بازدید 2481

"طرح صلح جامع اسرائیل"؛ ایجاد کنفدرالی فلسطینی با مصر و اردن

روزنامه عبری زبان اورشلیم پست جزئیات «طرح صلح اسرائیل» را فاش کرد که پیشتر جزئیات این طرح از زبان اعضای دولت اسرائیل درز پیدا کرده بود.
کد خبر: ۷۰۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸ 28 June 2017
روزنامه عبری زبان اورشلیم پست جزئیات «طرح صلح اسرائیل» را فاش کرد که پیشتر جزئیات این طرح از زبان اعضای دولت اسرائیل درز پیدا کرده بود.

به گزارش ایسنا، اورشلیم پست نوشت: به جای آنکه راه حلی دو جانبه برای نزاع فلسطینی - اسرائیلی مطرح شود، این طرح صلح جامع اسرائیل مطرح شده که با هدف «تحقق راه حل جامع و چند جانبه در خصوص نزاع عربی – اسرائیلی است». قرار بود این طرح زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد روی میز وی قرار بگیرد اما این اقدام رخ نداد و قرار است پیش از آنکه مذاکرات صلح با نظارت ترامپ از سر گرفته شود این طرح جدید به دست او برسد.

اورشلیم پست افزود: این طرح به جای اسرائیل، عرب‌ها را مسئول حل و فصل درگیری‌ها و پایبندی به پذیرش یک راه حل میانه می‌کند. این طرح همچنین طرف اسرائیلی را از مسئولیت ناشی از ادامه درگیری‌ها معاف می‌سازد اما در عین حال اسرائیل تلاش خواهد کرد تا بر میانجی‌گر آمریکایی تاثیر بگذارد تا تل‌آویو را در معرض فشارها قرار ندهد و به جای آن، این فشارها را به قاهره، ریاض، رام الله و غزه وارد کند.

این روزنامه نوشت، طرح صلح عربی که از نشست سران عرب در بیروت در سال ۲۰۰۲ بیرون آمد مورد پذیرش جهانیان به عنوان یک پایه و اساس جهت حل درگیری‌ها قرار گرفت اما این طرح در واقع «دیکته‌های عرب‌ها» بود و اسرائیل بر اساس آن نمی‌توانست پاسخ مناسبی را برای برآورده کردن نیازهای امنیتی حیاتی خود بدهد.

این روزنامه نوشت: «طرح صلح اسرائیل با هدف پایان دادن به درگیری‌ها و برقراری مجدد ثبات در خاورمیانه و تضمین ماندن نظام‌های تهدید شده عربی است».

اورشلیم پست نوشت: «طرح اسرائیل شامل تشکیل یک پیکره باثبات فلسطینی می‌شود که امنیت آن از طریق تعهدات بین‌المللی برقرار می‌شود و یک کنفدرالی با مصر و اردن شکل می‌گیرد و عرب‌ها "کشور" اسرائیل و کشور مردم اسرائیل که قدس پایتخت‌شان خواهد بود، به رسمیت می‌شناسند و وجود اکثریت ثابت یهودیان از طریق جدایی از فلسطینی‌ها تضمین می‌شود و حاکمیت اسرائیل بر بخش گسترده‌ای از خاک کرانه باختری تحمیل می‌شود و به آوارگان فلسطینی در کشورهایی که در آن اقامت دارند با کمک حمایت بین‌المللی جامع تابعیت داده می‌شود و حزب الله لبنان منحل شده و ثبات لبنان مجددا برقرار می‌شود و با نفوذ ایران در منطقه مقابله شده و به طرح‌های هسته‌ای ایران پایان داده می‌شود و حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان در هر راه حلی در آینده با سوریه به رسمیت شناخته می‌شود».

اورشلیم پست نوشت که اسرائیل باید از هر گونه تقابل با دونالد ترامپ خودداری کند. ترامپ ممکن است اسرائیل را به امتیازدهی‌های دردناک بکشاند یا در صورت مخالفت اسرائیلی‌ها با پایبندی به طرح توافقی که در حال حاضر در واشنگتن در حال شکل گیری است مجازات‌هایی را علیه اسرائیل تحمیل کند اما رفتار هوشیارانه اسرائیل، ترامپ و رهبران کشورهای عربی را به این سمت سوق می‌دهد که راه حل پیشنهادی اسرائیل را بپذیرند که این امر از طریق تاکید بر ضررهای حاصل از یک راه حل محدود میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد و اسرائیلی‌ها تاکید می‌کنند که در صورت پذیرش یک راه حل محدود، تل‌آویو که قوی‌ترین، نزدیک‌ترین هم‌پیمان واشنگتن در منطقه است ضعیف شده و تندروی‌ها تشدید می‌شوند و به سلفی‌ها اجازه گسترش نفوذشان در منطقه داده می‌شود و ایران و هم‌پیمانانش نیز قدرتمند می‌شوند و این مساله به سقوط نظام‌های دیگر می‌انجامد؛ همانند آنچه که در عراق پس از جنگ ۲۰۰۳ رخ داد اما بزرگترین این شکست‌ها این است که ترامپ به عنوان یک رهبر شکست خورده که به جای راه حل درگیری‌ها باعث تشدید نزاع‌ها شده است، ظاهر می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی