بازدید 29410
۲

حرکت شایسته بیت مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی که در رسانه ها کم تر دیده شد!+ویدیو

شکستن مهر مخصوص امضای مراجع توسط فرزندان،به نوعی جلوگیری از بدعتی هم چون موروثی بودن مرجعیت در بین اهل تشیع است؛ به خصوص اگر مرجع تقلید مرحوم شده دارای فرزندانی باشد که خود آنان مجتهد بوده و توانایی اجتهاد در احکام دین را کسب کرده باشند، آنان به راحتی می توانند از مهر والد مرحوم شده استفاده کنند و به نوعی این معنا را به متدینین تلقین کنند که گویی مرجعیت در بیت آنان، به صورت موروثی در آمده است.
کد خبر: ۶۴۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 07 December 2016
در روزهای گذشته، فرزندان مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، با برپایی مراسمی در حضور برخی علما و مراجع تقلید، مهر این مرجع تقلید را شکستند؛ تا از یک سو پس از رحلت ایشان، شائبه های سوء استفاده از مهر این مرجع تقلید، به صورت کامل از بین رود و از سویی دیگر صحت فتاوا یا احکام صادر شده شرعی یا سیاسی و اجتماعی این مرجع بزرگ، تضمین داده شود. 

به گزارش«تابناک»، مهر مخصوص امضای فتاوای مرجع بزرگ تقلید، نشانه ای است که به فتواهای صادرشده توسط ایشان اعتبار می بخشد و یکی از راه هایی که مقلدان صحت و اصالت فتواها را تشخیص می دهند رویت مهر مخصوص امضای فتوای مراجع تقلید است. پس از رحلت مراجع تقلید از این دنیا، این مهر های معتبر، به گونه گون می توانند مورد سو استفاده قرار بگیرند؛ به گونه ای که ممکن است زیر فتواهایی قرار داده شوند که فتوای آن مرجع تقلید نیست و به نوعی به فاسد کردن فتواهای صحیح حتی دوران حیات مرجع تقلید متوفی منجر شود؛ لذا از بین بردن این مهرها در مقابل عموم افراد معتبری چون علما و مراجع در قید حیات، به نوعی تضمین در صحت فتاوی صادر شده در زمان حیات و تضمین کننده عدم سوء استفاده در آینده است. 
 
 
بر اساس این گزارش، اما نکته مهم تری که لازم است در اینجا در این ارتباط به آن اشاره شود، این است که این عمل، یعنی شکستن مهر مخصوص امضای مراجع توسط فرزندان، به نوعی جلوگیری از بدعتی هم چون موروثی بودن مرجعیت در بین اهل تشیع است؛ به خصوص اگر مرجع تقلید مرحوم شده دارای فرزندانی باشد که خود آنان مجتهد بوده و توانایی اجتهاد در احکام دین را کسب کرده باشند، آنان به راحتی می توانند از مهر والد مرحوم شده استفاده کنند و به نوعی این معنا را به متدینین تلقین کنند که گویی مرجعیت در بیت آنان، به صورت موروثی در آمده است. این سنت شکستن مهر در واقع وجه مهم تر خود را در جلوگیری از این بدعت ناصواب نشان خواهد داد. 

این اقدام بیت مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، شایسته توجه و تقدیر ویژه است؛ چه آنکه حضرات آیات سبحانی و نوری همدانی با ارسال نامه هایی به بیت آیت الله اردبیلی از این اقدام تجلیل کردند. لذا شایسته است رسانه ها و به ویژه رسانه ملی نیز این قدام را به نوعی  در چارچوب یک رفتار که می توان بر اساس آن فرهنگ سازی نمود، مورد توجه قرار دهد.
 
تعداد بازدید : 135
دانلود با کیفیت 720 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۲
آفرین به فرزندان دانای ایشان
با این کار یک عمر مجاهدت و تلاش خالصانه پدرشان را به همه اثبات کردند.
خدا حضرت آیت الله العظمی اردبیلی را رحمت کند و عمر با برکت به خانواده آن بزرگوار عطا فرماید.
خدا رحمت انسان های رفته از این دنیا خصوصاً آنها که توشه ای کم دارند.
به نظرم ضمن احترام برای نیت سالم این افراد برای جلوگیری از سو استفاده، بهتر بود مهر را در موزه ی آستان قدس نگهداری می کردند. به نوعی این خودش یک نماد از یک عالم است.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی