بازدید 57914

مناقشه پاتولوژیست ها با متخصصین علوم پایه؛ حق با کدام است؟

موافق؛ برای اینکه از کیفیت پایین کار پاتولوژیست ها اطلاع پیدا کنید، می توانید از پزشک های معالج در بیمارستان ها در مورد این مهم بپرسید./ مخالف؛ آنچه ما را نگران می کند، این است که با این کار، انگیزه متخصصین پاتولوژی برای ادامه تحصیل در این رشته از بین خواهد رفت و دیگر کسی انگیزه ای برای ادامه تحصیل در این رشته نخواهد داشت.
کد خبر: ۶۹۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ 30 May 2017
با گذشت چند روز از موافقت وزارت بهداشت و درمان با صدور مجوز تأسیس و مدیریت آزمایشگاه های بالینی توسط متخصصین (ph.d ) علوم پایه که از این پس قادر خواهند بود در کنار متخصصین پاتولوژیست به این موضوع وارد شوند، واکنش هایی به ویژه از سوی پاتولوژیست های کشور شکل گرفت.
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از بالا گرفتن اختلافات بین فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پایه و رشته‌هایی چون پاتولوژی ـ که به دنبال صدور امکان تأسیس آزمایشگاه توسط فارغ التحصیلان علوم پایه از سوی وزارت بهداشت و درمان شکل گرفت ـ هر دو گروه در جریان مکاتبات و اعتراضات خود، تلاش کردند رأی و استدلال خود را به کرسی بنشانند.
 
در این میان، پاتولوژیست ها با مکاتبات اداری تلاش دارند تا وزارت بهداشت را متقاعد کنند تا این تصمیم خود را که بر اساس آن از این پس فارغ التحصیلان علوم پایه نیز قادر به اخذ مجوز احداث آزمایشگاه می شوند، لغو کند.
 
از آن سوی اما فارغ التحصیلان و دانشجویان علوم آزمایشگاهی که رشته های تحصیلی آنها ذیل علوم پایه تعریف می شود تصمیم اخیر وزارتخانه را اجرای قانون معطل مانده سال های گذشته می دانند.
 
مروری بر نظر و استدلال هر دو گروه نشان از حرف و نظرهایی است که اگر بدون شنیدن نظر مخالف انجام شود، می تواند در تصمیم گیری مدیران کلان کشور را دچار خطای محاسباتی کند.
 
«تابناک»، بدون جانبداری از گروه یا نظر خاصی، تلاش کرد با انجام گفت و گو با چند تن از صاحب نظران دو گروه و بدون قضاوت شخصی، رأی و استدلال آنها را برای اطلاع عموم منعکس کند.
 
دکتر مهرناز مصداقی، پزشک و دبیر انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران در رابطه با اختلاف پیش آمده به «تابناک» گفت: من به دلیل اینکه پزشک هستم، می توانم بی طرف در این باره نظر بدهم. بهترین شاهد من این است که برای بررسی وضعیت آزمایشگاه ها می توانیم آزمایشگاه هایی که با محوریت فارغ التحصیلان علوم پایه و پاتولوژیست ها داره می شوند را مقایسه کنیم.
 
مصداقی اضافه کرد: آزمایشگاه های خصوصی چون در حال حاضر به سراغ متخصصان علوم پایه رفته اند و در این آزمایشگاه ها این افراد محوریت دارند، کیفیت کار به مراتب بالاتر از آزمایشگاه های بیمارستانی است که در آنها به صورت کامل پاتولوژیست ها مسئول و محور امور آزمایشگاهی هستند.
مناقشه پاتولوژیست ها با متخصصین علوم پایه؛حق با کدام است؟ 
 
مصداقی افزود: من یقین دارم چون آزمایشگاه های بیمارستان های دولتی و دانشگاهی در اختیار پاتولوژیست هاست، معمولی ترین خدمات با پایین ترین سطح کیفیت ارائه می شود و این موضوع سبب می شود که بیماران برای دریافت خدمات بهتر، به سمت آزمایشگاه های تخصصی بروند.
 
وی ادامه داد: برای اینکه از کیفیت پایین کار پاتولوژیست ها اطلاع پیدا کنید، می توانید از پزشک های معالج در بیمارستان ها در مورد این مهم بپرسید. اگر آنها از 10 درصد کیفیت کار آزمایشگاه های بیمارستانی رضایت داشتند، من حق را به پاتولوژیست ها می دهم.

دبیر انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران تأکید کرد: توجه داشته باشید، افرادی که در مقاطع پی اچ دی علوم آزمایشگاهی فارغ التحصیل می شوند، در مقاطع مختلف تحصیلی آزمون های ورودی دشوار و دروس سختی را در دوران تحصیل گذرانده اند که به آنها اجازه می دهد به نسبت پاتولوژیست ها در امور آزمایشگاهی و تشخیص توانایی بیشتری داشته باشند.
 
این متخصص ایمونولوژی تصریح کرد: برخی پاتولوژیست ها استدلال می کنند که کار ما تفسیر نتایج آزمایش است و این موضوع از حیطه کار متخصصان آزمایشگاهی خارج است. در پاسخ این استدلال باید گفت، اصلاً کار انجام شده در آزمایشگاه نباید تفسیر باشد و این موضوع حتماً باید توسط پزشک معالج صورت بگیرد و در غیر این صورت به خطا ختم خواهد شد.
 
محور کار بهترین آزمایشگاه های تهران، متخصصین علوم آزمایشگاهی است
 
وی در پایان تأکید کرد: اگر شما بهترین آزمایشگاه های تهران را بررسی کنید، محور کار آنها متخصصین علوم آزمایشگاهی است و بنابراین، پرسش من این است که چرا این افراد خود نمی توانند، مؤسس آزمایشگاه باشند؟
 
جدا از گفته های دکتر مصداقی، دکتر محمد انصاری، عضو هیأت مدیره انجمن بیوشیمی ایران و عضو هیأت علمی داشگاه علوم پزشکی تهران به «تابناک»، گفت: بخشی از کار پاتولوژیست ها آناتومیکال است که با استفاده از میکروسکوپ انجام می شود و در این راستا، آنها بافت های بدن بیمار را برای تشخیص امراضی مثل سرطان بررسی می کنند. بخش دیگری  از دوران تحصیل و کار پاتولوژیست ها، مطالعه علوم پایه است که باید این علوم پایه را نزد متخصصین علوم آزمایشگاهی  بگذرانند.
 
وی افزود: علوم آزمایشگاهی را می توان به بخش هایی مثل بیوشیمی، میکروب شناسی، خون شناسی، ویروس شناسی، انگل شناسی و باکتری شناسی تقسیم کرد که هر کسی بخواهد در یکی از این موضوعات چیز یاد بگیرد، باید بیاید در این گروه ها دوره بگذراند.
 
پاتولوژیست ها می روند در آزمایشگاه های علوم پایه و زیردست کارشناس یا کاردان های علوم پایه دوره عملی می گذرانند  
 
این دانشیار علوم پزشکی تهران تأکید کرد: من ده سال مدیر گروه بیوشیمی دانشگاه تهران بودم و در این مدت هیچ پاتولوژیستی برای طی کردن این دوره ها ـ که نیاز کار در آزمایشگاه است ـ نزد ما نیامد.مناقشه پاتولوژیست ها با متخصصین علوم پایه؛حق با کدام است؟
 
پاتولوژیست ها باید این رشته های علوم آزمایشگاهی را هم بخوانند تا متخصص کامل حوزه بشوند ولی در دوران تحصیل اصلاً وقت نمی کنند، این کار را انجام دهند.
 
وی افزود: به همین دلیل، پاتولوژیست ها می روند در آزمایشگاه های علوم پایه و زیردست کارشناس یا کاردان های علوم پایه دوره عملی می گذرانند و به استناد همین دوره، خود را متخصص حوزه های علوم پایه هم می دانند، در حالی که سواد آنها در این رشته ها در حد پزشک عمومی است.
 
پاتولوژیست ها تخصصی در علوم پایه مثل بیوشیمی، خون شناسی، انگل شناسی و... به صورت یکسان ندارند
 
انصاری ادامه داد: شعار پاتولوژیست ها این است که آزمایشگاه باید توسط پزشک متخصص اداره شود. در این رابطه، نکته این است که اولاً اینها تخصصی در علوم پایه مثل بیوشیمی، خون شناسی، انگل شناسی و... به صورت یکسان ندارند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، متخصصان علوم پایه اجازه دارند، آزمایشگاه بزنند به شرط اینکه در دانشگاه های معتبر دوره های نهایی تخصص را بگذرانند و با این فرایند به آنها اجازه مدیریت ازمایشگاه داده می شود؛ اما دوستان پاتولوژیست ما با لابی هایی که دارند و لابی های بسیار قوی هم هست، اجازه نمی دهند این قانون اجرایی شود؛ لابی هایی که بخشی از آن را باید در کمیسیون بهداشت و درمان سال های گذشته دید که همواره در اختیار پزشکان بوده است.
 
اینکه بگوییم آزمایشگاه تنها توسط پزشک ها باید اداره شود، ابداع این افراد است که مغایر با قانون مصوب است و این ها فقط آسیب شناس هستند.
 
انصاری در مورد راهکار حل اختلاف نیز گفت: هر جایی که ما دچار بن بست شویم، یک راه بیشتر نداریم و آن مراجعه به قانون است. اگر قانون ایراد دارد، باید صاحبان صاحب نظر آن را اصلاح کنند، نه اینکه افرادی بدون کارشناسی در این مورد نظر دهند.
 
به رغم نظرات دو متخصص بالا که در حمایت از فارغ التحصیلان علوم پایه و نقد نظر پاتولوژیست ها ابراز شد، دکتر فرید کرمی، پاتولوژیست و نائب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران به «تابناک»، گفت: بحث ما این است که الگوی اداره آزمایشگاه در جهان کدام است؟ در اختلاف نظری که پیش آمده است، یک گفتمان مبنا را بر این می گذارد که نفع ما در چیست و به دنبال درآمد بهتر است و یک گفتمان نیز الگوی مناسب اداره آزمایشگاه در جهان را ملاک و محور استدلال خود قرار می دهد.
 
وی ادامه داد: در ابتدا این موضوع را بگویم که برای من به شخصه ادامه تحصیل و تخصص گرفتن در رشته پاتولوژی با گرایش های دیگر پزشکی فرق نمی کرد و امثال من اگر دنبال منافع شخصی بودیم، به سراغ رشته های پردرآمد پزشکی می رفتم.
 
کرمی تأکید کرد: در کشور ما زمانی دانشکده پزشکی به تعداد کافی نبود و پزشک های پاکستانی و هندری در شهرهای کوچکِ ما کار می کردند و در آن دوران بسیاری از کارهای آزمایشگاهی در کشور انجام نمی شد. پس از انقلاب اسلامی و به مدد سیاست های صحیح وزارت بهداشت، دانشجوی پزشکی و متخصصان پزشکی در کشور ما بیشتر شد و در حال حاضر ما در حوزه های پزشکی کاملاً خودکفا هستیم.
 
این پاتولوژیست افزود: اگر در برخی رشته ها و تخصص های پزشکی نقصی هست، این موضوع نه به دلیل ناتوانی بلکه به دلیل مسائلی نظیر سوء مدیریت و تحریم است، والا پزشکان ما از نظر سطح علمی در منطقه حرف اول را می زنند و در سطح جهانی نیز در برخی رشته ها پیشتاز هستیم.
 
 الگوی جهانی حوزه آزمایشگاه بالینی را جزئی از پزشکی می داند
 
نائب رئیس انجمن آسیب شناسی کشور تأکید کرد: الگوی جهانی، حوزه آزمایشگاه بالینی را جزئی از پزشکی می داند که به زبان فارسی به آن طب آزمایشگاهی گفته می شود و کارش تشخیص آزمایش و نه انجام آن است. هرچند انجام آزمایش در حیطه وظایف و کار کارشناس و متخصصان علوم پایه است، انطباق این آزمایش ها با مشکل بیمار و کاربرد کار پاتولوژیست هاست که در نقش مشاور برای پزشک معالج نقش ایفا می کنند.
 
کسی که آزمایشگاه تأسیس می کند، باید به همه قسمت ها کاری اش اشراف داشته باشد
 
وی اضافه کرد: در گذشته، تست های آزمایشگاهی کم بود و پزشک معالج می توانست تفسیر نتیجه آزمایش را هم انجام دهد، اما هم  اکنون پاتولوژیست ها برای پزشک معالج نقش مشاور را دارند. این مضوع اینقدر وسیع شده است که پزشک معالج دیگر نمی تواند به تنهایی همه ی ابعاد نتیجه یک آزمایش را تفسیر کند.مناقشه پاتولوژیست ها با متخصصین علوم پایه؛حق با کدام است؟
 
کسی که آزمایشگاه تأسیس می کند، باید به همه قسمت ها کاری اش اشراف داشته باشد و یک پی اچ دی آزمایشگاه هر گز نمی تواند در چند ماه دانش و تخصص های دیگر را پیدا کند.
 
کرمی ادامه داد: پاتولوژیست چون کار تشخیص و مدیریت را دارد، نیاز به داشتن تخصص کامل در همه موارد را ندارد؛ بماند که در دوران تحصیل پزشکی عمومی تا حدود زیادی همه این موارد را مطالعه کرده است.
 
الگوی بهینه و جهانی اداره آزمایشگاه این است که پاتولوژیست در صدر باشد و متخصصین علوم آزمایشگاهی نیز این مسأله را رد نمی کنند؛ اما علاقه دارند بدون در نظر گرفتن بسیاری از نکات آزمایشگاه تأسیس کنند؛ بماند که این افراد به دلیل دانش محدود و تک رشته ای که دارند، نمی توانند بر همه موارد اشراف داشته باشند.
 
با این کار، انگیزه متخصصین پاتولوژی برای ادامه تحصیل در این رشته از بین خواهد رفت 
 
وی در پایان با تأکید بر خسارات احتمالی این تصمیم بر آینده رشته پاتولوژی کشور اضافه کرد: نگرانی امثال من اصلاً دغدغه مالی یا جایگاه نیست، چون حتی با فرض تغییر قانون جایگاه و موقعیت ما با چندین سال سابقه کاری که داریم، تغییر نخواهد کرد. آنچه ما را نگران می کند این است که با این کار، انگیزه متخصصین پاتولوژی برای ادامه تحصیل در این رشته از بین خواهد رفت و دیگر کسی انگیزه ای برای ادامه تحصیل در این رشته را نخواهد داشت.
 
این موضوع سبب می شود در سال های آینده، دانشجویان قوی و مستعد وارد این رشته نشوند و پاتولوژی در کشور ما روز به روز ضعیف شود. کاهش کیفیت پاتولوژیست ها در آینده خسارت بزرگی برای علم پزشکی است و در آینده شاهد این خواهیم بود که کسانی وارد آن خواهند  شد که در هیچ تخصص دیگری قبول نشده اند.
 
گفتنی است، روز شنبه هفته جاری، جمع زیادی از پاتولوژیست های کشور با تجمع در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی، خواستار لغو تصمیم اخیر وزارت بهداشت در رابطه با مدیریت آزمایشگاه های کشور شده بودند.
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۰۸
با اين وضعيت هيچ كس تخصص نميره پاتولوژي
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
چرا هیچکس نمیره؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
دوران کارانه های نجومی به سر اومده آقا آرش.
گذشت اون زمونی که کارانه نجومی می گرفتید و به ریش متخصصان بقیه رشته ها می خندیدید.
انکولوژیست
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
همکار محترم اگر قرار به تخصص گرفتن بر اساس علاقه باشد که باید از ایران فرار کرد با این وضع امتحانات و نمرات امسال و سال های اخیر و مصاحبه برای برخی رشته ها و دادن سهمیه و رانت برای دختران و پسران مظلوم و ورود و انتقالی سیل دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی از فیلیپین و روسیه و هند و اروپای شرقی و چین(مثل اینکه دانشگاه آزاد و پردیس کفاف علاقه شدید به این سه رشته را نمی دهد!) متاسفانه وزارت بهداشت فقط پول می بیند و دود تصمیمات دولت تدبیر در سال های آتی همه را کور خواهد کرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
بنده دانشجوی ناپیوسته علوم آزمایشگاهی و بسیار علاقمند و موفق بودم بعد از کارشناسی با گندی که پاتولوژیستها به آرمانهای من زدند کلا قید این رشته را زدم و با تحصیل مجدد در رشته فنی اکنون دربالاترین سطح در حال فعالیت هستم اما همیشه افسوس این ندام کاری مغرضانه پاتولوژیست ها را میخورم
این پاتولوژیست ها نیستند که در آزمایشگاه ها هستند بلکه مهر آنها همه کارها را انجام می دهد و خودشان هم هر از گاهی سری به آزمایشگاه می زنند. احتمالا برای شمردن پولهای دخل.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
یک بار برای همیشه باید در مقابل ظلم بی حد پزشکان بر مردم بر بدنه اقتصاد و بر کشور ایستاد
آیا انگیزه برای ادامه تحصیل در تخصص پاتولوژی با وجود رقیب از بین می رود؟ یا انگیزه به علت خارج شدن انحصار تاسیس آزمایشگاه و کاهش منافع مالی از بین می رود؟ دقیقا انگیزه ورود به تخصص هایی نظیر پاتولوژی یا رادیولوژی چه چیزی می باشد؟ هر چندکه تخصص زنان نیز وارد این وادی شدند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
منظور حضرتعالی از انگیزه همان پول هست. نه؟... دوست عزیز خودتان را که نمیتوانید گول بزنید
امیدوارم تابناک متوجه شده که حق با دانشجویان PHd می باشد
پاسخ ها
پزشک
| United Kingdom |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
هر دو طرف حق دارند و باید در کنار هم فعالیت کنند.نیروهای درمانی همیشه در کنار هم هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
هیچ حقی برای دانشجویان با بیس رشته های وزارت علوم نمی باشد اگر خیلی به حوزه درمان و سلامت علاقه داشتند چرا رشته های کاردانی درمان را انتخاب نکردند؟ چرا با بیس های زیست شناسی جانوری و گیاهی از دانشگاه های پیام نور و تربیت معلم و برخی واحدهای ضعیف دانشگاه آزاد وارد وزارت بهداشت شدند؟ لطفا نگویید به خاطر علاقه بوده.این عزیزان هم سودای منافع مالی را داشته اند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
شما از پزشکی که مست پول و کارانه هست توقع نداشته باش حق رو جز برای خودش واسه کسی دیگه متصور باشه
شما برو اخبار را کپی پیست کن
نمیخاد تو کار آزمایشگاه دخالت کنی
تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
به شما هیچ ارتباطی نداره که در حوزه رسانه دخالت میکنی
اگر شما و همکاران پزشکان خواهان دیکتاتوری و فضای بسته رسانه ایی در حوزه کاری خود هستید آن بحث دیگری است
البته خق هم دارید. هر چه باشد لقمه چرب کارانه به دهن شما خوش آمده است
با سلام
در حال حاضر مانند سایر حوزه های علوم تکنیک های آزمایشگا هی و دستگاه ها و تستهای آن آنقدر وسیع و پیشرفته شده است که یک نفر در حوزه پاتولوژی اساسا نمی تواند در طول تحصیل خود با آنها اشنا شود چه برسد نتایج آنها را تفسیر کند.اصولا دانشجویان پاتولوزی انقدر وقت ندارند که حتی تعداد کمی از این تست ها را از نزدیک بصورت مشاهده ببینندچه برسد خودشان انجام دهند.حال چگونه تستی را که اساس ان را نمی شناسند میخواهند تفسیر کرده و به پزشک کمک کنند.مشکل اصلی در نظام درمانی و حمایت بیمه ای در بسیاری از تشخیص ها از جمله سرطان انجام پاتولوژی است در حالیکه در دنیا باتوجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و ابزارهای دقیق پزشکی دیگر تشخیص و درمان از این مرحله عبور کرده است تا این نظام تشخیص و درمان در حوزه پزشکی تصحیح نشود پاتولوژیست ها بخود حق می دهند خود را محق بدانند در حالیکه شرایط پزشکی دنیا بشدت و سرعت تغییر کرده است.
من خودم داروسازم والا بخدا پاتالوژیست ها صرفا یک بافت شناس هستند که بی رقیب بودنشون باعث شده زحمت مطالعه یه کتاب رو به خودشون ندن.قطعا بچه های علوم پایه نظرات تشخیصی دقیق تری دارند چون اشراف به مباحث بیوشیمی دارند. یکبار هم تو وزارت بهداشت حق به حقدار برسه مگه چی میشه
من در این متاقشه حق را به متخصصین علوم آزمایشگاهی می دهم حقیقتا یک آسیب شناس(پاتولوژیست) اطلاعات اندکی از قارچ شناسی در مقایسه با یک دکترای قارچ شناسی یا حتی ارشد این رشته دارد
یک هماتولوژیست دانش بسیار افزونتری از خون از یک آسیب شناس دارد
دانش میکروبی و ویروسی میکروبیولوژیست ها قابل قیاس با پاتولوژیست ها نیست
یک شخص آگاه قطعا برای تشخیص آزمایش انگلی پارازیتولوژیست را به پاتولوژیست ترجیح می دهد
ولی در عوض تفسیر نمونه بیوپسی از یک بافت مشکوک تخصص و وظیفه پاتولوژیست است و لا غیر
برای داشتن یک ازمایشگاه خوب از هر کدام از این تخصصها یک نفر لازم است ما باید کار کروهی را یاد بگیریم مخصوصا در حیطه پزشکی که انسان وسیله ازمایش است و هر چه دقیق تر کار انجام شود بهتر فقط درامد پزشکان کمتر می شود که انهم باعث می شود فاصله طبقاتی کمتر شود و خودش حسنی است.
چطور شما ها انگیزه رشته های علو م ازمایشگاهی را از بین بردید بروید و طبابتتان را کنید و ازمایشگاه را به متخصصین ازمایشگاه واگذارید.
از عکس های یکسویه زیر گزارش مشخص است بیطرف عمل نمی کنید. چرا بنر ها و نوشته های به حق آزمایشگاهیان در همان تجمع را پوشش نداده اید. اگر حرفه ای عمل نکنید اعتبار خود را از دست میدهید.
دنیا چه کرده اند ؟ شما هم انجام دهید.
ما داریم در ایران تمامی استانداردهای دنیا را زیر پا میگذاریم و چندی نخواهد گذشت که ضربه سنگینی خواهیم خورد
همچنان که در اقتصاد خوردیم
بابا درد پاتولوژیست ها اینه واس ماس ماس. چهار روز دیگه هم چنان لابی می کنن که کلا رشته علوم آزمایشگاهی از بیخ منحل بشه.
پاسخ ها
انکولوژیست
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
اینجانب موافقم که رشته علوم آزمایشگاهی منحل شود.وزارت بهداشت باید از ایجاد کارگر روزمزد برای پزشکان و سایر همکاران در ایران دست بردارد و همکاران پاتولوژیست خودشان همه کارها را انجام دهند و این چنین بی محابا و غیرمنصفانه فقط به دلایل مالی و انحصار طلبی به سایر همکاران درمانی حمله نکنند و با آبروی جامعه پزشکی با توهین و هتاکی بازی نکنند. فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی اگر به فکر آینده خود و خانواده شان می باشند از ایران مهاجرت کنند تا به حقوق اولیه خود دست پیدا کنند. امیدوارم نسل های آینده از این مناقشه چندید ساله درس عبرت بگیرند
خانوم مصداقی نیا یه پاتولوژیست میتونه حداقل ۱۰ تا از علل بالا بودن قند خون رو غیر از دیابت واسه شما لیست کنه پس لطفا سعی نکنید برای رسیدن به اهداف خودتون به هر طریقی متوسل بشید و دانش پاتولوژی رو زیر سوال ببرید، لطفا اگر اطلاعی از رشته پاتولوژی ندارید فقط در مورد رشته خودتون نظر بدید، استاد محترم رشته بیوشیمی، وقتی که اساتید برجسته پاتولوژی وجود دارن که به بهترین نحو و به صورت کاربردی و بدون نیاز به جزئیات فاقد کاربرد بیوشیمی رو به رزیدنتهاشون آموزش میدن فکر نمیکنم نیازی باشه از شما برای آموزش بیوشیمی کمک بگیرن، اگر سواد شما خیلی بالاست چرا استاد محترم بیوشیمی دانشگاه.... هنوز نمیدونه سطح LDH در همولیز افزایش پیدا میکنه و یه پزشک عمومی که شما غیر مستقیم کم سواد فرضش میکنید باید اینو بهش بگه???لطفا از هر حربه ای برای رسیدن به مقاصد ناحقتون استفاده نکنید، لطفا یه نگاه به کوریکولوم آموزشی پاتولوژی، منابع درسی و سوالات ارتقاء و بورد پاتولوژی بندازید
بالاخره باید از یک جایی جلوی زیاده خواهی پزشکان را گرفت.
متاسفانه توی این چند ساله بقیه رشته ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم فدای پزشکی شده اند. این برای کشور غیر توسعه یافته ای مانند ایران یعنی فاجعه.
وقتی یک پزشک متخصص به اندازه درآمد یک کارخانه فقط کارانه می گیرد این یعنی سرمایه ملت که قرار بوده است صرف تولید و اشتغال شود در جیب این پزشک تجمع پیدا کرده است.علاوه بر این این پدیده باعث سرخوردگی متخصصین بقیه رشته ها نیز خواهد شد.
خوب بخشی از افراد فارغ التحصیل علوم پایه در مقطع PhD پزشکان هستند. اگر اعتراض به پزشک نبودن متقاضیان تاسیس آزمایشگاه است این گروه که دیگر پزشک هستند چرا باید از این حق محروم بماند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
دوست عزیز اون پزشکها هم میتونستند مثل بقیه پزشکها در امتحان دستیاری آسیب شناسی شرکت کنند و اگر رتبه اوردند وارد رشته پاتولوژی بشوند تا حالا کجا بودند آیا این مسیر رو ازشون گرفته بودند که میخواهند میانبر بزنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كاملا مشخصه بدون جانبداريه مخصوصا از نوشته هايي كه ابي كردينشون،لازم به ذكر كه اين خانم دكتر مصداقي phd تشريف دارن و نميتونن بدون جانبداري حرف بزنن,احتمالا ميخوان ازمايشگاه بزنن،واقعا متاسفم براي رسانه اي كه بي طرفي رو ادا نميكنه
بگویند می خواهیم واسه بیکاران کار درست کنیم بهتر است. این خانم هم چون تخصص قبول نمی شه به پاتولوژیست ها حسادت می کند. این حرف که 10 درصد پزشکان هم از نتایج ازمایشات راضی نیستند خنده داره.
خانم دکتر مصداقی از استاید بزرگ و فرهیخته حوزه علوم پزشکی هستند.
واقعا جای تاسف داره اینگونه نخبگان پزشکی رو نا امید کردن
اقاي دكتر كرمي عزيز
دقت داشته باشيد كه يك تست اختصاصي و جديد قطعا توسط يك پزشك متخصص درخواست ميشود و مسما پزشكان متخصص كه يك تست خاص را درخواست ميدهند به اندازه كافي متوجه هستند كه به چه علت ان را درخواست داده اند.
از طرفي بايد جواب ازمايش دقت و صحت كامل داشته باشد و اين اصليترين درخواست پزشك از ازمايشگاه است، براي مقايسه توانايي علوم پايه و پاتولوژيست ها سري به بهترين و معتبر ترين ازمايشگاه هاي كشور بزنيد و ببيند ايا توسط كساني غير از علوم پايه ها اداره ميشود؟
از طرفي يك ازمايشگاهي به اندازه ي كافي از علوم باليني مرتبط با تستهاي ازمايشگاهي اگاه است.
نگراني شما بخاطر كيفيت ازمايشگاه نيست چون خود شما نيز ميدانيد كيفيت كار علوم پايه ها بسيار بيشتر است، نگراني شما شكستن انحصار شما و ناتواني شما در رقابت با علوم پايه ها (ازمايشگاهيان) است. چون ميدانيد اگر افراد داراي صلاحيت بيايند ديگر كسي كار شما را قبول نخواد داشت، همانند انچكه همين الان در مورد مقايسه ازمايشگاه هاي پاتولوژيست ها در مقايسه با علوم پايه ها وجود دارد و شما توان رقابت با انها را نداريد.
بهتر است بفكر بالا بردن كيفيت خود باشيد نه حفظ انحصار
یعنی می خواهید بگویید تک رشته ای ها در همه حوزه ها تخصص دارند ولی پاتولوژیستها ندارند؟؟؟!!! پناه بر خدا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
متن رو دوباره مطالعه کنید
متخصصين علوم پايه رو خوب اومدي
kheily khube
در مورد آزمایش های انجام شده تفسیری صورت نمی گیرد بلکه از این نظر که آزمایش ها از نظر پروسه انجام دچار خطا نشده باشند مورد بررسی قرار می گیرند و تفسیر آزمایش ها به عهده پزشک معالج می باشد.حال آنکه همین بررسی که توسط مسئول فنی آزمایشگاه باید صورت گیرد در اکثر آزمایشگاه های دولتی که مسئول فنی پاتولوژیست است به درستی صورت نمی گیرد در واقع مهر مسئول فنی هست و خودش ممکن است هفته ای دو سه ساعتی در آزمایشگاه حضور یابد و در حالیکه بار سنگین انجام آزمایش ها تا مرحله چاپ جواب بر عهده یک آزمایشگاهی است با همین حضور دو سه ساعتی کارانه میلیونی دارد .
ازمایشگاه های خصوصی اغلب توسط پاتولوژیستها اداره می شوند. این اطلاعاتی که توسط این خانم ارائه شده است کاملن اشتباه است و خواسته اند از دوستان خود دفاع احساسی و غیر واقعی انجام دهند
در حال حاضر آزمایشگاههای کشور توسط هر دو گروه اداره میشه ، یعنی بخش اجرایی زیر نظر علوم آزمایشگاه و بخش کلینیکال و مدیریتی به عهده پاتولوژیسته، پس اگر کاستی وجود داره نباید به گردن پاتولوژیست انداخت... در ضمن برای انطباق آزمایشات با بالین بیمار حتما نیاز به شخصی با مدرک بالینی که سالها با بیمار و بیمارستان سرو کار داشته هست، اگر آزمایشی بدون امضا و مهر نظام پزشکی باشه کاملا فاقد ارزش بالینی می‌باشد.
ازمایشگاه های خصوصی زیادی هستن که توسط پاتولوژیست اداره میشن اشتباه این خانم دکتر اینه که بیمارستان رو با خصوصی مقایسه کرده بدیهیه که مراجعات به بیمارستان بسیار بیشتر از ازمایشگاه های خصوصی و همین باعث پایین اومدن کیفیت خدمات میشه تصور کنین که یک بیمارستان چقدر بیمار بستری و چقدر بیمار اورژانسی داره که نیاز به انجام ازمایش دارن
تحليل جالبي بود اما فكر كنم جواب به سوالات زير مساله را بهتر حلاجي مي كند:
1- هدف از ارائه مقاطع تحصبي فوق ليسانس و دكتري علوم آزمايشگاهي چيست؟ و همينطور هدف از ارائه تخصص پاتولوژي چيست؟
2-ساير ممالك جهان از اروپا و امريكا وچين و بويژه بريتانيا كه از نظر پزشكي دانشگاه هاي بنام و سنتي دارد چگونه در اين تقسيم كار عمل كرده اند؟
3- بهر حال هدف ارائه بهترين خدمات پزشكي به جامعه است و قطعا لازم است تا افراد مستعد جذب تمام حرفه ها شوند. متاسفانه يك زماني محبوبيت و قطب كنكور معطوف به پزشكي و دندانپزشكي بود اما قطعا نيازي بوده تا ساير رشته هاي پزشكي در جهان ايجاد شده است (حتي عده اي مي گفتند بعمد مقاطع تحصيلي تكميلي هوشبري و علوم ازمايشگاهي . توسط مافياي پزشكان حذف شده است). بهرحال انچه كه مسلم است بسياري از پزشكان علاوه بر انكه به اين حرفه بعنوان بيزينس نگاه مي كنند فراموش كرده اند كه راز تكامل جامعه در گرو تقسيم كار و تيم ورك(كار گروهي) است. ايا فردا جامعه پزشكان مدعي كار با رباتهاي جراحي و برنامه ريزي انها هم خواهد شد؟
4-بمنظور جذب سرمايه گزاري لازم است تا مجوز ايجاد اين كار به افراد عادي هم اعطا گردد كه البته اين موضوع با مجوز مدير فني ازمايشگاه كه قطعا فردي دوره ديده بايد باشد، متفاوت است.
سلام، من کارمند آزمایشگاه بودم و الان فارغ التحصیل دکترای تخصصی باکتری شناسی هستم
اول از همه خواهش میکنم که به فرمایش امام حسین آزاده باشید،
خودتون قضاوت کنید که من با چهار سال کارشناسی علوم آزمایشگاهی، سه سال کارشناسی ارشد و پنج سال دکترای تخصصی باکتری شناسی پزشکی که با هم میشه ۱۲ سال (به حز دو سال دوره تکمیلی!) حق ندارم مسولیت فنی ازمایشکاه را داشته باشم؟ من که در دو سال اول کارشناسی تمام دروس علوم پایه پزشکی اعم از اناتومی داروشناسی پاتولوژی و انگل و قارچ و باکتری و غیره را گذارندم که فقط چند واحد اناتومی کمتر از پزشکی داره، و در دوسال دوم تمام مباحث مربوط به مدیرت و کنترل کیفیت و غیره را گذارندم و در هشت سال بعد به صورت تخصصی در یکی از رشته های ازمایشگاه دکترا گرفتم حق مسولیت فنی ندارم؟ اقای پاتولوژیست خداوکیلی به جز واحد ها و بخش سرجیکال پاتولوژی که هیچکس ادعایی در مورد اون نداره، قدمی توی ازمایشگاه های بیوشیمی و باکتری و انگل و قارچ شناسی گذاشتی؟ خداوکیلی اگر اعضای خانواده خودت نیاز به ازمایش باکتری شناسی خون یا ادرار یا مایعات بدن داشته باشن نتیجه کار من را قبول داری یا یه پاتولوژیست رو؟ مردم عزیز شما غیر ممکنه تا حالا آزمایشگاه نرفته باشد چه برای خود چه برای خانواده، تا حالا چند بار دیدید که دکتر آزمایشگاه شما را صدا کنه و برای آزمایش توضیحی به شما بده تا در جواب ازمایش توضیحی ذکر کنه؟ بله نوشتن کامنت و راهنمایی پزشکان در ازمایش های پاتولوژی هست ولی ما بر خلاف شما ظرفیت خودمون رو میدونیم و در مورد فیلد و تخصص خودمون ادعا داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
سلام در راستای همان آزاده بودن شما هم بیندیشید: فرض کنیم شما سوپردکترای تمام زنجیره های مولکولی ژنوم باکتریها و تا حد کپسید و تاژکش مثلا باشید ولی آیا همین شما خود و خانوادتان نمیگم نیازمند تشخیص بافتی که اونو حداقل بهش اعترافی کردید بلکه نیازمند تفسیر و قبل از آن انجام صحیح تست قند خون تحریکی باشین یا در مورد ایوزینوفیلی خون محیطی یکی از بستگانتون همراه یا سدیمان بالا و یک تورم لنفاوی گردن نگران باشین آیا تمام اون دوره 12 سالتون که بهش یک دوره نیم بند من در آوردی تکمیلی هم اگر اضافه کنیم پاسخگوی این سوالات ساده خواهید بود؟؟؟
بهترین آزمایشگاه ها در خصوصی که متعلق به پاتولوژیست هاست: پاتو بیولوژی مرکزی و پارس و دانش
جناب تابناک من خودم علوم آزمایشگاهی هستم ولی متاسفانه پاتولوژیست ها درست میفرمایند .مسئولیت فنی آزمایشگاهها در اغلب دنیا بخصوص کشورهای پیشرفته با پزشکان متخصص در شاخه های آزمایشگاهی است. اگر PhD هم باشند MD,PhD هستند یعنی پزشکی که PhD دارد. در چیزی که آز اطلاع ندارید دخالت نکنید . همین مانده که مسایل علمی را هم با شانتاژ تحت الشعاع قرار دهید.
اينكه نظر دو موافق و يك مخالف را گذاشتيد نشون ميده اصلا بي طرفانه با موضوع برخورد نشده !!!!!
جناب تابناک مشخص نکردید منظور از علوم پایه رشته های علوم پایه که پزشکان عمومی برای ادامه تحصیل انتخاب میکنند یا غیر پزشکی مستفیم علوم پایه میخواند در صورت اول هیچ اشکالی ندارد اما در صورت دوم اش شله قلمکار بعضی ادمهای نادان است که برای تنفر از پزشکان انجام میدهند مانند فیزیوتراپی که بجای اینکه زیر نظر طب فیزیک باشند مستقلشان کرده اند روزی دود این کار غلط خود شرینان به چشم همه خواهد رفت بنده رابطه با این رشته ها دارم نه بعد ۴۶ سال کار ی باطبابت دارم بچه هایم نیز در این مملکت نیستند لذا بیطرف هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
استاد از انصاف شما کمال تشکر را دارم. در پناه حق
با سلام و احترام. بنده حداقل با ده پاتولوژیست از نزدیک ارتباط داشته و تایید می‌کنم سواد آزمایشگاهی آن ها در حد یک کارشناس هم نیست. پاتولوژیست ها در حیطه پاتولوژی تبحر دارند نه آزمایش عملی بالینی. بهترین و مجرب ترین آزمایشگاه های کشور آن هایی است که دران پاتولوژیست نیست. با تشکر از تابناک
جواب انحصار طلبی و زیاده خواهی این دوستان پاتولوژیست که خیلی از امور آزمایشگاهی را اشنایی ندازند و بصورت غیر تخصصی فعالیت میکنند چیست؟؟
خدایا خودخواهی رو از مردم سرزمینمون بگیر ما که حق کسی رو نمیخواییم بخوریم ما میخواییم بعد گذروندن دوره تکمیلی بعد پونزده سال تحصیل دانشگاهی ماهم بتونیم به حقمون برسیم چرا دوستان پاتولوژیست زورشون اومده چرا ابن شعارو میدادن که تخصص یک شبه رانتوزارتخونه من تعجب میکنم پونزده سال تحصیل دانشگاهی رو چطور یک شبه در نظر میگیرن
آیا جوابگوی کاهش انگیزه دانشجویان پاتولوژیست باید افرادی باشن که سالها توی رشته مربوطه تحصیل کردن و تخصص دارن؟ برای حفظ انگیزه تعداد محدود پاتولوژیست باید تعداد کثیر کسانی که در چندین تک رشته تحصیل میکنن نادیده گرفته بشه؟
دو مشکل خیلی اساسی در بحث خانم دکتر مصداقی هست:
اول، بسیار بی اخلاقی و بی شرمانه است که مدعی بشوند حتی ده درصد پزشکان هم از کار پاتولوژیست ها راضی نیستند!!
دوم، ایشون دو تا بحث کاملا جداگانه رو با هم مخلوط کردند؛ بحث خصوصی و دولتی در اینجا اصلا مطرح نیست بلکه بحث دو تخصص مختلف مطرح هست. ایشون با استفاده از کیفیت بالاتر آزمایشگاه های خصوصی و تلقین به خواننده که اینها متخصص آزمایشگاه هستند و از طرف دیگر تلقین به خواننده که کیفیت پایین احتمالی آزمایشگاه های دولتی به سبب وجود پالوژیست ها در این مراکز هست مترصد بهره برداری از این بحث هستند.
ایشون ممکن هست عوام رو قانع کنند ولی اهل فن به سطح بسیار پایین استدلال ایشون به راحتی پی می برند.
از ایشون دعوت می شه حتما برای انتخابات ریاست جمهوری آینده داوطلب بشوند!
اين صحبت خانم دكتر صادقي كه آزمايشگاههايي كه توسط پاتولوژيستها اداره ميشه از كيفيت پايينتري برخورداره بايد توسط ايشون اثبات بشه .آزمايشگاههاي بيمارستانهاي دولتي به خاطر بودجه ي كم قابل مقايسه با آزمايشگاههاي خصوصي نيست و خصوصيها بايد در سطح هم بايد باهم مقايسه بشن،كه مطمئنن برترينهاي كيفيت در رأسش يك پاتولوژيست هست و بعد از تحقيق قابل اثباته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
احتمالا در راس پاتولوژیست باشه چون به مهرش نیاز است در شرایط کنونی. اما بهترین آزمایشگاه های تهران آزمایشگاه پاتولوژی نور، مسعود، پیوند، نیلو توسط چندین متخصص علوم پایه به صورت شراکتی اداره می شوند
چرا وجود رقابت باید باعث کاهش انگیزه دانشجویان محترم پاتولوژیست بشه؟ رقابت عادلانه با بچه های علوم پایه اینقدر ترسناکه؟ آیا این حرف انگیزه پاتولوژیست های گرامی رو از خدمت به مردم به سمت پول پرستی تغییر نمیده؟
فردی که به طور مثال phd ایمونولوژی داره، یعنی حداقل 7 سال (بدون احتساب مقطع لیسانس) تحصیل تخصصی زیر نظر وزارت وزارت بهداشت داره
اما یه پاتولوژیست فقط 3-4 سال برای کار در آزمایشگاه آموزش می بینه و هفت سال تحصیل در پزشکی عمومی تاثیری بر سواد آزمایشگاهی نداره
دوستان پاتولوژیست نمی خوان قبول کنن که خودشون هم جزو تک رشته ای ها هستند و پاتولوژی فقط یک بخش از آزمایشگاه هست
پس چرا از پیشرفت دوستان متخصص تک رشته در آزمایشگاه ناراضی هستند؟
خود این دوستان پاسخ بدن که در روز چندتا نمونه ای رو که نمی تونن تشخیص بدن رو میفرستن دانشگاه ها و دوستان phd تک رشته نمونه ها رو بررسی می کنن و جواب میدن
مگر نه اینکه آزمایشگاه های خصوصی به دلیل اینکه از نیروی متخصص استفاده می کنن، از کیفیت کار بسیار بالایی برخوردار هستند؟
پس این همه غوغا و جار و جنجال به چه دلیلی انجام میشه؟
مگر نه اینکه دوستان پاتولوژیست ادعا دارن آزمایشگاه بدون حضور آنها اداره نمی شود، پس این چند روزی که دائم در خیابانها هستند چه کسی آزمایشگاه ها رو اداره می کنه؟ الان به قول خودتان جان مردم در خطر نیست؟
در صورتیکه دوستان علوم پایه و علوم آزمایشگاهی همه بر سر کارهای خود هستند و نمی توانند تجمع کنند
یک روز تجمع برای دوستان علوم پایه بسیار سخت بود، چون باید به فکر آزمایشگاه ها هم می بودند و بسیاری از دوستان نتونستن که برای تجمع حمایتی بیان
لطفا جامعه رو ناآگاه فرض نکنید و از اسم پزشک برای تسلط و برانگیخیتن احساسات مردم استفاده نکنید
اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید
واقعا جای تاسف داره. منی که کارشناسی علوم آزمایشگاهی و ارشد ایمنو و PhD پزشکی مولکولی از وزارت بهداشت دارم، مجوز شرکت در دوره تکمیلی و آزمایشگاه رو ندارم. اونوقت کسی که لیسانس و فوق لیسانس از وزارت علوم داره و PhD ویروس از وزارت بهداشت حق تحصیل در دوره کلینیکال پاتولوژی و مجوز تشخیص آزمایشگاهی داره!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
!!! پزشکی مولکولی؟PhD
آقای کرمی شما خودتون خوب می دونید که بچه های پی اچ دی چه توانایی دارن تو اداره آزمایشگاه و این حرف های شما و هم قطارانتون ترس از این قشر فرهیخته هست سلامت مردم رو فدای امیال شخصی و ثروت اندوزی نکنید
با سلام .
من خودم متخصص علوم آزمایشگاهی هستم . مقطع کاردانی و بعد کارشناسی و بعد دوسال طرح در بیمارستان و بعد دوسال ارشد و نهایتا چهارسال دکترای تخصصی و بعد از آن چهار سال طرح هیئت علمی گذروندم یعنی شانزده سال در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل کردم و تقریبا هر دوسال یکبار کنکورهای سخت رو پشت سر گذاشتم و همزمان مهارت های عملی آزمایشگاه رو در سطح بیمارستان و حتی تحقیقات بدست آوردم .

ولی یک پزشک در دوران عمومی کوچکترین آموزشی از آزمایشگاه نمی بیند و فقط یک درخواست میفرستد و یک نتیجه آزمایش بدستش میرسد . دوران تخصص پاتولوژی هم که بعنوان کارآموز توسط کاردان ها و کارشناس های آزمایشگاه اون هم بصورت تئوری آموزش میبینند چون در واقع اساتید خودشون پزشک هستند و هیچ علمی از آزمایشگاه ندارن .



حالا با گذروندن تک رشته آسیب شناسی چطور میتوان تمام بخش های ده گانه آزمایشگاه را به آن ها سپرد؟؟؟
آیا کیفیت حق مردم نیست؟؟؟
رانت خواری های جامعه پزشکی و پایمال کردن حقوق بیماران با حضور پزشکان بیسواد در عرصه آزمایشگاه را چه کسی پاسخگوست؟؟؟
بنده به عنوان يك شهروند عادي كه پيگير اين موضوع در رسانه ها بودم به اين نتيجه رسيدم كه پاتولوژيستها صرفا بنا به منافع مادي و صنفي مانع تحقق يك موضوع قانوني و منطقي كه منافع عمومي دارد مي شوند
کامل نخوندم.ولی اینو بگم که از روزی که پدرم بیمار شد تا روزی که فوت کردن بیشتر از 50بار نمونه برداری و آزمایش برای تشخیص سرطان خون انجام شد و حدود 60 بار تصویر برداری mri انجام گرفت.آخرشم معلوم نشد بلاخره این بیماری رو دارن یا نه.
فقط دارو رو بنا به حدس و گمان تجویز کردن که همین باعث فوت شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
با این آشی که وزارت خونه پخت بدتر ازینم خواهد شد غصه نخور فقط ایراد بزرگش اینه که درد و گرفتاریش بجون خود وزیر و خونوادش و اصحابش نمیوفته
Ph D های پزشکی مولکولی و بیوتکنولوژی که کارشناسی آزمایشگاه و فوق لیسانس رشته های علوم پایه پزشکی دارند مجوز آزمایشگاه دریافت نمیکنند. درحالیکه کسانیکه کارشناسی و ارشد غیر مرتبط با آزمایشگاه از وزارت علوم دارند و صرفاPhD وزارت بهداشت دارند مجوز آزمایشگاه دریافت میکنن. این دوره فقط باید مختص افرادی باشد که پایه علوم آزمایشگاهی دارند.
چند نکته را خدمتتان عرض می کنم خودتان قضاوت کنید .
1. اتفاقا بر خلاف گفته خانم دکتر مصداقی که فرمودند آزمایشگاه بیمارستانی زیر نظر پاتولوژیستها ادراه می شود ( البته تعجب می کنم از این صداقت) باید خدمتتان عرض کنم که قسمت کلینیکال اکثر این آزمایشگاهها توسط پیمانکارهایی که دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی دارند اداره می شود و بله خانم دکتر وضع بسیار نا بسامانی دارند این آزمایشگاهها چون دکتری علوم آزمایشگاهی هنر این را دارند با تخفیف 35% به بیمارستان و رانتهای گوناگون مزایده ها را به چنگ بیاورند و بعد شما حساب کنید چطور با 35% تعرفه دولتی اینها می خواهند تست بگذارند درحقیقت تستی نمی گذارند . ما اینها را هر روز از نزدیک می بینیم و هر که خواست به ای میل من مراجعه کند پیغام بگذارد تا من یک تور در سطح این ازمایشگاههایی که توسط محور علوم آزمایشگاهی اداره می شوند برایشان بگذاردم.
2. متاسفانه به دلیل اینکه اکثر آزمایشگاههای بیمارستانهای دولتی توسط این افراد اجاره شده اصلا زیر نظر بخش پاتولوژی و اساتید نیست که خانم دکتر مصداقی به آن استناد کردند
3. در سطح تهران آیا آزمایشگاهی در سطح و اندازه و کیفیت آزمایشگاه نور . دنا . پارسه . داریم یا نه بروید ببینید چه کسی این ازمایشگاهها را اداره می کند . موسس را کاری ندارم ببینید همکاران پاتولوژیست من خون دل می خورند تا خطاهایی که به طور روزانه و معمول توسط مدعیان علم آزمایشگاهی اتفاق می افتد را اولا پیدا کنند وثانیا برطرف کنند تا مبادا خطای این دوستان به بیماران ضرری بزند
4. من چالش می کنم . تمام مدعیان علوم آزمایشگاهی را به چالش می کشم برای صحت انجام تست . این دوستان در بهترین شرایط . تحصیل کرده ترینهاشان که در این مدت دیده ام و رو در رو باهاشان صحبت کرده ام مجموعه اطلاعاتی که می دهند بر می گردد به دقت تستی و تکرار پذیری و نهایتا صحت تست می ماند به امید خدا و دلیل دارد چون مهمترین مسئله برای صحیح بودن تست همان هست که پزشک معالج بیماران این همکاران را برای آزمایشگاههایی که پاتولوژیست دارد ارجاع می دهند جهت آز مایش مجدد . چون اون نیز یک پزشک متخصص است و صحت تست را می تواند تعیین کند صحت تست گذشته از بررسی های آماری و ریاضی که تا حدودی کمک کننده است دوستان من توسط پزشک و خصوصا پاتولوژیست به دست می آید . پزشکی که طبابت کرده وقتی به بیمار نگاه می کند و شرح حال می گیرد و نکات مهم را با معاینه بالینی چک می کند 100% . تاکید می کنم 100% پی می برد که تست درست انجام شده یا نه.
پاسخ ها
انکولوژیست
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
تمام کامنت شمارو خوندم و ذکر 100% از شما بعید بود چون ما در علم قطعیت نداریم چه در علم طب یا سایر علوم ؛در نتیجه مراجعه به ایمیل شما ضروری نیست.همکار محترم من 100% رو تایید نمی کنم گرچه بعید میدانم شما از همکاران جامعه پزشکی باشید
نمی دونم چرا هر وقت تا میخواد تغییری صورت بگیره بعضیا میگن جان بیمار در خطر میافته بدون این که دلیل درستی داشته باشن. میگن کسی که سالها آزمایشگاه بوده بلد نیست آزمایش انجام بده. میگن غیرپزشک اونده طبابت کنه در حالی که این فقط یه تشخیص آزمایشگاهی هست. امیدوارم دوستان پاتولوژیست انصاف رو در گفته هاشون رعایت کنن.
با سلام. من نظر موافق با دوره تکمیلی علوم ازمایشگاهی دارم. چرا که تخصص پاتولوژی از دو قسمت کلینیکال و اناتومیکال تشکیل شده که در مدت 4 سال و هرکدام 2 سال به پزشک مربوطه اموزش داده میشود حال به نظر شما یک نفر دروس هماتو بیوشیمی ایمونو انگل باکتری قارچ ویروس ..را در 2سال بهتر میاموزد یا کسی که با گذاراندن چیزی حدود16سال به صورت تخصصی در هر کدام از این رشته ها؟؟؟ قطعا حق مسلم بچه های علوم ازمایشگاهی است. و اگر هم بحث بالین را پزشکان محترم پیش میکشند باید متذکر شد که همانطور که همه میدانند طبابت و تفسیر نتیج ازمایش به عهده پزشک معالج است نه پزشک محترم پاتولوژی.
باتشکر
من به عنوان یک پزشک که پاتولورزیست نیستم صد در صد کیفیت کار یک پاتولوژیست رو بالاتر از یک علوم ازمایشگاه میدونم دلیلش هم سواد علمی و بالینی پاتولوژیست هاست که چندین برار یک فرد علوم ازمایشگاهی بالین مریض رو دیده و به مراتب اگاه تره و باسواد تره و من برای بیماران صد در صد توصیه مراجعه به پاتولوژیست رو خواهم کرد و قطعا در مراجعه به پاتولوژیست ریسک خطا کمتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
پزشک عزیز شکی در سواد معاینه بالینی همکاران شما نیست اما آزمایش و آزمایشگاه فقط باید روی نمونه کار کند و نباید معاینه بالینی انجام دهد. اینکار باعث گمراه شدن آزمایشگاه می شود
در رشته هاي مهندسي ، كارهاي آزمايشگاهي بصورت شخص حقوقي مجوز گرفته و كار مي كنند... و مي بايستي حد امتياز لازم رو كه تركيبي از سوابق و مدارك تحصيلي هست رو بدست آورد. وزن امتياز مدارك با توجه به شاخه كار متفاوت مي باشد. براي آزمايشگاه بتن ، مهندسين سازه و براي آزمايشگاه مكانيك خاك مهندسين ژئوتكنيك بيشترين امتيازات رو كسب مي كنند و شركتي بخواد در همه موارد گريد كسب كنه مجبوره كه از همه تخصص ها بهره بگيره ... هم اشتغال ، هم تخصص و هم درآمد و در نهايت رضايت كارفرما كسب ميشه ... اگه واقعا به فكر سلامت هستيد وزارت بهداشت بهتره كه براي تأسيس آزمايشگاه ، همين شيوه رو الگو قرار بده و همه تخصص ها رو يكجا جمع كنه ... هيچ كس نسبت به ديگري برتر نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
استدلال شما بسیار منطثی است و همان شیوه است که بیست و شش سال پیش ما آزمایشگاهیان به وزارت پیشنهاد دادیم تا پاتولوژیست ها در کنار ما باشند اما آنها همه چیز را برای خودشان میخواستند البته فقط بخاطر سلامت مردم!!! بر منکرش لعنت
جهت دانستن مردم عزيز، پر واضح است پزشكان پاتولوژيست جهت خدمت به مردم در بيمارستانهاي دولتي با دستگاههاي فرسوده و امكانات كم تمام تلاش خود را دارند ولي چون بيشتر ازينكه تاجر باشند محيط دانشگاهي بودن ،كار خصوصي و پول وبازار بدست افراد غيرپزشك رسيده
در همه كشورهاي دنيا امضا و تأييد جواب آزمايشات بيماران بعهده پزشكان هست،البته سوگيري سايت تابناك كاملا واضحه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
بنده این جمله را آنقدر شنیدم که تصمیم گرفتم شخصا تحقیق کنم و حتی یک مورد در کشورهای پیشرفته پیدا نکردم که پزشک جواب آزمایشگاه را تنفیذ کند!!! اینقدر طوطی وار تخیل و تکرار نکنید دوست عزیز خودتان یک تحقیق مختصری بکنید
اینکه مرتباً از لفظ پاتولوژیست استفاده می شود، مفهوم نیست چرا که بسیاری از کسانیکه پاتولوژیست نامیده می شوند دامپزشکانی هستند که تخصص آزمایشگاه بالینی دیده اند و مجوز آزمایشگاه گرفته اند. پاتولوژی یک رشته ارزشمند در علوم پزشکی است که به پژوهشهای علمی می پردازد و کاری فراتر از آزمایشگاه برای سرویس دهی به سایر پزشکان دیگر است.
اینکه گفته می شود که فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی هم باید برای مجوز آزمایشگاه PhD داشته باشند هم از تصمیمات عجیب و مخربی است که مفهومی جز سوق دادن بی منطق جوانان به مدرک گرایی و تیتر گرایی ندارد. PhD در تمام دنیا دوره ای است که برای تربیت پژوهشگر علمی ایجاد می گردد و فارغ اتحصیلان این دوره جذب دانشگاهها و مراکز پژوهشی می شوند. کار بالینی که نیاز به PhD ندارد!
بنده از این اقدام نفع با ضرری ندارم چون پاتولوژیست نیستم ولی یک پاتولوژیست با دو روی سکه یعنی توانمندی های تخصصی کاری و روی دیگر سکه یعنی اشنایی به بالین بیمار اشتاست من دوست پاتولوژیست ندارم هرچند با کارشون اشنا هستم ولی دوست علوم ازمایشگاهی دارم و میدونم که بسیار اطلاعات تخصصی نامناسب و نه چندان زیاد دارن و در طول تحصیل یک هزارم یک پاتولوژیست هم بالین بیمار و چالش های اون رو نمی بینن این حقیقت که البته توسط بعضی از مصاحبه شوندگان شما برعکس بیان شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
پزشک محترم شما اگر دوست پاتولوژیست داشتید آنوقت نظرتان برعکس میشد چون واقعا چیزی از آزمایشگاه نمی دانند
انکولوژیست
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
دکتر سجاد عزیز دو بار یک کامنت را با مفهوم یکسان ارسال کردید.متوجه عرایض شما شدیم ولی با توجه به اینکه شما فقط ام دی هستید (قصد اهانت ندارم سوالم این هست که سابقه کار دارید؟) و شاید کاملا متوجه نباشید که آزمایشگاه در برخی موارد نقش مهمی در روند تشخیص و درمان دارد و برخی اشتباهات منجر به فوت بیمار می شود از شما خواهش می کنم نظرات غیرکارشناسانه و یک سونگر ارسال نفرمایید. سیستم درمانی به اندازه کافی معیوب هست و این قانون جدید وزارت هم مشکلات خودش را دارد چون که به بیس های غیردرمانی اجازه ورود می دهد و سایر مشکلات دیگر من جمله اگر برای آزمون این دوره تکمیلی وزارت اقدام به تخصیص سهمیه یا اعطا به اعضا هیت علمی علوم پایه یا مصاحبه هایی که در جریان هستید...کند؛من بطور جدی تاکید می کنم همکاران از ارسال نمونه و ارجاع بیمار خودداری کنند
واقعا ديدگاهي كه پاتولوژيست ها دارن فقط و فقط بخاطر منافع مالي هست و طى اين ٣٠ سال گذشته با همين قانون شكنى جلوى اجراى صحيح قانون وا گرفته اند كه بواسطه اين قانون متخصصين واقعى آزمايشگاه به جايگاه و حق خودشون كه همون آزمايشگاههاى تشخيص طبى هست خواهمد رسيد و كيفيت نشخيص هاى آزمايشگاهى به مراتب بيشتر خواهد شد، اما متاسفانه منفعت طلبى چشم هاي پاتولوژيست ها رو كور كرده به راحتي با سلامت مردم به راحتي بازي كنند.
درجواب دکترکرمی بایستی عرض کنم این دعوای ازمابهتران جهت کسب درآمدهای آنچنانی درآزمایشگاه های طبی می باشدکه هیج نفعی به نقش آفرینان این حرفه یعنی کاردانان و کارشناسان آن نداردوبدون وجوداینهاآزمایشگاه مفهومی نداردوکلادراستثمارشغلی اندوباحداقل قانون کاربهره کشی ازشون میشودکه متاسفانه تاکنون هیچ دولتی به فکرشون نبوده ونخواهدبود امایکphdنمیخادآسیب شناس بشه میخادباروشی درست جواب آزمایش رادربیاره همانگونه که خوددکترکرمی دردوران تحصیل دانشجوی همینphdهابود.کلاپاتولوژیست هاهمه چیزرابرای خودشون میخان چه بساقبلا هم بادکترای حرفه ایی علوم آزمایشگاهی هم مخالفت میکردندواین مخالفت هاولابی هاباعث برچیده شدن آن گردیدآیادکترکرمی من ازشمایک سوال دارم واگهوجدانادرست بفرمائید حق رابه شماپاتولوژیست هامیدم ومن27ساله به عنوان کارشناس آزمایشگاه تقریبا تجربه کاردرهمه نوع آزمایشگاه تشخیص طبی رادارم تاکنون چندبارازاطاق تون درآزمایشگاه بیرون آمدیدوبه نحوه انجامstoolویاادرارویااسپرم نظارت داشتیدوراهکارارائه کردید؟یادرحاکمیت بالینی نقش ایفانمودید؟ویایک کشت خلط رادیدید؟ویافلوتاسیون مدفوع رانظارت داشتید؟همانگونه که مادرپاتولوژی مزاحم کارشمانمیشیم ودخالتی نداریم چون علم تجربی وتخصصی آن رانداریم به آناتومیکال خوددر کلینیکال ماسعی درحل مشکل بیماران داشته باشیم نه درافزایش قدرت وثروت خود،ومیدانیدکه من ازکجامیگم یه کم ازپزشک سالاری کم بشه چیزی نمیشه هرچنداصلابه حال کارشناسان وکاردانان آزمایشگاه فرقی نداره
موفق باشید یاسین گندمی قوشچی کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
خانم یاسین گندمی به گفته های دکتر کرمی در قسمت مدیریت مجموعه و مطابقت با موازین بالینی آزمایشات دقت نفرمودید
اگر یک باکتریولوزیست مسیول فنی آزمایشگاه باشد اشرافش به ازمایش خون و بیوشیمی و هر انچه غیر از میکرب است بیشتر خواهد بود؟
متاسفانه نظرات دانشمندان پزشک ما که با مدرک تحصیلی پی اچ دی در مراکز آموزشی و درمانی مشغول بکارند توسط پاتولوژیست ها سانسور میشود. جواب آزمایشات کلینیکال پاتولوژی که اسیب شناسان مسئول آن هستند غالبا دارای اشکال است.
این مجوز فقط باید بهPHD هایی با پایه علوم آزمایشگاهی داده بشه نه کسانی که حتی تا پایان مقطعPHD، قدم در آزمایشگاه تشخیص طبی نگذاشته اند.
برای کیفیت پایین پاتولوژیسته ها همین بس که اگربافتها را درپرافین زیاد یا کم بگذارنند یا دررنگ مدت زمانی نمونه رارها سازند نتیجه تغییر وسرنوشت بیمار عوض خواهد شدومعمولا کارشناس یا کاردان نمونه را اماده کرده وپاتولوژیست فقط بررسی کرده وجوااب می دهد .من نمونه بارزخطای پاتولوژیست استاددانشگاهم که زندگیم دگرگون شده است و مدارک خطاموجوداست.نمونه هاب ارسالی به خارج از کشور توسط پاتولوژیستها از خطای محرزی به گفته متخصصین خارج کشور برخورداربوده..امروزه بهترین تشخیص ها ودقیقترین انها توسط بیولوژی مولکولی وژنتیک دردنیا داده می صودوپاتولوژیستها وپزشکان خوداز دستاوردهای انها استفا ه می کنند.امانباید متخصصین این رشته ازمایشگاه داشته باشند؟که خودشان واقفاند چقدرتحصیل وتخصص گرفتن دراین رشته ها دشوار است.بهتراست انصاف داشته باشند.
این دلنوشته یکی از همکاران رو دوست دارم با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارم. امیدوارم کامل منتشر کنید:
سلام،عرض ارادت
باور نمي كنين اونها واقعا خودشون رو محق ميدونن!!!
من همون شب كه اعلام شد قراره پاتولوژي رو بدن
به فارغ التحصيلان علوم پايه جايي مهمان بودم،
يكي از دانشجوهاي دكتري هم آنجا مهمان بود!
جالبه كه در اون جمع با وجوديكه همه هم پزشك بودن كاملا حق به جانب عنوان كرد كه آزمايشگاه
كلا مال ماست و اصلا پاتولوژيست ها اومدن و در رشته علوم پايه ها دخالت كردن!
اين ادم كسي بود كه فوق ديپلم علوم ازمايشگاهي
دانشگاه ازاد رو ابتدا قبول شده بود ، و خودش اون زمان ميگفت كه رتبه دانشگاه دولتيش پنج رقمي بوده و هيچي قبول نشده!!!!!
و تمام سالهايي كه من درس ميخوندم و كشيك اينترني ميدادم مشغول تفريح و سينما و مهموني و ... بود و مرحله به مرحله در همون دانشگاه ازاد
با هر بار يك هفته درس خوندن ليسانس و فوق ليسانس شد!
و در حاليكه من در رزيدنتي مجبور شدم نوزاد بيست روزه ام رو خانه تنها بذارم و برم كشيك بدم
و فرزندم اصلا نتونست حتي شير مادر بخوره! اونم در مقطع دكتري بچه دار شده بود و تنها يك روز درهفته چند ساعت كلاس داشت و فرزندش رو در آغوش خودش بزرگ كرد و هر سه ماه سفرهاي
خارج از كشور با همسرش رفت و حالا هم كه من
براي دومين بار طرح رفتم و شوهرم رو تنها گذاشتم و شيرخوار دوساله ام رو با خودم ميبرم
شهرستان و مجبور ميشه روزها و شبها پيش يك
پرستار بمونه و نه پدر و نه مادرش ؛هيچكدوم رو نبينه! اون كلا منزل هست و فرزندش رو نگه ميداره و داره روي تحقيق پايان دكتري كار ميكنه(هر هفته دو سه ساعت ميره )
و سال ديگه هم اون پاتولوژيست ميشه و در خود تهران آزمايشگاه ميزنه در حاليكه ما هنوز در حال
جمع كردن امتياز براي كار در تهران و ...هستيم!
من هيچ وقت شرايطم رو با ديگران مقايسه نكردم ولي در تمام اين سالها هر بار اون گفت كه گرفتن
خانم پزشك دردسر زيادي داره و ادم زندگي نداره
تاييد كردم و گفتم كه درسته ولي هر كس براي رسيدن به چيزي كه ميخواد مجبوره كه سختيها رو هم طَي كنه!!!! متاسفانه امروز ميبينيم كه طَي كردن سختي منحصرا براي پزشكان هست و سايرين ميتونن با استانداردهاي ديگه اي يه زندگي راحت داشته باشن!

انقدر عجيب غريب شده كه احتمالا تا چند روز ديگه بينايي سنج ها هم ادعاي ليزيك رو خواهند كرد!
و مسلما راديو و بيهوشي و ساير رشته ها هم ادعا ميكنن كه اصلا پزشكان در كار اونها دخالت كردن!

شايد هم اصلا اين جامعه پزشك نميخواد! انقدر سختي كار و درس پزشكي رو افزايش دادن كه
عده زيادي از همكاران ما در جواني فوت كردن
در سالهاي اخير و افراد باقيمانده هم زندگي شخصي نابسامان و متعاقبا روح ناارام پيدا كردن!!!! به نظر ميرسه تمام تلاشها در جهت
اينه كه پزشكي از حيات خارج بشه! كار سخت و
درس سنگين و حقوقهاي پرداخت نشده و عدم اختيار براي انتخاب مكان و زمان كار ؛
زندگيهاي نابسامان سهم پزشكان از زندگي شده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
بفرمایید قصه حسین کرد شبستری
دوستان و سروران علوم پایه حتی خانم دکتر پزشک ایمونولوژیست بهتر است ابتدا عینک بدبینی و خود بزرگ بینی را از چشم برداشته و بدون توهین و مبتنی بر شواهد علمی از توانایی و هنر خود و ناتوانی پانولوزیست ها که غالبا از بهترین رتبه های امتحان دستیاری و با اشتیاق به این علم وارد این حیطه شده اند اظهار نظر بفرمایند.
جای تاسف است ، ایمونولوژیستی که مدعی عالم بودن است تقوی علمی ندارد .شما بر اساس چه مستندی حکم بی سوادی پاتولوژیستها را صادر می کنید . علی رغم نظر ایشان آزمایشگاه بزرگ تهران ( که البته این معیار مناسبی برای ارزیابی علمی نیست ) هم غالبا با مدیریت علمی پاتولوزیستها اداره می شود .
خداوند همه ی ما در این ماه ضیافتش در مسیر عقلانیت و اخلاق مداری قرار دهد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
پزشک محترم شما با سوادید در مطب خود. در آزمایشگاه هان مقدار بیسواد هستید که بنده در یک زیر دریایی اتمی هستم. ایشان فرمودند در آزمایشگاه سواد متناسب و کافی ندارید نه در حوزه تخصصی خودتان
اینجانب شاگرد دکتر انصاری در گروه بیوشیمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران کارشناسی ارشد سال 1385 بودم ایشان پایه داروساز بوده و با اطمینان میگوییم کاملا بیسواد مبیباشد واقعا بیسواد میباشد حق اظهار نظر در این موضوع را ندارد چون خودش یک روز در آزمایشگاه بالینی کار نکرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
شما هم معلوم است نتوانستید مثل دیگر بیسوادان از ایشان با تملق و التماس نمره بگیرید چونکه ایشان هرگز ارفاق نمی کنند وگر نه کیست که دکتر انصاری را نشناسد
به نظر می رسد حق با متخصصان علوم پایه است چون دروس مربوطه راگذرانده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
حق با متخصصان علوم پایه با بیس آزمایشگاه می باشد نه زیست شناسی و شیمی و مامایی و دامپزشکی
ببینید ملاک انجام آزمایش درست و مبنای علمی است اگر این توانایی در متخصصین علوم پایه و زیستی وجود دارد انها هم حق دارند ازمایشگاه تاسیس کنند و همجنین اگر این مشاوره هم که استاد میفرمایند این قدر مهم هست کسب جلویش را نگرفته می توانند این مشاوره را از هر کسی که خواستند بگیرند کار ازمایشگاه انجام ازمایش و ارایه گزارش قابل تفسیر است پزشکی هم که برای تفسیر ازمایش نیاز به مشاور داشته باشد دیگر پزشک نیست.....
با کدام مستند، الگوی جهانی مسئولیت آزمایشگاه بر عهده پاتولوژیست هاست؟
دقیقا برعکس با مستند نشان داده شده است که الگوی جهانی مسئولیت آزمایشگاه بر عهده Phd های علوم آزمایشگاهی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
دوست عزیز این دروغ و تخیل را پاتولوژیست ها آنقدر تکرار کرده اند که خودشان باورشان شده و زحمت حتی یک سرچ کوچک را بخود نمیدهند و
اینجانب دکتر لیلا موسوی پاتولوژیست دارای بور د تخصصی فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی سال 1387

شاگرد اول دانشگاه علوم پزشکی همدان و رتبه دوم بورد تخصصی چه مدرکی برای با سواد بودنم ارائه بدم تا اقایان راضی بشن

در سالهای اخیر خیلی از نخبگان پزشکی وارد این رشته شدن ...من با همکاران قبلی و سوادشون کار ندارم...

فقط همه را به یک چوب نرانید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
آدرس را هم میدادی تا همه چی تکمیل باشه با شماره ملی.
شما ها واقعا فازتون چی هست؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
یعنی این پزشک جماعت که به خودشون میگن دکتر ......
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
خانم دکتر عزیز
چشمه خورشید چو پنهان شود
شب په بازیگر میدان شود
""با این کار، انگیزه متخصصین پاتولوژی...یعنی درامد بسیار بالا با محدود نگاه داشتن دست از بین خواهد رفت..."
خانوم مصداقی کدوم خدمات بیمارستانهای دولتی با خصوصی برابری میکنه? با پایین ترین کیفیت کیت برای بیمارستان خریداری میشه بعد انتظار بهترین نتایج رو دارید? شما برو نتایج آزمایشگاههای خصوصی رو که پاتولوژیستا اداره میکنن ببین بعد این حرفو بزن، شما که پزشکی بعیده اطلاعاتتون از پاتولوژی و آزمایشگاهها در این حد باشه! خود شما که پزشکی آیا همون خدمات و خدمت رو که توی مطبتون برای مریض قائل میشی توی بیمارستان هم قائلی? حالا انتظار داری که آزمایشگاههای بیمارستان که خرید کیت و مواد مصرفی دست امور مالی بیمارستانه و پاتولوژیست نیست بهترین جواب به شما داده بشه?
خانوم مصداقی چقدر باج بهت دادن که علیه همکارانتون این دروغها رو بگی?
همانطورکه در نظر رییس انجمن پاتولوژی هم به وضوح دیده می شود موضوع برتری علمی این گروه نیست و صرفا کاهش انگیزه به دلیل انحصارشکنی و کاهش درامد این قشر است. درحال حاضر برخی پاتولوژیستها مسؤول فنی ۲ آزمایشگاه هستند بدون اینکه هیچ نظارتی بکنند! این یک واقعیت تلخ است.
کار را به دست کاردان بسپارید
این کار مثل اینکه مهماندار هواپیما بجای یاد گرفتن خلیانی با رانت خلبان بشه واقعیت اینکه پاتولوژیست ها چند برابر علوم ازمایشگاهی صلاحیت علمی دارن
من اختلاف شمارا بایک راه ساده حل می کنم!!!
اینکه بروید وبررسی تطبیقی کنید وببینید ایا در کشورهای خارجی پیشرو در علوم چطوربه این موضوع نگاه می کنند؟
ایادرانها علوم پایه هم مجوز کارازمایشگاهی دارند یاخیر؟
بااین روش ساده حق به حق دارمی رسد وبی خودی جو تولید نکنید .
گرفتاری کم داشتیم شما هم هرروز یک چیزی را بهانه می کنید.
حق با متخصصان علوم پایه هستش. انحصار طلبی ممنوع
قانون ظالمانه ای است. PhD هایی که تا حالا پاشون رو ازمایشگاه تشخیص طبی نگذاشتن یه شبه میشن مسئول فنی آزمایشگاه. اگه قراره این قانون تصویب بشه باید برای کسایی تصویب بشه که پایه آزمایشگاه دارند.
دیگه شورشو درآوردین.پس چرا کسی نمیگه انگیزه منه مهندس الکترونیک برای تحصیل باید چی باشه؟
مرد باش و تایید کن
که نیستی
بنده نه پزشکم ونه علوم ازمایشگاهی بلکه حسابرس این موصوع از زمان دکتر فاضل شروع شد با ایت هدف که چون پاتولوژیست کم است واموزش ان در کوتاه مدت امکان ندارد لدا طرحی را مطرح کردند که فوق دیپلم های علوم ازمایشگاه حتی در رشته دندانپزشکی فوق دیپلم های بهداشت ودهان اجازه بدهند ادامه تحصیل دهند وبعد از فارغ التحصیل در خانهای بهداشت در شهرها وروستا ها خدمت ارایه دهند ولی متاسفانه گروهی در ان مقطع وارد شدن!!!!!!!! وبعدا مصوبه هم برای دیگران متوقف شد یعنی رانتی استفاده شد وبرای اثبات حرفم نام واسامی را میشود بررسی کرد این موضوع توسط همین گروه با پوشش ان به گروههای دیگر در دولت قبلی مطرح شد ولی وزیر مربوطه زیر بار نرفت ومتوقف شد ولی اخیرا دوباره مطرح وزیر فعلی امضا کرده حال باید سوال کرد که در کشورهای دیگر چگونه عمل می شود مخصوضا امریکا ابا جایگاه پاتولوژیست هاکجاست وعلو م ازمایشگاهی ویا تک رشته ای کجاست اگر بررسی شود خیلی از مسایل خواهد وهمه متوجه خواهند که گروهی با اهداف مالی در ضذد تسلط بر امور ازمایشگاهاست ومتا سفانه وچون اموزش پاتولوژیست گران قیمت است وزارتخانه بدون توجه به عوارض این تصمیم برای بیماران رانتی را برای عدهی داره فراهم می کنه
متاسفانه بر خلاف نظر خانم دكتر صادقي كه مشخصا با غرض ورزي صحبت كردند، و گرچه شما به عنوان پزشك معرفي كردينشون، ولي پزشكي هستند كه در رشته هاي علوم پايه ادامه تحصيل داده اند، رشته پاتولوژي يكي از علمي ترين تخصصهاي پزشكي است، ، و تشخيص مهمترين جز شروع درمان ميباشد، و هيچ وقت عزيزاني كه دوره پزشكي عمومي رو سپري نكرده اند توانايي تشخيص درست بيماري رو نخواهند داشت، و بيماران مطمينا در اينده دچار خسارات جاني و مالي فراوان خواهند شد، به اميد اينكه هر كس در حيطه توانايي هاي خودش فعاليت كنه، و با جان بيماران به عنوان ملعبه سياسي بازي نشود.
مسئولیت آزمایشگاه باید به پاتولوژیستها و آزمایشگاهیان سپرده شود نه phdهای تحقیقاتی
من یک تکنسین آزمایشگاه هستم.یک پاتولوژیست بویی از ازمایشگاه نبرده.فقط اطلاعات تئوری دارن.مثل خلبانی که فقط تئوری بلده
موافق
سوال اینجاست که چرا یه دفعه ای در مقطع کنونی درست پس از انتخابات ریاست جمهوری و قبل از تعیین کابینه قبلی یاد این افتادند که قانون به قول خودشان معطل مانده را اجرا کنند؟؟؟ چه دست هایی پشت کار است؟فقط میدانم که دارند با زندگی و آینده و سرنوشت هزاران نفر، خانواده ها و بچه هایشان بازی می کنند. به چه قیمت؟به قیمت داشتن منفعت برای عده ای خاص. به عزیزانی که کامنت گذاشته اند و از پزشکی و تخصص پاتولوژی تنها پول را فهمیده اند بایستی عرض کنم که اینقدر کوته فکر نباشید. اگر شما فقط از تخصص پاتولوژی تنها یک مهر را متوجه شده اید بایستی عرض کنم که آن مهر فقط مهر نیست، ایجاد مسئولیت است ، پذیرفتن مسئلیت در قبال جان انسان هاست. ما پزشک ها سوگند یاد کرده ایم ولی شما چه سوگندی یاد کرده اید. بایستی عرض کنم هیچ پزشکی آزمایشگاه خود را به امان خود ول نمی کند تا تنها نقش مهر زننده داشته باشد. حتی اگر مثل این دوستان کوته فکرانه قضاوت کنیم و تخصص پاتولوژی را در تجارت و بیزنس خلاصه کنیم بایستی عرض کنم که هیچ وقت تجارتی موفق نخواهد بود مگر آنکه بالا سر کار باشی و سعی بر این داشته باشی که حتی یک آزمایش به اشتباه از سوی آزمایشگاه شما رد نشود.چون اگر پزشک معالجی بفهمد که جایی از نتیج آزمایشات شما می لنگد مسلما آن وقت پولی هم در کار نخواهد بود. در حال حاضر موفقترین آزمایشگاه ها زیر نظر پاتولوژیست ها اداره می شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
چقدر هم نگران جان بیماران هستید شماها...بیشتر نگران سفرهای خارجه و ساختمان سازی هاتون هستید
با سلام
یک phd میکروبیولوژی هم اکنون می تواند در حیطه تخصص خود مبادرت به تاسیس آزمایشگاه کند.و همینطور سایر phd های آزمایشگاهی.
سه phd با گرایش های مختلف می توانند یک آزمایشگاه جنرال تاسیس نمایند.
بنابراین استفاده از علم ایشان هم اکنون نیز ممکن و عملی است.
مشکل منطقی در این طرح اینجاست که فقط یک phd مثلا میکروبیولوژی می تواند با گذراندن یک دوره کوتاه یک آزمایشگاه عمومی و با نام "کلینیکال پاتولوژی" تاسیس نماید.
درمثال فوق دکتری میکروبیولوژی که علوم پایه هست و نه بالینی و مثلا مطالعاتشان از سیستم ریبوزوم و میتوکندری و ... باکتری است و نه از تظاهرات ابتلای انسان به این میکروب و ایجاد مشکلات بر سیستم ها و اعضای بدن انسان عهده دار یک مسئولیت عام می گردد.
از طرف دیگر میزان اطلاع ایشان از سایر گرایش های آزمایشگاهی نظیر بیوشیمی نیاز به توضیح ندارد.
و اما مشکل مهمتر در بررسی پاتولوژیک و نمونه های مربوطه است که قطعا نیاز به مطالعه و عمل پزشکی دارد و دور زدن این پیش نیاز ها با هیچ منطقی سازگار نیست.
این همه تو سر مهندسی پزشکی زدین و از خیلی از نخبه‌ها محرومش کردین، جوری که تو خیلی از دانشگاه‌های اصلی جدی گرفته نمی‌شه و کمتر دانشجوی مستعدی انگیزه‌ی تحصیل تو این رشته داره و نتیجه‌شم این شده که کلی واردات داریم تو جزئی‌ترین موارد. حالا به پاتولوژیست‌ها که رسیده، دلسوز شدین؟ :|
من نمیدانم اقا یاخانم انگل شناس یا میکرب شناش که درتمام عمر با ادرار و مدفوع سروکار داشته (تازه اگر در آزمایشگاه کارکرده باشند) چطور مبتواندdiff cbc را که ساده ترین کار درآزمایشگاست را انجام دهد
این‌ پزشک ها قبلا مراقب سلامت مردم بودند الان مراقب جیب خود هستند ، اقای دکتر روحانی هم تمامی منابع مالی کشور را به جیب پزشکان ریخته و صنعت و مهندسی کشور را سر بریده است
تابناک با سلام چرا نظر بنده را منتشر نکردی میترسی یا نظرم اشکال داشت
بِسْم الله الرحمن الرحيم
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت استاد محترم.
خدا را گواه ميگيرم ، قصد توهين به هيچ فرد يا گروهى را ندارم، و همه اساتيد علوم پايه را در رشته خودشان ميستايم. ما هم در ابتداى دوران تحصيلى پزشكى ، به مدت ٢سال و نيم دوره علوم پايه گذرانده ايم و بيوشيمى، ميكروب، قارچ، انگل، ايمنولوژى و .... را امتحان داده و پاس كرده ايم.
چند سؤال داشتم، راجع به دوره تكميلى علوم آزمايشگاهى ، در صورت امكان پاسخ بنده را بدهيد.
١) آزمون ورودى اين دوره ، همان آزمون رزيدنتى پزشكان خواهد بود؟ يا آزمون ورودى پاتولوژيست ها ، از امسال مثل آزمون مربوط به اين دوره ميشود. سوالات را چه انجمنى طرح ميكند؟
٢) طول مدت دوره براى اين همه رشته متفاوت ، يكسان خواهد بود؟
٣) چه كسانى تعيين كرده اند كه اين همه رشته مختلف، با base هاى مختلف، هر كدام بايد چه مدتى تحصيل كنند تا تخصص كلينيكال پاتولوژى بگيرند؟ آيا دوره فزيوپاتولوژى هم طى ميشود؟ ( طول مدت اين دوره براى پاتولوژيست ها، ١٨ ماه بوده، شامل همه مباحث طب داخلى و ...) آيا به نظر شما ، كلينيكال پاتولوژيست نبايد بيماريهاى گوارش، ريه، غدد، روماتولوژى، كليه، و..............
رو بداند؟ آيا( خدا وكيلى ) به نظر شما، مثلا يك PHD ميكروب شناسى، بدون اينكه هاريسون خون را خوانده باشد و البته فهميده باشد، ميتواند مباحث خون كتاب هنري را بخواند و البته بفهمد؟ آيا در دوره فيزيوپاتولوژى ، در پايان هر مبحثى، در آزمون پايان دوره، همراه با دانشجويان پزشكى ، شركت ميكنند؟
٤) آيا آزمون ارتقايى در كار خواهد بود؟
آيا آزمون ارتقاء ، همان آزمون ارتقاء پاتولوژيست ها خواهد بود؟
٥) آيا امتحان بورد اين دوره، همان امتحان بورد پاتولوژيست ها خواهد بود؟
٦) چند سؤال در امتحان بورد اينها خواهد بود؟
٧) نمره قبولى گواهى نامه و دانشنامه ، چند خواهد بود؟
٨) آيا به فارغ التحصيلان ، نظام پزشكى خواهند داد؟
٩) آيا فارغ التحصيلان اين دوره، مثل پاتولوژيست ها و ساير پزشكان متخصص، ٢ سال ضريب k خواهند داشت؟
١٠) آيا فارغ التحصيلان براى ورود به شهر هاى بزرگ، مثل پاتولوژيست ها و ساير پزشكان متخصص نياز به ٣٦٠ امتياز خواهند داشت؟
١١) آيا به فارغ التحصيلان ، پروانه مطب هم ميدهند؟
اين سوالاتى است كه در ذهن همه پاتولوژيست هاى جوان هست.
اگر فكر ميكنيد، ارزش پاسخگويى رسمى ، دارند.
و من الله توفيق
من قبول دارم پاتولوژيست ها بيسواد هستند و شما با سواد.
ولى اگه شما با سواد هستين، اگه راست ميگين، امتحان رزيدنتى پزشكان رو شركت كنيد، تا از دانش وسيع شما بهرمند شويم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
چه ربطی داره؟!!! شما هم برو امتحان دکتری مهندسی برق بده ببینیم قبول میشی یا نه
کسی که میخواد کار آزمایشگاه تشخیص طبی انجام بده از بدو ورود به دانشگاه باید تو رشته آزمایشگاه یا طب تحصیل کنه. نه اینکه علوم آزمایشگاهی رو رشته بی کلاس بدونه، در رشته غیر مرتبط تحصیل کنه بعد فکر کنه پول تو وزارت بهداشته، دسیسه کنه قانون رو به نفعش تغییر بدند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
حرف حق
با سلام

من از دوستان محترم پاتولوژیست تقاضا می کنم به نحوه اداره آزمایشگاه های بالینی و شرایط مسئول فنی در سایر کشورهای پیشرفته اروپایی، آمریکا، کانادا واسترالیا را مطالعه کنند سپس اضهار نظر فرمایند.

اینجانب بعنوان یک متخصص باکتری شناسی پزشکی که چهار سال لیسانس علوم آزمایشگاهی بالینی خوانده ام سپس بعلت زیاده خواهی و سنگ اندازی ها و لابی قدرت همین همکاران پاتولوژیست بعلت حذف دوره دکترای علوم آزمایشگاهی و عدم اجرای قانونی که بالاخره امسال وزارت بهداشت شرایط برقراری مجدد آن را فراهم کرده است. به مدت سه سال کارشناسی ارشد رشته میکروب شناسی را گذرانده ام و در نهایت نزدیک به چهار سال و نیم دوره Ph.D را به اتمام رسانده ام و در طی این مدت 2 پایان نامه مقطع ارشد و دکترا و نزدیک به 10 سال سابقه کار بالینی در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی را دارم. و در حال حاضر نیز به امر تدریس به دانشجویان مختلف رشته های علوم پزشکی و پژوهش و تربیت دانشجویان ارشد و دکترا مشغول هستم.

با این شرایط امثال من طبق نظر این گروه تمامیت خواه علی رغم گذراندن این دوره صلاحیت اداره و مسئولین فنی آزمایشگاه را نداریم! حال انکه این عزیزان زیر نظر همین اساتید علوم پایه پزشکی آموزش می بینند و جالب اینکه تا پایان دوره پزشکی عمومی هیچ گونه واحد کارآموزی و یا عملی در بخش آزمایشگاه بالینی نمی گذرانند و تنها پس از قبولی در دوره پاتولوژی در مدت چهار سال که اکثریت طول دوره مربوط به بخش آناتومیکال یا به عبارت ساده تر بررسی نمونه ها و بافتهای ارسالی از بیماران و دیدن لام ها و... سپری می شود و تنها در کمتر از 2 سال این عزیزان قریب به هفت الی هشت بخش آزمایشگاه را آن هم زیر نظر کارکنان آزمایشگاه که کاردان یا کارشناس و در برخی موارد کارشناس ارشد می باشند آموزش می بیینند. یعنی هر یک از متخصصین علوم پایه بخش تخصصی را که حداقل 7 سال علاوه بر این دوره 2- 3 سالی که مصوب شده طی کنند و بجز دوره چهار ساله لیسانس آموزش تئوری و عملی دیده اند نمی توانند شرایط مسئولیت فنی را داشته باشند ولی پاتولوژیست ها با دو سال متخصص کلیه بخش های تخصصی آزمایشگاه می شوند.

در پایان اینکه این همکاران تفسیر نتایج را دلیل دیگری برای مخالفت با این مصوبه عنوان می کنند حال آنکه همکاران علوم پایه پزشکی با توجه به موارد یاد شده و همچنین گذرانده این دوره جدید قطعا از این توانایی هم برخوردار می باشند.
پاتولو ژیست ها چون بیس پزشکی دارند و در دوران تخصص هم بجز آسیب شناسی و سیتولوژی دروسی مثل بیوشیمی و .... که همراه با آشنایی با متد های تشخیصی می باشد را آموزش ندیده اند هیچگونه آشنایی با آزمایشگاه ندارند، کسی که مسءول فنی آزمایشگاه می شود باید بطور کامل با روش انجام آزمایشات آشنا باشد تا بتواند صحت انجام آزمایش را تاءید کند اینها همانهایی هستند که در سال 73 با استفاده از لابی باعث جمع آوری رشته دکتری حرفه ای آزمایشگاه شدند واز این منظر باعث افت شدید کیفیت آزمایشگاه ها شدند که در نتیجه به سلامت جامعه ضربه زدند.
چون مسئوليت ازمايشگاه و تشخيص طبي با جان و سلامت مردم در ارتباط است عقل حكم ميكند كه در اختيار پزشك باشد و تصميمي غيراين دردراز مدت اسيب جبران ناپذير به جامعه وارد خواهد كرد
پاسخ ها
کیارستمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
چقدر سلامت مردم برای شما مهم هست ماشالله.
با سلام
خدمت خانم دكتري كه فرمودن كه سطح ازمايشگاه دولتي به دليل حضور پاتولوژيست ها پايين است و ديگر اينكه وظيفه ازمايشگاه فقط انجام تست با دستگاه است نه تفسير جواب .
1- پس آيا دليل رضايت كمتر بيمار از بيمارستان هاي دولتي در مقايسه با بيمارستان هاي خصوصي هم وجود پزشكان است نه امكانات كمتر و نوع مدريت سيستم دولتي .
2- خانم دكتر محترم من در كانادا به عنوان يك ليسانس علوم آزمايشگاهي كار ميكنم اينجا يكي از اولين آموزشها به ما در حد ليسانس اين است كه جواب هر تست را بي توجه به ديگر تستهاي بيمار رد نكنيد حتي اگر جواب كنترل كيفي تك تست مشخص قابل قبول باشد .پس وظيفه پرسنل آزما يشگاه فقط رد كردن عدد جواب درخواستي نيست.
٣- در كانادا هم هميشه در راس آزمايشگاه هميشه يك پاتولوژيست است هرچند كه پرسنل علوم ازمايشگاهي از قدرت بيشتري نسب به ايران برخوردارند.
بهترین راه حل احیای دکترای حرفه ای علوم ازمایشگاهی هست
آزمایشگاه شامل دو بخش اصلی میباشد یکی پاتولوژی و دیگری آزمایشگاه تشخیص طبی که شامل زیر مجموعه بیوشیمی ایمونولوژی هماتولوژی و میکروب و..میباشد. چطور امکان داره یه پاتولوژیست پس از یک دوره چهارساله توانایی این رو داشته باشه که مسءولیت کل ازمایشگاه از قبیل پاتولوژی و بخشهای تخصصی ازمایشگاه رو کسب کنه ولی یه متخصص ازمایشگاه(PhD ) پس از یک دوره دوسال کاردانی، دوسال کارشناسی آزمایشگاه و سه سال ارشد تخصصی و پنج سال دکترای تخصصی نمیتونه ازمایشگاه داشته باشه. اگر کمی منصف و بدور از صنف و منطقی قضاوت کنند به هیچ وجه به خودشون اجازه نمیدن که پا توی ازمایشگاه بذارن تا اینکه بیان اعتراض کنن. برادر اینجا منطق یا حق بیمار حاکم نیست فقط پول و کسب درامد نجومیه که میتونه دوستان پاتولوژیست رو اینقدر سینه چاک آزمایشگاه و بیمار جلوه بده. به امید روزی که حق به حقدار برسه. وسلام
خانم دكترى كه نظر دادند اصلا بيطرف نيستند ايشان ph ايمونو هستند بايستى از ايشون پرسيد مقايسه شما در دو سيستم خصوصى و دولتى كه تجهيز كردن سيستم و تامين پرسنل و تهيه كيت كاملا خارج از اختيارات مسيول فنى است ايا احمقانه نيست
دکتر مصداقی خودشان را ناآگاه جلوه میدهند؟! خدمات بیمارستانهای دولتی را بخش خصوصی قیاس میکنند! مگر کیفیت خدمات زنان و زایمان در بخش دولتی و خصوصی میتواند یکی باشد که آزمایشگاه باشد. بخش دولتی محدودیت های خاص خودش را دارد. بعلاوه اغلب تک رشته ای های علوم پایه بورسیه دانشگاهها و استخدام دولت هستند و حضورشان در بخش دولتی پررنگ تر است تا در بخش خصوصی که پروانه آن را ندارند.
دکتر انصاری هم یکبار میگویند در 10 سال هیچ پاتولوژیستی نیامد دوره بگذراند و یکبار میفرمایند که زیر دست ما دوره عملی میگذرانند!! آقای دکتر: شما حاضر هستید ساختمان منزلتان را بدهید یک استاد ریاضی بسازد؟! یک مهندس ساختمان مگر ریاضی را زیر دست ریاضیدان ها یاد نمیگیرد؟ علم هرکس در جای خودش محترم و باارزش است.
از اين خانم دكتر بايد پرسيد چرا ازمايشگاههاى بزرگ و معتبرى مثل پارس و مركزى و دانش توسط پاتولوژيست ها اداره ميشود
ضمنا چرا ايشان كه اينقدر علاقمند به داشتن مدرك كلينيكال پاتولوژى بودند در امتحان رزيدنتى شركت نكردند و رشته پاتولوژى انتخاب نكردند و با گروههاى علوم پايه كه همه مطلعيد از نظر رتبه در مقايسه با پزشكان در چه سطحى هستند به رقابت پرداختند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
این آزمایشگاه های بزرگ رو کارشناس های آزمایشگاه می چرخونن.پاتولوژیست ها فقط جواب نهایی رو مهر میزنن. و این جمله که ما بلدیم تفسیر کنیم گولیه که سر ملت مالیدن.هر جوابی که بذاری جلوشون مهر میزنن.من سالهاس که کارم همینه .ضمنا یه وقتایی یه پزشک توی پرونده بیمارش با وجود کلی آزمایش و عکس و........ توش می مونن و تشخیص نمیدن اون وقت یه پزشک پاتولوژیست با یه آزمایش ساده همه چی رو تفسیر میکنه؟!!!!!! .کار آزمایشگاه اینه که روی نمونه ها کار درستی انجام بده چی کار تفسیر داره.تفسیر رو می سپره به پزشک اون فرد.
پزشکان ومردم ایران انقدر شعور دارند که نتیجه ازمایشات را به متخصصین علوم ازمایشگاهی ارجاع ندهند
سلام. پاتولوژیست ۱۰۰ برابر بهتر از زیست شناسی هست که خودشم باورش نمیشه من کجا مسئول آزمایشگاهی که اصلا تو عمرم داخلشو ندیدم کجا واقعا معجزه شده. به نظرم باید مسولیت آز با پزشک ، علوم آزمایشگاهی انسانی و در نهایت و با ارفاق دکتری حرفه ای دامپزشکی که دوره تکمیلی بعد از پی اچ دی رو بگذرونن. این حق علوم آزمایشگاهیای بدبخت بود که تو آزمایشگاه بزرگ شدن ولی پاتولوژیستا حق اونا رو پایمال کردن نتیجه اون حق کشی برابر شدن زیست ها با پاتولوژیستا شد . راهکار اصلی در بیمارستانها حضور همزمان پاتولوژیست و پی اچ دی با پایه علوم آز مایشگاهی انسانی دارای دوره تکمیلی است.با سپاس
با سلام.
به نظرم هر کس نظرات کارشناسانه متخصصین عزیزی که در این خبر اظهار نظر کرده اند را بخواند متوجه می شود حق با کیست.
آقای دکتر کرمی عزیز لطفا مستند ارایه فرمایید که در دنیا آزمایشگاه در انحصار پاتولوژیست است! نمی دانم چرا با وجودیکه خودتان 100% می دانید ولی باز تکرار می کنید که در تفسیر نتایج به پزشک درخواست کننده آزمایش راهنمایی و نظر منعکس میکنید!! حقیقتا اینطور نیست و حتی همه پاتولوژیستهای گرامی این را می دانند. خدایی پاتولوژیست به تمام قسمتهای آزمایشگاه اشراف دارد!؟!؟ به نظر من و اکثریت غریب به اتفاق، بجز بخش پاتولوژی و بررسی میکروسکوپیک سلولها، خیر. و در سایر بخشها اطلاعات ناقص و محدودی دارید.
این دلیل هم منطقی نیست که انگیزه برای تحصیل در پاتولوژی کم می شود. توضیح دهید گناه دکترای تخصصی علوم آزمایشگاهی چیست و چرا حقش پایمال شود تا انگیزه تحصیل در پاتولوژی کم نشود!؟!؟
امیدوارم سایت تابناک نظر را منتشر کنند تا واقعا افکار عمومی از استدلال و منطق و نظر دو طرف مطلع شوند.
تابناک این چه بی طرفی بود. پس چرا نظر مخالفان رو بطور کامل قرار ندادین!!!!!
بی تربیت.
سلام. به عنوان یک متخصص داخلی به هیچ عنوان از آزمایشگاهی که یک پی اچ دی علوم پایه مسوول آن باشد استقبال نخواهم کرد. پاتولوژیست حداقل در مورد بیماری اطلاعات کاملی دارد. در بسیاری از موارد برای یک بیمار با مشاوره مسوول فنی آزمایشگاه آزمایش درخواست میدهم، که این کار اصولا خارج از توان یک پی اچ دی علوم پایه است.
واقعا که خنده داره خانم دکتر مصداقی ایا امکانات و شرایط بیمارستان دولتی رو با مراکز خصوصی مقایسه کردید که حالا نتیجه گیری هم میکنید؟؟!!!!!مقایسه باید اصولا در شرایط برابر باشه دو مرکز خصوصی رو باهم مقایسه کنید بعد نظر بدید!!!
اون خانم دكتر ك گفته بود غير مغرضانه نظر ميده كاملا مغرضانه بود! اين ك كيفيت كار رازمايشگاه دولتي رو با خصوصي به خاطر پاتولوژيست بودن باشه اوج بي انصافي هست..كيفت كار معمولي ازمايشگاه هاي دولتي به دليل حجم بسيار بسيار زياد مراجعيت و استفاده از كيت هاي با كيفيت پايين تر در بخش دولتي هست... ازمايشگاه يك كار باليني وبايد در حيطه علوم باليني (متخصص پاتولوژي يا دكتري علوم ازمايشگاهي) باقي بمونه.. در تمام دنيا همين روال هست.. كار پي اچ دي علوم پايه هيچ جاي دنيا به ازمايشگاه باليني ختم نميشه و در تمام دنيا نهايتا ازمايشگاه هاي محدود تحقيقاتي هست.. علت دقيق تر بودن ازمايشگا هاي تحقيقاتي هم استفاده از كيت هاي بسيار دقيق تر و گران تر هست ك كاربرد تجاري در سطح وسيع نيستن..پي اچ دي علوم پايه قبلا هم اجازه تاسيس ازمايشگاه در حيطه خودشون (مثلا بيوشيمي) رو داشتن و همچنين سه نفر از دكتري علوم پايه در حيطه هاي مختلف با هم اجازه تاسيس ازمايشگاه داشتن ك كاملا منطقي هست..
الان بحث و اعتراض در رابطه با اين هست ك پي اچ دي هاي علوم پايه با گذراندن يك دوره بتونن به تنهايي ازمايشگاه بزنن.. و يك محل اعتراض ديگه هم اينه ك وقتي چنين دوره تكميلي تصويب ميشه اول بايد بره شواراي عالي اموزش و اونجا طرح درس تعيين شه بعد دانشجو گرفته شه ولي اينجا اول دانشجو گرفته ميشه بعد طرح دوره و طرح درس تعيين بشه ك مسلما با عجله و بدون كارشناسي لازم هست...

به دور از عينك پزشك ستيزي، يك سوال از بيننده محترم
در كجاي دنيا حيطه علوم پايه در حيطه بالين كار مي كند؟؟
ايا غير از اين هست ك علوم پايه در تمام دنيا وظيفه توليد علم و تحقيقات رو به عهده دارند؟؟؟
ايا غير از اين هست ك با اين طرح ك نظيرش در هيچ جاي دنيا وجود نداره دانشجويان مستعد وارد رشته پاتولوژي نميشن و در اينده خيلي از تشخيص هاي مهم مثل سرطان، بيماري هاي خود ايمني و بيماري هاي عفوني و غيره ك نياز به نمونه برداري دارن با مشكل كواجهه ميشه؟ و اين باعث ميشه مستقيما سلامت و درمان مردم مورد خطر قرار بگيره؟؟
كار باليني بايد در حيطه افراد باليني شامل پاتولوژيست و دكتري علوم ازمايشگاهي (فرد غير پزشك) باقي بمونه..
خانوم مصداقی موارد زیادی از عدم توانایی امثال شما رو دیدیم که نمیتونن آزمایش رو تفسیر کنن
تشخیص وتفسیر ازمایش با پزشک معالج است ازمایشگاه هم مسئولیت ان باید با متخصص علوم پایه باشد تاکیفیت کار ازمایشگاه بالا برود پزشکان نباید همه چیز برای خودشان تفسیر کنند...
همین الان پاتولوژی خواهان نداره.با این تصمیم میشه ی رشته کیک و آب میوه ای
آزمایشگاه ها باید به وسیله ی همه ی متخصصین علوم پایه و پاتولوژی اداره شوند امروزه نه یک پاتولوژیست می تواند ادعا کند که بر همه علوم احاطه دارد و نه یک متخصص علوم پایه. در حال حاضر آزمایشگاه هایی که بوسیله ی متخصصین مختلف بیوشیمی، میکروب شناسی، انگل شناسی ، خون شناسی، ایمنی شناسی و آسیب شناسی اداره می شوند عملکردی در سطح استاندارد دارند.
من نمیدونم ایشون که میگه متخصصان علوم پایه تخصصشون تک رشته ای و محدوده,تا حالا ازمایشگاه رفته یانه؟
احتمالا اگر ازمایشگاهم داره نرفته سر بزنه چون مثلا بخش تشخیص ملکولی مسول فنی یا سوپروایزر خودشو داره,بخش خون و بیوشیمی و باکتری و ... هم همینطور
ثانیا ایشون بعنوان پاتولوژیست هم در یک رشته تخصص داره و احتمالا فکر میکنه این یه رشته که تخصص داره تخصص داشتن در همه رشته هاست!!
ثالثا, دغدغه جالبی داره,اینکه تقاضا برای رشته پاتولوژی کم میشه و به همین دلیل افراد کم استعدادتر میرن این رشته,این جمله غیر مستقیم این مفهوم رو القا میکنه که همین الان رشته هایی از تخصص پزشکی هستن که با وجود اهمیت برای جامعه اما بخاطر کم دارمدی افراد با رتبه های بدتر و کم استعدادتر میرن سراغش!!!
وای به حال بیماران اون رشته ها!!!
رابعا, همون قدر که تقاضا برای پاتولوژی کم میشه و افراد ضعیفتر رجوع میکنن بهش,به همون اندازه هم افراد قوی تر به رشته های علوم پایه رجوع میکنن و این خلا پر میشه!!
با سلام
من از همكاران پاتولوژيست كه صادقانه مشغول ارائه خدمت در مناطق مختلف كشور هستند بابت كلام تند خود عذرخواهي مي كنم. اين تندي كلام ناشي از بي احترامي و بي منطقي برخي از همكاران شما براي مقابله با متخصصين علوم پايه به هرقيمتي بود. بهترين راه براي حل مشكل مذاكره بر اساس علم، منطق و معيارهاي جهاني مي باشد.
الگوهاي جهاني و مقررات بين المللي براي همگان در دسترس مي باشد و از علاقمندان و افرادي كه در اين موضوع ذينفع هستند استدعا دارم اين مستندات را كامل مطالعه بفرمايند.
باسلام واحترام
متاسفانه این اقای دکتر کرمی چون درحوزه کارآزمایشگاه خیلی عملکرد ضعیفی داردوکاملا ناموفق بوده لذا بیشتر وقت خودرا به جای خدمت .به مسایل حاشیه ای پرداخت می کندوبیشترین کارش تخریب دیگر گروهها وموجه نشان دادن خودیهاست اتفاقا دوستان پاتولوژیست باید بدانند دفاع بد کارانهاراهم خراب می کند مهمترین اشتباه استدلال ایشان این است که فکر می کند آموختن دروس فیزیوپاتولوژی کار بسیار شاقی است که فقط اینها بلدند درحالیکه دروس پاتولوژی وفیزیوپاتولوژی درحد این اقایان رادرعرض یک سال تحصیلی می شود آموخت تازه درایران بافرهنگ پزشکی ما اگردرکارپزشکان بخواهی دخالت کنی قبول نمی کنند چون درهررشته ای فوق تخصص های تاب هست که ازیک پاتولوژیست بسیار باسوادترند تازه انها جواب درست میخواهند نه مفسر
دایر کردن آزمایشگاه منوط به تشخیص صحیح است و قدرت تشخیص در گرو تجربه است ،آیا شواهد حاکی از این است پاتولوژیست تجربه مند تر از دکتری انگل شناسی باشد ؟؟؟
این اقدام وزارت معنی واقعی شایسته سالاری است.
خانم دكتر مصداقي مقايسه آزمايشگاه بيمارستان دولتي با آزمايشگاه هاي خصوصي كار درستي نيست شما بايد دولتي را با دولتي و خصوصي را باخصوصي مقايسه كنيد چون شرايط مالي وپرسنلي اين دو بأهم كاملا فرق ميكند
توجيه شما كاملا بي منطق است
هیچ پزشکی نمیره ۴سال اضافه درس بخونه که با کاردان آزمایشگاه یکی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
بنده خدا طوطی وار حفظ کردن یک سری کتاب را که بعد هم یادت می ره را میگی درس خوندن.
تشریف بیار رشته برق تا بفهمی درس یعنی چی.
رر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
این طوطی وار حفظ کردن هم یک حرف طوطی وار از جانب کسانی هست که یک خط هم دروس پزشکی رو نخوندند!
در ضمن آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی هم مهندس برق تربیت میکنند.مهندسینی بعضا با درصد های منفی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
فازت دقیقا چیه رر که میای هی نظر میزاری و به همه بد و بیراه میگی؟؟؟
البته حق داری...ما از پزشک جماعت انتظار تواضع و احترام نداریم. شما خدا رو هم بنده نیستیند با همین دو گرم سوادتون
گوش عالم رو پر کردین که آییی ما درس خوندیم آیی ما زحمت کشیدیم به ما بیشتر حقوق بدین
ما حقمونه
امیدوارم روزی برسه همه تون دست جمعی دست از سر مردم ایران بردارید و مهاجرت کنید
پاتولوژیست های عزیز توجه کنید عزیزان آخه ۶۰۰۰ نفر میخواد شرکت کنه و ۱۵ نفر قبول بشه . یعنی احتمال قبولی ۲ هزارم درصد هست . با توجه به اینکه ۲۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت هم طبق قانون به ایثارگران می رسد (اگه ۸۰ درصد نمره نفر آخر رو کسب کنند) . عملا احتمال قبولی ۱ هزارم درصد است . بعبارتی از هر ۱۰۰۰ نفر پی اچ دی که امتحان میده ۹۹۹ نفر قبول نمیشه. پس این یک نفر که قبول بشه واقعا زحمت کشیده و مخ هست . پس نوش جانش حتی اگه پایه کارشناسیش زیست باشه. تنها ترس ما اینه که لیست قبولی ها تا ۱۰ سال آینده از قبل معلوم باشه. پی اچ دی با پایه کارشناسی علوم آزمایشگاهی و ۱۰ سال استخدام رسمی آزمایشگاه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
یکیش "ملا حسین کشاورز" بیخ گوش وزیر که انگل شناسی خونده خیالتون راحت باشه
صرفنظر از اینکه حق با کیست. ما با مسئله جدی در کشور مواجهیم. پزشکان درسایه ثروتی که اندوخته اند به چنان قدرت بزرگی تبدیل شدهان که به راحتی میتوانند دستگاه قضایی و امنیتی کشور را به چالش بکشند . هم اکنون خبر میرسد که اعضا هیئت ممتحنه پاتولوژی استعفای دست جمعی داده اند . انها میتوانند چون نیاز مادی ندارند. کدام یک از اقشار دیگر میتوانند چنین سرکشی غیر قانونی بنمایند. بنظرم در این جنگ هم مثل همه موارد دیگر پزشکان پیروز و ملت بازنده است
یه سفره ای پهنه، همتون دور هم بشنید. جای همه میشه. بخیل نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
اگر به پزشک باشه حاضر هست نان تمام مردم قطع بشه و همه مستقیم به حساب خودش واریز بشه
شما 7 سال درس خوندن پزشکی رو میبینی اما در طی این 7 سال این آدمها پر از حقد نفرت و کینه نسبت به جامعه اطراف میشن. احساس میکنن حقشون خورده شده بنابراین به هر نوع حق خوری دست میزنند. احساس میکنند بقیه بی سوادند پس به خود حق میدهند به همه هر جور دلشون میخاد توهین کنند
کامنت های پزشکان رو بخون متوجه میشی
تعجب میکنم از این از صحبتهای رییس انجمن ایمونو .من یه پزشک هستم و به شخصه خودم دیدم که دکترای علوم ازمایشگاهی در خوندن یه ازمایش ساده هم دچار مشکل هستن و از ما کمک میخوان و ازمایشگاهای مشهور تهران مثل نیلو مسعود و دانش تحت نظر پاتولوژیست هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
شما به تجارتت برس.
کامنتا ثبت نمیشه
فقط بحث آزمایشگاه نیست ، به عنوان نمونه چرا مردم باید در طول دوران بارداری و زایمان کلی هزینه متخصص زنان و زایمن بپردازند در حالی که بسیاری از این موارد توسط کارشناسان مامایی قابل انجام است .
از دیدن این همه نظر متوجه شدم چقدر سر جامعه پزشکی شلوغه و فکر سلامت مردم هستند!!!
به نظر من حقیر همیشه حق با پزشکان می باشد چون آنها درس خواندند و زحمت کشیدند و در بیمارستان ها کشیک دادند
وزارت علومی چه می داند درس چیست
من یکی که به هیچ وجه حاضر نیستم اگر مریض شوم برای ازمایش به غیر از متخصصین پاتولوزی که پزشکی خوانده اند وتخصص گرفته اند بروم وزارت بهداشت باید به بهتر شدن نتیجه کار نگاه کند نه به اینکه گروهی بیکار هستند برایشان کار درست کند انها باید در کارهایی که به خودشان مربوط است مشغول شوند لطفا مردم را سر گردان نکنید
این اسم پاتولوژی فقط اسمش گنده است میری تو می بینی چیزی نیست
بنده همانگونه که در پیش بیان داشتم باور اساسی دارم که تمام رشته های پایه برای ازمایشگاه از رشته پزشکی باید عبورکند زیرا هیچکس به مانند پزشک با توجه به علاقه و توانمندی عبور از کنکور ودرسهاییکه خوانده نمیتواند در ازمایشگاه مدیریت کند سایر دوستان قریب به یقین همه انتخاب اولشلان پزشکی بوده که راه نیافتند این سرکوب را به هر دلیلی برای این قشر که در خدمت جان مردم هستند روا مدارید
دکتر وجگانی دامپزشکی خونده و بعد دکترای ایمونولوژی گرفته و سایر. همکاران. Phd ایشون نیز در رشته هایی مثل قارچ شناسی و ویروس و بیوشیمی .... تحصیل کرده اند.
زیر هر خبری که به نوعی به پزشکا مربوط باشه حداقل چندین نفر مهندس باشخصیت و صاحب کمالات باید بیان و به پزشکا ناسزا بگن
بسیار تاسف آوره که عده ای با استناد به قانونی که ۳۰ سال قبل و با توجه به شرایط تصویب شده الان میخوان از آخرین روزهای کار وزیر پزشک ستیز سوءاستفاده ببرن. قانونی که در همون سالها بعلت واگذار شدن کلینیکال پاتولوژی به پاتولوژیستها و رضایت کامل از این حالت کاملا ملغی شد.
این دبیر انجمن ایمنولوژی مثل اینکه تا حالا گذارشون به بیمارستانهای دولتی نرسیده. البته انشالله هرگز نرسه
با سلام بنظرم وزارت بهداشت با تاخیر به این مهم اقدام کرد۱.شاغلین در رشته علوم آزمایشگاهی سالها در این رشته آموزش نظری وعملی دارند در بطن آزمایشگاه رشد و نمو میابند.
۲.متخصص علوم آزمایشگاهی تنگ نظری کنار گذشته با وافعیت های موجود کنار بیاینددوران پزشک سالاری و ان شاا... کارانه نجومی بسر خواهد آمد.اینجانب دراین خصوص ذینفع نیستم وبا توجه به سال ها سابقه در سیستم بهداشت ودرمان خواستم به روشنگری موضوع کمک کرده باشم.
من به پزشکان شعور و علم یالای آنها و مفید بودن آنهد همیشه اعتقاد داشتم و دارم اما در مسئله آزمایشگاه متاسفم برای این دوستان که با حیله و نیرنگ دوستان متخصص علوم آزمایشگاهی را همیشه کنار زده اند و خود را صاحبان اصلی وزارت دانسته و با لابی قوی اعتقادات خود مبنی بر پزشک سالاری را به کرسی نشانده اند.
به عنوان یک پزشک از عملکرد همکاران پاتولوزیست راضی نیستم.
مدارکی که ابتدا فوق دیپلم ویا لیسانس بوده اند وبعد بین همان فوقها یالیسانسها امتحان برگزارشده وبه مرحله بالاتر رسیده اند به هیچ وجه از نظر هوش وذکاوت در حد یک دانشجوی پزشکی که بعدا هم تخصص گرفته اند نیستد لطفا دست از این کار بردارید ومردم را به اشتباه نیندازید جان بادمجان نیست که اینگونه رفتار می کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
مشکل شما پزشکا اینه فک میکنین فقط خودتون عقل و شعور دارین بقیه خنگن وفقط بلدید توهین کنید ی بار بابام منو برده بود دکتر داشت توضیح میداد ک مشکلم چیه یهو دکتر سرش داد زد حرف نزن تو چی حالیت میشه بیسواد بابای من ک ۱۶ سالگی دانشگاه شریف قبول شده خنگ و بیسواده ؟
همین مهندسا اگه تجهیزات پزشکی و ازمایشگاهو درست نکنن شما پزشکا چیزی تشخیص میدین؟ حالا بعد ۶۰۰ تا ازمایش و سونوگرافی و ... بازم مریضی بیمارو پیدا نمیکنید ادعاتونم میشه
واقعا درصد خیلی خیلی کمی از پاتولوژیست ها از علم ازمایشگله یکم حالیشونه...من خودم توی بهترین بیمارستان های تهران کار کردم و از نزدیک میدیدم که یه دکتر پاتولوژیست محترم قادر نیسن فرق باکتری و قارچ رو از هم تشخیص بده.... حتی نمیدونن تست ویدال اصلا واسه چه چیزی تجویز بشه....بعد همینا الان دارن جواب بیمار رو توی بیمارستان های شلوغ میدن.....واقعا دلم واسه بیماران میسوزه که مجبورن زیر طبابت چنین افرادی باشن....دکتری که فقط ادعای هفت سال درس خوندن توی عمومی رو داره که البته نصفش رو به خوش و بش کردن با پرستارا و بقیه میگذرونه و بعد واسه تب بیمار هنوز نمیدونه با توجه به علایم بالینی چه درخواست های آزمایشی بده و یا این که بیمار با اندیکاسیون به سرطان های حاد خون میاد و این نیاز به تشخیص زیر میکروسکوپ یک هماتولوژیست آزمایشگاه داره....چرا؟؟ چون. جناب محترم پاتولوژیست فقط از خون گلبول. قرمز و سفید رو بلده و بقیش به فکر پولشه.... تابناک عزیز چرا فقط عکس اعتراضات پزشکا رو گذاشتی؟؟؟؟
ایول کلی خندیدم! خداییش این تک رشته ایها خیلی اعتماد به نفس دارن، میگن کیفیت آزمایشگاه ما بیشتر از پاتولوژیستاست! اون قسمت شایسته سالاری هم خیلی باحال بود! آخه یه انگل شناس چی از بقیه آزمایشات میفهمه? یه بیوشیمیست چی از تفسیر آزمایش میفهمه? واقعا خیلی اعتماد به نفس دارید، من پزشک نیستم ولی خوب بهرحال کارمند بهداشت درمان و در ارتباط نزدیک با هردو گروه هستم، قطعا به آزمایشگاهی که تک رشته ای مسئولش باشه مراجعه نمیکنم و اگه پزشک هم بودم آزمایشی که از آزمایشگاه تک رشته ای بیارن برام پاره میکنم میریزم دور و مجدد مریض رو میفرستم یه آزمایشگاهی که پاتولوژیست مسئولش باشه، بمب اعتماد به نفسید شماها! بخدا کلی خندیدم از دستتون
اکثر کشورهای غربی روال همین جوریه و تازه اونجا این چهارسال سابقه کار رو هم نمی خان.
خانوم غزال لطفا مسائل شخصیتون رو تو مسائل کاری وارد نکنید
یعنی چی طرف میگه من پزشکم درس بیشتر خوندم؟ اونی که PhD گرفته سه سال لااقل از اون پزشک عمومی بیشتر درس خونده... وانگهی سواد مگه به تعداد سال تحصیلیه؟
طبیبان جملگی خلق را رنجور می خواهند
با اندیکاسیون به سرطان های حاد خون میاد?!!!!!
این مسئله خیلی ساده است
مثلا یه مهندس نرم افزار برنامه نویسی میکنه و یه مهندس شیمی هم علاقه داره و برنامه نویس میشه
من ک مشکلی نمیبینم
کی کفته پاتولوژیست ها کار میکنند. پاتولوژیست ها فقط میان اوضاع مالی آزمایشگاه رو چک میکنن. کار کجا بود؟ کار رو که یه سری کارمندهای بدبخت انجام میدن
اول بگویم من بی طرف هستم چونکه پزشک پاتولوژیست نیستم . اما فلسفه مجوز دادن ، قابلیت پاسخگویی است و از دید پزشکی جدید ، چنین مسئولیتی تنها تناسب با آموزشهای کلاسیک پزشکان دارد . صرف انجام دادن یک عمل دلیل اعطای مجوز آن نیست کما اینکه تکنیسینهای اطاق عمل بیمارستان امام خمینی ده برابر هر جراح عمومی تازه فارغ التحصیل تجربه و توانایی انجام عمل دارند . اما اصل اینست که انجام فیزیکی کافی و حتی لازم نیست بلکه درخواست آزمایش و برخورد با آن جزو روند درمان است . آیا معقول است آزمایشهایی را که ماشین انجام می دهد مثلا CBC را بگذاریم در راهروی بیمارستانها تا بیماران سکه بیاندازند و جواب بگیرند ؟ جالب است بدانیم کاشفان هلیکوباکتر که نوبل پزشکی گرفتند و درمان زخم معده را متحول کردند پاتولوژیست بودند . الآن مشکل فقط مالی است وگرنه در همه جای دنیا مسئول امور درمان پزشک است .
در صورت ورود غیرپزشکان به رشته ی پاتولوژی بنیان پزشکی و علم تشخیص نابود خواهد شد
من خورم پزشک نیستم و رشته ام فنی هست. کسی که با رتبه بالای 40000 توی مقطع فوق دیپلم قبول شده و بعدا با رقابت با همین افراد رتبه بالا به مقاطع بالاتر رسیده خیلی فرق می کنه با کسی که همواره با رتبه های خوب رقابت کرده. ضمنا برای تشخیص سرطان رشته های علوم ازمایشگاهی آموزش خاصی دیدند و یا اینکه می همه چی رو می خوان توی 18 ماه یاد بگیرند.
یه بحثی اینجا هست هی میگن علوم پایه!!!!
علوم پایه؟؟؟؟؟
علوم پایه واسه وزارت علومه ملت...
بچه های رشته علوم آزمایشگاهی دانشجوی دانشگاه های علوم پزشکی هستن و دانشکده پیرا پزشکی....
12 سال فقط درس آزمایشگاه میخونن حق تاسیس آزمایشگاه ندارن!!!
بعد یه پزشک 7 سال پزشکی عمومی میخونه بعد 2 تا 3 سال بافت شناسی(پاتولوژی) نه آزمایشگاه کلینیکال حق تاسیس داره!!!
باشه اگه به حقه هی حق حق میکنید ...متخصصین پاتولوژی آزمایشگاه پاتولوژی که درسشونو خوندن بزنن.....
بچه های متخصص علوم آزمایشگاهی ،آزمایشگاه کلینیکال بزننن....
پاتولوژیستا نه تنها میخوان هم پاتولوژی بزنن هم کلینیکال ....بلکه میخوان نذارن جوونای متخصصی که 12 سال صرف آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی خوندن اونم تو دانشگاه علوم پزشکی که آقایون دارن به شعور ملت توهین میکنن هی میگن علوم پایه....حتی نتونن حقشون که کلینیکاله بزنن.....
خدا جای حق نشسته....عمر انسان کوتاهه...قیامت هم هست
من تمام نظرات را خواندم البته از خودم خجالت کشیدم که هر دو طرف بجای بحث منطقی به همدیگر توهین می کنند
بنده به عنوان یک متخصص داخلی با فرمایشات خانم دکتر تا حدودی موافقم و از کیفیت آزمایشگاه بیمارستان محل کارم رضایت ندارم ولی با قانون مصوب مجلس هم مخالفم. به نظرم کار ازمایشگاه یک کار فنی هست و مسؤل فنی هم باید کسی باشه که از زیر و بم کار آزمایشگاه سر در بیاره که به نظرم پاتولوژیست ها از نظر فنی و تکنیکی بسیار ضعیف هستن مهم تحویل جواب درست به من پزشک هست ولازم نیست مسؤل فنی علم تفسیر نتایج یا تطابق آن با علائم بالینی بیمارو بدونه ولی اینکه بیایم به به فردی که مثلا رشتش زیست بوده ارشد و دکتری بیوشیمی یا انگل یا ... گرفته بگیم شما بشو مسؤل فنی این عزیزان هم فرقی با همون پاتولوژیست از نظرفنی و تکنیک و آشنایی با کار آزمایشگاه نداره مسؤل فنی باید تجربه کار در بخش های مختلف آزمایشگاه داشته باشه و به ریز کاردر تمام بخش ها آشنا باشه حداقل اگه میخان بدون در نظر گرفتن تجربه و تکنیک مجوز بدن به کسانی بدن که حداقل لیسانس یا کاردانی علوم آزمایشگاهی دارن
به طور كلى زدن ازمايشگاه توسط افراد غير پزشك يك ميانبر هستش كه منطقى نيست نميشه متخصص پاتولوژى رو كه علم طب خوندن با فارغ التحصيلان رشته ازمايشگاه يكى كرد،اينجور باشه براى من كه اپتومتريست هستم هم بايد دوره تكميلى گذاشته بشه بتونم كلينيك چشم پزشكى بزنم والا زمان كنكور بدترين رتبه ها مال علوم ازمايشگاهيا بود اكر قرار به دور زدن دوره طب عمومى باشه اپتومتريست ها لايقترند
من دکتری علوم آزمایشگاهی با گرایش هماتولوژی هستم، 3 سال کارشناسی ارشد، 4 سال دکتری، در مجموع 7سال مشغول به تحصیل در این رشته هستم ، با این مصوبه مجلس اگر 2 سال اضافه کنیم ميشود 9 سال، علاوه بر این 2 سال پست دکتری هم ميشه سپری کرد که از خیر این میگذرم. خب کدامیک از دوست متخصص پاتولوژی داریم که 9 سال تخصص هماتولوژی خونده باشه. واقعا دیگه از این نظام استبدادی وزارت بهداشت به سطوح آمدم، چرا باید بچه های دکتری علوم آزمایشگاهی که تعدادشان چند برابر پاتولوژیستهاست با حقوق ناکافی یا در اکثر موارد بدون شغل باشند، کی این حق به اونها داده که از ما برتر باشند؟ بدون مبالغه میگم اگر بحث سواد باشه بچه های علوم آزمایشگاهی که خیلی بالاتر از پاتولوژیستی هستند که حداقل 2 سال و حداکثر 4 اونهم بصورت غیر تخصصی بیوشیمی و هماتولوژی و میکروبیولوژی با هم پاس کردند و شدند پاتولوژیست ... واقعا خودکامگی کافی. ای کاش پاتولوژیست ها و بجای اینکه اینقدر نگران درآمد باشند نگران انسانیت بودند، حرمت دار علوم پایه بودند که استادای اونها همین دوستان علوم آزمایشگاهی بودند...
من یه هفته پیش رفتم تو یکی از این مراکز آزمایش دادم ، انواع بیماریهای صعب العلاج در من مشاهده شد . خوب شد که سکته نکردم همونجا . بعدش رفتم یه مرکز معتبر آزمایش دادم ، گفتن ماشالا مثل ساعت کار میکنی . لازم به ذکر هستش که این مرکز توسط متخصص پاتوبیولوژی تاسیس شده که واقعا معلوم میشه که چه بلایی سر ملت میاره .
بنا بر اخرین تغییرات مجلس این قانون اهدای مجوز مدیریت ازمایشگاه به غیر پزشکان رو لغو کرد
حق بالاخره به حق دار میرسه.قرار بر این بود که دکترای تک رشته ی آزمایشگاه با گذراندن دوره ی دو ساله ی بالینی مجوز آزمایشگاه رو بتونه بگیره .من به عنوان یک علوم آزمایشگاهی تمام تلاشم رو برای محقق شدن این موضوع به کار میگیرم.قسم میخورم.
مگه پاتولوژیست ها توی بیمارستان دولتی کار هم میکنن؟!!!!!! مگه بلدن و از دستگاها سر در میارن؟!!!!!!! پاتولوژیست ما که فقط روزی 1 ساعت میاد یعنی بگه اومدم و غرولند میکنه و کلی ایراد بیخودی میگیره که یعنی منم بلدم هر چند من و همکارام همه خوب میدونیم هیچی بلد نیست! و آخر سر هم به خاطر گذاشتن پای راستش بر روی پای چپ 70 میلیون کارانه نصیبش میشه و ما به خاطر این همه فشار کاری که همه به دیسک کمر و گردن مبتلا شدیم 500 هزار کارانه میگیریم.
کشور ما پزشک سالار هست
کاملا بر عکس در جهان علوم پایه و متخصصین در این زمینه بسیار دارای اهمیت هستن و بهای خیلی زیادی بهشون داده میشه
چه جالبه. دوستان فقط با یه زاویه دید جلوی پاشون رو میبینن. هرکس در تخصص خودش کار میکنه کار مسئول آزمایشگاه تفسیر آزمایش نیست کار پزشک هم انجام آزمایش نیست. و عزیزانی که تک رشته ای های علوم آزمایشگاهی رو میخندن بهش و مسخره میکنن درواقع متوجه نیستن که phd تک رشته آزمایشگاه بهترین کسی هست که میتونه آزمایشات مربوطه به رشته و تخصص خودش رو انجام بده. نمیدونم چرا تو ایران همه دوست دارن در شرح وظایف هم سرک بکشن و کار هم رو مختل کنن هر کس تخصص خودش و کاری که براش سال ها زحمت کشیده رو و متخصصه اونه باید انجام بده. مسخره است که بگیم پاتولوژیست چون پزشکی خونده بهتر بلده ربطی نداره شما میری آزمایشگاه از مسئول فنی اونجا میخوای برات دارو تجویز کنه و درمانت کنه؟ پاتولوژیستان عزیز به طمع تاسیس آزمایشگاه و پول به جیب زدن نبود نمیومدن سمت این رشته. الان هم علوم آزمایشگاهی ها آزمایشگاه تخصصی خودشون رو دایر کنن و پاتولوژیست ها هم آزمایشگاه تخصصی خودشون اینها موازی هم هستن نباید عملکرد هم رو مختل کنند
خاک تو سر هرچی بی شعوره پاتولوژیست ها هم از پزشک ها باسواد ترن هم از علوم آزمایشگاهی ها اون وقت هایی ک شما داشتین پز قبول شدن از پزشکی رو میدادین اونا داشتن سخت تلاش میکردن که بیماری رو شناسایی کنن تا به تو احمق تحویل بدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی