بازدید 5412
هاشمی طبا در گفت‌وگوی ویژه خبری؛

اولویت ما باید برون رفت از وضعیت خراب محیط زیست کشور باشد / مسکن در درجه اول تولید اقتصادی نیست

ایجاد تسهیلات برای فعالیت‌های گردشگری و کشاورزی و همچنین اتوماسیون‌ صنعت کشور از طریق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باید مدنظر قرار گیرد. ۲۴۰ هزار میلیارد تومان به طور مجموع برای این امر مورد نیاز است تا بتوان حدود یک میلیون شغل ایجاد کرد. ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه را که در کشور توزیع می‌کنیم می‌توان با این پول ۲۵۰ هزار کارخانه ایجاد کرد.
کد خبر: ۶۹۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶ 09 May 2017
سیدمصطفی هاشمی‌طبا گفت: اولویت اول ما باید برون رفت از وضعیت خراب محیط زیست کشور باشد.

به گزارش «تابناک»؛ هاشمی طبا که برای دومین بار به عنوان کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافته بود، در خصوص برنامه‌های خود برای ایجاد اشتغال در کشور، گفت: ایجاد شغل ارزان ساده است اما پایدار نیست. خشت‌زنی نیز یک شغل است اما نه این محصول را می‌توان فروخت و نه درآمدی برای کشور دارد؛ بنابراین، باید محصولی را برای فروش در داخل و خارج تولید کرد.

وی ادامه داد: ایجاد تسهیلات برای فعالیت‌های گردشگری و کشاورزی و همچنین اتوماسیون‌ صنعت کشور از طریق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باید مدنظر قرار گیرد. ۲۴۰ هزار میلیارد تومان به طور مجموع برای این امر مورد نیاز است تا بتوان حدود یک میلیون شغل ایجاد کرد. ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه را که در کشور توزیع می‌کنیم، می‌توان با این پول ۲۵۰ هزار کارخانه ایجاد کرد.

هاشمی‌طبا در پاسخ به این که برنامه‌ای برای خروج مسکن از حالت رکوردی یا تعمیر مسکن برای اقشار ضعیف دارد یا نه، گفت: مسکن در درجه اول تولید اقتصادی نیست. اولین اولویت توسعه اقتصادی، توسعه صنعتی است البته اولویت ما باید برون‌رفت از وضعیت خراب محیط زیست کشور باشد.

وی افزود: برای قشرهای ضعیف نیز باید از طریق طرح‌های اجاره به شرط تملیک و وام‌های ساخت و ساز مسکن پیش‌بینی شود. همچنین نوسازی و بازسازی مسکن نیز بسیار ضروری است البته ما نمی‌توانیم بیش از آن چیزی که مقدور است انجام دهیم.

هاشمی‌طبا در خصوص علل وجود تورم و حجم نقدینگی بالا در کشور، گفت: اولین عامل دادن سود ۲۳ درصدی بانک‌هاست که خودش در سال به نقدینگی کشور اضافه می‌کند. مسأله دیگر فروش ارزی است که توسط دولت به بانک مرکزی در قبال ریال پرداخت می‌شود که این برای دولت درآمدزاست و نقدینگی کشور را افزایش می‌دهد. منشأ اصلی افزایش نقدینگی در کشور همین‌هاست که مانند آوار بر سر کشور خراب شده و قابل کنترل هم نیست.

وی با بیان اینکه یکی از منابع ایجاد ارزش افزوده در کشور،‌ سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی است،‌ گفت: تحقق این سرمایه‌گذاری مستلزم این است که افراد سرمایه‌ خود را در جایی غیر از بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند، در حالی‌که من بسیاری از افراد را می‌شناسم که کارخانه خود را فروخته‌اند و پول آن را در بانک گذاشته و از سود آن استفاده می‌کنند و می‌گویند که این عمل سود بیشتری برای آنها دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم افزود: تولیدگرانی که در کشور فعالند یا عاشق کار خود هستند یا دیوانه‌اند. من بسیاری را می‌شناسم که نمی‌توانند بیکاری کارگران خود را تحمل کنند. ما ارزش افزوده را از کارخانه‌ها می‌گیریم، در حالی که آمده‌ایم از طریق دریافت مالیات و الزام به بیمه‌های اجتماعی تولیدگران را تحت فشار گذاشته‌ایم. لازم است برای سرمایه‌گذاران تسهیلاتی فراهم شود تا آنها را به سرمایه‌گذاری تشویق کنند.

هاشمی‌طبا در پاسخ به پرسش مجری برنامه در خصوص گلایه بسیاری از اقتصاددانان از سود بالای بانکی و همچنین این نکته که این سود را نمی‌توان دستوری کاهش داد، گفت: البته نرخ فعلی سود بانک‌ها دستوری است و بر اساس واقعیت نیست. ما اگر پول سود بانک‌ها را کم کنیم مردم پول‌شان را از بانک بر می‌دارند و در تولید و کشاورزی به جریان در می‌آورند به طوری که سود آن بیشتر از سود پرداختی بانک‌ها شود؛ بنابراین، باید نرخ بهره بانکی کم شود.  

وی در خصوص پرداخت یارانه به آحاد جامعه یا به قشرهای کم درآمد، بیان کرد: این یارانه دستاویز برخی از نامزدها شده است. اینها حتی نمی‌گویند اگر مجلس تصویب کند یا قانون بگذارد در حالی که ما قانون بودجه و برنامه ششم را در کشور داریم که اگر یک رییس‌جمهور یا نامزد رئیس‌جمهور این را رعایت نکند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. قانون بودجه، درآمد و هزینه‌کرد دولت را تعیین می‌کند. مقدار یارانه که مجلس تصویب کرده، مشخص است و کسی نمی‌تواند آن را عوض کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با بیان اینکه مساوات یک شعار مارکسیستی است و اسلام شعار عدالت را مطرح می‌کند، افزود: من با یارانه و یارانه عمومی به این شکل مخالف هستم. این یارانه باید به نهادهای کمک‌رسان مانند کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یابد تا آنها به طریقی که مورد نیاز مددجویان است، این پول را به آنها تخصیص دهند.

هاشمی‌طبا در خصوص پرداخت یارانه به بخش تولید نیز گفت: یکسری مؤسسات قدیمی و کهنه‌ای در کشور وجود دارند که باید بازسازی شوند. همچنین مؤسساتی داریم که تازه تأسیس هستند و تا بخواهند به فرآیند تولید برسند، ممکن است دچار مشکل شوند. به اینها باید یارانه پرداخت شود چرا که تولید بدون یارانه مریض است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها بر ما اثر گذاشته، اما اگر تحریم‌ها هم نمی‌بود، مشکلاتی در مدیریت داشتیم، گفت: ما تصوری از تحرک اقتصادی نداریم. در دوران تحریم به جای حفظ پول‌مان و تقویت خودمان واردات را از کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند ادامه دادیم. در زمان تحریم از شرکت‌های کشورهای دشمن با واسطه و با ۳۰ درصد گرانتر کالا خریدیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با تقدیر از معاهده برجام توسط دولت یازدهم، گفت: معاهده برجام می‌تواند بستری برای اقتصاد مقاومتی فراهم کند. هیچ کشوری با تن‌پروری و تولید پول به شکوفایی اقتصادی نرسیده است. کسی که خود قبلا رزمنده بوده است لیبرالیسم و نئولیبرالیسم افسارگسیخته را در کشور ترویج می‌دهد در حالیکه ما باید تلاش کنیم تا اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم.

هاشمی‌طبا در خصوص چگونگی اتصال دو بخش درون‌زا بودن و برون‌نگر بودن در اقتصاد کشور، گفت: ما باید تولیدی داشته باشیم که بتوانیم به دنیا صادرات داشته باشیم چرا که تولید بدون صادرات محکوم به شکست است.

وی در پاسخ به اینکه اولین تصمیم دولت شما در چه حوزه‌ای خواهد بود، گفت: بحث آب و اصلاح کشاورزی اولین حرکت اقتصادی ماست هر چند نمی‌توان با قطعیت کار اصلی را تأیید کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در جمع‌بندی سخنان خود با بیان اینکه همه نامزدهای ریاست جمهوری اقتصاددان نیستند، گفت: ما باید یک تواضع را در برابر عالمان اقتصادی داشته باشیم و از آنها یاد بگیریم و مشورت بخواهیم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی