بازدید 6288

نیمی از خودروهای تولیدی ترکیه به اروپا صادر می‌شود

رشد 8.2 درصدی تولیدات صنعت خودروسازی ترکیه، حجم تولید این کشور در سال 2015 را به 1.36 میلیون دستگاه رساند که افزایش مصرف مس را نیز به همراه داشت. مجموع صادرات خودروی این کشور در همان سال، بالغ بر 710 هزار دستگاه گزارش شد.
کد خبر: ۶۹۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ 01 May 2017
رشد 8.2 درصدی تولیدات صنعت خودروسازی ترکیه، حجم تولید این کشور در سال 2015 را به 1.36 میلیون دستگاه رساند که افزایش مصرف مس را نیز به همراه داشت. مجموع صادرات خودروی این کشور در همان سال، بالغ بر 710 هزار دستگاه گزارش شد.

به گزارش اخبار فلزات، صنعت خودروسازی ترکیه که یکی از صنایع مصرف‌کننده مس به‌شمار می‌رود، طی 5 سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته و رشد تقاضای مس را با خود به‌همراه آورده است. بخش عمده صنعت خودروسازی در جهان را تولید خودروهای سواری تشکیل می‌دهد. به‌طور میانگین، در 5 سال گذشته، بیش از 12 درصد از مصرف مس در جهان به صنعت حمل و نقل اختصاص داشته که حدود 63 درصد از این سهم به صنعت خودروسازی متعلق بوده است. مصارف مس در خودروها را می‌توان به چندین بخش مختلف تقسیم‌بندی کرد: 

سیستم ترمز یکی از موارد مصرف مس در خودروها است. در برخی از خودروها از سیستم هیدرولیک آلیاژهای مس- نیکل در ترمز استفاده می‌شود که طول عمر بسیار بیشتری در مقایسه با سایر سیستم‌های هیدرولیک ترمز دارند. به عنوان مثال، شرکت‌هایی چون آئودی، پورشه، آستون مارتین و ولوو از لوله‌های مس- نیکل برای این سیستم استفاده می‌کنند. سیستم کروز در کنترل هوشمند سرعت، از دیگر مصارف مس در خودروها محسوب می‌شود. علاوه بر این، یاتاقان‌های آلیاژ مسی، رادیاتورهای مس ـ برنجی که جایگزین نوع آلومینیومی شده، سوپاپ‌های الکترونیکی جایگزین محور بادامک‌های قدیمی در سیستم‌های پیشرفته تزریق مستقیم و سیستم‌های الکترونیکی همگی از مصارف مس در خودرو هستند. حسگرهای فشار، دما و سرعت نیز همانند سیستم ضدقفل ترمز، از دیگر مصارف مس در خودرو به‌شمار می‌روند که برای ساخت آن‌ها از مس استفاده شده است. 

در نمودار 1، آمار تولید خودرو در ترکیه برای سال‌های 2011 تا 2015، به تفکیک انواع خودروها به تصویر کشیده شده است. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، بعد از افت حدود 100 هزار دستگاهی تولید خودرو در سال 2012 نسبت به سال پیش از آن، آمار تولید این صنعت تاکنون سیری صعودی را پشت سر گذاشته است. میزان تولید خودرو با رشد سالانه 8.2 درصدی به رقم 1.36 میلیون دستگاه در سال 2015 رسید. با توجه به نمودار 1، میزان تولید خودروهای سواری و تجاری سبک، بیشترین سهم از تولید خودرو در ترکیه را به‌خود اختصاص داده‌اند و سهم تولید اتوبوس از همه کمتر است.

نیمی از خودروهای تولیدی ترکیه به اروپا صادر می‌شود

رشد به‌سزای تولید خودرو در ترکیه، رشد مصرف مس را به‌همراه داشته است. ترکیه دارای صنعت تولید محصولات نیمه‌ساخته قوی است که مجموع ظرفیت آن به 1.3 میلیون تن می‌رسد. با توجه به حجم تولید پایین مس تصفیه شده در ترکیه، بخش قابل ملاحظه‌ای از خوراک صنعت پایین‌دست از محل واردات تأمین می‌شود. بنابر آمار تجارت بین‌المللی، ترکیه سالانه حدود 250 هزار تن مس تصفیه شده وارد می‌کند. 

ترکیه همچنین بزرگترین صادرکننده خودرو در منطقه خاورمیانه است. نمودار 2، آمار صادرات خودروهای سواری، جمعی و حمل کالای ترکیه را برای سال‌های 2011 تا 2015 نشان می‌دهد. خودروهای سواری، ظرفیت جابه‌جایی کمتر از 10 نفر و خودروهای جمعی قابلیت جابه‌جایی 10 نفر و بیشتر را در اختیار دارند. همان‌طور که از نمودار 2 پیدا است، صادرات خودروهای سواری و حمل کالا در ترکیه، به‌ترتیب با رشد سالانه حدود 8.9 و 6 درصد، سیر صعودی داشت؛ در حالی که روند صادرات خودروهای جمعی با رشد سالانه 3.1- درصد، نزولی بود. حجم صادرات خودروهای سواری از ترکیه در سال 2015، برابر با 642 هزار دستگاه گزارش شد؛ در حالی که حجم صادرات خودروهای حمل کالا و جمعی در همان سال به ترتیب بالغ بر 61 و 7 هزار دستگاه بود.

نیمی از خودروهای تولیدی ترکیه به اروپا صادر می‌شود

قابل توجه است که عمده صادرات 642 هزار دستگاهی خودروهای سواری ترکیه در سال 2015 به مقاصد کشورهای فرانسه، ایتالیا، انگلستان، آلمان و اسپانیا صورت گرفت. فرانسه با بیشترین سهم از این حجم صادرات (حدود 14 درصد)، بزرگترین واردکننده خودروهای سواری ترکیه است. پس از فرانسه، کشورهای ایتالیا، انگلستان، آلمان و اسپانیا به ترتیب سهم‌های 12، 11، 9 و 7 درصدی از کل صادرات خودروهای سواری ترکیه را به‌خود اختصاص دادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار