بازدید 2564

فیلیپین، عرصه جدید فعالیت داعش در جنوب شرق آسیا

البته به عقیده وی، هنوز زود است از عزیمت گروهی تروریستها از خاورمیانه به جنوب شرق آسیا صحبت به میان آورد، ولی شواهد نشان داده که از هم اکنون گروه‌های کوچکی از آنها به این منطقه عزیمت کرده‌اند. ضمن اینکه گروه «ابو سیاف» خود یکی از بزرگترین گروه‌های اسلام گرایان افراطی در فیلیپین است که حداقل 500 عضو فعال دارند و با گروه داعش نیز ارتباط دارند.
کد خبر: ۶۹۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ 01 June 2017
 ادامه درگیری‌های نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی در شهر ماراوی در جنوب فیلیپین، گویای ایجاد عرصه جدید فعالیت داعش در جنوب شرق آسیاست.

به گزارش تابناک، روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی نوشته است: درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و گروه‌های مسلح که هفته گذشته شهر «ماراوی» در جنوب فیلیپین را به اشغال خود در آوردند، ادامه دارد. در حال حاضر نیروهای امنیتی حدود 90 درصد مناطق این شهر را از دست تروریستها آزاد کرده اند ولی در نتیجه درگیری‌های نظامی حداقل 130 نفر کشته شده اند.

کارشناسان معتقدند که جنوب شرق آسیا که منطقه‌ای دارای حدود 10 هزار جزیره غیرمسکونی است، می تواند عرصه جدیدی برای گروه تروریستی داعش شود.  

درگیری‌های نظامی در ماراوی پس از تلاش ناموفق سرویس‌های امنیتی فیلیپین برای دستگیری "ایسنیلون هاپیلون" رهبر گروه «ابو سیاف» در این شهر آغاز شد که به امیر جنگجویان جنوب شرق آسیا معروف شده است.

طی یک هفته درگیری‌ها در این شهر همچنان ادامه دارد. گفته می شود هاپیلون همچنان در این شهر بسر می برد، در حالیکه حدود 90 درصد شهر از وجود تروریستها پاکسازی شده است. در شهر ماراوی هزاران شهروند غیرنظامی زندگی می کنند که از ترس اسارت بدست تروریستها، خود را در خانه های خود حبس کرده اند. نیروهای دولتی در عملیات زمینی ضدتروریستی از توپخانه و زره پوشهای رزمی و حملات موشکی به مواضع تروریستها از هوا استفاده می کنند. گروه‌های تروریستی نیز بعد از تصرف شهر، تسلیحات و مهمات نیروهای پلیس آن را در اختیار دارند.

بر اساس اطلاعات سرویس‌های امنیتی، طرف تروریست‌های فیلیپینی ده‌ها به اصطلاح جهادگر خارجی از گروه تروریستی داعش نیز می جنگندند. در میان حدود 500 تروریستی که شهر ماراوی را تصرف کردند، حداقل 40 داعشی که از خاورمیانه به آنها پیوسته‌اند، دیده شده است. تروریستهای داعشی که از سوریه و عراق به جنوب شرق آسیا آمده اند، هفته گذشته ویدئویی منتشر کرده و در آن خواستار آغاز جهاد در فیلیپین شده و تاکید کردند که تا برقراری حکومت خلیفه گری، از این منطقه بیرون نخواهند رفت.  

کارشناسانی که این روزنامه با آنها گفتگو کرده، معتقدند که حوادث شهر ماراوی، گویای آن است که این منطقه مرکز جدیدی برای تمرکز فعالیت داعشی ها شده است.

"روحان گوناراتنا" کارشناس مسائل امنیتی در مدرسه تحقیقات بین المللی سنگاپور گفته است: «گروه تروریستی داعش که ادامه فعالیتش در عراق و سوریه با موانعی روبرو شده است، تمرکز خود را روی بخش‌های دیگر خاورمیانه و جنوب شرق آسیا قرار داده است و فیلیپین بهترین شرایط را برای اهداف آنها دارد. داعش و گروههای وابسته به آن طی دو سال گذشته حملات تروریستی را نیز در این منطقه از آسیا انجام داده اند، ولی تصرف شهر ماراوی و درگیری تروریستها با نیروهای دولتی در این شهر، نخستین اقدام اساسی آنها محسوب می شود.»

این روزنامه می افزاید: "رودریگو دوترته" رئیس جمهوری فیلیپین که به خاطر حوادث شهر ماراوی، وضعیت فوق العاده در منطقه اعلام کرده است، هفته گذشته در جریان سفر کوتاه خود به مسکو، خواستار کمک تسلیحاتی روسیه به این کشور، برای مقابله با داعشی ها در کشورش شد. البته شرکت «راس آبارون اکسپورت» روسیه اعلام کرده که برغم درخواست طرف فیلیپینی، هنوز مذاکرات اولیه برای فروش تسلیحات نظامی به این کشور آغاز نشده است.

امکان عزیمت داعشی‌ها از خاورمیانه به جنوب شرق آسیا

"لاریسا افیمووا" استاد دانشکده شرق شناسی دانشگاه روابط بین الملل مسکو نیز به «گازیتا.رو» گفته است: «جنوب شرق آسیا، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که حداقل 6 هزار جزیره کوچک غیرمسکونی تشکیل شده که مساحت بزرگ و غیرقابل کنترل هستند، شرایط بسیار مساعدی برای فعالیت گروههای تروریستی دارد.»

این کارشناس یادآور شد: «این منطقه با افغانستان و خاورمیانه بسیار متفاوت است که جمعیت زیادی در همه مناطق آنها زندگی می کنند. جزایر غیرمسکونی این منطقه تقریبا غیرقابل کنترل بوده و بهترین مکان برای مخفی شدن گروههای تروریستی است.»

البته به عقیده وی، هنوز زود است از عزیمت گروهی تروریستها از خاورمیانه به جنوب شرق آسیا صحبت به میان آورد، ولی شواهد نشان داده که از هم اکنون گروه‌های کوچکی از آنها به این منطقه عزیمت کرده‌اند. ضمن اینکه گروه «ابو سیاف» خود یکی از بزرگترین گروه‌های اسلام گرایان افراطی در فیلیپین است که حداقل 500 عضو فعال دارند و با گروه داعش نیز ارتباط دارند.  

جمعیت منطقه جنوب شرق آسیا حدود 600 میلیون نفر است که بیش از 40 درصد آنها را مسلمانان تشکیل می دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار