بازدید 4119

عملکرد شورای اسلامی شهر باید مبین باور اداره شهر توسط مردم باشد

امیر آریازند
کد خبر: ۶۸۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 26 April 2017
اصل شوراها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یادگاریست از مرحوم آیت الله طالقانی که با گذشت 20 سال از پیروزی انقلاب و با روی کارآمدن دولت اصلاحات موجودیت یافت و در اسفند ماه 1377 بزرگترین تجربه مشارکت نهادهای انتخابی مردم در مدیریت­های محلی و شهری در تاریخ معاصر ایران آغاز گردید.

اهمیت این نهاد مردم پایه در مقایسه با دیگر برنامه­های اصلاحی آقای خاتمی زمانی بیشتر مشخص می شود که به ظرفیت­ فوق العاده آن برای توسعه دموکراتیک مردمسالاری توجه شود. تلاشی برای بازتعریف رابطه مردم- دولت برای تغییر نگرش مردم نسبت به نقش خود در اداره جامعه که در واقع فلسفه وجودی شوراهاست. همانگونه که سعید حجاریان در دوره اول به درستی با مرزبندی بین دو حوزه سیاسی و جامعه مدنی مجلس و دولت را متعلق به حوزه سیاسی دانست که باید به امور ملی بپردازند و شوراها و شهرداری­ها را در حوزه جامعه مدنی قرار داد که باید به موضوع مدیریت شهری بپردازند و با این تعریف نقش اصلی در اداره شهر را متوجه جامعه مدنی و نه دولت دانست، شوراها باید به گونه­­­ای سامان یابند که فرآیندهای تصمیم­گیری متاثر از خواسته­های مردم و مطالعات میدانی با عبور از فیلترهای تخصصی و مدیریتی اعضای شورا در نهایت تبلور اداره شهر از پایین به بالا و یا همان اداره شهر به دست مردم باشد. اگر این اتمسفر شکل بگیرد چه بسا علاوه بر حرکت صحیح در مسیر بنیانگذاران این نهاد، رفته رفته دلگرمی و اعتماد بیشتر مردم به شهرداری به عنوان یک سازمان مردمی و نه سیاسی خدمتگزار مردم و نه محلی برای رسیدن به پست­های بالاتر فزونی می­یابد.

نمونه جعل شده از باور اداره شهر توسط مردم را می­توان به صورت تاکتیک شهرداری در تهیه و الحاق پیوستهای اجتماعی قراردادهای پروژه های ساخت و ساز شهر دید. پروسه­ای که در اکثر موارد به صورت فرمالیته و تنها برای تکمیل فرآیند پروژه انجام می­شود در حالیکه در نمونه های موفق دیگر کشورها این برآوردهای اجتماعی است که به صورت خواسته­های مردم به عنوان ذینفعان اصلی در تعریف پروژه ها و بودجه­ریزی و توسعه شهرها مبنای اقدامات قرار می گیرد.

سخن آخر اینکه اگر مردم از تعریف جایگاه خود در اداره شهر مأیوس و دلزده شوند و اگر ارزیابی کنند که شورا نماینده شهرداری است به جای نماینده شهروندان به راحتی همه چیز از دست خواهد رفت و این محل مأمنی خواهد بود برای فرصت­طلبان و ایجاد رانت و فساد. تمامی اصلاح طلبان و دوستداران اصلاحات باید تلاش کنند تا شوراها این رکن جامعه مدنی و یکی از دستاورد آقای خاتمی دچار جعل فلسفه وجود و مرگ تدریجی نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار