوژی در این مسیر، موضوع دیگری است که در دهه های اخیر ایران را به مرز بحران آب نزدیک کرد. علاقه به خودکفایی در برخی محصولات مثل گندم به هر قیمت، از جمله نمونه هایی است که دهه 70 دنبال و حالا خسارات آن آشکار شده است.

در این مطالعه، به موضوع قنات نیز اشاره شده و در این باره آمده است، ایرانیانی که به دلیل موقعیت جغرافیایی خشک کشورشان از هزاران سال پیش با طراحی سیستم های آب رسانی بسیار دقیقی مثل کاریز و قنات از جمله پیشتازان مدیریت صحیح منابع آب در جهان بودند، حالا و تحت تأثیر اقداماتی مثل طرح های عظیم انتقال حوضه به حوضه آب و از بین بردن حقابه تالاب ها، بدترین الگوهای مدیریت آب در کشور را دنبال می کنند.

هم اکنون در ایران بسیاری افراد با پمپ های آبی که با سوخت یارانه ای کار می کنند، غیرقانونی در حال بهره برداری از منابع آب هستند؛ اقدامی که قنات ها، چشمه ها و رودها را خشک و روستاها را به دلیل اتمام منابع آب خالی از سکنه کرده است.

یادداشتی که اینجا تنها به بخشی از آن اشاره شد، ایران را یک الگوی بد در زمینه مدیریت منابع آب در جهان معرفی و پیش بینی کرد. این کشور تا سال 2025 به یکی از خشک ترین و پرمسأله ترین کشورها در حوزه منابع آب تبدیل خواهد شد؛ کشوری که تا همین صد سال پیش یکی از بی نظیرترین الگوهای مدیریت مصارف آب را در جهان داشت.

حالا و با شرایط غیرقابل قبولی که در زمینه مدیریت منابع و مصارف آب چه در بخش مدیریتی و چه در بخش شهروندی در ایران وجود دارد، باید نشست و منتظر بود تا بحران آب روز به روز نشانه های بیشتری از خود را آشکار کند و قربانیان بیشتری بگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۸۲
دست مریزاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
ایران خشک خواهد شد و به یکی از وارد کننده های بزرگ غذا در دنیا تبدیل خواهد شد.مرگ بر امریکا ، مرگ بر اسراییل
مبارک است . ولی هر کی هر چی می خواد بگه . ما از همه بهتریم . مرگ بر این . مرگ بر آن . ما حرف هیچ کارشناسی را گوش نمی کنیم چون همشون یا نوکر اجنبی هستند یا می خوان نفوذ کنند . همینه که هست !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
همین قدر که بحران اب رو هم سیاسی میکنی مشخصه چقدر دلت به حال اب میسوزه
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
وقتی تو همه ارگانها در زمان استخدام به جای پرسش در خصوص تخصوص و علم و دانش طرف سوالات دینی در الویت قرار می گیره وقتی بند پ بیش از همه در استخدام با نفوذ تره آخرش میشه این، هیچیمون جای خودش نیست هر روز بدتر از دیروز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
اگر همه چیز سیاسی نبود به نظرات کارشناسان در حوزه آبخوان داری و آب خیز داری توجه می شد نه اینکه انقدر سد بسازید که اسیر نتایج فاجعه بار آن بشوید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
الوین تافلر در کتاب موج سوم که حدود 50 سال پیش نوشته بود به وضعیت بحران آب در این منطقه از جهان اشاره کرده و جنگهاب بعدی را جنگ آب نام گذاشته و قدرت را در دست کسانی دیده که مدیریت صحیح آب دارند اما متاسفانه مسولین کم سواد ما حتی کتاب هم نمیخوانند و سیاستمداری را با هوچی گری و فریاد و زیاده گویی اشتباه میگیرند
به عنوان یک کارشناس 20 سال سابقه در بخش مدیریت منابع اب وزارت نیرو باید گفت تا زمانی مدیران ارشد این بخش با دخالتهای سیاسیون و افراد وابسته به مافیای اب در وزارت نیرو که عمدتا از یکی از استانهای مرکزی کشور میباشند وسالهای مدیدی است حتی در دولت احمدی نژاد که همه تغییر کردند الا ایشان !!!!وامروز هم در حال بلعیدن منابع اب استانهای محرومی چون خوزستان وچهارمحال وبختیاری جهت رونق صنایع استان خودشان هستند!!!!! منصوب میشوند!!وضیت نابودی کاملی است که سالهای قبل هشدارش داده شده بود.تصمیمات وانتصابات سراسر سیاسی وبله قربان گو از یکطرف و ژست کارشناس گرفتن اقایان در مدیریت منابع اب کشور نتیجه ای جز خسران ونابودی ومهاجرت اکثر نخبگان را در پی داشته است.....کو گوش شنوا.....
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
منظورتون استان اصفهانس
مالک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
کارشناس جون و سامان جون .چند نکته
کرمان و یزد چه همجواری با زاینده رود دارند ؟آیا میزان بارش در حوزه آبی باتلاق گاو خونی کم بوده ؟ آیا طرح های آبیاری قطره ای در چهارمحال موفق بوده یا باعث خشک شدن تالاب چغاخور شده ؟ ما اصفهانی ها بیش از 500 ساله که زاینده رود را رام کردیم اما شما با طرح نیشکرتون آب کارون رو زیر دست و پاتون به لنجزار تبدیل کردید
در کشور کم ابی کە اساس توسعە اش را بروی کشاورزی میگزارد اوضاع از اینی که بهتر نخواهد شد.
پاسخ ها
مهدی
| - |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
مثلا اساس توسعه رو روی چه صنعتی بزارن؟؟خودروسازی؟؟تولید؟؟
خیلی ساده است. هر جا که نهادهای نظارتی و بازرسی ضعیف عمل کنند برآیندی این چنینی دارد. چگونه هر روز بر تعداد چاه های غیرمجاز اضافه می شود و آب از آب تکان نمی خورد؟ چاه های غیر مجاز و پمپ های غیرمجازی که در حریم رودخانه ها و حوضه های آبریز و یا مستقیم بر روی رودخانه ها قرار گرفته است و تصادفا کنتور برق نیز دارند...!
ما در همه چی الگو و مایه عبرت دیگران هستیم به قول دوستمون ما مرگ بر همه دنیا رو سر لوحه داریم
1- چاه های عمیق را باید چاره ای کنند.
2- استخرهای آب در شمال تهران را باید چاره ای کنند.
3- تصفیه آب فاضلاب باید گسترش یابد.
4- موقع مسواک زدن آب را خیلی ها باز می گذارند. در صورتیکه لزومی ندارد تمام 5 دقیقه آب باز باشد.
5- استاندارد حمام در اتحادیه اروپا 35 لیتر است ولی در ایران خیلی حمام ها آب مصرف می شود.
6- فلاش تانک ها می توانند بهینه تر شوند.
7- آبیاری فضای سبز، مزارع کشاورزی و باغچه ها می تواند بهینه شود.
8- در شستن خوردو می توان از کارواش یا یکی دو سطل آب استفاده نمود. همچنین در شستن حیاط و جلو ساختمان ها.
پاسخ ها
مژگان
| Germany |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
به نظر من یه فکری برای روان مردم ایران باید بکنند چون اکثرا دچار مریضی های اعصاب هستند خصوصا زنان
و هیچکدوم از شما تا ندیده باشید نمی دونید یه زن وسواس، به تنهایی چه حجم آبی رو مصرف می کنه. چند نفرشون رو من می شناسم وعین واقعیت رو می گم: حمام رفتنشون 4 الی 5 ساعت طول میکشه
از دستشویی زودتر از 45 الی 1 ساعت بیرون نمیان
فرش های خونه رو ماهی یه بار می شورند
میوه و سبزیجات و حتی گوشت رو انقدر می شورند که رنگشون سفید میشه
تا یه قطره آب می چکه روی چیزی، دیوانه وار می شورندش
زمان ظرف شستن، یه آبشار آب دائما بازه
دلم براشون خیلی می سوزه
ولی دلم برای اون آبی که اینا هدر می کنند بیشتر میسوزه
زن های وسواس رو درمان کنید!!!!
علی
| United States of America |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
مژگان جان فرمایش شما درسته.نه تنها این قشر که زنان با میانگین سن بالا هم تو مصرف آب کارنامه بدی دارند.مثلا حتما باید دم در خونه رو آب بپاشند .روزی یکبار.همراهش حتما باید حیاط رو بشورند
شدیم مثل پدرومادری که با همسایه هاشون در جنگ و دعوا هستند و از امور داخل خونه و تربیت فرزندان غافل.
در هر موضوع بدی از شاخص فلاکت گرفته، عصبانیت، تورم، بیکاری، فساد ادارای، اختلاف طبقاتی، تا وجود سلاطین متعدد مثل سلطان شکر، سلطان سیگار، سلطان گوشت و ..... اران همیشه جز 10 کشور اول در جهان بوده.
العاقل و اشاره!!!!!!
مصر در زمان حضرت یوسف هفت سال وقت داشت.................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انصافا اصرار به خودکفایی محصولات کشاورزی با حجم بالای مصرف آب حالیکه می توان همان محصول را با هزینه و خسارت بسیار کمتر وارد نمود آنهم به اسم حمایت از کشاورز سیاست بسیار غلطی است
مضافا هندوانه و امثالهم برای هر کیلو تولید 30 تا 50 لیتر آب مصرف می کند وقیمت آن در حال حاظر 200 تومن هر کیلو سر زمین است این چه توجیه و افتخاری برای کشاورزی ایران است که این حجم هندوانه داریم و صادر می کنیم کیلویی 300 تومان؟ و منابع آب را بی رحمانه هدر میدهیم
چاههای غیر مجاز برای آبیاری محصولاتی که هیچ ارزش اقتصادی ندارند فقط نابود کردن منبع مملکت و فلاکت آیندگان و بچه های این سرزمین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
برادر گرامی آیا هنوز توانسته ایم خروج آب از رودخانه های مرزی را مدیریت کنیم تا فکری هم به مصرف بی مهابای آب داخل حوزه هایمان داشته باشیم؟
مدعي العموم كجاست؟ چرا وزارت نيرو پاسخگو نيست؟ تازه آقاي وزير نسخه افزايش قيمت مينويسد بر اين درد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کوه جوپاریکی ازبلندترین قلل ایران ودارای اهمیت زیست محیطی است که به آلپ ایران مشهوراست.اما مهمترازهمه سرچشمه قناتهای ثبت شده درفهرست جهانی یونسکواست .چندی قبل عده ای دارای مجوزدولتی قصدمنفجرکردن بخشی ازاین کوه وبرداشت سنگ راداشتندکه بامداخله مردم جلوی اقدام مدیرا ن عزیز گرفته شد.یعنی مدیران گاهی ویران می کنندومردم حفاظت .اگرمعدن کاوان دارای مجوز موفق شده بودندهم ازفهرست یونسکو درمی آمدیم هم قناتها منهدم می شدند.پس بدنگفتن که ما الگوی مدیریت بددرامورآبیم.
اینهم باندازید به گردن پروژه های ابی وسدسازی ترکیه بهترین راه فرارازمسوولیت واموزش صحیح تکذیب وانداختن گناه به دیگرانه
الگوی بد و بد و بد آبیاری غرق آب) کشاورزی از دوران مادها را هم ذکر نکردید.همچنین طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی که 50 سال پیش باید اجرا می شد را ذکر نکردید.
اشکال نداره!!!
همه چی درست میشه!!!
فعلا تمرکز ما روی رسیدن به جمعیت 150 میلیون نفری است!!!
وقتی به این هدف رسیدیم بعد روی حل بقیه مشکلات تمرکز می کنیم!!!
مسئولین یکم دیگه همت کنین بزنین همین هم بترکونین توی گینس ثبت بشین
مبارک است کل دنیا مشکل اب ایران را متوجه شدند اما مسولین هنوز خواب هستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مگه غير از اين است ؟
مديريت نداريم خو
با ابقای وزیر نیرو مشکلات حل خواهد شد!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در چها سال گذشته و قبل از آن بدترین مدیریت های ممکن برای وزارت نیرو انتخاب شده است و ادامه هم خواهد داشت/
آیا با این همه نبوغ نباید مدیریت جهانی را دو دستی تقدیم ما بکنند؟؟
من که تا می تونم خوب و خوش استفاده می کنم تا وقتی که تموم شد حسرت به دل نباشم
کمبود آب به عهده مسئولین هست !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
اتفاقا مسئولین وظیفه دارن برای اینکه به شما زیادی خوش نگذره قیمت آب رو واقعی کنن. اگر می‌خوای با آب خوش بگذرونی، هزینه خوش‌ گذرونی رو هم باید بپردازی
ببینید چند نفر ازپرسنل سازمانهای آب وفاضلاب واقعا درزمینه آب تخصص دارند.
به نظر می رسد هیچیک از طرحهای جاری کشور در جهت مدیریت بحران آب کافی نیست. وقتی حرف از بحران می زنیم یعنی اقدامات عاجل، سریع و اجباری باید انجام شود. مثلاً اینکه به کشاورزان توصیه و خواهش کنیم که لطفاً سیستم های آبیاری را مکانیزه کنید و خیلی از آنها حتی با گرفتن وام هم حاضر به همکاری نشوند راه به جایی نمی برد. الآن با این شرایط دیگه نباید اجازه داد حتی یک جوی آب بصورت سنتی در هیچ جای کشور جاری باشد به هر ضرب و زوری شده این کار باید اورژانسی انجام شود و با هر مانعی باید از سر راه کنار زده شود. چون آینده کشور و زندگی نسل های آینده در خطر چدی است. شما را به خدا این مسأله را جدی بگیرید و کشور را از این خطر هولناک نجات دهید.
ما از دماغ فیل افتادیم. همه میخواهند روحیه مردم ما را تضعیف کنند. کشورهای غربی مصرف گرا هستند. همه اش دروغه.
اقا این حرفها رو ول کن برید سد بسازید تا آبهای که می خواد بره به سمت قنات یا چاه بیاد سطح زمین تا در اثر تابش خورشید بخار بشه
دقیقا همین است
ایران کشوری است که برای نهایتاً 50 میلیون جمعیت منابع طبیعی آبی دارد و وقتی جمعیت بیشتر شد نیاز به مواد غذایی باعث میگردد که از منابع آبی بیشتری استفاده شود و همین امر باعث پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی شده و عواقب آنها در سالهای آینده بسیار مخربتر خواهد بود که کم کم خود را نشان میدهد. متاسفانه هنوز تبلغ فرزند بیشتر حتی تا 14 فرزند به نام چهارده معصوم را دارند ولی خوشبختانه مردم خود متوجه شده اند که فرزند کمتر زندگی بهتر را سر لوحه زندگی قرار دهند که فرزندانشان در آینده زندگی بهتری در این کشور داشته باشند. ایکاش مسئولین نیز به امر بصورت علمی بنگرند.
هیچ اشکالی ندارد.باز هم آب زاگروس را به کویر مرکزی ایران انتقال دهید تا هندوانه درجه ی یک تولید و به قطر صادر کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
مرسی !
باید پاسخگو باشید که چطور از نظر شما بدون سد سازی میشود بحران آب را حل کرد؟
مصرف آب پشت سدها نشان دهنده اشتباه بودن ساخت سدها نیست، صرفا مصرف بالاست و درست مدیریت نمی شود.
شبکه فاضلاب اگر وجود داشت، آب خانگی مرتبا تصفیه و به جریان می افتاد و از هدر رفتن آب جلوگیری میشد.
آب شیرین پشت سدها پشتوانه حیات مردم است و نباید انقدر ساده انگارانه سدسازی را به خاطر نظر رسانه های خارجی محکوم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
تبخیر سطحی زیاد چی ؟
در بخش آبهای زیر زمینی، هم ضعف قوانین ، هم عمل نکردن به قوانین ناکافی موجود و هم زیاده طلبی کشاورزان (مجاز یا غیر مجاز) در دو دهه اخیر و عدم وجود اهرم قانونی لازم برای برخورد با آنها و یا ملاحظه کاری در برخورد به هر دلایلی، منجر به زهکشی شدید منابع آب سطحی و بحرانی شدن دشت ها گردیده است. در بخش آب هاس سطحی نیز، سد سازی بی رویه و بعضا در یک فضای رقابتی در بین شرکت های آب منطقه ای (به دلیل استانی شدن شرکت های آب منطقه ای) و ایجاد زمینه رقابت بجای فضای تعامل، منجر به بروز چالش شدید در مدیریت آب های سطحی، گردیده است.
نتیجه دو روند مذکور در بخش آب های زیر زمینی و سطحی، بعلاوه بروز تغییرات اقلیمی، که کشور ما خیلی دیر آنرا پذیرفت و حتی علیرغم پذیرش، هنوز استراتژی ملی در مواجه و سازگاری با آن را تدوین ننموده است، منجر به شرایط وخیم فعلی و متاسفانه وخیم تر آتی گردیده و خواهد گردید. برای کمک به تسکین چنین ریسک بزرگ زیست محیطی و حیاتی در ایران، ضمن توجه بالاترین مقامات عالیه در کشور به موضوع امنیتی شده آب، لازم است بخش مدیریت آب با تحول اساسی مواجه و لایحه قوانین لازم، توسط دولت تهیه و سریعا به مجلس ارایه گردند.
اگر بخواهیم در روند نامطلوب موجود، بطور مثبت تاثیر گزار باشیم، باید ضمن شناسایی نکات ضعف مدیریتی، به نظرات دل نگرانان و متخصصان صالح و توانمند این کشور توجه نماییم. زمان مدیریت سنتی بر منابع آب سپری شده و نیازمند مدیریت قوی علمی در این زمینه، در کنار قوانین هستیم.
دست مسئولین ومدیران اجرایی درد نکنه
خوبه حداقل تو این موارد الگو هستیم : افسردگی ، عصبانیت ، مصرف آب ، تصادفات جاده ای ، و چند تا چیز دیگه که اگه بنویسم نظرم چاپ نمیشه....
واقعا جای تاسف داره!!!
هر آدم غیر متخصصی را در پست کلیدی قراردادن و با افکار نسنجیده مدیریت کردن ، همین مسائل را بوجود میآورد.

موضوع آب یکی از مهمترین مسائل کشورها است آنوقت ما نشسته ایم و دست روی دست گذاشته ایم و منابع طبیعی را به دست خودمان نابود میکنیم.
کنفرانسها و سمینارها هیچ دردی را دوا نمیکند. یک مدیریت و اقدام صحیح در سطح ملی باید انجام گیرد تا دچار مشکلات زیست محیطی نشویم.

واقعا حیف است که منابع آبی و جنگلها و دشتهای زیبای ایران نابود شوند.
ممنون از درايت و مديرت شما ' تشكر
اب ایران برا جمعیت ۳۰ میلیونی هست نه ۸۰ تاااا
هنوزم بگید .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
اصل قضیه و اولویت اول همینه ! فرزند کمتر ، آب بیشتر !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
+++++++++++++++++++++++++++++++++
مبارکه
ایران متاسفانه روزهای بسیار پرمخاطره و دردناک در پیش داره و دلیلش مردمانش هستند من شخصا هر روز با دیدن صحنه های اتلاف اب و برق دلم به درد می اید. اخر مگه میشه با هر کسی که با اب اشامیدنی سنگ و حیاط و کوچه و ماشین و مغازه میشوره و یا همکاری که همه وسایل تهویه رو روشن میکنه تا محل کار به سردخانه تبدیل شه و یا پرده پنجره رو پایین میکشه و بعد در روز روشن برق روشن میکنه و یا همسایه ای که هر روز 24 ساعت تمام به مدت حداقل 6 ماه کولر روشن میکنه درگیر شد؟ مثال ایران ان کشتی است که تعدادی در حال سوراخ کردن انند و بقیه ناظر غرق شدنش. انچه بر سر انسانها می اد لاجرم شایسته انند.
باید از نظر کارشناسان معتبر خارجی استفاده کرد و به تصمیماتشون قدرت اجرایی بخشید و هزینه ای که صرف دفاع از ملتهایی که در بزنگاه به ما خیانت میکنند را صرف اینکار کرد.
نگران نباشید. ژن خوبها، مشکل کم آبی را هم حل خواهند نمود.
مسولین و دستاندرکاران یاخواب هستند یا اهمیتی به این موضوع نمیدهند چون دریافتی خیلی بالا دارند و در منزل و محل کارشان کم ابی را حس نمیکنند و بقیه را ولش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا چاه های عمیق که برای دو کیلو خیار به صورت 24 ساعته کار می کنند رو پر نمی کنید همین اطراف تهران رو بررسی کنید پاکدشت ، شریف آباد ، ورامین ، کرج و ..
مدیریت آب کیلویی چنده.
نماز باران رو عشقه. البته مواظب سیل باشید .
تو در کنار فراتی و ندانی این معنی
به راه بادیه داند قدر آب زلال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
اردوغان کنار فرات را هم از مردم خواهد گرفت
متاسفانه اوضاع بسیار اسفناکه. در دوره ای هستیم که مدیریت بعد از انقلاب را با گوشت و پوستمان در همین مساله آب درک کردیم! کجا هستند آن کارشناسان خبره و اعقاب آنها که در سالهای 40 اعلام کردند که ایران توان قطب کشاورزی شدن را ندارد؟؟ چرا کارها کلا دست افراد بیسواد است؟؟
در این وضعیت هم من مطمنم تنها بخاری که از مسئولان بلند خواهد شد اینه که بگن خانوارها آب کمتر مصرف کنند در حالیکه مشکل کشاورزی است!
از طرفی دولت از اکنون باید خود را برای پذیرایی از بیکارانی که با نابودی کشاورزی روی به شغل های خدماتی و احیانا - اگر بتوانیم کارخانه ای بزنیم! - صنعتی خواهند آورد!
ضمن احترام به چاره اندیشی در داخل برای مشکل آب نیم نگاهی هم باید به مناطق حاصلخیز جهان داشت چرا باید از فرصتهای موجود د رآفریقا و روسیه بی بهره بود چرا مهاجرت برای کار ضد ارزش است باید مردم را تشویق به کار و لو در خارج از کشور نمود مهندسین کشاورزی میتوانند د راولویت باشند همین جمهوری آذربایجانه خودمون زمینهای حاصلخیز فراوانی دارد اما بهره برداری نمیشود در صورت مهاجرت برای کار بخضی از مشکلات ارزی حل میشود بیکاری کاهش میابد میوه در داخل برای داخل تولید کنید بریم به سمت صادرات کالاهای صنایع دستی و ...که نیاز به آب ندارد.
ای اعرابی این راه که می روی به ترکستان می رود .....
تنها راه نجات ايران از قحطي و خشكسالي انتقال آب خليج فارس به داخل خاك ايرانه ، طرح جامع و كامل اون موجوده ولي نميدانم چه مافياي داره ايران رو به قحطي و خشكسالي سوق ميده ...
خدا رو شکر که این سو ء مدیریت فقط در آب بود و اقتصاد مون اصلا هیچ مشکلی نداره . نه فسادی هست و نه جوون بی کار و معتادی .
یه مشکل که چیزی نیست . انشاالله با درایت مسئولین کاردان و دلسوزمون اونم حل می شه .
آمارها بسیار نگران کننده هست و مهمتر اینکه هنوز زنگ خطر به گوش مردم نرسیده

مسوولین که مدتهاست میدونن اما اما اما
بسیاری از آنها نه سواد و درک و مدیریت این معضل رو دارن و عده ای هم که این کشور براشون مهم نیست تا جایی که بتونن از منافع استفاده میکنن بعدش هم .. تو بخیر و ما به سلامت
درمورد مصرف آب حرفی ندارم . چون واقعا اطلاعات درستی در این مورد ندارم.
مثل همه چیز ، این مشکل هم از طرف مسئولین به گردن مردم انداخته شده و ما هم باید قبول کنیم.
اما یه سوال
بارون چرا نمیاد ؟
آیا واقعا از نزولات آسمان هم تحریم هستیم ؟
آیا پروژه هارپ در مورد ما در حال اجراست ؟
کل مطلب حاکی از این بود که مسئولین خراب کردن .
مدیریت بد قابل قبوله و جای خودش، اما مردم هم نمی خوان قبول کنن که اکثریت واقعا در مصرف آب اسراف می کنن. بهشون تذکر هم میدی باهات دعوا می کنن. کی می خوان بفهمن آب مال ماست و خودمون باید درست ازش استفاده کنیم. اسراف در مصرف آب، جنگ با مسئولینی که قبولشون نداریم نیست، یه تُف سربالاست که گریبان خودمون رو می گیره!
خداوند سبحان: حیات تمام موجودات عالم از آب است.
هموطنان عزیز
لطفا" نصب شیرهای مجهز به چشم الکترونیکی،جهت روشویی های منزل و محل کارتان را مد نظر قرار دهید.
چند روز قبل برای هوا خوری وتفریح رفته بودم رودخانه روستای حسنجون در طالقان خیلی غصه خوردم بیش از نیمی از آب رودخانه وارد باغاتی می شد که به هیچ وجه محصولشان اقتصادی نبود هدر رفت آب در طالقان وحتمأ درسایرنقاط ایران خیلی زیاد است می شه با آمایش سرزمین و کنترل منابع آبی ،حتی گرفتن مالیات از مثلا باغداران در مسیر رودخانها یا دادن کمک مالی به ساکنین واقعی روستاها خیلی کارهاکرد هرکسی رفته یک ویلا سلاخته در روستا چند درخت کاشته وکلی آّب هدر میده ، مدیران بهوش باشید خواهشأ
فعلا داریم تو همه چیز برای دیگران درس عبرت میشیم
کجا رفت اون روزایی که برا همه الگو بودیم
اون دادایی که در مورد مسئولین گفته. الان دیگه مسئولین با حقوقهای نجومی اقامت اروپا را دارند. ایران و ایرانی کیلویی چنده؟
ما که یک سازمان در پیت دولتی و یک قطره از یک دریا هستیم مدیران ما خون پرسنل رو تو شیشه کردن تا خودشون بتونن حقوق بالای 30 میلیون را ماهیانه داشته باشن.
حالا با همین فرمون برو بالا ببین چه خبره.
واقعا وجدانا خداوکیلی ما سال 57 اشتباه تاریخی رو مرتکب شدیم. حقومونه الان هر بلایی سرمون بیاد.
تا زمانی که علم و نظریه علمی و کارشناسی جایگاه واقعیخود را در این مملکت پیدا نکند "همین آش است و همین کاسه"
سیاست زدگی همه حوزه ها را به مصیبت بارترین وضعیت رسانده، بررسی شاخص های همسایگان در حوزه های مختلف علمی ،آموزشی،رفاهی ،اشتغال و ........وضعیت دردناک مملکت را بهتر نمایان میکند.
ای کاش کمی هم واقع بینانه به آینده این مرز و بوم نگریسته شود.البته از طرف سردمداران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
وقتی همه چیز سیاسی میشود حتی ابقا یا انتصاب یک کارشناس فنی باید این مسائل را هم در انتظار داشت.
وقتی مدیران مملکت بدون داشتن مدرک مناسب و بر اساس روابط انتخاب می شوند همین نتیجه کار میشه . خانم ابتکار فقط رو حساب انقلابی بودنشان انتخاب شدند نه چیز خاصی از توانایی های ایشان
با سلام واقعا منابع ابی که میلیون ها سال در دل زمین جمع شده اند در این 30 ساله اخیر بی رویه از دل زمین کشیده شده اند و از طرفی نزولات اسمانی نیز کم رنگ شده اند و تغذیه زمین هم فقیر لذا من یک پیشنهاد دارم که اگر دولت نسبت به خرید مو تورها اقدام میکرد قاعدتا میتوانست هم نسبت به آب و هم تولیدات کشاورزی مدیریت خیلی خوبی را داشته باشد و در خیلی از مزارع که شبانه روز اب از دل چاه های عمیق باشدت فراوان بیرون می اید و کشاورزان شبانه روز اب را برای بدست اوردن درامد در روی زمین هدر میدهند ودر اخر سال حتی هزینه های خودشان را هم بدست نمی اورند می شود سهم انها را بایک قیمت مناسب خرید و در درازمدت نگرانی ها را برطرف کرد در این خصوص بحث فراوان است اگر یک ارگان متولی نظرات و پیشنهاد ها می گردید مفصلا در این خصوص مطلب را می نوشتم و پیشنهاداتم را ارائه می کردم.
چند ساله که افراد آگاه دارند هشدار می دند ولی متاسفانه نه مسئولین و نه تک تک مردم جدی نگرفتند با خشک شدن بعضی از رودخانه ها هجوم آوردند به آب های زیرزمینی . برادر من خواهر من همه ما باید رعایت کنیم انصافا آیا همه اینایی که نظر دادند آیا خودشون واقعا عمل می کنند باید در درجه اول از خودمون شروع کنیم
اینا محصول اون فضای بسته ای بود که درست کردن. و به حاشیه راندن افراد دلسوز و نخبه هست. فرار مغزها و قرار گرفتن افراد بی تخصص در تصمیمات کلان. این حرفا نوشداروی بعد مرگ سهرابه....
در منطقه ما (شهرستان جهرم- جنوب شیراز) در طول سالیان دراز سطح اب در عمق حدودا 10 متر بوده است و با توجه با اینکه ریشه درخت نخل تا عمق 10 متری زمین پایین میرود اصولا درختان نخل نیازی به ابیاری نداشته اند اما متاسفانه در طی سی سال گذشته سطح اب تا عمق سیصد متری زمین پایین رفته است به طوری که درخت های نخل در منطقه ما بدون انجام ابیاری سطحی خشک می شوند.
از ماست که بر ماست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار