بازدید 10631
شائبه‌ای که در پی تحلیل‌های نزدیکان رئیس‌جمهور مطرح می‌شود؛

آیا روحانی وصی انتخاباتی آیت‌الله هاشمی است؟

آیت الله هاشمی رفسنجانی نیست؛ اما هنوز هم تفکر و تأثیر و نقش آفرینی اش در عالم سیاست ایران هویداست. او شاقول سیاست کشور، حداقل برای بخشی از سیاسیون بود و می دانست چه زمانی و چه افرادی را محل رایزنی قرار دهد. آیت الله در حالی از دنیا رفت که کمتر از شش ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مانده بود.
کد خبر: ۶۷۵۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵ 01 April 2017
آیت الله هاشمی رفسنجانی نیست؛ اما هنوز هم تفکر و تأثیر و نقش آفرینی اش در عالم سیاست ایران هویداست. او شاقول سیاست کشور، حداقل برای بخشی از سیاسیون بود و می دانست چه زمانی و چه افرادی را محل رایزنی قرار دهد. آیت الله در حالی از دنیا رفت که کمتر از شش ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مانده بود.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند یک ماه و اندی بازه زمانی بلندی برای رتق و فتق امور انتخاباتی به نظر نمی رسد، گفته های نزدیکان هاشمی رفسنجانی، از این امر خبر می دهد که او از نیمه دوم سال 95 به فکر سامان دادن انتخابات پیش روی ریاست جمهوری بوده است. در همین راستا، در آخرین روزهای زندگی اش در جلساتی با حسن روحانی از بایدها و نبایدهای انتخابات پیش رو گفته و سبک حضور او و همراهانش در انتخابات اردیبهشت ماه آینده را ترسیم کرده بود. آنچنان که به گفته حسین مرعشی و محمد شریعتمداری، دو تن از نزدیکان هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی به سفارش آیت‌الله هاشمی، حسن روحانی محور تصمیم‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم است.

مؤید خبرهای مرعشی و شریعتمداری درباره سفارش های انتخاباتی هاشمی به روحانی، سخنان فاطمه هاشمی فرزند آیت الله هاشمی است که در مصاحبه ای گفته بود آیت الله هاشمی برای انتخابات 96 برنامه داشت.

در خبری که امروز از محمد شریعتمداری، معاون اجرایی حسن روحانی منتشر شده است، او می گوید: «...شنيدم در مذاكره‌اي بين ايشان و آيت‌الله هاشمي از اينكه دكتر روحاني گفته بودند، من هنوز براي دور بعد فكر نكرده‌ام، آيت‌الله هاشمي خيلي برآشفته شده بودند. آيت‌الله هاشمي مي‌پرسند، براي حضور در دور دوم انتخابات برنامه‌تان چيست؟ آقاي دكتر روحاني مي‌گويند من به اين موضوع فكر نكرده‌ام. آيت‌الله هاشمي عصباني مي‌شوند و حتي به نوعي تند مي‌شوند و مي‌گويند يعني چه كه هنوز به موضوعي به اين مهمي فكر نكرده‌ايد؟! و بسيار با تاكيد اين موضوع را گوشزد مي‌كنند. آقاي دكتر روحاني به آيت‌الله هاشمي مي‌گويند هنوز تا انتخابات فاصله زيادي است. آيت‌الله هاشمي مي‌گويند خيلي فاصله‌اي نيست. آقاي دكتر روحاني روايت مي‌كند كه به آقاي هاشمي گفتم من واقعا درباره اين موضوع فكر نكرده‌ام. ايشان با عصبانيت گفتند چطور فكر نكرده‌ايد! در واقع در اين حد مذاكره شده بود. يكي از دلايلي هم كه من فكر مي‌كنم الان ديگر حتما بايد آقاي روحاني به عرصه بيايد، همين موضوع است. چون خواست آقاي هاشمي حضور ايشان در انتخابات دور دوازدهم بوده و آقاي روحاني نمي‌تواند نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت باشد.»

در همین راستاست که شریعتمداری می افزاید: «من تصور مي‌كنم ايشان چاره‌اي جز آمدن ندارند. خيلي از نزديكان و دوستان ايشان و بسياري از متفكران، انديشمندان و دلسوزان نظام در ملاقات با ايشان با اصرار براي حضور در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري از آقاي دكتر روحاني دعوت كرده‌اند؛ هرچند ايشان به صراحت به زبان نياورده، من تصوري جز اين ندارم. فكر نمي‌كنم راهي جز اين، پيش روي ما باشد.»

سخنان امروز شریعتمداری درباره درخواست هاشمی از روحانی به دو دلیل حائز اهمیت است؛ دلیل نخست اینکه او نزديكان حسن روحاني در دولت محسوب مي‌شود و اين روزها برخي شايعات از استعفاي او و پذيرش رياست ستاد انتخاباتي حسن روحاني خبر مي‌دهند؛ هرچند او اين موضوع را تكذيب كرده است.

دلیل دوم هم آنکه پیشتر نیز حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ـ نزدیکترین حزب سیاسی به هاشمی ـ از تأکید هاشمی بر محوریت حسن روحانی در تصمیم گیری های انتخابات 96 خبر داده بود، در همین راستا، این سخنان را می توان این گونه تعبیر کرد که آیت الله با این سفارش، روحانی را وصی و جانشینش در انتخابات پیش روی تعیین کرده است.

بنا بر سخنان مرعشی، هاشمی برنامه های انتخاباتی اش را با روحانی در میان گذاشته بود و آنها - روحانی و هاشمی - برای چگونگی حضور در میدان رقابت های بهار هماهنگ بودند و در آخرین صحبتی که با آقای هاشمی داشتیم، به من گفتند با آقای روحانی صبحت کردند و ایشان قول داده که کاندیدای ریاست جمهوری آینده ایران شود. آقای هاشمی از این امر راضی بود.

پیشنهاد هاشمی به روحانی چه بود؟


مرعشی گفته بود که آقای هاشمی گفت، توافق کلی بر این است که در کنار آقای روحانی، افراد دیگری نیز به عنوان کاندیدای در سایه وارد عرصه شوند تا دست این جبهه نیرومند مردمی در هیچ شرایطی بسته نباشد. به زعم یار دیرین هاشمی تأکید آقای هاشمی این بود که در انتخابات پیش رو، در کنار آقای روحانی، افراد دیگری هم باشند که به ایشان در مسائل تبلیغاتی و در اختیار گرفتن فضاهای رسمی کمک کنند. از سویی بهتر است با یک برگ بازی را شروع نکنیم که خدای ناکرده به هر دلیلی پشیمانی بیاورد. به همین دلیل هم خوشبختانه آقای هاشمی درباره انتخابات ۹۶ حرف‌های خود را زدند، حتی گاهی ما فکر می‌کردیم این بحث‌ها کمی زودهنگام است؛ اما گویا مقدر بود که قبل از رحلت حرف‌هایشان را بزنند. امیدواریم مردم همچنان آن پیام را پی بگیرند. البته اکنون جریان کلی حاکم در جامعه متکی بر خرد، واقع‌گرایی، دوری از احساسات، دوری از منافع فردی و توجه به منافع ملی و توجه به حفظ کلیت نظام جمهوری اسلامی است. جریانی که چراغ آن خاموش نخواهد شد.

به هر روی تا انتخابات رياست ‌جمهوري بيشتر از دو ماه مانده و هنوز حسن روحاني براي ورود به این کارزار اعلام موضع نکرده است؛ هرچند اصلاح طلبان و اعتدالگرایان از او به عنوان کاندیدای اصلی شان در این عرصه یاد می کنند و برای حمایت از او ستاد های انتخاباتی شان را خانه تکانی کرده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی