بازدید 6367

همه سیاستمداران جهان باپایان بحران سوریه موافقند

رییس مرکز مطالعات استراتژیک عربی آفریقایی ابن رشد ضمن ابراز امیدواری نسبت به پایان جنگ‌های نیابتی، تأکید کرد: تمامی دنیا در حال حاضر خواهان حل بحران سوریه به عنوان بزرگ‌ترین جنگ نیابتی فعلی هستند.
کد خبر: ۶۴۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ 05 December 2016
رییس مرکز مطالعات استراتژیک عربی آفریقایی ابن رشد ضمن ابراز امیدواری نسبت به پایان جنگ‌های نیابتی، تأکید کرد: تمامی دنیا در حال حاضر خواهان حل بحران سوریه به عنوان بزرگ‌ترین جنگ نیابتی فعلی هستند.

کمال بن یونس، خبرنگار و تحلیلگر مسائل بین‌الملل تونسی با حضور در غرفه ایسنا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات درباره تازه‌ترین تحولات خاورمیانه از جمله دولت جدید لبنان، بحران‌های مرزی و جنگ سوریه اظهار نظر کرد.

بن یونس درباره موضع دولت تونس در قبال انتخاب میشل عون به عنوان رییس‌جمهوری جدید لبنان، گفت: دولت تونس برای موفقیت مجلس و ملت لبنان در پایان دادن به بحران ریاست‌جمهوری این کشور پس از مدت ها به این کشور تبریک گفته و اعلام کرده که از مشروعیت و نمایندگی دولت لبنان حمایت می‌کند و آن را مساله‌ای داخلی می‌داند و از حل آن خوشحال است.

وی با این حال درباره موضع شخصی خود در این باره عنوان کرد: انتخاب میشل عون به این کشور فرصت‌های بیشتری جهت اصلاح و آزادی می‌دهد؛ چرا که او با هر دو طرف مسیحی و مسلمان و هر دو گروه حامی و ضد اسرائیل در لبنان ارتباط دارد. ویژگی‌های او به عنوان فردی که قبلا یک ژنرال بوده و سال‌ها در فرانسه به عنوان یک پناهنده زندگی کرده و اکنون سیاستمدار شده، او را به فردی تبدیل کرده است که می‌تواند لبنان را در میان این بحران‌ها و درگیری‌ها به خوبی مدیریت کند.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا، به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر عدم کنترل تونس بر مرزهای خود اشاره و ضمن رد آن، اظهار کرد: برخی روزنامه‌های الجزایری و غیره به برخی مسائل سیاسی اشاره می‌کنند تا در مدت کوتاه بر تونس فشارهایی وارد کنند اما این ادعاها درست نیست. کشور ما در جنگ علیه تروریسم موفق بوده؛ در حالی که جنگ در لیبی به عنوان همسایه ما همچنان در جریان است.

این تحلیلگر تونسی همچنین به همکاری‌های عمیق و نزدیک دولت و ارتش الجزایر و تونس در مسائل امنیت مرزی اشاره کرد.

بن یونس سپس به بزرگ‌ترین بحران فعلی خاورمیانه یعنی جنگ چندجانبه سوریه پرداخت و در پاسخ به این سوال که آیا این بحران راه حل میان‌مدتی دارد یا این که قرار است جهان شاهد جنگی طولانی‌تر باشد، عنوان کرد: در نهایت این مسأله باید با یک ابتکار عمل حل شود ؛چرا که شرایط سوریه بسیار غیرقابل تحمل است. این جنگ تاکنون 10 تا 15 میلیون آواره بر جا گذاشته و تمامی کشورهای خاورمیانه در کنار مردم سوریه در حال رنج کشیدن از این وضعیت هستند و هر روز کشورهای بیشتری به تلاش برای حل سیاسی این بحران می پیوندند.

وی افزود: گمان می‌کنم با توجه به آخرین تغییر رویکردها میان ترکیه، ایران و روسیه و همچنین سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه به روسیه و سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه و گسترش سایر ارتباطات شانس بیشتری برای فشار از سوی این بازیگران منطقه‌ای برای حل مسأله سوریه وجود دارد تا بحران حل شود.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک عربی آفریقایی ابن رشد با اشاره به نیابتی بودن جنگ سوریه، اظهار کرد: کشورهای مختلف در این کشور با یکدیگر درگیر هستند و غیر از حل نهایی مسأله، راه دیگری پیشروی خود ندارند.

وی وضعیت سوریه را با لبنان پس از جنگ و یا کشور رواندا مقایسه و عنوان کرد: در رواندا حدود یک میلیون تن کشته شدند اما این کشور اکنون یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهای آفریقایی است که طرح‌هایی مانند طرح مارشال به نوسازی و بازسازی آن کمک کرد. جامعه جهانی و بازیگران منطقه‌ای می توانند این مساله را نیز حل کنند.

کمال بن یونس همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش نه چندان سازنده آنکارا در جنگ سوریه و عملیات موصل در عراق با رویکردی مثبت، گفت: ما می‌دانیم که در سوریه و عراق یک جنگ نیابتی در جریان است و این قدرت‌های جهانی و بین‌المللی هستند که در این میان نقش دارند. در جنگ‌های نیابتی همین گونه است. کشورهای دیگر از برخی گروه‌های مهاجم حمایت می کنند و ترکیه نیز تنها یکی از این طرف‌هاست که علیه کردهای پ.ک.ک عمل کرده است زیرا در طول سال‌ها در نبرد با آنها هزاران کشته داده است.

وی تأکید کرد: راه حل نهایی توافق و سازگاری است و این جنگ نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

این تحلیلگر بین‌المللی درباره مناقشات موجود بین آنکارا و بغداد در خصوص عملیات موصل، گفت: آنکارا و بغداد در نهایت با یکدیگر توافق خواهند کرد زیرا تمام سیاستمداران در حال حاضر به دنبال پایان دادن به این جنگ بزرگ خاورمیانه هستند.

به گزارش ایسنا، وی پیش‌تر در سخنرانی خود در سالن رسانه‌های خارجی نمایشگاه مطبوعات تأکید کرده بود، سیاستمدارانی که شاید در شرایط فعلی از جنگ حمایت می‌کنند، در نهایت پشیمان شده و شکست خواهند خورد.

بن یونس در جریان این سخنرانی درباره وضعیت کشورش خاطرنشان کرد: من به آینده به ویژه از منظر سیاسی بسیار امیدوارم. در تمام کشورهای عربی از مراکش گرفته تا عربستان تظاهرات و اعتراضات وجود داشت اما تغییر یک فرآیند طولانی است و در یک یا دو سال به نتیجه نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: نمی‌شود قرن ها عقب ماندگی و دو قرن استعمار را در چند سال حل کرد. این روند پیش رونده و مثبت در طولانی مدت در تمام کشورهای عربی اسلامی به نتیجه می رسد. در حالی که ممکن است در کوتاه مدت مشکلات بسیاری چون داعش، موادمخدر و غیره وجود داشته باشد اما در بلندمدت تمامی این مسائل حل خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل خارجی همچنین بر ضرورت انجام اقدامات اطمینان‌ساز میان ایران و کشورهای عربی تأکید و عنوان کرد که می‌توان از طریق فعالیت‌های تجاری، طرح‌های مشترک مرزی برای جلوگیری از قاچاق اسلحه و موادمخدر و همچنین تاسیس نهادهای گفت‌وگوی فرهنگی و اسلامی مشترک پایدار برای مبارزه با افراط‌گرایی و حمایت از نزدیکی مذاهب به خصومت احتمالی میان کشورها پایان داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار