بازدید 19987
آخرین خبرهای عملیات آزادسازی موصل؛

از کودتا علیه ابوبکر البغدادی تا آزادسازی منطقه «نابلس» و پیشروی کماندوهای عراقی در داخل موصل

پس از گذشت چند ماه از آغاز عملیات سرنوشت ساز و حساس موصل، این عملیات در حال پشت سر گذاردن روزهای پایانی خود است. اکنون نیروهای عراقی با عقب راندن داعش از مواضع خود توانسته اند گام های عملیاتی بسیار مهمی در راستای آزادسازی موصل بردارند.
کد خبر: ۶۷۸۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 21 March 2017
پس از گذشت چند ماه از آغاز عملیات سرنوشت ساز و حساس موصل، این عملیات در حال پشت سر گذاردن روزهای پایانی خود است. اکنون نیروهای عراقی با عقب راندن داعش از مواضع خود توانسته اند گام های عملیاتی بسیار مهمی در راستای آزادسازی موصل بردارند.
 
به گزارش «تابناک»، در همین راستا، در 24 ساعت گذشته نیز عملیات موصل شامل تحولات حساسی بوده که به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

آزادسازی نابلس
 
روز یکشنبه، نیروهای عراقی وارد محله نابلس در بخش غربی موصل شدند و در بمباران مواضع داعش، شش فرمانده برجسته خارجی این گروه تروریستی را به هلاکت رساندند. همچنین گزارش های دیگر، حاکی از شورش فرماندهانی از داعش علیه ابوبکر البغدادی است که با ایمن الظواهری، رهبر القاعده بیعت کرده اند.
 
 
 
عبدالامیر یارالله فرمانده عملیات «موصل ما می آییم» در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم، روز یکشنبه در ادامه نبرد بر سر کنترل بخش غربی محله نابلس را آزاد کردند.
 

 
بنا بر این گزارش، این نیروها در جریان پاکسازی این محله، پرچم های عراق را به نشانه پیروزی، بر ساختمان های بلند نابلس نصب کردند.
 
در همین حال، گزارش دیگری از موصل حاکی از آن است که شش تن از فرماندهان برجسته داعش از اتباع خارجی این گروه در منطقه سوق الشعارین در بخش غربی موصل، در یک حمله هوایی به هلاکت رسیده اند.
 
سازمان امنیت عراق (استخبارات) در بیانیه ای، نام این فرماندهان خارجی را به شرح زیر اعلام کرد؛

- عبدالکریم روسی (ابوسمیر) فرمانده گردان طارق بن زیاد داعش تبعه روسیه
- صالح احمد (ابومهیاف) سوری الاصل و تبعه فرانسه
- ابودعاء المغربی
- یوسف عونی(ابوجمال) تبعه ترکیه
- عبدالله حمود (ابوصالح) تبعه مغرب
- میلاد سرو(ابوحفصه) الجزایری الاصل و تبعه انگلیس


کودتای القاعده علیه ابوبکر البغدادی در غرب موصل

 
رسانه‌های عراقی به نقل از منابع امنیتی عراق اعلام کردند، در پی ضربات نظامی سنگین به داعش در غرب موصل، شماری از سرکردگان ارشد داعش، ابوبکر البغدادی را علت اصلی شکست داعش در موصل می‌‌دانند.
 
این عناصر داعش بر این باورند که ابوبکر البغدادی در انجام مسؤلیت «رهبری» خود کوتاهی کرده است.
 
بنا به گزارش روسیا الیوم، این فرماندهان ناراضی، جدایی خود را از داعش اعلام نموده اند و ایمن الظواهری رئیس شبه‌نظامیان القاعده را شایسته «خلیفه» می‌دانند و بیعت خود را با او اعلام کرده‌اند.
 
داعش با ائتلاف چندین گروه عراقی از جمله انصارالاسلام، انصارالسنه، جیش المجاهدین، جیش الاسلامی و نقشبندیه، سازماندهی شده است که در صورت صحت این گزارش، این اولین انشقاق درونی داعش از سال 2014 محسوب می شود.
 
پیشروی کماندوهای عراقی در داخل موصل

 
فرماندۀ پلیس فدرال عراق اعلام کرد که نیروهای ویژه و کماندوهای عراقی، پیشروی به سمت مسجد النوری در موصل را از سر گرفتند.
 
سپهبد رائد شاکر جودت، تأکید کرد: یگان های کماندو و یگان ویژه و نیروهای واکنش سریع، پیشروی به سمت منطقۀ اطراف مسجد جامع «النوری» و منارۀ «الحدباء» را از سر گرفتند و تا 100 متری شرق منطقۀ قدیمی شهر که در مجاورت رود واقع شده است، پیش رفتند و در بخش غربی شهر نیز تا 200 متری «باب البیض» حرکت کردند و 36 داعشی را کشته، 13 خودروی نظامی را منهدم و یک دوچرخۀ بمب گذاری را منفجر کردند.
 
وی افزود: نیروهای ما بر اساس نقشه های از پیش تعیین شده و تاکتیک های مشخص شده، در حال حرکت هستند تا بتوانیم به پیروزی مبتنی بر کمترین تلفات غیرنظامی برسیم
 
 
 
سپهبد جودت خاطرنشان کرد: گروه تروریستی داعش، قدرت خود را از سنگر گرفتن در مناطق غیرنظامی و پرجمعیت شهر می گیرد. با این حال ما به پهپادها تکیه داریم و دل در گرو حمایت های گردان های انقلابیون داخلی برای شکار عناصر داعش از داخل شهر بسته ایم تا بتوانیم بدون آسیب رسیدن به غیرنظامیان و اموال عمومی و خصوصی شهر به پیروزی برسیم.
سپهبد شاکر جودت شخصاً بر عملیات امدادرسانی به آوارگان و انتقال آنان از مناطق درگیری به مناطق امن در جنوب موصل نظارت می کند.

موصل و 355 هزار آواره

 
وزیر مهاجرین و رانده شدگان عراق روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: از آغاز عملیات موصل (17 اکتبر 2016) تاکنون (در پنج ماه گذشته)، شمار کل آوارگان در دو بخش شرقی و غربی موصل، 355هزار تن بوده است.
 
این در حالی است که آمریکایی ها پیش از شروع عملیات موصل پیش بینی کرده بودند، شمار آوارگان موصل فراتر از یک میلیون تن باشد.
 
«جاسم محمد الجاف» گفت: تاکنون 81 هزار آواره در استان نینوا، به مناطق آزاد شده از اشغال گروه تروریستی داعش در بخش شرقی موصل و مناطق جنوبی استان نینوا، بازگشته اند.
 
در بیانیه وزیر مهاجرین و رانده شدگان عراق آمده است: تعداد کل آوارگان بخش غربی موصل از ابتدای شروع عملیات آزادسازی این بخش (در 19 فوریه 2017) تاکنون 181 هزار تن بوده است.
 
به گفته جاسم محمد الجاف، 111 هزار تن از این آوارگان، در اردوگاه های ویژه از قبل پیش بینی شده و 70 هزار نفر نیز در مجتمع های موقت در بخش شرقی موصل و مناطق جنوبی آن، اسکان داده شده اند.
 
حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز به تازگی در نشست خبری در بغداد گفت: تعداد آوارگان عملیات موصل بسیار کمتر از شمار پیش بینی شده و دولت در تأمین نیازهای اولیه آنها با مشکلی مواجه نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار