بازدید 6477

لایحه برنامه ششم و بودجه در سال گذشته، کل وقت مجلس را گرفت

امسال مجلس به دلیل آنکه کار خود را از خرداد ماه آغاز کرد، عملا کمی از برنامه ها عقب بود. در ادامه نیز طرح ها و لوایح مهمی از جمله لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه، تمام وقت نمایندگان را گرفت و آن گونه که باید، نتوانست به بسیاری از برنامه های خود رسیدگی کند.
کد خبر: ۶۸۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷ 29 March 2017
مجلس شورای اسلامی در سالی که گذشت به تبع فضای سیاسی موجود در کشور، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. از جمله مهم‌ترین اتفاقات در پارلمان، می‌توان به استیضاح وزیر راه اشاره کرد که برای دومین بار نیز توانست از نماینده ها رأی اعتماد بگیرد.

به گزارش «تابناک»، یکی از ویژگی های دیگر مجلس در سال 95 که آن را از سال‌های گذشته متمایز می‌کند، این بود که نمایندگان در سالی که گذشت، به بررسی و تصویب بودجه سالانه و برنامه ششم توسعه پرداختند. برنامه ششم که توسط دولت دهم، ارائه شده بود، زمان زیادی را از نمایندگان گرفت. پس از بررسی آن نیز نماینده های مجلس کار بررسی لایحه بودجه را آغاز کردند که تا اواخر سال نیز به طول انجامید.

هرچند این دو لایحه وقت بسیاری را از نمایندگان مجلس گرفت، وکلای ملت توانستند برخی مصوبات تأثیرگذار را نیز در مجلس و کمسیسیون های تخصصی به تصویب برسانند.

علیرضا رحیمی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع گفت: موارد بسیاری در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بررسی شد، ولی به هر ترتیب به دلیل برخی مشکلات، بسیاری از طرح ها و لوایح مسکوت ماند.

این نماینده مجلس گفت: امسال مجلس به دلیل آنکه کار خود را از خرداد ماه آغاز کرد، عملا کمی از برنامه ها عقب بود، در ادامه نیز طرح ها و لوایح مهمی از جمله لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه تمام وقت نمایندگان را گرفت و آن گونه که باید به بسیاری از برنامه های خود نتوانست رسیدگی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اما یکی از مهم ترین موارد لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیأت‌های انضباطی نیروهای مسلح بود که موضوع قابل توجه در این لایحه، جدای از خود لایحه، تعاملی بود که بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیروهای مسلح شکل گرفت بود؛ هر چند در این اواخر، تحت تأثیر برخی از حواشی قرار گرفت و به رکود کشیده شد.

وی گفت: نقطه مهم دیگری که در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد و به مرحله اجرا رسید، اجلاس انتفاضه فلسطین بود که اعضای کمیسیون امنیت توانستند با کمیسیون های دیگر درسایر کشورهای اسلامی برقرار کنند.

وی درباره مسکوت مانده طرح ها نیز گفت: متأسفانه لایحه های بسیاری هم در کمیسیون مسکوت ماند، انتظار می رفت که در سال گذشته کمیسیون امنیت ملی به موضوع قاچاق به صورت ویژه ورود کند و یک بار هم که شده این معضل اجتماعی را رفع کنند.

رحیمی در ادامه افزود: موضوع قاچاق، آبهای مرزی و امنیت شهری و اتباع بیگانه و امنیت مرزها، مواردی بودند که می توانستند به صورت طرح یا لایحه در مجلس به صورت ویژه بررسی شوند و البته می شد به صورت مؤثرتری از کمیسیون امنیت ملی برای صحن فضاسازی شود.

وی گفت: لایحه برنامه ششم و لایحه بودجه همزمان وارد مجلس شد و زمان قابل توجهی را از کل مجلس و کمیسیون ها گرفت و به صورت متعارف کمیسیون ها نتوانستند به تمام موارد رسیدگی کنند.

وی گفت: اما قرار است در سال آینده این موضوعات بار دیگر بررسی شوند، بخصوص در بحث قاچاق هم دولت یک لایحه دارد و هم اینکه مجلس چند طرح در این باره را در ستور کار خود قرار داده و به محض اینکه ارجاع شود، کمیسیون به آن ورود خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی