بازدید 11299
آیت‌الله جوادی آملی:

نظام پولی و بانکی کشور باید اصلاح شود/خداوند صریحا در قرآن فرمود گزینه نظامی من در مقابل ربا روی میز است

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دشمن درونی ما غده سرطانی ربا است خداوند صریحا در قرآن فرمود گزینه نظامی من در مقابل ربا روی میز است ربا این‌ چنین است اما بسیاری این را باور نکردند.
کد خبر: ۶۴۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 15 December 2016
آیت الله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان یکی از بزرگترین منتقدان سیستم بانکداری در ایران است و بارها و بارها به موضوع ربا در بانکداری اسلامی اعتراض کرده است. پیگیری سخنان ایشان در چند سال اخیر نشان می‌دهد که به جدیت پیگیر این موضوع بوده و هستند و کار حتی به جایی رسیده که غلامرضا مصباحی‌مقدم چندی پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد برخی افراد از او خواسته بودند تا آیت‌الله جوادی آملی را «توجیه» کند که در خصوص سیستم ربوی بانک‌ها موضع‌گیری سفت و سختی نکند. با این حال آیت‌الله جوادی املی همچنان در منبرهای خود به انتقاد سفت و سخت از این ماجرا دست نکشیده‌اند. پس از سخنرانی همراه با بغض و اشک ایشان در کلاس خارج تفسیر خود در هفتم آبان امسال که بازتاب‌های گسترده‌ای داشت ایشان امروز هم بار دیگر و در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به این مسئله اعتراض کردند و فرمودند: دشمن درونی ما غده سرطانی ربا است خداوند صریحا در قرآن فرمود گزینه نظامی من در مقابل ربا روی میز است ربا این‌ چنین است اما بسیاری این را باور نکردند.

به گزارش تابناک و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اسرا، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما وقتی‌ که بدانیم خطر چیست و کدام خطر ما را تهدید می‌کند آنگاه با هوشیاری بیشتری می‌توانیم عمل کنیم.
وی ادامه داد: ما یک دشمن بیرونی داریم گاهی عربده‌ای می‌کشد که بعضی‌ها می‌ترسند در حالی‌که در واقع هیچ هراسی از دشمن بیرونی نیست. الآن همین آمریکا وقتی می‌گوید گزینه نظامی روی میز من است ممکن است برخی بترسند! اما تجربه نشان داد هیچ کاری از آمریکا ساخته نیست. در جنگ هشت‌ ساله آمریکا همه تلاش و کوشش خود را به کار بست اما هیچ کاری پیش نبرد. وقتی برای ملتی ثابت شود حضور در جبهه برای او عبادت است با همه وجود در صحنه حضور می‌یابد و کاری از دشمن ساخته نیست.

نظام پولی و بانکی کشور باید اصلاح شود/خداوند صریحا در قرآن فرمود گزینه نظامی من در مقابل ربا روی میز است

مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: این جنگ هشت‌ ساله در واقع جنگ جهانی سوم بود، چرا که جنگ جهانی تنها به این معنا نیست که چند کشور علیه چند کشور وارد جنگ بشوند وقتی همه دنیا با یک کشور مظلوم وارد جنگ می‌شوند هم این جنگ جهانی است و دفاع مقدس این‌ چنین بود اما به لطف الهی این کشور پیروز شد. سر پیروزی این است که دین آمده شهادت و مرگ را معنا کرده است این سخن انبیاء الهی است که انسان مرگ را می‌میراند نه اینکه بمیرد، امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به یارانشان فرمودند شما فرزندان کرامت هستید و مرگ مانند پلی زیر پای شماست شما مرگ را پشت سر می‌گذارید و ابدی می‌شوید.

آیت‌الله جوادی آملی تأکید کرد: این روحیه مقاومت و آزادگی است و بردگی نمی‌پذیرد و زیر بار استثمار و استعمار نمی‌رود بنابراین جوانان این طعم شیرین دین را چشیده بودند که آرزوی شهادت می‌کردند این‌ها در مکتب قرآن خوب بار آمده بودند.

وی در فراز دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم اصلاح نظام پولی و بانکی کشور خاطرنشان کرد: در مقابل آن دشمن بیرونی که کاری هم از او ساخته نیست یک دشمن درونی نیز وجود دارد و آن غده سرطانی ربا است خداوند صریحاً در قرآن فرمود گزینه نظامی من در مقابل ربا روی میز است ربا این‌چنین است اما بسیاری این را باور نکردند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: رهبر اگر علی بن ابیطالب(ع) هم باشد تا مردم عاقل نباشند و بدنه نظام و مسئولان طاهر و سلامت نباشند کاری از او ساخته نیست.

وی به حدیثی از حضرت رسول اکرم اشاره کرد و افزود: کلینی از حضرت رسول(ص) نقل می‌کند که حضرت فرمود خدایا بین نان مسلمانان و خود آن‌ها جدایی نینداز که مراد از نان در اینجا اقتصاد است اگر ملتی نان نداشته باشد دینداریش سخت است.

آیت‌الله جوادی آملی در توصیه به مسئولان اقتصادی کشور بیان کرد: مسئولان باید دامداری و کشاورزی را بیش‌ازپیش تقویت کنند تا مردم بتوانند با خودکفایی روی پای خود بایستند. باید اشتغال‌زایی را به‌صورت جدی در پیش گرفت و مردم را به کار تشویق کرد. از سوی دیگر مسئولان تولید را تسهیل ببخشند و بخش خصوصی را وارد اقتصاد کنند و وظیفه خود بدانند که اگر شخصی کاری را آغاز کرد همه تلاش خود را به‌کار گیرند تا آن فرد در کار خود موفق بشود و این را دغدغه خود بدانند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۳۰
سپاس آیت اله عزیز. در مورد حجاب چیزی بگویی فردا اجرا می کنند. اما متاسفانه در این مورد بخصوص منتظر بر هم خوردن مجالست هم باش.
ربا در بانگها بی داد می کند حاج اقا یه کاری کنید.
یکی از مشکلاتی که امروز ما با آن رو به رو هستیم همین نظام بانکی مبتنی بر ربا است که متأسفانه به آن نام عقود اسلامی هم گذاشته می شود. یاد هست آیت الله رضا استادی مدیر وقت حوزه ی علمیه ی وقت برای نخستین بار در این خصوص ابراز نظر فرمودند. اگر این روند اصلاح شود (که مانند خودروسازی وبال گردن ملت شده و امکان اصلاح آن وجود ندارد) کشور به سوی کسب و کار حلال پیش می رود. وقتی بانکی 30 درصد در سال بهره ی بانکی از یک طرح تولیدی در قالب عقود اسلامی مثل مشارکت مدنی مطالبه می کند معنای شرعی این نکته این است که بانک می داند همان کسب و کار پس از کسر هزینه ها سالانه 60 درصد درآمد خالص دارد. کجا چنین درآمدی محقق می شود آن هم در طرح هایی که از سوی منابع بانکی تأمین می گردد. بنا بر این بانک ها وارد یک چرخه ی ربوی شده اند که باتلاقی فراهم آورده که هم خود در آن غرق می شوند و هم اقتصاد کشور را به سوی نابودی می کشانند. امروزه در دنیا بهره ی سالانه 6 در صد است. جالب است بدانیم که این میزان بهره از زمان صدور اولین آرای دادگاه بین المللی دادگستری در اوایل سده ی 1300 هم همین بوده و امروز هم همین است.
واقعا هم همینطوره ، خیلی چیزهای دیگه هم که باید اصلاح بشه در نظام مالی ، مثلا امروز دلار 3950 تومنه ، ضریب یورو به دلار هم 1.050 پس یورو باید 4.147 تومن باشه ولی چقدره ؟ 4300 تومن چرا ؟ معلوم نیست هیچ وقتم هیچ خبرنگار یا روزنامه ای راجع به این ننوشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
خوب این نشون مید ه که قیمت دلار داره اشتباه حساب می شه و باید بالاتر بره ممنون که یادآوری کردید
کاملا حق با ایشان است. چند وقت پیش برای یکی از دوستان اقتصاد دانان این متن را فرستادم:
وقتی برای سپرده های بانکی سود مشخصی معلوم میشود کارهایی که در جامعه سودآوری کمتری از سود بانک دارند سرمایه شان را از دست میدهند و تعطیل میشوند و افرادی که در آن کار مهارت کسب کرده اند بدنبال کار دیگری میگردند در نتیجه، آن کارها که طی سالیان دراز با آموزش نسل اندر نسل به درجه والایی رسیده اند تعطیل میشوند. کارهایی که در جامعه نبودشان باعث احساس نیاز فوری میشود موفق میشوند حمایتهای اجتماعی و دولتی را جذب کرده و با سوبسید به حیاتشان ادامه دهند اما کارهایی را که نبودشان در طولانی مدت به جامعه آسیب میرساند مشمول این حمایت نمیشوند و وقتی جامعه به خودش می آید که زمان و مهارت لازم را برای احیای آن کار از دست داده است. جوامع پیشرفته برای حمایت از این کارها چه تدبیری دارند؟ راه جلوگیری از خسارت به جامعه تا زمان ایجاد تعادل در بازار چیست؟ در حال حاضر سرمایه گذاران ایرانی انتظار سود بیشتری از 25 درصد سود ایران خودرو دارند! چگونه میتوان کاری را که سودآوریش کمتر از این مقدار است را پایه گذاری کرد؟
جواب دوستم این بود:
دولتها سعی می کنند تا جایی که میشود نرخ بهره را پایین بیاورند!
در شرایط تورم 50 درصدی که تجربه کردیم ، آیا کسی حاضر است 100 تومان پول قرض دهد و در آخر سال 100 تومانی را پس بگیرد که قدرت خرید آن دوسوم شده است ؟ برای حذف ربا ، ابتدا باید تورم صفر درصدی داشته باشیم .
ربا اتشی است در جان و مال مردم که بانکهای ایران با ولع تمام آنرا شعله ور کرده اند و به جانملت انداخته اند.
کاش یکی توضیح میداد که وقتی تورم 20 درصد هست و بانک هم 15 درصد سود میدهد باز هم ربا هست؟
جاى تاسف هست كه در كشور اسلامى بيشترين ربا خوارى را بانكها انجام ميدهند و نتيجه اش مردم خانه و كاشانه خود را از دست ميدهند و تاجر ورشكست ميشود و كشاورز زمين هاى خود را از دست ميدهد و براى كارگرى به شهرها هجوم مياورند و كارخانه دار كه همه زندگى اش را براى توليد و كارآفرينى صرف كرده بود كارخانه اش را از دست ميدهد و البته بانكها قادر به فروش اين املاك نيستند و متآسفانه بيكارى و بدبختى از اينجا سرچشه ميگيرد و البته بگذريم كه با رانت از همين بانكها چه پولهائى كه چپاول و غارت نشده است و شرم آور است كه ببينيم بانكها دكان ربا و رانت هست نه سرويس دادن به شكوفائى اقتصاد كشور
ربا علت اصلی تورم
«يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقي من الربوا ان كنتم مؤمنين * فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله و ان تبتم فلكم رئوس اموالكم لا تظلمون و لا تظلمون (3) : اي كساني كه ايمان داريد، تقواي خدا پيشه كنيد و دنباله ربا خواري را اگر واقعاً ايمان داريد، رها كنيد و هر گاه ربا خواري را ترك نكرديد در واقع به جنگ با خدا و رسول بر خاسته ايد و اگر پشيمان شديد، سرمايه اصلي شما مال خودتان باشد كه در اين صورت، نه كسي به شما و نه شما به كسي ستم مي كنيد».
این همه بانک با اسم های مختلف برای چیه اخه مسئولان بانک مرکزی جواب بدن پس ادغام چی شد؟
اگه خیال کردید گوش بانک ها بده کار این حرف هاست در اشتباهید
سلام خدا حفظتون کنه
استاد معظم. پدرم خانه اش را از دست داد و به زور توانست یک آپارتمان کوچک بخرد. رفتیم بانک گفتیم ملک را حراج کن و تا سودت بیشتر نشده طلبت را بردار گفت ما آنقدر صبر میکنیم تا سود و قیمت ملک برابر شود بعد کل ملک را برمیداریم
دیر شد استاد، خیلی دیر!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
یا خدا
سلام دوستان
یکی از آشنایان ما وامی از بانک گرفت و بدون تاخیر هر ماه اقساط را پرداخت می کرد . بعد از 8 سال که رفته بود تا از مانده وام مطلع شود به او گفتند تازه سود وام تمام شده است و از امروز اقساط اصل وام را باید بدهی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خوهشا این گفته منو بزارین من از یه بانک دولتی 30 تومن وام گرفتم 12 تومن از پول منو نگه داشتن 8 میلیون سود ازم گرفتن به اضافه سود اون 12 تومن از ناچاری تن دادم تو را به خدا این ربا نیست واقعا توی مملکت اسلامی به این چی میشه گفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
ممکنه باشه ولی خوب شما هم بگو که با آن 30 تومن چه کردی و چه سودی باهاش بدست آوردی که حاضر بودی یک همچین سودی بدی ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
به این می گن سوپر ربا
متاسفانه بمحض اینکه چند جوان تحصیل کرده بیکار با هم جمع میشوند کاری کنند .
نه تنها کمک نمیکنند که آنها را به پولشو و زیرزمین خوار تهدید میکنند . چرا که ندارند یک شرکت مرسوم امروز ثبت کنند - و در یک مکان آنچنانی تجاری محل کار اداره .
لذا به آنها کد اقتصادی با همین مشارکت معمول نمیدهند . تا متهم به پول شوئی و فرار از مالیات نشوند . مشخص نیست مشارکت به همین شکل چه مشکلی برای اداره دارائی ایجاد میکند . اگر کسی بخواهد سوء استفاده کند . عمدتا و راحت تر تحت عنوان همین شرکتهای ثبتی اعتماد مردم را جلب و اختلاس میکنند.

سایت محترم تابناک لطفا در این زمینه یک فکری کنید تا 4 تا جوان بتواند با چنین شراکتی کد اقتصادی گرفته هم مالیاتش را بدهد هم بتواند بیمه شود و هم برای فعالیتش دسته چکی بگیرد .

ثبت نمودن یک شرکت با شراکت به این شیوه با کدام فلسفه کار مغایر است .

مگر آن کسی که با دونفر دیگر شریک میشود و یک بقالی میگذارد و خیلی راحت یک پروانه میگیرد و پرونده مالیاتی درست میکند با این شیوه شراکت چه تفاوتی ذارد .

چهار نفر دریک جا جمع شده اند چنسی را از این شرکت و آن شرکت میخرند و میفروشند .

کاری که فروشندگان دوره گرد شرکت ها انجام میدهند و بیمه هم هستند و مالیات هم نمیدهند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
این جوانان لطف کنند و انفرادی کسب کار کنند تا مالیات و این جور کارها رو هم نداشته باشند ...متاسفانه ملت عادت کرده اند به زندگی سوبسیدی .... هر چی آش بخوری باید پولش رو هم بدی برادر
مگه در اسلام قوانین جامع و کامل اقتصادی وجود دارد؟ اگر دارد ما یک مسلمان در ایران که چه عرض کنم در دنیا نداریم
استاد معظم جناب ایت الله جوادی آملی متأسفانه واسه این حرفا خیلی دیره خیلی خیلی دیره. دیگه کارد از رگ گردن هم گذشته. خیلی خیلی دیر شد بازم میگم و تا ابد میگم. خیلی خیلی دیره. یعنی دگمه بازگشت واسه ربا باقی نمونده. خیلی خیلی دیره.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
این که همش دیر بود
من سالهای در بانک مسئولیت داشتم یادم می اید ما به سپرده های دولتی سود نمیدادیم تا اینکه بعضی از مدیران انها امدند و با ایجاد حساب شخصی ولی مربوط به آن موسسه و نهاد مثل سایر صاحبان حساب از بانک سود گرفتند
حال این سئوال مطرح است اگر واقعا سود ربا است و نباید گرفت چرا این خلاف مخصوصا در نهادهایی که خودشان مدعی اسلامی بودن هستند اتفاق افتاده و می افتد
خدا عوض دهد به این حاج اقای بزرگوار که اینقدر شجاعت دارند که در این برهه زمانی و این همه نگرش های متفاوت بر سر حرف خداوند و نبی اکرم ایستاده اند
متاسفانه نظر دهنده ها اصلا نمیدونند ربا چیه!
فکر میکنند ربطی به درصد سود داره!
گفتی جانا ولی چرا پس از چند دهه.
بسیاری از کسانی که با ربا مخالف هستند از متقاضیان وام هستند و محال است حاضر باشند بدون سود به کسی قرض بدهند .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست