بازدید 13423

خوابی که آنکارا برای جنبش حماس دیده است!

بنابراین ترکیه دو هدف عمده را دنبال می کند: نخستین هدف خلع سلاح حماس است که بدون شک در مذاکرات میان ترکیه و اسرائیل بر سر عادی سازی روابطشان در مورد آن بحث شده است. اسرائیل بارها از ترکیه خواسته است با توجه به نفوذی که بر جنبش حماس دارد، این جنبش را متقاعد کند تا سلاحش را زمین بگذارد. خلع سلاح جنبش حماس، مسلما باعث تحقق هدف دوم می شود که همانا به رسمیت شناختن اسرائیل توسط این جنبش است.
کد خبر: ۶۷۹۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 23 March 2017
روز گذشته، وزیر امور خارجه ترکیه از فشارهای کشورش به جنبش مقاومت اسلامی حماس برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش «تابناک»، مولود چاووش اوغلو، روز چهارشنبه در سخنرانی خود در نشست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در واشنگتن گفت که ترکیه فشارهایی بر حماس اعمال کرده تا سلاح به زمین گذاشته و با اسرائیل وارد مذاکره شود.

وی ادامه داد: حماس اعلام آمادگی کرده که اسرائیل را به رسمیت بشناسد و انتخابات پارلمانی را نیز برگزار کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، چاووش اوغلو به روابط کشورش با رژیم اسرائیل نیز اشاره کرد و گفت که افق گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز بعد از عادی‌سازی روابط آنکارا و تل‌آویو واضح تر شده و نتایج این عادی سازی، از جمله تسهیل در روند گفت‌وگو با طرف فلسطینی به نفع هر دو طرف است.

در واکنش به این سخنان وزیر خارجه ترکیه در خصوص فشارهای آنکارا به جنبس حماس، یک منبع وابسته به این جنبش به المیادین گفت که ترکیه فشارهایی را با هدف به رسمیت شناختن اسرائیل به حماس اعمال کرد، ولی این جنبش آن را نپذیرفته است.
 
روابط میان رژیم صهیونیستی و ترکیه به دنبال حمله نظامی این رژیم به کشتی ترکیه ای حامل کمک های انسان دوستانه برای مردم غزه در سال ۲۰۱۰ تیره و تار شده بود؛ اما در تیر ماه سال گذشته، پس از مذاکرات زیادی روابط میان آن ها به حالت عادی بازگشت.

 در زمان عادی شدن روابط میان آنکارا- تل آویو، چاووش اغلو در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد «نقش حماس در روند عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل» با بیان این که «مشکلی در ارتباط با حماس وجود ندارد»، گفت: «روابط ما با حماس و الفتح جهت برقراری اتحاد و برابری فلسطین و صلح در خاورمیانه ادامه خواهد داشت. برخی «کشورها» از جمله اسرائیل که پیش از این به روابط ما با حماس حساسیت نشان می دادند، اکنون هدف ما را به خوبی درک کرده‌اند. پس هیچ پیش شرطی به نام حماس در عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل وجود ندارد و نمی تواند وجود داشته باشد».
 
به نظر می رسد، هدفی که وزیر خارجه ترکیه از آن صحبت می کند و گفته که اسرائیل نیز آن را درک کرده، همان چیزی باشد که وی امروز از آن صحبت به میان آورد؛ یعنی خلع سلاح حماس و پذیرش و به رسمیت شناختن اسرائیل.
 
بنابراین ترکیه دو هدف عمده را دنبال می کند: نخستین هدف خلع سلاح حماس است که بدون شک در مذاکرات میان ترکیه و اسرائیل بر سر عادی سازی روابطشان در مورد آن بحث شده است. اسرائیل بارها از ترکیه خواسته است با توجه به نفوذی که بر جنبش حماس دارد، این جنبش را متقاعد کند تا سلاحش را زمین بگذارد.
 
خلع سلاح جنبش حماس مسلما باعث تحقق هدف دوم می شود که همانا به رسمیت شناختن اسرائیل توسط این جنبش است. در واقع ترکیه برای تحقق این هدف چاره ای جز سیاسی کردن حماس و قطع بازوی نظامی آن جهت پیگیری اهداف خود نسبت به روابط این جنبش با اسرائیل ندارد.
 
در نهایت باید گفت که ترکیه در راستای پیگیری این دو هدف را دنبال می کند: نخست تقویت موضع خود در فرایند مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل، دوم برقراری روابط نزدیک تر با اسرائیل و سوم تضعیف محور مقاومت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار