بازدید 5035
۱

ضدحال برای هلال احمر

مریم طالبی
کد خبر: ۶۴۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸ 19 December 2016
داشتن نیروهای داوطلب فداکار، ارزشمندترین سرمایه جمعیت مردمی هلال‌احمر است. این گروه‌های داوطلب در هر جایی که نیازمندی به کمک نیاز داشته باشد، حضور پررنگ دارند و بی‌چشمداشت، یاور نیازمندان می‌شوند. بسیاری از این نیروهای داوطلب در حوزه امدادونجات، عاشقانه به کارشان ادامه می‌دهند و بدون هیچ توقع مالی در سخت‌ترین شرایط به آسیب‌دیدگان کمک می‌کنند.
 
اما نبود اعتبارات کافی موجب شده که این پتانسیل عظیم مردمی، با فقر امکانات و تجهیزات کافی روبه‌رو باشند. در حالی که جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان معین دولت در امر امدادونجات به نیازمندان کمک می‌کند، اما طی چند سال اخیر، اعتبارات اختصاص پیدا کرده از سوی دولت به این جمعیت مردمی به هیچ‌وجه با آمار بالای حوادث در ایران، تناسب نداشته است.
 
به گفته روح‌الله فروزش، مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر،  کل بودجه هلال‌احمر در سال چیزی حدود هزار و 500 تا هزار و 600 میلیارد تومان است که فقط نزدیک به 30 تا 40 درصد آن تحقق پیدا می‌کند، آن هم در حالی که اگر یک سازمان دولتی با حداقل اعتبار بخواهد همان وظایف امداد جاده‌ای هلال‌احمر را انجام دهد، حداقل به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
حال در این اوضاع نابسامان بودجه‌ای، در اقدامی عجیب و غیرقانونی، یکی از عمده‌ترین درآمدهای اختصاصی هلال‌احمر، یعنی همان 42 درصد حاصل از حق‌الثبت اسناد رسمی هم از مجموعه درآمدهای هلال‌احمر حذف شد تا این نهاد مردمی در سال 96 بیش از گذشته با چالش تامین اعتبارات مواجه شود.
 
پیشتر مهدی علیپور، خزانه‌دارکل جمعیت هلال‌احمر هم تاکید کرده بود: جمعیت هلال‌احمر از منابعی که در اختیارش قرار می‌گیرد، علاوه‌ بر پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شاغل و پرداخت حق ایاب‌ و ذهاب امدادگران، هزینه‌هایی را هم در زمینه تامین و تکمیل انبارهای امدادی و تامین هزینه‌های آموزش، پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث تقبل می‌کند که هرکدام از این موارد در مواقع بحران نقش‌کلیدی بازی می‌کنند. با این تفاسیر نبود یا کم‌ و کاستی در بودجه جمعیت می‌تواند بر هرکدام از این ابعاد تاثیر مستقیم بگذارد و متاسفانه بازخورد این کاستی‌ها در خدمات جمعیت هلال‌احمر مشهود خواهد بود.
 
به گفته این مقام مسئول، از آنجا که مردم در شرایط بحرانی از خدمات این نهاد بهره می‌برند و چشم‌ امیدشان در حوادث به این سازمان و داوطلبان آن است، شاید به جرات بتوان گفت کمبود بودجه این نهاد، تاثیر مستقیم بر خدمات بحق مردم می‌گذارد.
 
دکتر امیر محسن ضیائی، رئیس جمعیت هلال‌احمر هم با تاکید بر ضرورت پایدار بودن منابع هلال‌احمر، عنوان کرده بود: بارها گفته‌ام که منابع جمعیت هلال‌احمر باید پایدار باشد.
 
نمی‌شود مدام برای تامین منابع در تلاطم باشیم، این نه به نفع مردم است و نه کشور.
به گفته دکتر ضیائی، با توجه به حادثه‌خیز بودن کشور، جمعیت هلال‌احمر باید آماده باشد تا در زمان لازم وارد میدان شود. تفاوت ما با سایر دستگاه‌ها نیز در آن است که تقریبا چیزی را از قبل نمی‌دانیم و بدون اطلاعات وارد صحنه عملیات می‌شویم. به همین دلیل باید با آمادگی چندبرابری وارد صحنه شویم.

منابع عمومی هلال‌احمر که در قانون مدیریت بحران آمده است، در سال ۹۴ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در نظرگرفته بودند که ریالی از آن پرداخت نشد. در سال ۹۵ نیز دولت ۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد داد که ۱۰۰ میلیارد آن بنا به دلایلی در مجلس کم شد و در نهایت ۴۰۰ میلیارد تومان برای امسال در نظر گرفته شد که فعلا هم حدود ۱۰۰میلیارد آن پرداخت شده است. برای سال ۹۶ نیز ۵۰۰ میلیارد تومان توسط دولت پیشنهاد شده است که با توجه به سابقه سال‌های قبل، می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال 96 هم بخش اعظمی از بودجه‌های هلال‌احمر، تخصیص پیدا نکند.
 
ضرورت حمایت گسترده از فعالیت‌های بشردوستانه جمعیت
 
داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با پیام هلال به مشکلات مالی جمعیت اشاره می‌کند و می‌گوید: جمعیت هلال‌احمر، نه تنها در مرزهای داخلی، بلکه در مرزهای خارجی هم خوش درخشیده و همواره یار و یاور نیازمندان بوده است، اما با توجه به فعالیت‌های گسترده این جمعیت، همواره در زمینه تخصیص بودجه به هلال‌احمر، نگاه حمایتی جدی دیده نشده است.
 
این نماینده مجلس اظهار امیدواری می‌کند که بتوان در سال 96، اعتبارات قابل‌توجهی برای هلال‌احمر تعیین کرد تا این جمعیت بتواند همچون گذشته در میادین داخلی و بین‌المللی به کمک‌رسانی شایسته ادامه دهد.
 
محمدی خاطرنشان می‌کند: فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر، بسیار حیاتی و اثربخش است. این جمعیت به تجهیز امکانات نیاز دارد تا بتواند همچون همیشه در لحظات بحرانی به کمک مردم بشتابد. در این راستا، باید حمایت‌های مالی جدی از هلال‌احمر به عمل آید تا میزان آمادگی این جمعیت، روز‌به‌روز افزایش یابد.
 
همچنین محمد وحدتی، دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پیام هلال از ضرورت حمایت همه‌جانبه از هلال‌احمر تاکید می‌کند و می‌گوید: ما به‌خوبی شاهد هستیم که جمعیت هلال‌احمر در بحران‌ها و حوادث، چگونه به یاری نیازمندان می‌شتابد. به همین منظور باید با اجماع ملی و کمک همه نهادهای متولی، از جمعیت هلال‌احمر ایران، حمایت جدی به عمل آید تا این جمعیت بتواند مشکلات پیش آمده در مسیر فعالیت‌هایش را برطرف کند.

امید برای تحقق اعتباراتی شایسته
 
دکتر محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت‌وگو با پیام هلال به نقش اثرگذار این جمعیت در افزایش تاب‌آوری جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: تمام تلاش ما این است که در برنامه ششم توسعه و در بحث بودجه 96، اعتبارات پایدار و قابل‌توجهی برای جمعیت هلال‌احمر در نظر گرفته شود تا این جمعیت بتواند به رسالت بشردوستانه‌اش به نحو احسن، جامه عمل بپوشاند.
 
به گفته قربانی، حمایت بیشتر از جمعیت هلال‌احمر و تامین اعتبار برای این جمعیت بشردوستانه، در نهایت به نفع مردم تمام می‌شود و موجب خواهد شد که پرچم صلح و بشردوستی هلال‌احمر همواره برافراشته بماند.
 
در شرایطی که بسیاری از نمایندگان مجلس به ضرورت حمایت بیشتر از هلال‌احمر تاکید دارند و خواسته بحق مردم هم این است که در شرایط بحران و اضطرار، حمایت بیشتری از نیازمندان به عمل آید، باید دید که در نهایت، اوضاع بودجه‌های هلال‌احمر در سال 96، تکان می‌خورد یا اینکه همچنان فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر در سال آینده هم با کمبود اعتبارات، گره خواهد خورد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اين ضد حال شامل حال مردمم ميشه وقتي تو حادثه گير كنن و هلال احمر بگه پول ندارم نميتونم كمك كنم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار