بازدید 3820
اقتصاد در گذر زمان

از تصویب قانون تشکیل و ترتیب امور مالیاتی تا سفارش خرید جت های جنگنده

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۶۹۹۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ 02 June 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.


12 خرداد 1290، قانون تشکیل و ترتیب امور مالیاتی مملکت در مجلس تصویب شد.

12 خرداد 1315، طبق گزارشی که در این روز در جراید کشور انتشار یافت، عصر 11 خرداد رضاشاه به دیدن غرفه‌ های سومین نمایشگاه کالای ایران رفت و آن را رسما افتتاح کرد. بخش‌ هایی از این گزارش را می‌ خوانید: در این نمایش سیاسی- اقتصادی هیات دولت و هیات رئیسه مجلسین در یک طرف راهروی ورود به نمایشگاه وعده ‌ای از افسران ارشد شاهنشاهی در سمت دیگر قرار گرفته و از شاه و ولیعهدش استقبال کردند. شاه پس از ورود بلافاصله به طبقه فوقانی عمارت که مخصوص نمایشگاه می ‌باشد رفت و متوجه تالار غربی که مخصوص نمایش انواع فرش بود شده و در این تالار آقای حسین علاء رئیس اداره کل تجارت، گزارشی قرائت کرد و گفت: در سال گذشته، قدم‌ های بزرگی برداشته شد و امیدواریم این نمایشگاه مورد پسند خاطر خطیر ملوکانه واقع شود. سپس شاه خطاب به رئیس تجارت و هیات دولت گفت: البته می‌ دانید تجارت و اقتصاد کشور مورد توجه کامل می‌ باشد، زیرا پایه و اساس ترقیات کشور روی اقتصاد آن استوار می ‌باشد و...

12 خرداد 1323، چند ماه پس از برگزاری کنفرانس مهم رهبران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی در ایران، شهرداری تهران اعلام کرد سه خیابان پایتخت را به نام روزولت ، چرچیل و استالین نام‌ گذاری می‌ کند. 

12 خرداد 1332، در چنین روزی، وزارت دارايی رونوشت لايحه قانوني اساسنامه بانك كشاورزي ايران را که به امضای نخست وزیر رسیده بود به مجلس ارسال کرد. اين اساسنامه مشتمل بر 39 ماده و دو تبصره و حاوي مواردي چون هدف از تاسيس بانك، سرمايه و سهام، اركان بانك، مجمع عمومي، شوراي‌عالي بانك، هيات‌مديره، مدير، معاونان و اعضاي آن، بازرسان، نحوه انتخاب و وظايف آنها و مباحث مربوط به حسابداري و سود و زيان بوده است.

12 خرداد 1338، چاه شماره 56 آغاجاری به نفت رسید. در حفر این چاه مهندسین ایرانی تلاش فراوان به کار بردند.

12 خرداد 1355، گمرک ترخیص اتومبیل، سود بازرگانی و حقوق گمرکی برخی از اتومبیل ‌های وارداتی سال 1976 را که طبق تصویب ‌نامه هیات دولت مأخذ دریافت سود بازرگانی آنها 60 درصد ارزش سیف تعیین شده است به این شرح اعلام کرد: پژو 504- ال- 217 هزار ریال- فیات «جی- ال- اف» مدل 132- 1600 به میزان 220 هزار ریال، فیات «جی- ال- اف» مدل 132- 1800 به میزان 231 هزار ریال، فیات «اس» 131- 1600 به میزان 27 هزار و 500 ریال. مأخذ محاسبه ارزش اتومبیل‌ه ای پژو و فیات دلار می‌ باشد، زیرا قیمت صادراتی آنها به دلار در اختیار گمرک قرار گرفته است و قیمت هر دلار برای محاسبه سود بازرگانی و حقوق گمرکی پژو و فیات به ترتیب 60 ریال و 70 ریالی است. همچنین سود بازرگانی و حقوق گمرکی اتومبیل‌ های «ب‌ام‌و» و «فورد تانوس»- اوپل و فولکس واگن نیز بر اساس مارک 40/ 27 ریالی است که سود بازرگانی آنها به ترتیب برای «بی‌ ام‌ و» 518- به میزان 270 هزار ریال، اپل رکورد 1700 به میزان347 هزار و 400 ریال و فولکس واگن پاسات ال ‌اف 340 هزار ریال است.

12 خرداد 1357، ایران سفارش خرید 55 فروند جت جنگنده را به کمپانی (جنرال داینامیک) داد.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار