بازدید 16947
افشاگري برنز از تغيير نگاه كاخ‌سفيد به ايران:

حل پرونده هسته‌اي ايران پس از دوران بوش

به گفته ديپلمات‌هاي اروپايي، اروپايي‌ها به دنبال ارائه پيشنهادهاي جديدي به ايران هستند، اما به شرط آن‌كه ايران غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند. اين طرح شامل پيشنهادهايي براي همكاري‌هاي مشترك بين شركت‌هاي نفتي ايراني و اروپايي و مذاكراتي با ايران در مورد مسائل امنيتي منطقه است.
کد خبر: ۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۵ 27 February 2008
«نيكلاس برنز» كه هنوز نفر اول وزارت خارجه آمريكا براي پيگيري مسئله ايران به شمار مي‌رود، امروز در اظهارنظري كه ناشي از برخي تحولات در آمريكاست، از ناتواني آمريكا در حل پرونده هسته‌اي ايران در دوره بوش خبر داد و همزمان، «هرالدتريبون» نيز از برنامه اروپا براي ارايه هويج‌هاي تازه به ايران سخن گفت.
 
به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك» به نقل از «فايننشال‌تايمز»، نفر اول سياست آمريكا براي هدايت فعاليت‌ها درباره پرونده هسته‌اي ايران اعتراف كرد كه دولت بوش موفق نخواهد شد اين بحران را كه تا همين اواخر، خطر تقابل نظامي ايران و آمريكا را پديد آورده بود، حل كند.
 
نيكلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريكا، پيش از ترك مقام خود در آخر همين ماه به شوراي روابط خارجي آمريكا گفت: «به نظر من، نبايد تا سال 2009 و پس از آن، منتظر پايان اين نمايش باشيم.»
 
مواضع او نشان دهنده كمرنگ شدن توقعات واشنگتن براي حل مشكل ايران به هر روش، از جمله حمله هوايي يا قطع سريع مذاكرات است.
حاميان قطعنامه سوم عليه ايران، تلاش دارند روز جمعه، اين قطعنامه را عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح كنند، اما موفق به ترغيب پانزده كشور عضو اين شورا به نياز براي انديشيدن تدابير براي فشار بر ايران نشده‌اند.
 
برنز افزود: «فضاي كافي براي روش ديپلماسي وجود دارد: هم تحريم و هم ارايه پيشنهادها. من تقريبا مطمئنم در دولت آينده نيز همين روش ادامه مي‌يابد.»
 
بنا بر اين گزارش، توقع حمله نظامي آمريكا به ايران از زمان انتشار گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا درباره برنامه اتمي ايران كاملا منتفي شد و اين در حالي بود كه ارتش آمريكا نيز پيش از اين، از حمله به ايران ابراز نگراني كرده بود.
برنز به شوراي روابط خارجي آمريكا گفته است: غني‌سازي ايران تحريمات را پشت سر گذاشته، اما ابراز اميدواري كرد كه تحريمات جديد سازمان ملل، بتواند با اقدامات جدي‌تر اروپا و كشورهاي خاورميانه همراه شود.
 
نماينده ليبي در شوراي امنيت سازمان ملل هم اعلام كرد كه از قطعنامه پيشنهادي فرانسه و بريتانيا عليه ايران حمايت نخواهد كرد.
همچنين به گفته ديپلمات‌ها، آفريقاي جنوبي، اندونزي و ويتنام هم با اين قطعنامه مخالفند.

در همين حال روزنامه آمريكايي «هرالدتريبون» نوشت: به گفته ديپلمات‌هاي اروپايي، اروپايي‌ها به دنبال ارائه پيشنهادهاي جديدي به ايران هستند، اما به شرط آن‌كه ايران غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند.

به گزارش «هرالدتريبون»، اين در حالي است كه ايران پذيرش درخواست شوراي امنيت را رد و اعلام كرده، اسناد جديدا ارايه‌شده به آژانس، جعلي هستند.

اين طرح اروپايي‌ها، مرحله ديگري از استراتژي پيشنهادهاي اروپايي‌هاست كه از مدتها پيش به دنبال آن هستند. اروپايي‌ها با اين طرح پس از جلسه‌اي با وزارت امور خارجه آمريكا و بحث با نمايندگان كشورهاي انگليس، فرانسه، چين، روسيه، آلمان و آمريكا موافقت كرده‌اند.

اين طرح احتمالا تا ماه مي، كامل نخواهد شد و شامل پيشنهادهايي براي همكاري‌هاي مشترك بين شركت‌هاي نفتي ايراني و اروپايي و مذاكراتي با ايران در مورد مسائل امنيتي منطقه است.
هرچند آمريكا با اين طرح مخالفت نكرده، اما هنوز هم از پيوستن اين كشور به اين طرح گزارشي منتشر نشده است.

از زمان انتشار گزارش سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا در مورد توقف برنامه هسته‌اي ايران از سال 2003، اختلافات زيادي در ميان قدرت‌هاي جهاني براي اعمال فشار بر ايران ايجاد شده است كه با انتشار گزارش آژانس، ايران و كشورهاي غربي مواضع متضادي را در مورد آن در پيش گرفتند و در حالي كه ايران اين گزارش را مثبت دانسته، غربي‌ها بيشتر بر جوانب منفي گزارش تكيه كرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی