بازدید 14391
تأملی در طرح «صدور یک روزه شناسنامه در روزهای منتهی به انتخابات»؛

کاش همیشه «انتخاباتی» شناسنامه و کارت ملی صادر شود!

مگر می‌شود کمبود تجهیزات و سخت افزارهای مورد نیاز برای صدور شناسنامه را با حضور پرسنل در ساعات و روزهای غیرکاری جبران کرد؟ اگر این گونه است، چرا ماهی یک بار چنین برنامه ای به اجرا درنمی‌آید تا صف طولانی افراد منتظر برای دریافت شناسنامه بشکند و کمی در کارشان تسریع شود؟
کد خبر: ۶۹۲۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰ 09 May 2017
در حالی که مراجعه عادی برای تعویض شناسنامه فرایندی به شدت زمان بر و کند است، امروز سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، از صدور یک روزه و حتی آنی شناسنامه در روزهای منتهی به انتخابات و روز انتخاب خبر داد تا بسیاری را شگفت زده کند.
 
به گزارش «تابناک»، اگر به هر دلیل مجبور به تعویض شناسنامه شده و راهتان به دفاتر پیشخوان دولت یا ادارات ثبت احوال افتاده باشد، به خوبی می‌دانید با چه فرایند فرساینده و وقت گیری مواجهید؛ فرایندی به شدت کند که ممکن است مجابتان کند قید این کار را زده و به مشکلاتی ناشی از آن خو کنید.

وضعیتی که ظاهرا مدیران سازمان ثبت احوال کشور نیز به خوبی از آن آگاهند. این را می‌شود از سخنان امروز سیف الله ابوترابی، سخنگوی این سازمان فهمید که وعده صدور آنی شناسنامه در ایام انتخابات را داد و در تشریح برنامه مفصل سازمان متبوعش به این منظور گفت: «با توجه به فرا رسیدن زمان انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و الزام به وجود شناسنامه برای شرکت در انتخابات، مراکز ثبت احوال کشور همزمان با آغاز رأی گیری در ۲۹ اردیبهشت ماه آماده خدمات رسانی به شهروندان است.»

وی در ادامه افزود: «مراکز ثبت احوال در ۴ منطقه شمال، جنوب، شرق و غرب از ساعت ۸ صبح روز رأی گیری تا آخرین ساعت اخذ رأی آماده خدمات رسانی به شهروندان است. برای تسریع در روند اداری صدور شناسنامه دستور همکاری و فعالیت پیشخوان‌های دولت نیز صادر شده است. 48 ساعت پیش از روز رأی گیری و همچنین در روز رأی گیری نیز برای افرادی که شناسنامه آنها برای رأی دادن دچار مشکل است، شناسنامه جدید صادر می شود.»

برنامه‌ای که چکیده آن صدور شناسنامه در چند ساعت برای شرکت در انتخابات است و از باب رفع مشکل شهروندان برای حضور حداکثری در انتخابات، قابل تقدیر به نظر می‌رسد؛ اما مگر می‌شود در روز انتخابات که روز تعطیل است، در چند ساعت صاحب شناسنامه نو شد و در دیگر روزهای سال، ماه ها در انتظار این سند مهم ماند و به واسطه این معطلی، گاه از برخی حقوق شهروندی محروم ماند؟ براستی چگونه ممکن است سیر یک روند در چند ماه، در چند ساعت مقدور باشد؛ اما این گونه نشود؟

این در حالی است که می‌دانیم روند صدور کارت ملی، به مراتب کندتر از روند صدور شناسنامه است و  اکنون دست کم شش ماه به طول می‌انجامد. موضوعی که موجب اعتراضات شدید مردم است؛ اما به مانند «آش کشک خاله»، پای کسانی‌ است که برای تعویض کارت ملی، گذرشان به دفاتر پیشخوان دولت می‌افتد؛ پروسه‌ای که برای برخی ممکن است تا هفت هشت ماه به طول بینجامد.

وضعیتی نامطلوب که مدیران سازمان ثبت احوال آن را ناشی از کمبودهایی می‌دانند که با آن مواجهند؛ از نیروی انسانی گرفته تا سخت افزارهای مورد نیاز. کمبودهایی که گویی در ایام منتهی به انتخابات و حتی روز انتخابات وجود ندارند که اگر این گونه بود، صدور شناسنامه در یک روز یا چند ساعت، حتی به منظور همراهی با رأی دهندگان مقدور نمی‌شد.

این در حالی است که شاید مدیران سازمان ثبت احوال، رفع این کمبودها در ایام انتخابات را ناشی از تصمیمشان برای حضور پرسنل و کارمندان سازمان و الزام دفاتر پیشخوان به حضور در ساعات و روز غیر کاری مرتبط کنند، اما مگر می‌شود کمبود تجهیزات و سخت افزارهای مورد نیاز برای صدور شناسنامه را با حضور پرسنل، ولو به حضور در روزهای تعطیل هم گره بخورد، جبران کرد؟ اگر این گونه است، چرا ماهی یک بار چنین برنامه ای به اجرا درنمی‌آید تا صف طولانی افراد منتظر برای دریافت شناسنامه بشکند و کمی در کارشان تسریع شود؟

به این ابهام، چرایی به طول انجامیدن صدور کارت های ملی را هم می‌توان افزود که به دلیل کاربردهای فراوان این کارت در زندگی روزمره مردم، از انجام امور بانکی و مالی گرفته تا بسیاری از امور اداری، ثبتی و...، شهروندان را به مشکلات فراوانی مبتلا می‌کند و هیچ برنامه ای برای کاهش مدت آن ارائه نمی‌شود؟ آیا تنها باید انتخابات در پیش باشد تا فکری برای حل مشکلاتی که مردم در سال با آنها دست به گریبانند شود؟!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۶
چند وقت پیش برای دریافت شناسنامه به ثبت احوال کرمان مراجعه کردم پس از فرایندی طولانی. و موقع چاپ گعتند برو یک ماه دیگر صادر می شود وقتی بعد از یک ماه مراجعه کردم متوجه شدم نام پدر اشتباه ثبت شده و وقتی مسیله را گفتم ظرف کمتر از یک دقبقه شناسنامه را عوض کردندِ متاسفانه معلوم شد اگر بخو اهند می توانند کار مردم را سریع راه بندازند ولی نمی خواهند......
روحانی مچکریم!

کاملا تابلوئه که از کجا آب میخوره
در سایت رسمی درخواست کارت ملی / هوشمند مدت ان حدود 20 روز اعلام شده ولی با مراجعه به دفتر پیشخوان اعلام کردند از 2 تا 6 ماه باید منتظر دریافت کارت ملی شد!!!
پاسخ ها
gholambaba
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
متاسفانه در زمان تعویض شناسنامه و یا کارت ملی که کاری بسیار زمان بر است اما چیزی که واقعا آزار دهنده است نوع برخورد کارکنان دفاتر خدمات و اداره پست است که متاسفانه در اغلب مواد بر خورد مناسبی با مراجعین ندارند . برای مثال من خود شاهد برخوردی زننده وتهین آمیز با پیرمردی کشاورز بودم که به دلیل اینکه دستنانش پینه بسته بود دستگاه اثر انگشت ،اثر انگشت این بزرگوار را ثبت نمی کرد که با برخوردی توهین آمیز از طرف مامور انجام این کار مواجه شد .
دوست گرامي ناشناس ! نزديك تمام انتخابات اين ٢٠ ساله كه من يادم مياد شناسنامه و بعدا كارت ملي كه اضافه شد سريع المثني آن صادر ميشد .
در ضمن موضوع فيلمي كه ٢-٣ هفته پيش از چاپ غير مجازشناسنامه منتشر شد چي شد ؟؟
من کارمند ثبت احوالم شناسنامه در شهرستان سه روز تا پنج به دست متقاضی میرسد
شناسنامه ي من ده روزه صادر شد. قبل از صدور از متقاضي درخواست ميشه كه اطلاعات فردي را يكبار كنترل كنه. همه ي تقصيرها را به گردن بقيه نندازيم
تابی جون فکر کنم دیگه مستمسک کم اوردی ها !!!!!!
من یادمه می خواستم شناسنامه ام رو عوض کنم, گفتن سه ماه طول می کشه چون باید بره شهر محل صدور مگر این که خودت حضوری بری اون جا! بعد که رفتیم سازمان ثبت احوال شهر محل صدور, با این که شهر کوچکی است ولی مسئولش می گفت 10 روز طول می کشه! با کلی دردسر و خواهش و التماس نصف روز کار رو انجام دادن! اینا همش از تنبلی شونه. توی سفارت زمانی که مسئولی قبلی بود پاسپورت صدورش نصف روز طول می کشید الان شده 2-3 روز و به جای 8 صبح تا 5 بعداظهر ساعت مراجعه ی ارباب رجوع تا 12 ظهر تغییر کرده! اینا همش تنبلی کسایی است که سرکارن وگرنه خوب می تونن کار رو سریع انجام بدن.
اینجا ایران است
کاش با شناسنامه های جدید رفراندوم برگزار می کردند.شناسنامه ها چندین بار عوض شد!آیا ملت تغییر نکرد!
مسولین (روحانی)هم تغییر کرد؟
بنده تصمیم به تعویض شناسنامه گرفتم با مراجعه به ثبت احوال اصفهان متوجه شدم حتی برای پدر بزرگ مرحوم بنده هم شماره ملی صادر شده! کل مشخثات من رو داشتن اما تعویض یک شناسنامه یک ماه طول کشید من عملا یک ماه بدون شناسنامه بودم!
تمام سیستم دیجیتالی هست اما بنظر میرسه همتی برای استفاده از اون وجود نداره.
با سلام...
خبر دروغ است. من همین الان دارم از ثت احوال اسلمشهر می آیم گفتم شناسنامه رو می خوام عوض کنم گفتن رو دفتر پیشخوان دولت... گفتم دیروز از شبکه خبر گفتن ه صورت انی صادر می شود گفتن برای خودشون گفتن حداقل یک ماه طول میکشه که پرونده ره شهر ری تا باز بشه....دروغ فرا گیر شده... مردم رو الاف کردن فقط!!!!!!
بر اساس محاسبات صورت گرفته شرکت­های پتروشیمی حداقل معادل ۱۴۰۰ میلیارد تومان محصول را خارج از بورس فروخته اند. حال انتظار میرود مسولان توضیح دهند خریداران در خارج از بورس چه کسانی بودند؟ محصول را با چه قیمتی از پتروشیمی­ها خریده اند؟ مالیات دریافتی دولت از این مجتمع ها به ازای فروش خارج از بورس چه میزان بوده است؟
iهمه اش دروغه من سالها مسئول اين كاربودم وقتي مراجعه مكردند از آنها فيش بانكي مخواستم كه نمي تئانستند ارائه دهند اين همر شعار دروغ ثبت احواله
من هم برای تعویض شناسانامه اقدام کردم اما بمن گفتند سه ماه طول می کشدتا شناسنامه جدید صادر گردد
اما یکماه و نیمه ارسال شد .
من اردیبهشت پارسال اقدام به دریافت کارت ملی جدید کردم و آذر تحویل گرفتم. یعنی حدود 7 ماه
با سلام
بنده گول همین وعده دوستان را خوردم به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کردم مسئول دفتر گفت نه تنها صدور فوری ابلاغ نشده بلکه جلوی درخواست تعویض هم گرفته شده به تمام ادارات ثبت احوال مراجعه کردم کفتند چنین چیزی نیست بیخود دلتان را خوش نکنید این هیجان انتخابات است
شناسنامه خودم را چند سال پیش تعویض کرده بودم و شناسنامه شیک و تمیز که دیگر در آن خبری از دستنوشته نبود دریافت کرده بودم
یک ماه پیش برای دریافت شناسنامه فرزندم که تازه بدنیا آمده بود به ثبت احوال رفتم و شناسنامه تمیز خودم را هم به آنها دادم. پس از دریافت شناسنامه نوزاد، متوجه شدم که با دستخط زشت و نامانوس در شناسنامه من نام نوزاد را نوشته اند. اعتراض کردم که چرا در شناسنامه من مانند قبل نام نوزاد را چاپی ننوشته اید و گفتند که "ای بابا سرمان شلوغ است !!!!"
واقعا زشت است که اداره ثبت احوال با داشتن این همه امکانات جدید هنوز باید به روش عهد حجر کار کند.
راجع به شکل ساختمان و رفتار پرسنل و روش کار و غیره که صحبتی نکنم بهتر است.
جالب این است که ما با همان شرایط که برای پاسپورت عکس گرفیم برای کارت ملی قبول نکردند و گفتند که ما خودمان عکس می گیریم و یک عکس زشت از ما گرفتند و 8000 تومان علاوه بر 20000 تومان از ما گرفتند
اخبار شبکه یک اعلام کرد حتی کسانی که شناسنامه ندارند.... فرض کنید در زاهدان همیشه عده ای دو تابعیتی عمدتا پاکستانی و افغانستانی هستند. حالا چی میشه.. یک عده غیر ایرانی شناسنامه دار میشن و ارای یک نامزد خاص در زاهدان بالا میره... قانون شکنی به چه قیمت. اگر اشتباه میکنم بفرمایید... و الا رسیدگی کنید
وقتی همه ملت رفتن تهران زندگی کنن بهتر از این نمیشه در شهر ما یک روزه صادر میشه
منم زمانی که 27 سالم داشت تموم میشد به علت مشکل عکس شناسنامه مراجعه کردم و گفتند اول برو فیش به حساب دولت واریز کن ..سال1385بود..
بعد از واریز کردن مبلغ و دیدن شناسنامه گفتند که هر وقت سی سالت شد بیا واسه تعویض.. هیچی دیگه اون پولی هم که رفته بود به حساب دولت پرید..واقعا متاسفم واسه همچین ارگانی
سلام یک هفته هرروز ب ثبت احوال و دفاتر پیش خوان دولت شهریار برای عکس دار کردن شناسنامه میرم متاسفانه فقط میگن برو بعد از انتخابات بیا یعنی همش شعار دروغ
امروز رفتم شناسنامه ام را بگیریم ولی با ازدحام جمعیت دوسه هزار نفری مردم مواجه شدم خواهشا کاری را که نمیکنند وعده اش را به مردم ندهند مردم بازیچه شماها نیستند
من ٢٧ثبت نام كردم و ٢٩ شناسنامه ام رو گرفتم و راي دادم واقعا دست شون درد نكنه دو روزه صادر كردن ممنون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی