بازدید 12637
پیمانه اقتصادی؛

از «رکود شدید در بزرگترین اقتصاد آمریکای جنوبی» تا «سرانجام پرداخت یارانه نقدی در سال ۹۶»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات اولین روز بورس، رشد بهای دلار، یورو و درهم، ثبات نسبی بر بازار سکه، ریزش ۲ درصدی اونس طلا، ادامه تردید شل برای خرید نفت ایران، پر و بال مرغ باز هم چیده شد، پایان سال با پیش‌بینی نفت 65 دلاری، انگور شیلی کیلویی ۳۰ هزار تومان، بازار سنگ آهن، تهاتر مطالبات برخی شرکت‌ها از دولت با بدهی آن‌ها، رشد نقدینگی در دی ماه، افزایش واردات و کاهش شدید تراز تجاری آلمان و تداوم رشد فروش خودرو در چین را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۶۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 12 March 2017
از «رکود شدید در بزرگترین اقتصاد آمریکای جنوبی» تا «سرانجام پرداخت یارانه نقدی در سال ۹۶»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات اولین روز بورس، رشد بهای دلار، یورو و درهم، ثبات نسبی بر بازار سکه، ریزش ۲ درصدی اونس طلا، ادامه تردید شل برای خرید نفت ایران، پر و بال مرغ باز هم چیده شد، پایان سال با پیش‌بینی نفت 65 دلاری، انگور شیلی کیلویی ۳۰ هزار تومان، بازار سنگ آهن، تهاتر مطالبات برخی شرکت‌ها از دولت با بدهی آن‌ها، رشد نقدینگی در دی ماه، افزایش واردات و کاهش شدید تراز تجاری آلمان و تداوم رشد فروش خودرو در چین را در بر دارد.



تقویت ۳۰ واحدی شاخص کل بورس/ حال بورس خوب نیست

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه 21 اسفندماه 95 با افزایش 30 واحدی به رقم 76 هزار و 315 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 95 واحدی عدد 15 هزار و 334 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با کاهش 14 واحدی روی عدد 851 واحد متوقف شد. به گزارش فارس، در اولین روز هفته جاری، بورس تهران با رفتاری متناقض و ادامه آن برخلاف سنت هرساله در روزهای پایانی سال مواجه بود. در شرایطی که بودجه‌های برآوردی از پوشش احتیاطی به سمت برآوردهای خوش‌بینانه در سال 96 حرکت کرده، اما روند معاملات سهام در تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد که اغلب سرمایه‌گذاران در شرایطی که صاحبان نقدینگی بزرگ اقبالی برای خرید سهام ندارند، سیاست فروش را به جای خرید سهام در شب‌های عید در دستور کار خود قرار داده‌اند.

شروع هفته با رشد قیمت دلار، یورو و درهم

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز شنبه 21 اسفند ماه، هر دلار آمریکا با رشد 89 ریال نسبت به پایان هفته گذشته به قیمت 37 هزار و 461 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو نیز با افزایش 259 ریال نسبت به بازار روز پنجشنبه به رقم 40 هزار و 42 ریال رسید. هر درهم امارات نیز در بازار ابتدای هفته به قیمت 10 هزار و 252 ریال فروخته شد که نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته، 74 ریال گران تر شده بود.



ثبات نسبی بر بازار سکه

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۵۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۹۲ هزار تومان رسید، همچنین بهای هر قطعه سکه طرح قدیم یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان، نیم سکه ۶۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۷۹ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۶ هزار تومان است.

ریزش ۲ درصدی اونس در بازارهای جهانی

انتشار آمارهای اشتغال در آمریکا طی ماه فوریه تأثیر زیادی بر ادامه روند نزولی قیمت طلا در بازارهای بین المللی داشته است. بر اساس گزارش بورس کالای ایران، تازه ترین آمارهای وزارت کار آمریکا نشان می دهد که اقتصاد این کشور طی ماه فوریه بیش از ۲۳۵ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این رقم فراتر از انتظارات کارشناسان اقتصادی بوده است. این مساله موجب شده تا احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست آتی بیشتر شود و فشار زیادی بر قیمت جهانی طلا وارد گردد. قیمت طلا در هفته گذشته با افت ۲ درصدی روبرو شده و این در شرایطی است که در هفته قبل از آن نیز با کاهش ۲.۵ درصدی همراه شده بود. قیمت نقره نیز در هفته گذشته بیش از ۴.۶ درصد کاهش داشته است.

ادامه تردید شل برای خرید نفت ایران با وجود کاهش تحریم ها

پس از کاهش سال گذشته تحریم ها، رویال داچ شل تنها سه محموله نفت ایران را خریداری کرده است، که بخش کوچکی از مقداری است که قرار بود خریداری شود، و این یکی از نشانه های مشکلات قانونی و قیمت بالاست، مانع مبادلات تجاری می شود. این شرکت انگلیسی ـ هلندی برای کاهش خرید، که در گزارش سالانه خود اعلام شد، دلیلی ارائه نکرده بود و همچنین از هرگونه اظهار نظر بعدی، خودداری کرد. اما منابع بازار نفت می گویند نفت ایران،  اغلب بیش از حد گران است و در هر صورت، باقی ماندن تحریم ها، تجارت با جمهوری اسلامی را به یک میدان مین قانونی ، تبدیل می کند. به عنوان مثالی از مشکلات مربوط به تحریم ها، فایل های شل، نشان داد زمانیکه کارکنان آن بلیط هایی را از خطوط هوایی ایران خریداری کرده بودند، مجبور به علنی کردن مبلغ همان چند صد دلار شدند. به گزارش العالم، از بین شرکت های بزرگ نفتی، سال گذشته فقط توتال بود که در حجم قابل مقایسه ای با  میزان قبل از تحریم، مواد خام از ایران خریداری کرده بود.

رکود شدید در بزرگترین اقتصاد آمریکای جنوبی

مؤسسه آماری IBGE  اعلام کرد اقتصاد برزیل در سال 2016 نه تنها رشد مثبتی نداشته است، بلکه 3.6 درصد رشد منفی را نیز تجربه کرد. این آمار نشان می دهد، اقتصاد برزیل برای دومین سال پیاپی رشد منفی داشته و عملا وارد بزرگ ترین و طولانی ترین رکود اقتصادی تاریخ این کشور شده است. به گزارش بلومبرگ، اقتصاد برزیل در سه ماهه پایانی سال 2016 رشد منفی 0.9 درصدی را نسبت به سه ماهه قبل از آن تجربه  کرد که نسبت به پیش بینی 0.5 درصدی کارشناسان حدود دو برابر بدتر بوده است. این رشد منفی 0.9 درصدی رشد اقتصادی سالانه این کشور را به 3.6 درصد منفی رساند که تقریبا با 3.8 درصد منفی سال 2015 در این کشور برابر بوده است. به گفته نیل شیرینگ، یکی از کاشناسان و مدیران ارشد مؤسسه کاپیتال اکونومیس، در واقع، تولید ناخالص داخلی برزیل به منفی 9 درصد پیش از رکود رسیده است. وی ادامه داد این بدترین رکود در تاریخ برزیل محسوب می شود. این رکود دو ساله باعث شده است که تعداد افراد بیکار در برزیل 76 درصد افزایش یافته و به 13 میلیون تن برسد.

پر و بال مرغ باز هم چیده شد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش ۱۵۰ تومانی مرغ آماده به طبخ خبر داد و گفت: روز شنبه نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۴ هزار و ۸۵۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۶ هزار و ۷۰۰، تحویل درب واحد‌های صنفی ۶ هزار و ۸۵۰ و خرده فروشی‌های سطح شهر ۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود. یوسف خانی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش تقاضا نسبت به عرضه را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ دانست. و در خصوص وضعیت قیمت طی روزهای آتی بیان کرد: با افزایش تقاضا از ۲۵ اسفند ماه پیش بینی می شود که قیمت مرغ از اواخر هفته با تلورانس ۲۰۰ تومانی قیمت روبه رو شود و به مرز ۷ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. وی با اشاره به وضعیت بازار ماهی تصریح کرد: طی دو هفته اخیر قیمت ماهی در بازار از ثبات نسبی برخوردار است و پیش بینی می‌شود که مشکل خاصی در بازار رخ ندهد.

پایان سال با پیش‌بینی نفت 65 دلاری

ریچارد مادزک، عضو هیأت مدیره دو شرکت نفتی لوک اویل روسیه و پتروچاینای چین پیش بینی کرد در صورتی که کشورهای نفتی به تعهدات خود در کاهش عرضه نفت به بازار جهانی پایبند باشند قیمت نفت تا پایان ماه ژوئن به 60 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. وی تأکید کرد در صورت ادامه روند کنونی، قیمت نفت تا روز 30 ژوئن به 58 تا 60 دلار و تا پایان سال جاری و روز 31 دسامبر، به 62 تا 65 دلار خواهد رسید.

انگور شیلی کیلویی ۳۰ هزار تومان

رئیس اتحادیه میوه و سبزی قیمت جدید انواع میوه را در بازار اعلام کرد و اظهار داشت: فصل پرتقال تامسون جنوب رو به اتمام و قیمت آن در حال حاضر کیلویی ۸۵۰۰ تومان است؛ عمده پرتقال جنوب ما والنسیا است که در حال حاضر، این محصول نیز قیمتی بین ۳۲۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان دارد. وی قیمت نارنگی بندرعباس را نیز از ۸۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم  لیمو شیرین جهرم از ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، گریپ فروت جیرفت از ۲۸۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان، پرتقال شمال آبدار بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان و کم آب بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان است. وی اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم سیب درختی سفید درجه یک ۶۰۰۰ تومان، سایز ریزتر آن ۴۰۰۰ تومان، سیب درختی قرمز ۵۰۰۰ تومان، سایز ریزتر آن ۳۰۰۰ تومان و موز ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان است ضمن اینکه قیمت موز کیلویی ۱۰۰۰ تومان طی دو هفته اخیر گران شده است. مهاجران در گفت و گو با مهر، قیمت انگور شیلی را کیلویی بیش از ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: البته این میوه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، قیمت انگور شاهرودی درجه یک هم ۶۵۰۰ تومان است و از آن ارزان‌تر هم در بازار یافت می‌شود. وی قیمت پرتقال مصری را ۹ هزارتومان، پرتقال ترکیه ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰تومان و نارنگی را  از ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان عنوان کرد و ادامه داد: این نرخ‌های داخل میدان مرکزی میوه و تره بار است، اینکه بیرون از میدان این محصولات با چه قیمتی معامله می‌شوند، بنده اطلاعی ندارم.  

سنگ آهن در جاده رشد به فولاد می پیوندد

در پی افزایش تقاضا برای سنگ آهن و کاهش موجودی انبارهای چین پیش بینی می شود هفته آتی بهای این محصول در بازارهای جهانی با رشد قیمت همراه شود. به گزارش بورس کالای ایران، کاهش ۹.۴ درصدی موجودی انبارهای فولاد چین طی هفته گذشته نشان از تقویت تقاضا در بازار با عنایت به رسیدن ماه پیک مصرف (مارس) داشته و عامل تقویت قیمت این محصول طی هفته آتی خواهد شد. بر این اساس فولاد در هفته گذشته شاهد افت قیمت بود، بیلت ۱.۱درصد ارزان شده و میلگرد در بورس شانگهای ۲.۷درصد کاهش را تجربه کرد. این موضوع باعث شد تا سنگ آهن تحت فشار قرار گرفته و ۵درصد افت قیمت داشته باشد. اما این در شرایطی است که پیش بینی ها نشان از رشد قیمت فولاد طی هفته آتی دارد و عملکرد موجودی انبارهای فولاد چین طی هفته گذشته شاهد روندی کاهشی بوده که نشان میدهد تقاضا همچنان بیشتر از عرضه است.

تهاتر مطالبات برخی شرکت‌ها از دولت با بدهی آن‌ها

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، مصوبه هیات وزیران درباره تهاتر مطالبات چند شرکت از دولت با بدهی آن ها به سازمان امور مالیاتی و خصوصی سازی را ابلاغ کرد؛ این مصوبه برای اجرا به وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، نیرو و سازمان برنامه ‌و بودجه کشور ابلاغ شده است.

رشد ۲۶ درصدی نقدینگی در دی ماه

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از خلاصه دارایی ها و بدهی های سیستم بانکی حکایت از نقدینگی ۱۱۹۶ هزار میلیارد تومانی دارد. بر این اساس میزان نقدینگی دی ماه امسال نسبت به دی سال ۹۴ حکایت از رشد ۲۶ درصدی و نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز حکایت از رشد ۱۷.۶ دارد. در این میان سهم پول حدود ۱۵۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دی ماه سال گذشته ۲۷.۸ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل هم ۱۰.۴ درصد رشد داشته است. این در حالی است که سهم شبه پول ۱۰۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دی ماه سال گذشته ۲۵.۸ درصد و نسبت به اسفندماه ۹۴ هم ۱۸.۷ درصد رشد داشته است.

افزایش واردات و کاهش شدید تراز تجاری آلمان

واردات آلمان در ماه ژانویه بیش از میزان مورد انتظار افزایش یافت و با تحت تأثیر قرار دادن صادرات در این کشور به کاهش شدید تراز تجاری این کشور اروپایی منجر شد. بنا به آمارهای رسمی دفتر آمار فدرال آلمان، واردات این کشور در ماه ژانویه 3 درصد افزایش یافت و با توجه به افزایش بیشتر واردات نسبت به رشد صادرات، تراز جاری تجاری این کشور به شدت کاهش یافت. به نظر می رسد علی رغم کاهش صادرات نسبت به واردات و اینکه غالبا رشد اقتصادی آلمان مبتنی بر صادرات است، این بار رشد تقاضای داخلی در بزرگترین اقتصاد اروپا، در حال کمک به اقتصاد این کشور برای حرکت به سوی تعادل است.

تداوم رشد فروش خودرو در چین

فروش در بازار خودروی چین طی دو ماه نخست سال جاری میلادی رشد 8/ 8 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که انتظار می‌رفت با محدود شدن مشوق‌های مالیاتی، تقاضا برای خودرو با کاهش روبرو شود.به گزارش رویترز، سندیکای خودروسازان چین اعلام کرد فروش در ماه فوریه نسبت به همین ماه در سال گذشته 4/ 22 درصد جهش کرده و به 9/ 1 میلیون دستگاه رسیده است. با توجه به این مساله که هر سال زمان سال نوی چینی بین ژانویه و فوریه متغیر است، آمار مجموع فروش طی این دو ماه معیار بهتری از وضعیت بازار محسوب می‌شود. دولت چین هدف رشد اقتصادی در سال جاری میلادی را کاهش داده و همچنین از اول ژانویه مشوق‌های مالیاتی برای خرید خودروهای کوچک کاهش یافته است. این دو مسأله موجب شده است کارشناسان کندی رشد فروش خودرو در بازار چین را پیش‌بینی کنند. به نقل از دنیای اقتصاد، سندیکای خودروسازان چین پیش‌بینی می‌کنند امسال فروش خودروی چین 5 درصد رشد خواهد کرد.

سرانجام پرداخت یارانه نقدی در سال ۹۶

معاون وزیر رفاه درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف یارانه‌های نقدی در سال ۹۶ گفت: درباره یارانه‌های نقدی، بر اساس تکلیف قانونی بودجه‌های سالانه تصمیم گیری می‌شود. میدری در گفت وگو با مهر، با تأکید بر اینکه برای حذف یارانه نقدی، بر اساس آنچه که در بودجه پیش بینی شده است، عمل می‌کنیم گفت: در این زمینه باید منتظر آیین نامه اجرایی تبصره ۱۴ بودجه ۹۶ و تعیین ساز و کارهای مربوط به آن باشیم. معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حذف تعدادی از افرادی که از خدمات حمایتی و رفاهی به ناحق استفاده می کنند، خبر داد و گفت: برای اجرای سیاست‌های رفاهی، نخستین اصل مورد نیاز، داشتن یک پایگاه اطلاعات به منظور شناسایی نیازمندان است که در این حوزه اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته و پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده که نقطه آغاز آنها، شناسایی نیازمندان است. وی ادامه داد: بر اساس این پایگاه اطلاعاتی، بسیاری از افرادی که به ناحق از یارانه‌های حمایتی مختلف مانند یارانه بیماران خاص، کارگران ساختمانی و غیره استفاده می‌کنند، شناسایی و حذف خواهند شد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی