بازدید 6163
بسته خبرهای انتخاباتی تابناک؛

انتقاد لاریجانی از شورای نگهبان/تقاضای نظارت بیشتر فضای مجازی/ اژه‌ای: پرونده بقایی مفتوح است

انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت ماه سال آتی برگزار خواهد شد. در فاصله کمتر از 2 ماه مانده به انتخابات می توانید در بسته خبری انتخاباتی «تابناک»؛ آخرین و مهمترین خبرهای انتخاباتی را بخوانید.
کد خبر: ۶۸۵۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰ 16 April 2017
انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت ماه سال آتی برگزار خواهد شد. در فاصله کمتر از 2 ماه مانده به انتخابات می توانید در بسته خبری انتخاباتی «تابناک»؛ آخرین و مهمترین خبرهای انتخاباتی را بخوانید.

به گزارش «تابناک»، با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و میاندوره ای مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی در برخی حوزه ها ممکن است برخی خبرهای مهم انتخاباتی لا به لای اخبار روز گم شود و به اندازه کافی تاثیرگذار نباشد. در بسته خبرهای انتخاباتی گزیده تازه ترین و مهمترین اخبار این رویداد بزرگ منتشر می شود.

تقاضای نظارت بیشتر فضای مجازی
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی خواستار نظارت بیشتر بر فضای مجازی در آستانه انتخابات شد.
سیدتقی کبیری در تذکری در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس از وزرای ارتباطات و اطلاعات خواست در آستانه انتخابات، نظارت بیشتری بر فضای مجازی داشته باشند تا از بداخلاقی،‌ تهمت و افترا پرهیز شود.
وی ضمن تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان در حادثه سیل اخیر از رئیس جمهور و هیات دولت خواست، نظارت دقیق‌تری بر زیر مجموعه قوه مجریه انجام شود تا از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده نشود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین از بانک مرکزی خواست بر موسسات مالی مدعی نظارت بانک مرکزی نظارت کنند، پیش از اینکه مشکلی برای سپرده گذاران آنها به وجود آید.
کبیری در پایان تجهیز بیمارستان‌ها،‌ اتمام پروژه های ورزشی، تقویت معیشت فرهنگیان،‌ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و پرداخت مطالبات پیمانکاران بیمارستان های آیت الله خویی و 160 تختخوابی را از مطالبات مردم حوزه انتخابیه خود عنوان کرد.

انتقاد لاریجانی از شورای نگهبان

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس قبل به شورای نگهبان داده شد و شورای نگهبان آن را رد کرد،‌ اما آیت‌الله جنتی به من گفتند که من همه این را قبول دارم و ما این را به‌صورت آیین‌نامه در شورای نگهبان تصویب می‌کنیم، خب،‌ این کار را هم انجام ندادند.
در قانون اساسی شرایطی را برای کاندیداهای ریاست جمهوری گذاشتند. جدای از ایرانی الاصل بودن و متعهد بودن، چند ویژگی گذاشتند، یکی اینکه مدیر و مدبر باشد و دیگر اینکه جزو رجال سیاسی و مذهبی باشد. حالا می بینیم که این مسئله در رسانه ها کرارا این بحث می شود که چرا قانون مشخص نکرده وحضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز بیاناتی در همین زمینه داشتند که چرا طوری شده که افراد به آنجا می آیند و وقتی از آنها سوال می شود که شما شرایط را دارید، می گویند ما می دانیم شرایط را نداریم ولی برای اینکه هیجان را حس کنیم، آمده ایم. خب وهن کار مهم ریاست جمهوری است.
او تاکید کرد:‌ من باید این نکته را متذکر شوم که این مشکل مربوط به مجلس نیست. ما قانون مفصلی در این زمینه تصویب کردیم که مثلا اینکه فردی مدیر و مدبر باشد یعنی چه ویژگی هایی باید داشته باشد. چه سوابق اجرایی داشته باشد یا چه افرادی باید او تایید کنند. یا اگر در بخش خصوصی بود چه شرایطی باید داشته باشد. ما همچنین مفهوم رجل سیاسی و رجل مذهبی بودن را روشن و تصویب کردیم.
رئیس مجلس افزود:‌ این قانون در مجلس قبل به شورای نگهبان داده شد و شورای نگهبان آن را رد کرد،‌ استدلال آنها این بود که این تشخیص برعهده شورای نگهبان است و حتی آیت الله جنتی به من گفتند که من همه این را قبول دارم و ما این را به صورت آیین نامه در شورای نگهبان تصویب می کنیم، خب،‌ این کار را هم انجام ندادند. حالا در رسانه ها می گویند چرا قانون وجود ندارد، خب ما که قانون را تصویب کردیم.


وحدت بر کاندیداتوری من مقدم بود

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با صدور پیامی به متقاضیان حضور او در انتخابات به تقاضاهای مردمی که طی نامه‌ها و طومارها یا در کامنت‌های متعدد در فضای مجازی طی هفته گذشته، از او خواسته بودند در انتخابات شرکت کند، پاسخ داد.
متن پیام بدین شرح است:
بسمه تعالی
برادران و خواهران عزیز
از این که درمقابل فشارها و اصرارهای شما مقاومت کردم و برای ثبت نام به وزارت کشور نرفتم، عذر مرا بپذیرید.
امیدوارم این اقدام مرا حمل بر بی مسؤولیتی نکنید، هرچند که بیش از سال‌های ٩٢و٨٨ برای نجات اقتصاد و بازگشت کارآمدی جمعی به اداره کشور احساس تکلیف می‌کنم، اما بپذیرید که در شرایط کنونی وحدت بر کاندیداتوری من مقدم بود.
ان شالله یکی از نیروهای انقلاب در انتخابات موفق می‌شود و من در کمک به او تکلیفم را ادا خواهم کرد.
این جانب خود را سرباز ملت ایران و رهبر معظم انقلاب می‌دانم و تا جان در بدن دارم، در خدمتگزاری به مردم فروگذار نخواهم کرد.
از نیروهای انقلاب می‌خواهم صفوف خودرا فشرده‌تر کنند و در تشکیل یک دولت انقلابی فراگیر متحد شوند.

در فصل انتخابات صحبتی در مورد برجام ندارم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بنده در فصل انتخابات صحبتی درباره برجام ندارم.
 علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی عصر امروز (بکشنبه) در حاشیه ختم آیت‌الله باریک‌بین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا برجام می‌تواند نقطه قوت روحانی در مناظرات باشد، گفت: بنده در فصل انتخابات صحبتی در این زمینه ندارم و حرفی نمی‌زنم. 
صالحی در مورد سانتریفیوژهای IR-8 اظهار داشت: در حال تست و آماده‌سازی و در مرحله گازرسانی است.

ان‌شاالله صلاحیت احمدی‌نژاد تایید می‌شود

علی نیکزاد در حاشیه مراسم ختم آیت‌الله باریک‌بین در جمع خبرنگاران  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید احمدی‌نژاد تایید صلاحیت می‌شود، گفت: ان‌شاالله. این مساله از اختیارات شورای نگهبان است.
او در رابطه با روند فعالیت‌های جمنا اظهار داشت: جبهه تاکنون کارش را پیش برده و امیدوارم به کاندیدای واحد برسد.
وزیر مسکن و شهرسازی احمدی نژاد افزود: امیدوارم هر آنچه به صلاح کشور است، اتفاق بیفتد.
نیکزاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاندیداتوری احمدی‌نژاد خلاف توصیه‌های رهبری نیست، سکوت کرد.


بی‌گناهی بقایی اثبات نشده است/پرونده مفتوح است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده‌ بقایی مفتوح است و باید دادگاه برود و قاضی نظر بدهد و لذا بی‌گناهی او به اثبات نرسیده است. کسی هم از ایشان معذرت‌خواهی نکرده است.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد بارها گفته بقایی بی‌گناه است و این ثابت شده و مقامات قضایی هم از  او عذر خواهی کرده‌اند آیا این صحت دارد، گفت: نه ایشان پرونده‌اش مفتوح است و باید دادگاه برود و قاضی نظر بدهد و لذا بی‌گناهی او به اثبات نرسیده است. کسی هم از ایشان معذرت‌خواهی نکرده است.

احضار دو نفر در رابطه با تبلیغات زودهنگام انتخاباتی

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد تخلف تبلیغات زودهنگام دادستان تهران افراد را احضار کرد و یکی از آنها جواب داده اما یکی دیگر هنوز نیامده است.
محسنی اژه‌ای  در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه در آستانه انتخابات هستید و در بحث انتخابات در قانون انتخابات چه وظایفی برای دستگاه قضا در برخورد با تخلفات انتخاباتی تعریف شده است، گفت: قوه قضاییه وظیفه برخورد با جرم را دارد. در قانون پیش‌بینی شده برای جرایم انتخاباتی باید شعب ویژه‌ای داشته باشیم که خارج از نوبت رسیدگی کنند. از طرفی برای پیشگیری از جرم هم می‌تواند ورود کنند. ستادی به ریاست دادستان کل و سایر دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده ما در انتخابات مجلس هم قبلا بیش از چهل درصد تاثیر‌گذار بودیم.
او افزود: من از ستاد پیشگیری پرسیدم آیا تخلفات انتخاباتی الان شبیه به تبلیغات انتخاباتی بوده یا نه که اعلام کردند دو مورد در تهران بوده است. بیش از دو مورد نداشتیم که دادستان تهران آنها را احضار کرده آنچه برخی روزنامه‌ها گفتند خلاف بوده است.
اژه‌ای تصریح کرد: در رابطه با استعلامات یکی از چهار مرجعی که باید به شورای نگهبان پاسخ دهد قوه قضاییه است در هر انتخابات ستادی دارد برای پاسخ به استعلامات در زمان خودش. هر چه سوال شده در فرصت کوتاه قوه توانست استعلام هیات نظارت و اجرایی را پاسخ دهد. برای قوه قضاییه مسائلی پیش‌بینی شده در خصوص انتخابات ریاست جمهوری کمیسیون تبلیغات هست که ریاست قوه در آن عضو است و جلسه تشکیل شده و دادستان نیز در آن شرکت کرده است. در مورد تخلف تبلیغات زودهنگام دادستان تهران افراد را احضار کرد و یکی از آنها جواب داده اما یکی دیگر هنوز نیامده است.

آمار رد صلاحیت‌های انتخابات شوراها بالا نیست

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاهای کشور، گفت: هیات‌های اجرایی در شهرستان‌ها به‌طور متوسط نزدیک به ۹ درصد کل داوطلبان را رد صلاحیت کرده‌اند و در روستاها نیز این رقم کمتر از یک درصد است که البته همه این گزارش‌ها در هیات اجرایی مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا یادآور شد: کار بررسی صلاحیت‌ها ازسوی هیات‌های نظارت آغاز شده و این درحالی است که صلاحیت همه کسانی که در هیات‌های اجرایی تایید یا رد شده‌اند، مجدداً در هیات‌های نظارت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
او با اشاره به این‌که امکان تغییر در نتایج نهایی نسبت به بررسی‌های هیات‌های اجرایی وجود دارد، تصریح کرد: بر این اساس ممکن است رد یا تایید صلاحیت افراد دستخوش تغییراتی شود.
نماینده شهریار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیات‌های اجرایی در شهرستان‌ها به‌طور متوسط نزدیک به ۹ درصد کل داوطلبان را رد صلاحیت کرده‌اند و در روستاها نیز این رقم کمتر از یک درصد است که البته همه این گزارش‌ها در هیات اجرایی مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تاکید کرد: طبیعتاً صلاحیت محکومیت قطعی و موثر داشته‌اند، صلاحیت آنها احراز نشده و این درحالی است که تعریف محکومیت موثر نیز در قانون مشخص است.
محمودی شاه‌نشین در پایان تصریح کرد: با این حال در مجموع آمار ردصلاحیت‌ها بالا نیست و برای نتیجه نهایی افراد رد صلاحیت شده نیز باید منتظر نظر هیات‌های نظارت باشیم که نهایتاً تا ۴ اردیبهشت ماه به اشخاص اعلام می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی