بازدید 6618

اسرائیل باید آماده حمله سوریه و حزب الله باشد

پس از اینکه رژیم صهیونیستی اخیرا حمله‌ای را به فرودگاه نظامی المزه سوریه انجام داد، رسانه‌های اسرائیلی همچنان مشغول تحلیل و پیش‌بینی واکنشی هستند که قرار است دمشق به این حمله داشته باشد.
کد خبر: ۶۴۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱ 11 December 2016

پس از اینکه رژیم صهیونیستی اخیرا حمله‌ای را به فرودگاه نظامی المزه سوریه انجام داد، رسانه‌های اسرائیلی همچنان مشغول تحلیل و پیش‌بینی واکنشی هستند که قرار است دمشق به این حمله داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، تل‌آویو مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت اما آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به طور غیرمستقیم اشاره کرد که احتمالا این رژیم مسئول این حمله بوده است. وی گفت که اسرائیل به هیچ وجه اجازه انتقال سلاح پیشرفته از ایران و از طریق سوریه به حزب الله لبنان را نمی‌دهد.

یوآو لیمور، تحلیلگر امور نظامی روزنامه اسرائیل الیوم تأکید کرد که اسرائیل از محاسبات اشتباهی که ممکن است در چارچوب آن هرگونه حمله تاکتیکی به وخامت اوضاع بینجامد، خودداری می‌کند.

این تحلیلگر افزود: حمله اخیرا چندین سؤال را مطرح می‌کند که احتمالا جواب‌های آن پیامدهای اصلی را در آینده نزدیک در جبهه شمالی داشته باشد.

سؤال اول مربوط به سبک حمله و نوع مهماتی است که در آن استفاده شده است. اگر از موشک‌های زمین به زمین استفاده شده پس این نشان دهنده تلاش اسرائیل برای کاهش منطقه برخورد با سامانه‌های دفاع هوایی سوریه و چتربازهای روسیه است که احتمالا بعد از حمله اخیر سطح آماده‌باش خود را بالا برده‌اند.

سؤال دوم اظهارات آویگدور لیبرمن است که در جریان دیدار با سفرای اتحادیه اروپا گفت که اسرائیل برای ممانعت از انتقال سلاح کشتار دسته‌جمعی از سوریه به حزب الله تلاش می‌کند. به نظر می‌رسد وی می‌خواست از طریق این اظهارات هشدارهایی بدهد.

سؤال سوم درباره اعتراف فوری سوریه و حزب الله درباره این حمله و مسئول دانستن اسرائیل در آن است. دولت سوریه قبلا ترجیح می‌داد چنین حملاتی را نادیده بگیرد یا آن را اعلام نکند.

لیمور معتقد است که بیانیه رسمی سوریه نشان می‌دهد که آن‌ها در سوریه و لبنان دیگر در برابر این حملات سکوت نخواهند کرد. اکنون به گفتن اظهارات اکتفا کرده‌اند اما بعدا اظهاراتشان را به اقدامات تبدیل خواهند نمود.

لیمور می‌گوید: جرأت سوریه و حزب الله با پیروزی‌های نظامی اخیر در حلب که ثبات نظام بشار اسد و اعتماد به نفسش را تقویت خواهد کرد، مرتبط است اما اسرائیل این تحولات را با دقت و برای ممانعت از اقدامات حساب نشده پیگیری می‌کند.

تحلیلگر سایت وابسته به روزنامه یدیعوت آحارونوت معتقد است که صدور بیانیه‌ای از طرف سوریه درباره این حمله مساله بی‌سابقه‌ای بوده است. مساله مهم‌تر این است که صحبت درباره موشک‌های زمین به زمین است نه هوا به زمین که در بیشتر مواقع از آن استفاده می‌شد. آن طور که لیبرمن اشاره کرده، صحبت درباره تلاش ایران برای فرستادن موشک‌های زمین به زمین برای حزب الله است.

این تحلیلگر افزود: اسرائیل از انواع جدید موشک‌های دوربرد استفاده کرده و می‌توان گفت که دلیل استفاده از موشک‌های زمین به زمین در حمله به فرودگاه المزه غافلگیر کردن سوری‌ها و حزب الله بوده است.

تحلیلگر مذکور تأکید کرد: در صورتی که اسرائیل موشک‌هایی را از جنگنده‌هایش شلیک کرده باشد رادارهای حساس و دوربرد روسیه می‌توانستند آن را رصد کرده و هشدار بدهند. همچنین آتشبارهای ضد جنگنده سوریه می‌توانست این موشک‌ها را رهگیری کند.

به گفته این تحلیلگر، یکی از احتمالات برای توجیه استفاده از موشک زمین به زمین ممانعت از احتمال هشدار روس‌ها به سوریه درباره این حمله است. یک احتمال دیگر ترس اسرائیل از این است که روس‌ها از طریق موشک اس 300 و اس ای 400 این موشک‌ها را رهگیری کنند.

این تحلیلگر تأکید کرد: نه تنها باید به ادعای اینکه اسرائیل از موشک‌های زمین به زمین استفاده کرده، توجه کرد بلکه باید به این مساله نیز توجه کرد که خبرگزاری رسمی سوریه و حتی تلویزیون سوریه جزئیات مربوط به این حمله را منتشر کردند. هدف از این اقدام دستیابی به توجیهی در نزد افکار عمومی جهان برای حمله به اسرائیل بوده است. اسرائیل باید آماده وقوع چنین حمله‌ای که ممکن است با حمایت روسیه و در آینده نزدیک اجرا شود، باشد.

ناحوم بارنیع، تحلیلگر ارشد روزنامه یدیعوت به نقل از یک منبع رسمی اسرائیلی گفت که مسئولان اسرائیلی نگران این هستند که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیروهای زیادی را به درعا در نزدیکی ارتفاعات جولان بفرستد چرا که این اقدام برای اسرائیل خطرناک خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی