بازدید 68836
تابناک بررسی می کند

احتمال احراز صلاحیت کدام کاندیداهای ریاست جمهوری بالاست؟

با نگاهی به چهره های شاخص جریان های سیاسی و افراد مستقل با سابقه مدیریتی کلان تقریبا می توان پیش بینی کرد کدام گزینه ها خواهند توانست پس از بررسی های نظارتی در بین کاندیداهای نهایی ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت سال جاری در معرض رای مردم قرار گیرند.
کد خبر: ۶۸۵۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸ 16 April 2017
مهلت ثبت نام کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته پایان یافت و این بار رکورد تعداد داوطلب در تاریخ جمهوری اسلامی جابجا شد. گروه ها و جریانات سیاسی شناخته شده در کنار برخی از چهره های مستقل کاندیداهای خود را به سوی ستاد انتخابات وزارت کشور گسیل کردند و در نهایت حدود 30 نفر از چهره های سیاسی و برخی نمایندگان فعلی و پیشین مجلس در این مهلت 5 روزه داوطلب ریاست جمهوری شدند.

به گزارش «تابناک»، اگرچه خیل عظیم ثبت نام کنندگان در این پروسه تا حدی کار نهادهای نظارتی مربوط به انتخابات برای احراز صلاحیت ها با توجه به محدودیت زمانی 5روزه سخت تر خواهد کرد، ولی با نگاهی به چهره های شاخص جریان های سیاسی و افراد مستقل با سابقه مدیریتی کلان تقریبا می توان پیش بینی کرد کدام گزینه ها خواهند توانست پس از بررسی های نظارتی در بین کاندیداهای نهایی ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت سال جاری در معرض رای مردم قرار گیرند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ساز و کار احراز صلاحیت نامزدهای ثبت نام کننده در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شورای نگهبان طبق قانون ۵ روز فرصت دارد تا صلاحیت نامزدها را بررسی و اعلام کند. 
 به نظر می رسد 8 گزینه زیر از 28 چهره شناخته شده امکان حضور در بین کاندیداهای نهایی انتخابات پیش رو ردا داشته باشند:

حسن روحانی
با توجه به تجربه سالهای گذشته و کارنامه تایید صلاحیت شدگان دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری، رئیس دولت مستقر حسن روحانی یکی از کسانی خواهد بود که در جمع کاندیداهای نهایی ریاست جمهوری امسال قرار خواهد داشت. روحانی که روز جمعه 25 فروردین بدون داشتن همراهی در وزارت کشور حاضر شد پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت: دوباره آمده ام برای ایران  و برای اسلام. با توجه به اعلام مواضع گروه های اصلاح طلب و اعتدالی او کاندیدای اصلی این جریانات سیاسی محسوب می شود.
جبهه نیروهای مردمی که از ماه ها پیش تجربه ای نو را در انتخاب و معرفی کاندیدا در پیش گرفته بود پس از برگزاری دو مجمع عمومی و رایزنی ها با داوطلبان کاندیداتوری از درون جمنا بالاخره 4 نفر را به عنوان برگزیده این جبهه معرفی کرد و اعلام کرد: کاندیداتوری هر کدام از این 4 نفر بلامانع است. قرار بر این است در نهایت 3 کاندیدای جمنا در نهایت به نفع یکی از آنها که نفر نهایی جمنا محسوب خواهد شد تا روز رای گیری کناره گیری بکنند.

ابراهیم رئیسی
ابراهیم رئیسی که حائر اولین رای در بین منتخبان جمنا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است روز جمعه و ساعاتی پس از روحانی با حضور در ستاد انتخابات داوطلب ریاست جمهوری شد. او هم اکنون تولیت آستان قدس رضوی را برعهده دارد. حجت الاسلام رئیسی از سال 1383 تا سال 1393، به مدت 10 سال معاون اول قوه قضائیه بوده و از سال 1393 تا اواخر سال 1394 نیز مسئولیت دادستانی کل کشور را برعهده داشته‌است. همچنین ایشان از سال 1391 تا کنون با حکم مقام معظم رهبری, دادستان کل ویژه روحانیت است.

محمد باقر قالیباف
دیگر کاندیدای منتخب جبهه مردمی نیروهای انقلاب، محمدباقر قالیباف، شهردار فعلی تهران است که در انتخابات سالهای 84 و 92 نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بوده است. قالیباف در انتخابات دوره قبل جدی ترین رقیب روحانی بود و با اختلاف رای ناچیزی از راه یافتن به دوره دوم انتخابات برای دوئل انتخاباتی با روحانی باز ماند. به نظر می رسد کاندیدای اصلی اصولگرایان از بین ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف انتخاب شود. قالیباف در کارنامه مدیریتی خود علاوه بر مدیریت یک دهه ای بر پایتخت ، فرماندهی ناجا و نیروی هوایی سپاه را نیز دارد.

اسحاق جهانگیری
 در واپسین دقایق مهلت ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری در ستاد وزارت کشور و پس از قطعی شدن حضور قالیباف در این دوره رقابت ها، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی نیز وارد وزارت کشور شده و داوطلب ریاست جمهوری شد. از ماه ها قبل مبحث کاندیدای پوششی در بین حامیان دولت و اصلاح طلبان مطرح بود و به نظر می رسد خروحی این مباحث در نهایت رضایت روحانی به اعلام کاندیداتوری معاون اول خود در انتخابات باشد. جهانگیری در جایی اعلام کرده ساعت 14 روز آخر ثبت نام تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات گرفته است. برخی منابع هم کاندیداتوری او را خواست رئیس دولت اصلاحات و توصیه مرحوم هاشمی رفسنجانی جهت کمک به روحانی در فرایند مناظره ها دانسته اند. اسحاق جهانگیری با سابقه وزارت 8 ساله در دولت اصلاحات و نیز مدیریت اجرایی دولت یازدهم شخصیتی است که هم احتمال احراز صلاحیت بالایی دارد و هم می تواند در مناظره ها کمک حال روحانی باشد. البته برخی حضور او را حتی به خاطر پیش آمدن اتفاقات پیش بینی نشده ای هم میدانند که می تواند امکان حضور روحانی در این انتخابات را منتفی کند.

محمد هاشمی
محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی، سیاستمدار کهنه کار کارگزارانی که ریاست صدا و سیما را در دهه های اول انقلاب در کارنامه خود دارد نیز برخلاف انتظار رسانه ها و سیاسیون با حضور در وزارت کشور داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد. او پس از ثبت نام هدفش از حضور در این دوره انتخابات را تبیین اندیشه اعتدالی برادر فقیدش آیت الله هاشمی ذکر کرد و در مورد امکان کنار کشیدنش به نفع روحانی گفت: برای صحبت در مورد کناره گیری زود است و اگر شرایط فراهم باشد تا آخر در رقابت ها حضور خواهد داشت. با وجود اینکه شورای های سیاست گذاری اصلاح طلبان و برخی شخصیت های اصلاح طلب آمدن محمد هاشمی در انتخابات دوازدهم را نتیجه تصمیم جمعی خود نمی دانند هاشمی تصمیم به حضورش در انتخابات را تصمیم خانواده هاشمی عنوان کرده است و امکان اینکه او نیز دیگر کاندیدای پوششی روحانی باشد دور از ذهن نیست.

حمید حاجی بابایی
حمید حاجی بابایی وزیر آموزش  پرورش کابینه محمود احمدی نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و دیگر کاندیدای منتخب جمنا نیز از جمله کسانی است که احتمالا احراز صلاحیت شده و در کنار قالیباف و رئیسی به عنوان کاندیداهای جمنا ضمن مطرح کردن دیدگاه های جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در مبارزات انتخاباتی حضور خواهد داشت. با توجه به ساز و کارهای پیش بینی شده در جمنا در صورت تایید صلاحیت احتمال کناره گیری او به نفع قالیباف یا رئیسی بالاست.

در بین ثبت نام کنندگان یک چهره متمایل به اصولگرایان و یک چهره مستقل نیز دیده می شود که احتمالا خواهند توانست پس از بررسی صلاحیت ها در بین کاندیداهای نهایی انتخابات قرار گیرند. 

مصطفی میرسلیم
 حزب موتله اسلامی جز اولین احرابی بود که کاندیدای خود در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را معرفی کرد. مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفۀ اسلامی کاندیدای یکی از قدیمی ترین احزاب کشور بود که پس از کلی پر فراز و نشیب در رابطه با عضویت در جمنا و چگونگی حضورش در جبهه مردمی و انتخابات ریاست جمهوری در روز اول مهلت ثبت نام داوطلب شد. او سابقه وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت آیت آلله هاشمی را دارد و یکی از سیاسیون کهنه کار در جمهوری اسلامی محسوب  می شود. میرسلیم از همان ابتدا به حضور خود تا آخرین مناظره ها تاکید کرده بود و احتمال کناره گیری به نفع کاندیدایی را پایین دانشته بود. اگرچه برخی دیگر از اعضای موتلفه پایبندی خود به جمنا را جز مسائل پذیرفته شده خود و حزب مطبوعشان دانسته اند.

محمد غرضی
محمد غرضی که در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری هم کاندیدا شده و احراز صلاحیت شده بود به احتمال قوی در این دوره نیز خواهد توانست در بین کاندیداهای نهایی ریاست جمهوری در معرض رای مردم قرار گیرد. او سابقه وزارت نفت و وزارت پست و تلگراف را در کارنامه دارد و سالها ریاست سازمان نظام مهندسی کشور را بر عهده داشته است. او خود را متعلق به جناح های راست و چپ و اصولگرا و اصلاح طلب نمی داند و خود را مستقل اعلام می کند.برخی از شعارهای تبلیغاتی او در انتخابات گذشته از جمله دولت ضد تورم مورد استقبال برخی رسانه ها قرار گرفته بود.

با توجه به آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری در نهادهای نظارتی مرتبط با انتخابات باید منتظر ماند و دید چه کسانی بالاخره خواهند توانست در لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرند و آرایش کاندیداهای جریانات مختلف به چه شکلی خواهد بود. تا اعلام نتیجه تایید صلاحیت شده های این انتخابات 5 روز بیشتر نمانده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۸
انتشار یافته: ۸۰
فقط روحاني عزيز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
این روحانی عزیز چرا به مردم سیل زده آذربایجان سر نمیزنه عوضش میره عسلوییه تند تند پروژه افتتاح میکنه برای تبلیغ
معلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
.تاریخ مصرفش4سال بود و گذشت
این چه تحلیلیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس احمدی نژاد کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رئیسی ان شآ الله رئیس جمهور میشه،مگه روحانی کارنامه اش این حد ضعیف هست که کاندید پوششی کنارش می قرستند؟؟،''
یعنی احمدی نژاد رد صلاحیت میشود؟
پاسخ ها
عمو فرید
| Saudi Arabia |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
احتمالا آره.
مثلث اصلی :
روحانی ، قالیباف ، رئیسی
ناشناس
| Saudi Arabia |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
رد صلاحیت نشه بدتر از 88 فتنه میشه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
صد رد صد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
انشاالله همه کسانی که قانون اساسی را زیر پا گذاشته ،چه از چپ و چه از راست رد صلاحیت شوند . تا حرمت قانون در مملکت پاس داشته شود.
سروش
| Canada |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
هنورز نفهمیده قالیباف و رئیسی با همن از احتمالات صحبت میکنه!!
رای ما روحانی
روحاني عمري است در خدمت مديريت است. هاشمي عمري است مجري است. جهانگيري و غرضي هم همينطور و در يك جا نشنيديم كه كسي را محكوم كنند يا باري به دوش ديگران بياندازند جز خدمت چيزي نديديم تأييدشان ميكنيم
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
آفرین. پس به همین دلیله که کشور اینقدر آباده و هیچ مشکلی هم نیست و ما گوی سبقت رو از همه کشورهای صنعتی بردیم و اصلا بیکار و کلیه فروش و کارتن خواب و ورشکسته و بدبخت و فقیر هم نداریم. احسنت به .... شما.
یک شهروند .
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
نه اصلا روحانی بکسی اتهام نزد . بدترین توهینها رو همین دولت بمردم کرد . درقضیه جده عربستان چه اقدامی کردند . درقضیه منا چی ؟ همه رو بگیم یک طومار میشه . مثل اینکه خوابین .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
لطفا بعضی از خدمات دولت روحانی را بیان
با تشکرکنید چون من نمی دانم
روحانی چه گلی به سر مردم زده که جهانگیری بزند؟! بنظر می آید قالیباف کلید گم شده روحانی را پیدا کرده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
همینکه دلار یک شبه 4 برابر نشده کافیه !
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
کلید نداشته که بخواد گم بشه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
قالیباف تو اداره شهر مشکل داره، بعد کلید پیدا کرده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
کلید روحانی جواد ظریف هستش که فعلا داره کار میکنه...
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
احتمالا کلید را در آواره های 200 درجه ای بین فولاد های مذاب پلاسکو پیدا کرده
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
آواره های 200 درجه را از کدوم عطاری خریدی؟
فکر نکنم محمد هاشمی رو تایید صلاحیت کنند
رای ما فقط احمدی نژاد چه تایید بشه چه رد صلاحیت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
جو گیر نشوید که برای پوست خوب نیست
احمدی نژاد که رد نمیشه میشه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
خخخخخخ شما ديكه دلتون ب چي خوشه احمدي نزاد تايدم بشه مردم رد صلاحيتش ميكنن... يعني واقعا هنوزم كسي هست ك بخاد ب احمدي نزاد راي بده ؟
احمدي نژاد آدم بي كله و بي تدبيريه و شعله زير خاكستره، در هر دو صورت تاييد صلاحيت و يا رد صلاحيت فتنه به پا ميكنه! و اين وسط مردم مثل هميشه قرباني خواهند شد.
چرا احمدی‌نژاد و بقایی تو این لیست نیستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
چون تابناک مخالفش هست
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
رفتن پیش روحانی و هاشمی درس ولایت پذیری یاد بگیرند خدا این ملت را از دست خواص بی بصیرت نجات بدهد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
قرار رد بشن
جالبه در بین کاندیداهای احتمالی نویسنده مقاله اسمی از زاکانی نیست؛ در حالیکه به نظر می آیید با مهندسی زاکانی در نظر سنجی ها ؛زاکانی کاندیدای جمنا خواهد بود.
رئیسی به بهانه خدمت در آستان قدس کنار گذاشته خواهد شد،!! حاجی بابایی به نفع زاکانی کنار خواهد رفت ولی قالی باف خواهد ماند.
عزیز به این میگن آماده سازی ذهن برای رد صلاحیت محمودتون.رد صلاحیت چهره های مشهور یک شبه نیست .با رسانه ها هماهنگ میشن تا ذهن مردم رو برا رد صلاحیتی که اصلا نداره اماده بکنن تا فتنه گر نباشه
محمود کجایی؟
رای احمدی نژاد
تنها راه نجات ایران غرضی
فقط غرضی با برنامه هست و حرف برای گفتن داره
احمدینزاد و بقایی چی؟!!!!!!
تقصیرتابناک نیست این روزهاخبلی هابه احمدی نژادحسودی میکنند
من این روزهابه پاکی ودرستی احمدی نژادباورراسخ دارم
جهانگیری گزینه نهایی است. روحانی در لحظه اخر به نفع جهانگیری کنار خواهد رفت. و بنظرم رییس جمهور بعدی هم اوست. روحانی فرمول سیاست را خوب میداند و کاری خواهد کرد که رقیبان انگشت در دهن و اشمز شده نظاره گر نتیجه باشند.
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
حتما منظورت از اشمز ، آچمز بوده
بهتر که روحانی و احمدی نژاد رد صلاحیت شوند
قالیباف در انتخابات دوره قبل جدی ترین رقیب روحانی بود و "با اختلاف رای ناچیزی" (!) از راه یافتن به دوره دوم انتخابات برای دوئل انتخاباتی با روحانی باز ماند.
دکتر احمدی نژاد باید احراز صلاحیت بشه وگرنه قانون رعایت نشده!!‏
چرا آقای مقتدایی تو این لیست نیست ؟؟؟
رأي ما دكتر احمدي نژاد
دكتر تا آخر باهاتم
خخخخخ ما هم رای نمی دیم خخخخخخ فقط احمدی نژاد
فقط احمدی نژاد
بر چه اساسی میگید احمدی نژاد رد صلاحیت میشه مگه ایشون هم سابقه اجرایی توکشور مثل اقای روحانی ندارندلطفا توضیح دهید
کاش ممد هم بود
این «رئیس دولت اصلاحات» اسم نداره؟ خب یه باره بهش بگید «اسمش رو نبر»! من ارادتی به کسی از جمله ایشون ندارم، ولی واقعا رفتار شما رسانه‌های داخلی مشمئز کننده است!
مرد عمل در پروژه های سنگین فقط و فقط قالیباف همین
روحانی رای بیاره برای کاربایدبریم افغانستان
رای من فقط احمدی نژاد ادم با جسارت میخوام
وقتی برای رییس دولت اصلاح طلب کاندیدای پوششی تعیین میکنند، یعنی اینکه میدانند که عملکرد روحانی در بحث اقتصاد و دغدغه ی اصلی مردم ناموفق بوده واقبال چندانی بین مردمی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند ، ندارند . اما چون در بحث عبور از خطوط قرمز نظام و انقلاب ،که مطلوب اصلاح طلبانست ، موفق بوده ، خواهان حفظ او به هرطریقی میباشند. که کاندیدای پوششی و ضربه گیر ،یکی از ترفندهای انان است ،که با زوم کردن وطن دوستان ،بر روی این قضیه ،راهی ازپیش نخواهند برد انشاءالله.
به نظر اشتباهی رخ داده
کاندید پوششی برای خالی نماندن پشت روحانی درمقابل تهمت ها وپرونده سازی می باشد....جهت اطلاع از طرفداران پاکدستان
احمدی نژاد هم باید تایید بشه
روحانی رقیب نداره و پیروزه
روحانی باید ردصلاحیت شود.
بسمه تعالی ان شاه الله دکتر احمدی نژاد میایید
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
. ان شاه الله و میایید که باید می نوشتی انشاءالله و می
آید . توی یک جمله دو غلط فاحش
متاسفانم
سلام.نظری درمورد ابراهیم رئیسی ندارد؟
چرا دارین اینقد تند میرین
تنها کساییکه تکلیفه کارشون معلومه روحانی جهانگیری احمدی نژاده که قبلا خودشونو خیلی قشنگ نشون دادن به ملت

بقیه رو هم تو مناظره ها و با حرفاشون میشه شناخت
رای ما احمدی نژاد.
رای کسانی که با غیرتند فقط دکتر محمود احمدی نژاد چه صلاحیتش تعید بش چه نشه
دکتر احمدی نژاد پاک ترین و مظلوم ترین آدم روی زمین
احمدی نژاد در دل مردم محروم و روستایی جا دارد امید است شورای نگهبان به این امر توجه داشته باشند.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
کاملا موافقم
جهانگیری اگر طرح و برنامه ای داشته در این دولت رو کرده پس کاندید شدنش لازم نبود. مگر این که سودای ریاست داشته باشد.
قوی ترین این هشت نفر دکتر حاجی بابایی هستند بدون تردید.
بدون غرض عرض می کنم اگر از جمنا رئیسی بماند بدون شک شکست جمنا حتمی است.
در صورت تاييد صلاحيت احمدي نژاد امكان دارد مردم سرخورده در اقدامي اعتراضي و بهت انگيز به وي راي دهند.
منتظر بمانیم ببینیم چه می شود. چه کسی تایید نهایی می شود چه کسی با طرح و برنامه حساب شده می آید. چه کسی اخلاق انتخاباتی را رعایت کرده یا زیر پا می گذارد و چه کسی... آن وقت تصمیم می گیریم.
مخالفان احمدی نژاد یا آخرش از دست احمدی نژاد دق مرگ میشن یا سر به بیابون می ذارن یا راهی تیمارستان میشن-نمونه هاشم از هر سه قسم هست
ان شاالله دکتر رئیسی رأی بیاره
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی