بازدید 1679

بارزانی:همه‌پرسی برای استقلال کردستان حق خدادادی ماست

رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، عراق و سوریه دیگر به صورت کشوری واحد وجود ندارند. او همچنین از رئیس جمهوری ترکیه به نیکی یاد کرد و خواستار برگزاری همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق شد.
کد خبر: ۶۷۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ 25 February 2017

رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، عراق و سوریه دیگر به صورت کشوری واحد وجود ندارند. او همچنین از رئیس جمهوری ترکیه به نیکی یاد کرد و خواستار برگزاری همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق شد.

به گزارش ایسنا، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" بار دیگر بر برگزاری همه‌پرسی برای استقلال منطقه خودمختار کردستان از دولت مرکزی عراق تاکید کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق گفت، چنین اقدامی "حق طبیعی و خدادادی خلق کرد است."

او در پاسخ به این پرسش که آیا دولت‌های ایران و ترکیه با همه‌پرسی کردستان مخالفت نخواهند کرد، گفت: این موضوع داخلی عراق است که فقط به ما و بغداد مربوط می‌شود و به ایران و ترکیه ربطی ندارد.

مسعود بارزانی در این مصاحبه مطبوعاتی همچنین تصریح کرد که سوریه و عراق دیگر به عنوان کشورهای واحد وجود ندارند بلکه عملا تجزیه شده‌اند و "مرزهای رسمی این کشورها بی‌معنی شده‌ و به گذشته تعلق دارند."

رئیس اقلیم کردستان عراق از تابستان ۲۰۱۴، بارها برگزاری همه‌پرسی برای استقلال این منطقه از دولت مرکزی عراق را طرح کرده اما به گفته خودش، تاکنون فرصت مناسبی برای این اقدام پیش نیامده است.

بارزانی در مصاحبه با "فرانکفورتر آلگماینه" از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به نیکی یاد کرد و به کردهای سوری هشدار داد، به حساسیت‌های دولت ترکیه اهمیت دهند.

به اعتقاد بارزانی، اردوغان "شجاعت به خرج داده" و تنها سیاستمدار ترکیه است که می‌تواند بین ترکیه و کردها صلح برقرار کند.

او در ادامه گفت: متاسفانه در حال حاضر فعل‌وانفعالات دیگری در ترکیه در جریان است.

بارزانی در عین حال، خواستار آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش و دیگر سیاستمداران زندانی کرد وابسته به "حزب دموکراتیک خلق‌" شد.

مسعود بارزانی در مصاحبه با روزنامه آلمانی تاکید کرده است که به هیچ وجه بازگشت نوری مالکی به کرسی ریاست دولت عراق را نخواهد پذیرفت. او تهدید کرد که در چنین صورتی، اقلیم کردستان فوری اعلام استقلال خواهد کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق، نخست‌وزیر پیشین عراق را "دیکتاتور"ی خواند که با سیاست‌های غلط خود "نصف عراق را به داعش واگذار کرد."

این سیاستمدار کرد همچنین تاکید کرده است: ما حاضر نیستیم در عراقی که مالکی نخست‌وزیر آن باشد حتی یک دقیقه زندگی کنیم.

بارزانی معتقد است که حیدر العبادی، نخست‌وزیر کنونی عراق، برعکس عمل کرده و از طریق همکاری نزدیک با کردها موفق به بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل داعش شده است.

در آخرین اقدام ارتش عراق، فرودگاه موصل از دست داعش خارج شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی