بازدید 3393

پکن جای "ایران" را گرفت!

سفیر چین در عشق‌آباد گفت: با توجه به قطع صادرات گاز ترکمنی به ایران، «پکن» به تنها واردکننده گاز طبیعی و بزرگترین شریک اقتصادی و انرژی ترکمنستان تبدیل شده‌ است.
کد خبر: ۶۵۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰ 07 January 2017
سفیر چین در عشق‌آباد گفت: با توجه به قطع صادرات گاز ترکمنی به ایران، «پکن» به تنها واردکننده گاز طبیعی و بزرگترین شریک اقتصادی و انرژی ترکمنستان تبدیل شده‌ است.

به گزارش فارس در عشق‌آباد، «سون ویدون» سفیر چین در ترکمنستان در مصاحبه با روزنامه «ترکمنستان بیطرف» به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک 2 کشور، تصریح کرد: این کشور از سال 2009 میلادی تاکنون بیش از 160 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان خریداری کرده‌ است.

وی افزود: هم‌اکنون 3 خط از خطوط لوله گاز ترکمنستان به چین با ظرفیت 55 میلیارد متر مکعب راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که گاز مورد نیاز میلیون‌ها چینی را تأمین می‌کند.

ویدون با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 2 هزار نفر در قالب 30 شرکت چینی در ترکمنستان مشغول انجام فعالیت‌های اقتصادی هستند،گفت: «پکن» به یکی از مهمترین شرکای تجاری عشق‌آباد تبدیل شده‌ است به طوریکه حجم مبادلات بازرگانی بین 2 کشور از 4.5 میلیارد دلار در سال 1992، به 10 میلیارد دلار در سال 2013 میلادی ارتقا یافته است.

این دیپلمات چینی با اعلام اینکه چین در 5 سال اخیر به بزرگترین شریک تجاری ترکمنستان تبدیل شده‌ گفت: البته با توجه به وضعیت نامناسب بازارهای بین‌المللی و بحران انرژی جهانی و همچنین تأثیرات آن در روند مبادلات اقتصادی و تجاری 2 کشور، حجم مبادلات بازرگانی بین پکن و عشق‌آباد از نظر نقدینگی کاهش یافته و ظرف 11 ماه سال گذشته میلادی (2016) به 5.4 میلیارد دلار رسیده‌ است.

وی تأکید کرد: چین و ترکمنستان با توجه به روابط حسن همجواری و تعاملات متقابل همه جانبه، از ظرفیت‌های فراوانی در زمینه‌های اقتصادی، فنی و مهندسی و همچنین انرژی برخوردار هستند و دولت‌های 2 کشور دوست در این زمینه عزم جدی و اراده راسخ سیاسی دارند.

چین با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، مجاورت با منطقه آسیای مرکزی و توانمندی‌های اقتصادی، صنعتی و فناوری نوین، در حال گسترش حضور خود در بازار انرژی کشورهای این منطقه، به ویژه ترکمنستان است.

پکن در چند سال اخیر، اعتبارهای مالی و تسهیلات بانکی بلندمدت فراوانی را برای خرید تجهیزات صنعتی و تولیدی ساخت شرکت‌های چینی از جمله لوکوموتیو، واگن، رایانه، تجهیزات مخابراتی و ارتباطات، دستگاه‌ها و تجهیزات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، بهداشتی و ساختمان‌سازی در اختیار کشورهای آسیای مرکزی قرار داده‌ است.

چین توانسته است با اختصاص میلیاردها دلار اعتبار، خط لوله گاز 7 هزار کیلومتری ترکمنستان به این کشور را احداث و راه‌اندازی نماید.

خط لوله انتقال گاز ترکمنستان-ازبکستان-قزاقستان-چین، با ظرفیت 40 میلیارد متر مکعب، رسماً در سال 2009 میلادی با حضور سران کشورهای مذکور در عشق‌آباد راه‌اندازی شد.

تهران و مسکو پیش‌تر در کنار پکن، 2 واردکننده مهم گاز ترکمنستان بودند که عشق‌آباد صادرات گاز طبیعی خود را در آغاز سال 2015 میلادی به روسیه و در آغاز سال جدید میلادی (2017) نیز به ایران، قطع کرد و به این ترتیب در حال حاضر چین به تنها بازار صادرات گاز ترکمنی تبدیل شده‌است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی