بازدید 8499
پنجمین روز حادثه انفجار معدن؛

یافتن کارگران مفقود تحت‌الشعاع حضور رئیس‌جمهور در معدن/ عملیات آواربرداری حداقل 5 تا 6 روز ادامه دارد/ شرایط دشوار امدادگران برای خروج پیکرها/ ادامه عملیات امدادرسانی در 3 جهت

طولانی شدن عملیات امداد و نجات در معدن زغال سنگ زمستان یورت موجب شده که نگرانی ها در این خصوص به شدت اوج گرفته و بازار شایعات پیرامون این حادثه دردناک به شدت داغ شود. شایعاتی که یکی از دلایل بزرگ رونق گرفتن‌شان، بی اطلاعی از شرایط عملیات یافتن محبوس شدگان این معدن و مخابره نشدن آخرین وضعیت این معدن است.
کد خبر: ۶۹۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ 07 May 2017
پنجمین روز عملیات امداد و نجات در معدن یورت در حالی از راه رسید که بر اساس برنامه اعلام شده، قرار است امروز رئیس جمهور در این معدن حضور یافته و از نزدیک جزئیات حادثه را بررسی نماید.
 
به گزارش «تابناک»، طولانی شدن عملیات امداد و نجات در معدن زغال سنگ زمستان یورت موجب شده که نگرانی ها در این خصوص به شدت اوج گرفته و بازار شایعات پیرامون این حادثه دردناک به شدت داغ شود. شایعاتی که یکی از دلایل بزرگ رونق گرفتن‌شان، بی اطلاعی از شرایط عملیات یافتن محبوس شدگان این معدن و عدم اطلاع رسانی دقیق درباره این حادثه است.
 
 اخبار روز نخست را اینجا بخوانید
اخبار روز دوم را اینجا بخوانید
اخبار روز سوم را اینجا بخوانید
اخبار روز چهارم را اینجا بخوانید
 
هویت جسد بیست و دومین معدنچی جانباخته شناسایی شد
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۲۲:۰۰
حسین زارعی مدیر کل پزشکی قانونی استان گلستان گفت: امروز با همکاری اداره آگاهی و استفاده از اثر انگشت، هویت آخرین معدنچی جانباخته حادثه معدن آزادشهر که بامداد دیروز از معدن خارج شده بود، با نام «ایوب نصیری وطن» شناسایی شد.

وی خاطرنشان کرد: هویت پیکر تمام ۲۲ معدنچی منتقل شده به مراکز پزشکی قانونی شناسایی و به خانواده ها تحویل داده شده است.
پنجمین روز امداد رسانی به معدنچیان یورت
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۷:۴۳

آقای روحانی می دانید معدنچی یعنی چی؟
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۶:۳۶
حسن روحانی رئیس جمهور امروز به معدن زغال‌سنگ یورت آزادشهر رفته تا از نزدیک در جریان این حادثه قرار گیرد. یک کارگر معدنکار در اعتراض به روحانی می‌گوید: 22سال در معدن کار کردیم، آقای روحانی، شما می‌دانید معدنچی یعنی چی؟

وی با بیان اینکه در راستای این اتفاق 40 معدنچی مردند، افزود: 170 بچه بی‌پدر شدند. 40 زن بیوه شدند. چند سال پیش آمدیم فرمانداری و اعتراض کردیم که 14 سال حقوق نگرفته‌ایم با زن و بچه آمدیم اما مسئولان رسیدگی نکردند.

این کارگر افزود: 20 میلیون از این شرکت طلب دارم اما 10 هزار تومان ندارم که فرزندم را دکتر ببرم. شما با ماهی یک‌میلیون تومان می‌توانید زندگی کنید؟ 25 سال در معدن کار می‌کنند و بعد از 25 سال که بازنشست شده‌اند تنها 1میلیون و 400هزار تومان حقوق بازنشستگی می‌گیرند. 1700 متر در کوه بدون تهویه کار کردیم. معاون فرماندار شب گذشته اعلام کرده که این معدن گاز ندارد. همه دروغ می‌گویند، دلم درد دارد. بیمه کارگران معدن آرایشگری و کتابداری است. سخت و زیان‌آور نمی‌گیریم. زن و بچه مردم یک هفته است که اینجا هستند. معدنکارانی که داخل معدن مانده‌اند تا یک ماه دیگر هم نمی‌توان نجاتشان داد.
نباید بگذاریم حوادثی مانند معدن آزادشهر دوباره تکرار شود
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۴:۳۶
یافتن کارگران مفقود تحت‌الشعاع حضور رئیس‌جمهور در معدن/ عملیات آواربرداری حداقل 5 تا 6 روز ادامه دارد/ شرایط دشوار امدادگران برای خروج پیکرها/ ادامه عملیات امدادرسانی در 3 جهتحجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در گفت‌وگوی کوتاهی با معدنکاران با بیان اینکه امروز چشم همه ملت ایران به این محل است و همه مردم غصه‌دار هستند، گفت: هیچ تفاوتی بین کسی که در این محل حادثه دیده با کسی که در تهران یا سایر شهرها حادثه می‌بیند، وجود ندارد. بلافاصله بعد از اینکه در این معدن حادثه رخ داد تلفنی با استاندار گفت‌وگو کرده و مسئولین مربوطه را موظف به رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان کردم.

وی افزود: دولت برنامه‌های زیادی برای امنیت معادن دارد و آنها را با قوت دنبال می‌کند و نباید بگذاریم چنین حوادثی دوباره تکرار شود.

روحانی با اظهار تسلیت و همدردی با کارگران و خانواده داغدار معدنکاران، گفت: امروز همه ملت ایران در غم و درد شما شریک هستند و دولت از همه توان و امکاناتش در قدم اول برای نجات کسانی که در معدن محبوس هستند، استفاده خواهد کرد و امیدوارم با لطف خدا به سلامت و زنده از معدن خارج شوند.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: دولت همه توان و امکاناتش را برای امدادرسانی در این حادثه بسیج می‌کند و از همه کارگرانی که داوطلبانه از سراسر کشور برای حمایت و کمک به اینجا آمده‌اند، تشکر می‌کنم.

روحانی تأکید کرد: علل وقوع این حادثه با دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به مردم اعلام خواهد شد که چه کسی و یا چه کسانی مقصر آن بودند. کسانی که در تأمین امنیت و سلامت این معدن مقصر بودند در هر رده‌ای که باشند، باید با آنان با قوت و جدیت برخورد شود و هیچ کس در این زمینه استثنا نیست.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: مسئولین نسبت به جان کارگران و معدنکاران مسئول هستند و دولت وظیفه دارد که مسایل مربوط به این موضوع را پیگیری کند. فکر نکنید که مسئولین در غم و درد شما شریک نیستند، بلکه تمام توان و تلاش خود را برای کاستن از آلام شما بکار خواهیم گرفت. دولت مسایل و مطالبات شما را با جدیت پیگیری خواهد کرد و وزرای مربوطه موظف هستند تمام مشکلات را شناسایی و برطرف کنند.
بازدید رییس جمهور از معدن یورت
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۴:۳۳

ادامه عملیات امدادرسانی معدن یورت در 3 جهت
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۴:۰۰
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که همراه با حسن‌روحانی، رییس‌جمهوری به محل حادثه معدن آزادشهر رفته است، با حضور در جمع خبرنگاران حاضر  در محل حادثه معدن اظهار کرد: بلافاصله بعد از وقوع این حادثه مسئولین استان به محل آمده و اقدامات تخصصی از همان دقایق اولیه آغاز شد.

وی با بیان اینکه افراد متخصص معادن از استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، تهران و مازندران در محل حضور پیدا کردند، گفت: با توجه به اینکه ابعاد تونل بسیار محدود و کار بسیار سخت،  پیچیده و تخصصی است، افراد کار بلد و متخصص در این زمینه تلاش خود را آغاز کردند و تا این ساعت پیکر 22 نفر از جانباختگان از تونل خارج شدند و طبق آخرین آمار حدود 13 نفر در تونل محبوس هستند.

نجار با تاکید بر اینکه کار آواربرداری به صورت شبانه روزی در حال انجام است، اظهارکرد: در سه نقطه تونل ریزش اتفاق افتاده که نیروهای امدادی توانستند از ریزش اول عبور کنند  و به محل ریزش دوم برسند. در این محل سنگ هایی وجود دارد که امیدواریم معدنچیان متخصص بتوانند از آنها عبور کنند و به محل انتهایی معدن که تعدادی از کارگران در آنجا حضور داشتند، برسند.

رییس  سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه راه دسترسی دیگری نیز از معدن  زیرین در گذشته وجود داشته که در حال حاضر مسدود شده و نیروهای امدادی در حال بازگشایی آن هستند، گفت: اگر این راه باز شود کار امدادرسانی آسان‌تر خواهد بود،  متخصصان به دنبال راه دسترسی دیگری نیز از سمت بالای معدن هستند اما به دلیل اینکه فاصله تونل تا نزدیک ترین لایه سطح زمین 180 متر است و با توجه به سنگی بودن منطقه، کار به سختی انجام می شود.
همدردی روحانی با خانواده معدن کاران یورت
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۲:۱۶
حسن روحانی، رئیس جمهور، با حضور در استان گرگان با خانواده های داغدار معدن کاران زمستان یورت دیدار و همدردی کرد.

وی در این دیدار  با تسلیت به خانواده ی بازماندگان حادثه معدن آزاد شهر گلستان، اعلام کرد که دولت پیگر موضوعات مربوط به این حادثه خواهد بود.

پس از این دیدار، رئیس جمهور برای اطلاع از  نحوه امدارسانی و آواربرداری عازم محل حادثه در معدن یورت شد.
احضار مدیرعامل معدن یورت به دادسرا
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۱:۴۸
حجت الاسلام والمسلمین حقی، دادستان گرگان با تسلیت به خانواده معدن چیان و ابراز همدردی با آنان گفت: با گذشت پنج روز از حادثه تاسفبار و جانسوز معدن یورت پیکر 22 نفر از معدن چیان از داخل معدن بیرون آمده است و عملیات امداد و نجات محبوس شدگان باقیمانده در معدن ادامه دارد. با توجه به این موضوع در حال حاضر نخستین اولویت خارج کردن کامل محبوس شدگان در معدن است.

وی افزود: پرونده حادثه معدن یورت در دادسرای آزادشهر تشکیل شده و تحقیقات مقدماتی در حال انجام است، اما تکمیل پرونده و اعلام نظر قضایی، نیازمند اعلام نظر تیم کارشناسی است.

حقی با اعلام اینکه تاکنون شکایتی از سوی خانواده‌ها مطرح و دریافت نشده است، تاکید کرد: دادستانی آماده استیفای حقوق بازماندگان این حادثه و خانواده قربانیان است و پس از تکمیل فرایند خارج کردن معدن چیان گرفتار در معدن، رسیدگی های قضایی مربوط به تقصیرها و
قصورهای صورت گرفته و کمبودهایی که چه بسا زمینه ساز این حادثه تلخ شده به صورت جدی تر آغاز می شود و در کنار آن امیدواریم سایر حق و حقوق کارگران و خانواده های آنان نیز از سوی سایر مراجع ذی ربط پیگیری شود که البته قول هایی در این زمینه داده شده و امید داریم که هر چه زودتر محقق شود.
72 مصدوم از بیمارستان ترخیص شدند
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۰:۴۴
72پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور  در ارتباط با آخرین جزئیات حادثه انفجار معدن به فارس گفت: از ابتدای وقوع این حادثه تا کنون 105 نفر مصدوم شده و 22 پیکر نیز از زیر آوار خارج شده است.

وی افزود: 72 مصدوم از بیمارستان ترخیص شدند و در حال حاضر سه مصدوم به نام‌های حسین میردار، عباس نصیری و حسن  علیخانی در بیمارستان بستری هستند.

وی خاطرنشان کرد: سایر مصدومین به صورت سرپایی در محل مداوا شدند، البته نیروهای اورژانس همچنان در صحنه حادثه حضور داشته تا بتوانند جهت کمک به حادثه‌دیدگان اقدامات لازم را انجام دهند.
هیچ جنازه ای را مخفی نکرده ایم
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۰:۲۹
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان با بیان اینکه " هیچ جنازه‌ای را مخفی نکرده ایم" گفت: متاسفانه برخی از افراد گمان می‌کنند که نیروهای امدادی به جنازه کارگران دست پیدا کرده، اما به دنبال مخفی کردن آمار اصلی هستیم. باید به این موضوع توجه شود که ما به دنبال مخفی کردن جنازه‌ها و اعلام نکردن آمار اصلی نیستیم.

احمدی افزود: تا زمانی که جنازه‌ای دیده نشود، نمی‌توان آمار داد که به تعداد پیکر‌ها افزوده شده است.
شرایط دشوار امدادگران برای خروج پیکرها
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۰:۰۸
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان با اشاره به اقدام امدادگران برای ایجاد تونل فرعی گفت: امدادگران با حفر یک تونل فرعی به دنبال رسیدن به کارگران محبوس در زیر آوار هستند، اما بهره گیری از این روش نیز مشکلات خاص خود را دارد.

احمدی با تاکید بر خطرات گاز متان برای امدادگران افزود: در شرایطی که تلاش زیادی برای کاهش سطح گاز متان از سوی نیرو‌ها شده بود، اما پس از حفر برخی از نقاط میزان گاز متان باز هم به حدود ۵۶۰ "پی پی ام" می‌رسد و این خطرات زیادی را برای امدادگران دارد.

وی در خصوص نحوه فعالیت امدادگران در تونل فرعی اذعان کرد: در تونل فرعی، فعالیت بسیار دشوار بوده و به فاصله هر نیم ساعت، تنها ۳ نیروی امدادی می‌توانند در محل حضور پیدا کرده و عملیات جست‌وجو خود را ادامه دهند.
تاکنون تنها ۲۲ پیکر از زیر آوار خارج شده است
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۰:۰۱
حسین احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان به میزان گفت: شرایط امدادگران برای خروج پیکرهای کارگران محبوس در زیر آوار معدن زمستان یورت بسیار دشوار بوده و فعالیت‌ها به دشواری پیش می‌رود.
 
وی افزود: آمار منتشر شده از سوی برخی از مسئولان در رابطه با آخرین آمار خروج پیکر کارگران از زیر آوار معدن زمستان یورت آزادشهر بسیار ضد و نقیض است و متاسفانه برخی به انتشار اخبار کذب دامن می‌زنند. این در حالی است که تاکنون تنها ۲۲ پیکر از زیر آوار خارج شده است و این کار نیز در ۳ مرحله انجام شده است.
هدف رئیس جمهور از سفر به گرگان
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۰۹:۴۹
حسن روحانی در ابتدای ورود به استان گلستان پیش از عزیمت به سمت معدن یورت اظهار کرد: هدف از این سفر بازدید از معدن زمستان یورت و بررسی اقدامات انجام شده و بررسی وضعیت خانواده های داغدیده و آسیب دیده مصدومان و خانواده هایی است که از عزیزانشان بیخبر هستند.
 
وی ادامه داد: به همه خانواده های داغدار تسلیت می گویم، بررسی علل وقوع این حادثه و پیشگیری از تکرار چنین حوادثی از دیگر اهداف من در این سفر است.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: به مردم استان گلستان و شهرستان آزادشهر تسلیت مجدد عرض می کنم ؛ امیدوارم با برنامه ریزی های دقیق تر شاهد چنین حوادثی نباشیم.
حضور یک کارگر معدن در ترکیب کمیته حقیقت یاب حادثه
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۰۸:۵۳
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص چگونگی تشکیل کمیته حقیقت یاب حادثه معدن یورت گفت: برای اینکه حتی این کمیته آزاداندیشانه‌تر نظر دهد، یک کارگر معدن هم به ترکیب آن اضافه می‌کنم و بدین ترتیب دو کارشناس ایمنی با حضور قدیمی‌های معدن گزارشی جامع ارائه خواهند کرد که آن را مبنای کار خود قرار خواهیم داد.

ربیعی با بیان اینکه باید درخصوص ایمنی و تجهیزات و تمامی معادن خود تجدیدنظر کنیم گفت: طی هماهنگی با وزیر صنعت، معدن و تجارت، نوسازی تمامی معادن کشور در دستور کار خود قرار دادیم. امروز بخشنامه‌ای تنظیم کردم که براساس آن باید حق بیمه‌ها باید توسط کارفرمای اصلی تسویه شود زیرا کارگران معادن تغییر نمی‌کنند بلکه این پیمانکاران هستند که عوض می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید حقوق کارگران معادن پیگیری شود گفت: کارگران معدن یورت از سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، عقب‌ماندگی پرداخت دارند، این درحالی است که از سال ۱۳۹۵ حقوق‌ها پرداخت شده است و در نظر داریم تمامی عقب‌ماندگی‌ها را پرداخت کنیم.

به گزارش ایسنا، در حاشیه صحبت‌های ربیعی، کارگران معدن یورت خواستار رسیدگی به وضعیت حقوق بازنشستگی خود شدند و گفتند در حال حاضر بازنشستگان معدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافتی دارند که کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و باید این مساله نیز بررسی شود.
عملیات آواربرداری حداقل 5 تا 6 روز ادامه دارد
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۰۸:۵۱
ربیعی به هماهنگی نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن  وتجارت اشاره کرد و گفت: طی هماهنگی با وزیر صنعت، معدن و تجارت نوسازی تمامی معادن کشور را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به حجم ریزش تونل عملیات آواربرداری حداقل ۵ تا ۶ روز دیگر ادامه یابد، گفت: امیدواریم افرادی که در معدن در معرض استنشاق گاز قرار نگرفته اند، زنده مانده باشند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از تشکیل کمیسیونی برای علت یابی این حادثه خبر داد و گفت: کمیسیونی برای این حادثه در نظر گرفتیم و مطمئن باشید تا آخر، این حادثه را بررسی خواهیم کرد.
دستور وزیر برای پرداخت حقوق معوق کارگران معدن یورت
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۰۸:۵۰
علی ربیعی در ساعت ۳ بامداد یکشنبه در دیدار با کارگران معدن یورت در محل این حادثه گفت: این حادثه بسیار تاسف‌برانگیز است؛ زیرا همه این افراد همه کارگرانی هستند که با حقوق‌های ناچیز و سختی کار آنها کاملا قابل درک بوده و ما می‌دانیم افرادی که در معدن کار می‌کنند (کار جان) می‌کنند و سخت‌ترین کارها را دارند. این در حالی است که طی این حادثه تعدادی از این مردان از دست رفتند و کودکان آنها یتیم شدند.

ربیعی با بیان اینکه معدن پرریسک‌ترین محل‌هاست گفت: امروز ۲ ساعت با دوستان تا عمق ۱۴۰۰ متری معدن و تا محل حادثه پایین رفتیم. کمیته‌ای که قرار است برای بررسی عدم پرداخت حق بیمه‌ کارگران معدن یورت تشکیل شود نه فقط برای معدن یورت بلکه برای پیگیری پرداخت حق بیمه کارگران کل معادن کشور فعالیت خواهد کرد تا اگر تخلفی صورت گرفته باشد یا حق بیمه‌ای رد نشده باشد، پیگیری شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به شواهد نیاز داریم در خصوص ایمنی و تجهیزات تمامی معادن خود تجدیدنظر کنیم، این در حالی است که شاید معادن براساس اصول و مواردی که در کتاب‌ها آمده استانداردها را رعایت کرده باشند اما با توجه به آنچه من می‌بینم، در حوزه معدن‌ها قطعا نیاز به مباحث بسیار جدی‌تر از این داریم و این اصلا قابل کتمان نیست.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: می‌توان گفت معدن قواعدی را که در استانداردها لحاظ شده، رعایت کرده، اما آنچه می‌بینم نشان می‌دهد که با مقداری رعایت بیشتر می‌توانیم فاجعه در معادن را کم کنیم و مسائل انسانی را کاهش دهیم.
حضور ربیعی در عمق تونل امدادرسانی معدن یورت
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۰۷:۳۰
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای دومین‌بار برای پیگیری عملیات امدادرسانی و بررسی مشکلات کارگران معدن یورت به استان گلستان سفر کرده است، در ساعت ۲ بامداد یکشنبه از این منطقه بازدید کرد. وی با حضور در این معدن، برای اینکه از نزدیک در جریان روند امدادرسانی قرار بگیرد، شخصاً وارد تونل حفر شده توسط نیروهای امدادی شد.

این تونل تاکنون به عمق ۱۴۰۰ متری نفوذ کرده است. وزیر کار در کنار برخی نیروهای امدادرسان به عمق تونل رفت تا روند جست‌وجو برای یافتن مفقودین حادثه ریزش این معدن را از نزدیک لمس و پیگیری کند.

این دومین سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منطقه آزادشهر در روزهای اخیر است. این سفرها در پی دستور فوری رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت.
 
یافتن کارگران مفقود تحت‌الشعاع حضور رئیس‌جمهور در معدن/ شرایط دشوار امدادگران برای خروج پیکرها 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی