بازدید 54727

تله بزرگ استراتژیک جمهوری خواهان و ترامپ برای ایران

تمدید ده ساله قانون تحریم های ایران، هرچند در نگاه نخست، حرکت اساسی از سوی آمریکا بر خلاف جهت توافق هسته ای و برجام بوده است، با نگاهی دقیق تر، می توان به خوبی دریافت که این اقدام تنها بخش کوچکی از تله استراتژیک بزرگتر و اساسی تری است که جمهوری خواهان و دونالد ترامپ برای ایران طرح ریزی کرده و در سر دارند؛ تله ای که باید به شدت از گیر افتادن در آن پرهیز کرد.
کد خبر: ۶۴۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 03 December 2016
تمدید ده ساله قانون تحریم های ایران، هرچند در نگاه نخست، حرکت اساسی از سوی آمریکا بر خلاف جهت توافق هسته ای و برجام بوده است، با نگاهی دقیق تر، می توان به خوبی دریافت که این اقدام تنها بخش کوچکی از تله استراتژیک بزرگتر و اساسی تری است که جمهوری خواهان و دونالد ترامپ برای ایران طرح ریزی کرده و در سر دارند؛ تله ای که باید به شدت از گیر افتادن در آن پرهیز کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ هرچند دونالد ترامپ به صراحت از کنار گذاشتن برجام و توافق هسته ای سخن گفته است و این توافق را احمقانه ترین توافق تاریخ آمریکا خطاب کرده، واقعیت آن است که بنا به دلایل عدیده، مستقیم آن را زیر پای نخواهد گذاشت و با این کار، ایالات متحده را منزوی نخواهد کرد.

آنچه به نظر می رسد این است که جمهوری خواهان و کابینه دونالد ترامپ، فکر اساسی تری برای ایران کرده اند و در حال طراحی یک تله بزرگ استراتژیک برای ایران هستند که به سادگی بتوانند به آرزوی نهایی خود، یعنی پاره کردن یا زیر پای گذاشتن توافق هسته ای، بدون آنکه خود و تعهدات خود را زیر سؤال برده باشند، برسند؛ طرح و تله ای که تمدید قانون تحریم های ایران، تنها بخش کوچکی از آن است و باید به شدت مراقب آن بود.
 
تله بزرگ استراتژیک جمهوری خواهان و ترامپ برای ایران
 
هرچند زیر پای گذاشتن توافق هسته ای مستقیم برای ایالات متحده کار چندان سختی نیست ـ به ویژه در دوره شخصی مانند ترامپ ـ و میتواند متحدان این کشور در خاورمیانه همچون اسرائیل و عربستان سعودی را راضی و خشنود سازد، اما منجر به آن خواهد شد که روابط ایالات متحده با اروپا، چین و احتمالا روسیه دچار نوسانات و تنش هایی شود. از همین روی است که علیرغم خواست نهایی و آرزوی قلبی، برخی از چهره های موثر جمهوری خواهان و همچنین ژنرال ماتیس وزیر دفاع آینده آمریکا تا کنون بارها اعلام کرده اند که نقض و زیرپا گذاشتن مستقیم برجام و توافق هسته ای، دستاورد چندانی برای آمریکا نخواهد داشت.

استفن هادلی، یکی از مشاوران امنیت ملی در دوران بوش ـ که گفته می شود احتمالا مقامی در دولت ترامپ نیز خواهد داشت ـ گفته است، اکنون بسیاری از کسانی که انتقادات شدیدی به توافق هسته ای داشته اند، فریاد می زنند که پاسخ صحیح به این توافق نقض و زیر پای گذاشتن آن نیست.
 
تله بزرگ استراتژیک جمهوری خواهان و ترامپ برای ایران
در واقع آنچه بسیاری باور دارند این است که نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا به شکل مستقیم گزینه های زیادی را از ایالات متحده در رابطه با ایران می گیرد و تنها راه باقی مانده، استفاده از نیروی نظامی و تقابل نظامی خواهد بود، زیرا در این صورت، قدرت های اروپایی رضایتی برای همراهی مجدد با آمریکا برای اعمال تحریم های فلج کننده نخواهند داشت و احتمالا از تحریم های جدید ثانویه آمریکا علیه ایران نیز استقبال نخواهند کرد.

ایوو دالدر، سفیر سابق ناتو و رئیس مؤسسه شورای امور جهانی شیکاگو بر این باور است که نقض توافق از سوی آمریکا، منجر به یک رویارویی مستقیم با کشورهایی خواهد شد که آمریکا قصد دارد با آنها همکاری کند؛ این سیاستی است که من فکر می کنم هیچ یک از مقامات آمریکایی از 21 ژانویه به بعد – زمان حضور رسمی ترامپ در کاخ سفید – خواهان پیگیری آن نیستند.

جان برنان، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نیز ماه گذشته به خبرگزاری بی بی سی گفته بود، اگر رئیس جمهور آینده این توافق را پاره کند و زیر پای گذارد، این نهایت بی خردی است. باب کورکر نیز ماه قبل گفته بود، بعید می داند دونالد ترامپ توافق هسته ای را نقض کند.

نگاه تازه به توافق و اولین مرحله از تله بزرگ استراتژیک

طی هفته های اخیر، دونالد ترامپ و تیم وی، گزاره های نوسانی و متعددی در مورد طرح و برنامه خود برای توافق هسته ای بیان کرده اند. رینس پریبوس، رئیس دفتر آینده کاخ سفید، با اشاره به اینکه توافق هسته ای با ایران یک شکست بزرگ است، ولی ذکر کرده که کنار گذاشتن این توافق کار بسیار مشکلی است.

پریبوس در 23 نوامبر به خبرگزاری فاکس نیوز گفته بود: ما در نظر داریم، نگاهی تازه به این توافق داشته باشیم و من به شما اطمینان می دهم اگر کسی باشد که بخواهد این توافق را مجددا به مذاکره بگذارد یا کاری انجام دهد که برای آمریکا بهتر شود، ولی منجر به رقابت هسته ای در خاورمیانه نیز نباشد، او کسی جز دونالد ترامپ نیست.
 
تله بزرگ استراتژیک جمهوری خواهان و ترامپ برای ایران
 
جیمز ماتیس، وزیر دفاع آینده آمریکا، نیز که ایران را تنها تهدید بزرگ برای خاورمیانه می داند، در ماه آوریل طی سخنرانی بیان کرده بود که اگر ایالات متحده این توافق را زیر پای بگذارد، خود را منزوی می کند.

اکنون آنچه به نظر می رسد، این است که تمرکز جمهوری خواهان بر این است که این توافق را دست نخورده بگذارند؛ اما به دنبال راه هایی باشند که ایران را تحت عناوینی همچون نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم وادار به رفتارها و واکنش های اساسی سازند؛ کاری که دولت اوباما تلاش بسیاری داشت تا از آن دوری کند و از رفتارهایی که باعث واکنش های عصبی و چالشی ایران شود، به شدت پرهیز می کرد.

تمدید قانون تحریم های ایران دقیقا بخش مهمی از این تله بزرگ است که به واسطه آن آمریکا و جمهوری خواهان اولین قدم و در واقع مهم ترین قدم را برای سوق دادن ایران به سمت رفتارهای عصبی و واکنش های غیر متعارف برداشته اند. جمهوری خواهان آگاه از تبعات نقض یک طرفه برجام در پی آن هستند که از شکاف سیاسی موجود در ایران استفاده کرده و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، نهایت استفاده را از خطاهای احتمالی ایران برای نقض برجام برده و در نهایت ایران را مقصر نقض و عدم انجام تعهدات معرفی کنند.

این چیزی است که مارک دوبوویتز، متخصص و مهندس ساختار تحریم های ایران در بیستم  نوامبر به آن اشاره کرده است. دوبوویتز با اشاره به این موضوع که احتمالا کنگره آمریکا در سال جدید میلادی اقدام به وضع تحریمهای جدید علیه ایران خواهد کرد، بیان کرده است: من احساس می کنم خواست جمهوری خواهان، حرکت به سمت یک طرح جامع برای تحریم ایران است و طراحی این طرح قرار است کاملا متمرکز بر فعالیت های غیر هسته ای ایران باشد.

اشاره مارک دوبوویتز به خوبی نشان می دهد، سوی نگاه جمهوری خواهان به کدام جهت است. طرح سازمان یافته ایشان برای پهن کردن یک تله استراتژیک بزرگ برای ایران و منتظر ماندن برای گیر افتادن ایران در این تله. برای جمهوری خواهان کوچکترین خطا از سوی ایران در راستای عقب نشینی از توافق هسته ای به نظر کافی است که ادامه گره های این تله به شکل خودکار فعال شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹۱
انتشار یافته: ۹۸
اگر برجام فایده ای داشت برای ملت

که چند روز قبل ترکی فیصل سعودی

و مقامات اسرائیلی برحفظ کردن برجام توسط ترامپ حرف نمیزدند

:)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
دارندالقامیکنندکه درمقابل بدعهدی آمریکانباید اقدام قاطعی صورت بگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
شما فرض کن تو یه روستایی زندگی می کنی تمام مایحتاجت رو هم خودت تامین می کنی حالا اگه جاده ارتباطی شما با روستاهای دیگه که قبل خراب شده بود یه نفر دوباره بسازدش باید مستقیم رو مرغ خروسها تاثیر بزار؟؟؟؟ این کسانی رو هم که نام بردید می دونن اونی که توافق بین مللیو بهم بزنه منزوی می شه خیلی دوست دارن ایران کشوری باشه زیر توافق می زنه.....
ناشناس
| Pakistan |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
چقدر ساده میبینید قضیه رو. اینها همه اش حرفه ترکی و رفقای جنایت کارش قند تو دلشون داره آب میشه که برجام لغو بشه .بهترین عکس العمل در برابر این حرکات تقویت روابط با اروپا و اقدامات دیپلماتیک است چون اونها میخوان توپ تو زمین ما باشه و ما باید بندازیمش تو زمین خودشان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
کاملا با این مدل احتیاط متمایل به ترس مخالفم.
آرمین فراهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
با این توجیهات نویسنده محترم در برابر هر تحریم جدید، با فرض اینکه شاید تله باشه ما باید خفه بشیم!
یه خورده تعقل هم خوبه والا
میشه بفرمائین تا چند بار مشت خوردن نشانه دعوا نیست و ما باید فرض رو بر این بزاریم که برای اینکه ما رو طرفدار دعوا نشون بدن، میخوان برامون تله بزارن؟
یه تعداد مشخص تحریم و نقض برجام رو بفرمائین تا بعد اون دیگه نیاز نباشه با شما دوستان خوش بین به کدخدا در مورد نیاز به اقدام متقابل بحث کنیم!!!
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
ایران بارها اعلام کرده که با آمریکا دشمن است و از دشمن جز دشمنی انتظار نمی رود. ما تاکید کرده ایم که مذاکرات تنها در باب هسته ای بوده و آنها هم تنها تحریمهای مرتبط با مساله هسته ای را برداشته اند. اکنون هم تحریمهای مربوط به این برنامه را از شمول این قانون معاف می کنند. وقتی خودمان تاکید به این داریم که در سایر موارد دشمنی باقی است و سر مذاکره و توافق نداریم نباید انتظار داشته باشیم دشمن از دشمنی خود دست بردارد. باید ما هم دشمنی کنیم و ضمن استفاده از مزایای توافق در مورد موضوع هسته ای در سایر موارد راه خودمان را برویم و احیانا هزینه اش را هم بدهیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۱۱:۴۳ - کاربر

چشماتو باز کن...اونا علیه ما دشمن میکنن نه ما

امریکا جهان بهم ریخته در 70 سال گذشته


قرار بود تحریم مرتبط با هستهی برداشته بشه فقط

اما هنور چیز برداشته نشده..اینو ظریف و ریس بانک مرکزی و دیگران عللن گفتن


چشماتو باز کن
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
ناشناس 12:32 عزیز. دشمنی یک طرف ندارد. ما بنا به اصول خودمان آمریکا را دشمن می دانیم و مقام معظم رهبری بارها بر این دشمنی تاکید کرده اند تا جایی که برای اثبات دشمنیمان همواره شعار مرگ بر آمریکا در صدر شعارهایمان قرار دارد. تاکید موکد مقام معظم رهبری هم تنها مذاکره در مورد برنامه هسته ای بوده و چنانچه طرف مقابل تا حد همین توافق به تعهداتش عمل کند قابل قبول خواهد بود. بدیهی است مقام معظم رهبری اوضاع را رصد می کنند و در صورت لزوم دستور برخورد خواهند داد.
خدا پدرت رو بیامرزه
رونوشت به کاسبان انتخابات سال بعد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
با اين تحليلي كه اكثريت مخاطبان دارند ديگر تعجب نمي كنم كه در تاريخ معاويه به مردم مي گفت كه چهارشنبه بياييد نماز جمعه بخوانيم و مردم هم مي رفتند!
افسوس با اين تحليل هايتان
خودتان كاسب برجاميد و ديگران را كاسبان تحريم، كاسبان انتخابات و ... مي دانيد.
بدرود با اسلام و شرف و غيرت ...
فعلا که ما توسط اوباما د و دمکراتها در تله تحریم و نهایتن به تله برجام افتادیم

تله اصلی را اوباما و دولتش گذاشت که بعد از گذشت یک سال تقریبا هیچ گیرمان امده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
همچین می گویید در تله افتادیم انگار راه دیگری هم داشتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
فرض کنيم برجام حاصل نميشد؛ مگه بقيه که مخالف برجام بودن چه گلي به سر ما زده بودن
براي خلاصي از افتضاحات همين جماعت مخالف برجام بايد به دنبال اقداماتي مثل برجام باشيم ديگه. حالا آقايون افتضاحات خودشونو به رو نميارن و خيلي شيک فقط با برجام مخالفت ميکنن.
تابناک تو هم تازگيها جو ميدي ها. تله استراتژيک؟؟؟ تله رو خودمون توي داخل براي خودمون ميذاريم
دقیقا درست است .مشاورین ترامپ به او گفته اند بای ایران را در مسیری ببریم که خودش برجام را پاره کند وسپس ما با قدرت مجددا اجماع جهانی بر علیه ایران بوجود بیاوریم .این همان دامی است که مقامات ایران باید بسیار مراقب آن باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
باید دعا کنیم که دارودسته برادر حسین با حرکت های خلق الساعه خود ماراگرفتارترنکنند. فعلا که ایشان و همفکرانشان قنددردلشان آب میشود
کاملا باید مواظب شد و به صورت قانونی پیگیری نمود و کاری نشود که آنها ایران را ناقض برجام اعلام کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
انوقت دقیقا راه قانونیش چیه؟ شما برجام رو خوندی و میدونی اگر کسی اعتراضی داشت باید چه کنه؟
و واقعا شما فکر میکنید به نتیجه میرسه؟
تحلیلی بسیار عالی بود. امیدواریم مسئولین ما از این پس بیشتر مراقب سخنان و رفتار خود باشند و بخصوص شخصیتهایی که اصولا نقش تعیین کننده ای در سیاستهای نظام ندارند، اما خود را صاحبنظر و موثر در هر مسئله ای می دانند، از اظهارنظرهای تحریک آمیز دوری کنند.
۱- بر خلاف مواضع انتخاباتی، ترامپ و تیم‌ جدید رهبری آمریکا، هرگز توافق لفظی برجام (بعدا توضیح داده خواهد شد چرا لفظی!) را نقض یا لغو نخواهند کرد، چون متاسفانه تمام امتیازات مطلوب هسته ای را پیشاپیش گرفته اند.

۲-اما چیزی که ترامپ و جمهوری خواهان و متحد کنونی آنها یعنی‌ نتانیاهو را آزار میدهد، امکان استفاده ایران از امتیازات و امکانات ناچیزی است که برجام و فضای مثبت ایجاد شده توسط آن میتواند در روابط بین ایران و غرب و به خصوص اروپا به دست آورد. همه هدف تیم‌ ترامپ این خواهد بود که ایران را از همین امکانات ناچیز نیز محروم کنند بدون اینکه برجام و ساز و کار بسیار محدود کننده آن برای ایران از بین برود.

۳- از اینرو از روز اولی‌ که ترامپ و تیم‌ جدید در ۲۰ ژانویه وارد کاخ سفید شوند، رویکرد آنها این خواهد بود که بدون مواجه مستقیم با ایران یا ریسک در خطر قرار دادن برجام، با انواع و اقسام لوایح در کاخ سفید یا دستورات اجرائی، سعی‌ خواهند کرد انواع تحریم و محدودیت مالی و اقتصادی و سیاسی را برای کشور به بهانه‌های مختلف به وجود آورند و از همه مهمتر فضای مثبت ایجاد شده برای ایران از ناحیه برجام را چه در خارج از کشور و چه در داخل و به خصوص اقتصاد داخلی‌ از بین ببرند. عجیب نیست که با همین فضای مذاکرات و تعاملات آقای ظریف با آقای کری، دولت در تثیبیت نرخ ارز برای چهار سال گذشته علیرغم پایین آمدن قیمت نفت موفّق بود، ولی‌ دقیقا از زمان انتخابات آمریکا، بازار ارز ایران دچار بی‌ثباتی شده است و قطعاً این بی‌ ثباتی و تشدید روندهای تضعیف ارزش پول ملی‌ با سیاست جدید ترامپ و نداشتن برنامه اقتصادی روشن توسط دولت سرعت خواهد گرفت.

۴- البته دوستان خواهند گفت که خوب اگر آن ها این رویکرد را در پیش بگیرند، ایران هم میتواند از برجام خارج شود، این دقیقا سیاستی است که آنها منتظر آن هستند. متاسفانه به دو دلیل بسیار مهم، ایران نه تنها امکان خارج شدن از برجام را ندارد، بلکه مجبور خواهد بود که با تمام نیرو خواستار احترام همه به برجام شود، که دقیقا منظور آمریکا حاصل می شود.

اما دو دلیلی که ایران در این بازی راهی‌ جز تاکید بر ادامه برجام ندارد:

۱- متاسفانه ما در برجام با یک ساده انگاری غیر قابل تصوری، تمام برگ های برنده خود را و امتیازات خود را نقد به طرف مقابل داده ایم، و در صورت خارج شدن از برجام، چند سال طول خواهد کشید که دوباره به موقعیت قبل از برجام در صنعت هسته ا ی برسیم و این یعنی‌ زمان کافی‌ برای آمریکا برای فشار بر اروپا با این حقیقت که این ایران بود که از برجام خارج شد نه ما و این یعنی‌ محدود کردن هر چه بیشتر ایران.

۲- و از ان تاسف بار تر این حقیقت است که اصولا برجام یک توافق مکتوب و سند رسمی‌ نیست بلکه یک توافق لفظی است که حتی به امضا ریاست جمهوری آمریکا یا مقامات هیچ کدام از این ۶ کشور نرسیده و هرگز در مجالس آن ها به عنوان یک عهد نامه به تصویب نرسیده. واقعاً از آقای ظریف و برخی‌ دست اندر کاران سیاست خارجی‌ و تیم‌ مذاکره کننده که دهها سال در غرب زندگی‌ کردند و می‌دانند که در اینجا، کوچکترین سند رسمی‌ بدون امضا یعنی‌ هیچ، چگونه به این جمع بندی رسیدند که توافقی به این مهمی‌، نیازی به امضا و تصویب مجالس (از جمله سنا) ندارد، و حتی امضا ریاست جمهوری ایران یا آمریکا هم پای این توافق نیست. وقتی‌ سندی امضا ندارد، هیچ بار حقوقی هم نمیتواند داشته باشد.

به طور خلاصه، آمریکا هرگز از برجام خارج نخواهد شد، ولی‌ با علم به اینکه ایران نیز هرگز از برجام خارج نخواهد شد، با تمام قوا به تحریم ها و فشار و محدودیت از نوع جنگ سردی ادامه خواهد داد که این می تواند برای ایران هزینه بسیار سنگین و غیر قابل تحملی ایجاد کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
اصل خبر 10:54 اومده رو سایت اونوقت شما چطوری این تحلیل رو تو فاصله 8 دقیقه (تا 11:04) انجام دادی و تایپ کردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
دوست عزیز خواهشا مادامی که با وی پی ان و ... داری میای نظر میدی دقت کن کدوم پرچم میاد برات... الان زیر پرچم امریکا داری سینه میزنی ... این همه وقت گذاشتی ولی با غرض و مرض متن نوشتی...
طوفان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
شما متن رو دیدی که میگی امضا نشده ؟ دوست عزیزکل اتحادیه اروپا به اضافه روسیه و چین بر حفط برجام تاکید دارند . چطور ممکنه طولانی ترین مذاکره تاریخ هیچ امضای نداشته باشه شما اول برو اطلاعاتت رو کامل کن بعد بیا اینجا کپی پیست بفرما .
تحلیل جالبی است ، ولی متاسفانه ایران در این دام خواهد افتاد !
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
اینقدر عناصر خودسر داریم که اصلاً لازم نیست دولت کاری بکنه تا برجام خدشه دار شه ...
ولی چیزی که قطعی هست و تاریخ ثابت کرده این است که ایران به احتمال بسیااار زیاد پاسخ صحیح و منطقی ای برای این اقدام آمریکا نداده و به احتمال زیاد با واکنش های سریع و ناشی از جو گیری خود ٬ ضرر نهایی متوجه ما شده و آمریکاییها به هدف خود خواهند رسید .
اگه با عجله برجام درست نمیشد اینقدرم نگران نمیشدید، سکوت مرگبار دولتمردان از همه چیز بدتره
نظر نویسنده مقاله کاملا درست است
باید مراقب حرکات احساسی که ماشاله کم هم نداریم و تقریبا نقش بسیار پر رنگی هم دارد بود
این ساده انگارانه است که تصور بکنیم روابط کشورهای 5+1 به دلیل حتی نقض یکطرفه و کلی برجام دچار چالش جدی بشود. آن کشورها در نهایت به منافع خود می اندیشند و طبیعتا منافع آنها تابع روابطه حسنه شان با امریکا خواهد بود. پس ساده انگارانه است که تصور کنیم 5+1 به دلیل نقض برجام روبروی آمریکا و کنار ایران بایستد. البته احتمالا آمریکا به دلیل حفظ ظاهر قانونمداری رسما و مستقیما برجام را نقض نخواهد کرد. لکن به طرق مختلف آن را فلج خواهد کرد.
پاسخ ها
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
فرمایش شما بسیار متینه و قطعا روابط کشورهای ۵+۱ با نقض کامل برجام توسط آمریکا دچار چالش جدی نخواهد شد ولی همون کشور ها و بسیاری دیگر منتظرایجاد چالش جدی در روابط خود با ایران در صورت نقض برجام توسط ایران هستند .
ناشناس
| Russian Federation |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
مثلا ما الان با کدوم کشور اروپایی روابط خوبی بعد برجام پیدا کردیم که نگرانید خراب بشه؟
نکنه منظورتون همون قراردادهای قشنگ پژو و رنو هستش؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
نخیر جناب ناشناس 1150 برجام را نقض کنیم اولین هزینش اینه که این 4 میلیون بشکه نفتمون نصف می شه و کسی هم از ما نمی خره و جای نفت باید برنج افت زده هندی بگیریم
کشتیهامون هواپیماهامون و ....تحریم می شن بانکهامون تحریم می شن و برای داد و ستد باید اموال مردم را بریزیم تو جیب بابک زنجانیها تا تحریمو دور بزنن
نویسنده عزیز

وقتی خود اروپایی ها از مقامات سیاسی گرفته تا تجار و مقامات اقتصادی

مستقیم و غیر مستقیم بارها گفته اند و میگویند امریکا و عملکردش عامل کندی برجام و بنوعی نقص پی در پی ان است



حالا شما باز میگویی ممکن است در تله بیافتیم و جامعه بین الملل ما را بعنوان ناقض برجام معرفی کنند؟


یعنی به امریکایی ها کولی بدیم که مبادا خدای ناکرده ما شویم بد ماجرا!!!
تحلیل درستی است . با توجه به احتمال نزذیکی روابط روسیه با آمریکا باید بسیار مراقب بود . ظاهرا دیگر روی حمایت روسیه نمی توان حساب کرد و نباید گول این حمایت را خورد .
هوش سیاستمداران ایرانی به چالش کشیده شده است . مراقب باشیم و بهانه جویان را کنترل کنیم.
باید با سیاست پیشرفت نه با احساسات چون مثل حمله به سفارت عربستان باز بدهکار میشیم
چه عجب! یک متن درست و حسابی در این خصوص منتشر شد.
موارد ذکر شده کاملا درست هستن، آمریکا به دنبال بی اثر کردن برجام اون هم با حداقل هزینه و حتی بدون هزینه هست و نباید در دام اونها افتاد.
كدوم خري تو نشريه شما اين نظرا رو ميده امريكا به كدوم قولش عمل كرده كه حالا بخواد از پارادوكس كردن شرايط ما بهره برداري كنه اونا هر كاري بخوان ميكنند كاري به عملكرد شما ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Pakistan |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
چقدر تو با ادبی! البته که اونها هر کاری دلشون بخواد میکنند وقتی میبینند طرفشون بجای درایت خیلی مودب است!
آیدین
| United States of America |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
خوب آدم عاقل را حل شما چیست در صورت خارج شدن از برجام
نظر من موافق با نگارنده این مقاله می باشد چرا که آقای دکتر ظریف هم فرمودند " این کاری که در سنا انجام شد در صورتی که به امضای رئیس‌جمهور آمریکا هم برسد، اثر اجرایی ندارد و از نظر جامعه بین‌المللی بی‌اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد که برخلاف تعهدات خود عمل می‌کند." بنابر این می بایست باهوش بود و با دریایت و نه از روی عصبانیت تصمیم گیری نمود .
اول اخر هسته ی میکشه به جنگ


البته علت اصلی جنگ بخاطر کلیت نظام و قدرت گیری در منطقه است و گرنه هسته ی بهانه بیش نیست
تحليل آبکي بود ...چرا که کلي مقدمه گفته شد اما براي اصل و محور بحث 3خط بيشتر توضيح گفته نشده ... اين به لحاظ کار ژورناليستي هم فاقد اعتبار است... چرا که بايد ادله و مستندات تله پيش روي ايران گفته شود نه آنکه گذرا از کنار آن عبور شود... بهتر است تابناک به همان کار صرف پوشش خبر بپردازد...
مگر شما غیر از برجام راه دیگری هم داشتید برجام با نظارت مستقیم رهبر به سرانجام رسید .مثل اینکه یک عده بدشان نمی اید ایران را هم مثل سوریه بکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
اینا هنوز تو خواب کاسبی هستند ! یک نگاه به عکس های حلب بندازند حساب کار دستشون میاد
خوب ایران هم امریکا را ده سال دیگر تحریم کند. خر
مرگ با عزت به از مرگ با زلت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
مرگ با عزت به از زندگی با ذلت... منظورت این بوده دیگه؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
ما نه مرگ با عزت رو می خوایم نه زندگی ذلت بار ، ما ملت ایران زندگی با عزت می خواهیم . لطفا برای مرگ و زندگی دیگران تصمیم نگیرید .
خدا خیرتون بده
بالاخره یکی پیدا شد یه تحلیل درست بنویسه
...
دوستان دقت کنید همه چند لحظه

کسی با اصل مذاکرت مخالف نیست..و بلاخره تنها و بهترین راه انجام مذاکرت بوده است


اما متاسفانه اقای ظریف و دولت روحانی...همه تخم مرغ ها را در همان روز اول در سبد امریکایی ها و دیگر کشورهای شرکت کننده در مذاکرات گذاشتند


و امروز و بعد از گذشت یکسال..امریکا به تعهداتش عمل نکرده

بهتر نبود ک مذاکره کننده گان در مقابل انجام هر درصد از تعهداتشان ...همان اندازه و درصد از طرف مقابل برای اجرای همزمان تعهداتشان عمل میکردند



اینکه ما همه تعداتمان را ب صورت صدردرصد در همان ماه اولیه انجام دهیم..و بعد منتطر طرف غربی باشیم..میشود اینکه امروز دچارش شده ایم



تله واقعی خود برجام بود که افتادیم داخلش

حالا هم نه میتوان ادامه دهیم با این بد عهدی..نه میتوان زیر برجام بزنیم که مبادا در چشم کشورها بعنوان ناقض برجام شناخته شویم



ن
پاسخ ها
دانیال
| Germany |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
اینا که منفی زدن راهکارم دارن؟!!!!! یا کلا مخالفن با هر چی به نفع دولت روحانی نیست؟!
تندرو های داخلی و الکی دلواپسان و کاسبان تحریم که با گروه ترامپ در هماهنگی کامل هستند همه چیز را بهم خواهند ریخت تا بخواسته خود برسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
کاسبان تحریم کسایی هستن که با ترسوندن یه ملت از تحریم برا خودشون رأی جمع می کنن و بعد هم 8000 و 10000 میلیارد کاسبی راه میندازن و تهش هم دوباره یه خروار تحریم تحویل ملت میدن.
وسط یه بحث منطقی دعوا راه ننداز که جواب زیاد هست
سلام-حرفهایتان خنده دار است "تله" ؟!. یعنی به گفته شما بعد ازاین همه مدت فلج شدن اقتصاد مملکت و عدم انجام تعهدات امریکا تازه ما باید مواظب باشیم به تله نیافتیم واقعا که خنده دار است .طرف وایستاده تو روت و داره کتکت میزنه تو هم هیچی نگو مبادا اینکه یک مشت بدتر بزنه این یعنی بیعرضگی محض.از طرفی وقتیکه میدونی طرف واست تله گذاشته و سرانجام اونچه که تو مغزش بر علیهت طراحی کرده رو اجرا میکنه و تو هم وایتی و کاری نکنی این هم یعنی حماقت محض.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
شما خودتو ناراحت نکن
این نویسنده عزیز تو یه تله ذهنی گیر کرده بود یه جورایی روش کرد که از ش رها بشه.
فکر می کنم خودشم الان پشیمون باشه از نوشتنش
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
منظور نویسنده این نیست که ایران هیچ کاری نکنه -
منظورش اینه که احساساتی نشیم -
میتونیم از راه های قانونی که تو برجام نوشته استفاده کنیم
مثبت و منفیها گویای جهتگیری افکار عمومی جامعه هست. دوستان عزیز این تحریمها که تمدید شدند همین الان هم برقرار هستند و 20 سال هم هست برقرارند و حذف نشده بودند... پس عملا با تمدیدشون ما دستاورد خاصی رو از دست نمیدیم... یعنی الان با این تحریمها اتفاق جدیدی نیفتاده که این همه سینه چاک میکنید.
پاسخ ها
آرمین فراهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
دوست عزیز ناشناس
متأسفانه مثبت و منفی ها با اینکه واقعی هست اما اصلاً گویای جهت گیری افکار عمومی جامعه ما نیست.
فقط در اسرائیل بین 150-200 هزار نفر فارسی زبان زندگی میکنن که اتفاقاً علاقه خاصی هم به سایتهای خبری ایران دارن.
اینایی رو که عرض کردم با یه جستجوی ساده تو اینترنت هم میتونی به سندشون برسی
مردم رو بازیچه سیاسی کاری این تحریما نکنید
اگه مردم حس کنن عزتشون در خطره میمیرن اما نمیبینن اون روز رو که غرورشون له شده باشه
تحریم بده اما وا دادن برای جنگ الان بدتره
بهترین کار در دوره تحریم تقویت اقتصاد مقاومتی و پیدا کردن دوستان بیشتر در سطح بین الملل هست
تا وقتی به نفت متکی هستیم همیشه باید توو سری بخوریم
امریکایها به صورت موذیانه برجام را نقض نکرده اند که ایران بخواهد داخل این تله به اصطلاح بزرگ شما بیافتد. قبلا این کارها را کرده اند. یعنی روح برجام. جسم برجام و .... را قبلا خدشه دار کرده بودند ولی این مورد اخیر نقض صریح برجام هست. خوب وقتی آنها نقض صریح میکنند چه دلیلی دارد شما موادبانه بشنید و فقط نگاه کنید که مبادا نقض به نام شما زده شود.
این نوع نگاه، ناشی از نگاه حقیرانه و بزدلانه هست. مثل این هست که کسی به ناموس شما تجاوز کند و شما به علت اینکه نکنه شما را وحشی قلمداد کنند، هیچ کاری نکنی.
نمی گویم حتما کار شتابزده انجام شود، ولی نقض برجام صورت گرفته و شما باید کار درخور آن انجام دهید. حداقل آن این هست که آقای محمود احمدی نژاد رو مسئول بپا کردن هسته ایی کنید تا دوباره روی پا بایستیم.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
وقتی ایرانی ها شعار " مرگ بر آمریکا " میدن روح برجام
خدشه دار نمیشه ؟
همش یکطرفه نگاه نکنیم
سایت تابناک

اخبار مربوط به تهیه تحریم های جدید (غیر هسته ی)


که توسط ترامپ و تیمش در حال انجام است را در سایت خود قرار دهید


خواهید دید که امید داشتن به رفع تحریم ها خیالی بیش نیست
خود همین متن و نظراتش مثبت و منفیش یه نظر سنجی بزرگ محسوب میشه
شب میام نظرات مثبت و منفی رو چک می کنم تا نظر مردم رو در مورد این قضیه بدونم
محل اصلي جنگ و مناقشات قريب به يقين نه احتمالي در آينده بين جمعوري خواهان امريكا و ايران*** تنگه استراتژيك هرمز*** ميباشد. ساعت0....12345 شمارش معكوس12345..54321
با عرض پوزش این تحلیل بسیار ضعیف و آبکی است . نقض برجام از هر طرف و به هر نیتی که صورت بگیرد به نفع ماست!
جالبه یک نفر مسول تو این مدت ندیدم که طبق قانون حرف بزنه.بزجام صرحتا راه حل داره تو این مواقع یه هیت حل اختلاف پیش بینی شده. ایران شکایت میکته. ادله خودشو میگه. اونا هم میگن. یا اونا مارو شکست میدن یا ما. دیگه اینهمه تهدید نداره
با سلام، متاسفانه دانسته یا ندانسته برجام دارای حفره های زیادی است که باعث شده طرف مقابل حداکثر امتیازات را به واسطه قلدری خود و استفاده از این حفره ها به دست آورد در حالی که ایران حداقل امتیازات را از این فضا به دست آورده است ، در شرایط حاضر نیز آمریکا به دنبال از بین بردن همین حداقل امتیازات به دست خودمان است از طرفی هم عکس العمل نشان ندادن به این زیاده خواهیها باعث شکسته شدن غرور مردم شده و تبعات اجتماعی به بار خواهد آورد لذا نه راهی به جلو وجود دارد و نه راهی به عقب و این کار دولت را بسیار سخت خواهد کرد.
برجام بهانه است چون برجام سند امضاء شده و یک قرارداد ثبتی است و دارای اعتبار بین المللی میباشد اما انها دنبال تجزیه خاورمیانه هستند عقب نشینی گروه های تروریستی از حاشیه دمشق و حلب پیشروی سریع نیروهای کورد و ادعای اردوغان در مورد موصل همه نشان از تجزیه خاور میانه دارد برای تشکیل دولت شیعه و سنی و کورد برای جلوگیری از درگیری و خونریزی البته به عقیده انها
سلام
برجام وزنه ای سنگین درسیاست خارجی کشورهای 1+5میباشد .بطوریکه هریک درسمت وسوی سیاست حزبی یااتحادیه ای خود ازآن بهره خواهد گرفت .برجام هم مانند سایر قوانین وموضوعات بین المللی موجب ستاویز سیاست بازان بین المللی خواهد بود اروپائیان سعی دارند بااستناد به برجام مناسبات افتصادی وسیاسی مستقیم باایران داشته باشند وازاین حیث منافع گسترده ای را درمقابل واقعیت چین برای خود رقم زنند والبته امریکائیها یابهتر بگویم جمهوریخواهان یا حزب حاکم سعی دارند ازطریق برجام سیاست مهار چندگانه رادرسطح یین المللی بازی کنند اول محدود نمودن اروپائیان وجلوگیری از دسترسی آنها به نفت ومنابع وبازار خاورمیانه درسطح بدون نضارت آمریکا میباشد ازطرفی مها کشورهایی مانند چین وروسیه ازلحاظ سیاسی واقتصادی نمونه آن تحریم روسیه وفشار یاتوطئه اقتصادی وسیاسی علیه چین وازطرفی محدود ساختن یا کنترل نمودن کل کشورهای تاثیر گذار درتعامل ایران بعبارتی هدف آمریکا تنها محدود ساختن ایران نبوده وازاین طریق سایر بازیگران بین المللی رانیز محدود میسازد واز شکل گیری کشورهای مستقل ازلحاظ اقتصاد وسیاست مبتنی برخود جلوگیری مینماید و...
انهایی که با افتخار به سفارت عربستان حمله کردند نه تنهاموجب رهایی حکومت جائر عربستان از پاسخگویی به خون باقر النمر شدند بلکه ایران را در سطح دنیا شرور وبی مسئو لیت معرفی کردند در این عرصه هم مثل جوجه خروسها با اواز انکر گوش همه را ازار خواهند داد ونهایتا نقش نوکر بی جیره ومواجب دشمنان ایران وجمهوری اسلامی را ایفا خواهند نمود...چرا که پیر دیر ی که به خودش زحمت اقدام عاقلانه دهد نمی بینم
اوباما بخاطر رفتار ذاتی خود که از جنگ مستقیم پرهیز میکرد,با برجام به خواسته خود رسید والان که کاخ سفید راترک میکند ,دیگر این استراتژی براش مهم نیست.از این رو همراهی کنگره در امضا تحریم ایران در همین راستاست.ولی ما هنوز حکومتمان پا برجاست,وباید با فکر وتعقلی که در مسولین سراغ داریم,,برعکس طرحهای اقتصادی که در مسولین سراغ نداریم,,این چالش را به خوبی پشت سر بگذاریم.کار زمانی سخت میشه که تمامی راها به درگیری ختم میشه مثال روی کار امدن جمهوربخواهان در امربکا که ید طولانی در جنگ افروزی دارن,تحریمهای جدید که مسولبن بدون پاسخ نمیگذارن,سیاست جنگ طلبانه اسراییل عربستان و اوضاع درهمبرهم منطقه که تحت کنترل نیست.تنها نکته امیدواری اعتقاد راسخ به سیاست خارجی رهبری که ما رو از ابن فضای مه الود به سلامت رد کنن.
واقعا تحليل خوب و زيركانه اي بود. ولي اي كاش ميگفتند كه الان پس از حدود 1 سال از اجرايي شدن برجام چه دستاوردهايي داشته؟ البته هميشه بايد با در نظر گرفتن مصالح مردم و كشور اقدام كرد. متاسفانه مسئولين در چند روز اخير در واكنش به تمديد قانون داماتو موضع گيريهاي تندي گرفتن در حاليكه يادمه واسه اعدام شيخ نمر از سوي عربستان هم چنين موضع گيريهايي ميكردن و تهديد ميكردن اگه عربستان شيخ نمر رو اعدام كنه ما اين كار رو ميكنيم و اون كار رو! ولي همه ديديم شيخ نمر اعدام شد و مسئولين كاري نكردن!!!!
اگر آمریکا بخواهد به برجام لگد بزند ملت ایران جفتک جانانه ای به برجام خواهد زد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
احمق با این حرف زدنت! به آمریکا میگه لگد می زنه به ملت خودش میگه جفتک می زنه!!! یه کم وقتی جوگیر میشی فکر کن
سیاست خارجی کشورمان نشان داده که سیاست موفقی بوده و از پیچ و خم های بزرگ تر از برجام هم بخوبی عبور کرده لذا جای هیچ نگرانی نیست.
به زودی آمریکا را با موشک بارن خود با خاک یکسان می کنیم .
با عرض سلام و خسته نباشید. ترامپ قطعا برجام را پاره نمی کند و گفتن این حرف که برجام را پاره می کند برای امتیاز گرفتن بیشتر بوده است. ایران باید قاطعانه اعلام کند که اگر توافق به هم بخورد هیچ مذاکره دیگری با آمریکا صورت نمی گیرد و مذاکره دیگری هم برای اصلاح برجام انجام نخواهد داد. در صورتی که آمریکا توافق را نقض کرد. ابتدا ایران باید با ابزار فشاری که دیگر کشورهای 5+1 دارند به آمریکا فشار وارد کند و اگر نشد نقض منتقابل انجام دهد. ترامپ قطعا ایران را ابتدا امتحان خواهد کرد که آیا اگر توافق را نقض کند عکس العمل ایران چه خواهد بود و اگر ایران عکس العمش شدید نباشد به نقض پی در پی ادامه می دهد.
ایران باید این موضوع رو با همون اعضای ۵+۱ مطرح کنه و دنیا و مردم خودمون ببینن که ایران داره منطقی برخرد میکنه،با واکنش یکطرفه هر چند با تحریک اونا باشه،دلار میشه شش هزار تومن،پس ما ضرر میکنیم
فراموش کرده ایم صنعت هستهای چیزی جز چرخش بیهوده سانتریفوز ها نبود (راکتور بوشهر کلا چیز جدایی است ) بنابر این با برجام وبی برجام ثمره دانش هستهای بومی فقط تحریم وتورم و خدای نکرده جنگ است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
برای همین چرخش بیهوده بود که اومدن پای مذاکره، ای ناسپاس
مسوولان محترم، جناح های سیاسی
دارم به چشم تحلیل رفتن فامیل ها و دوستانم را میبینم زیر بار مشکلات اقتصادی. دیگه کارد به استخوان ملت رسیده.باور کنید در حاشیه تهران مردم محتاج نان شب هستند .بچه هاشون سوء تغذیه گرفتن . دوباره تحریم و جنگ و گرانی دلار درست نکیند لطفا.
ما از ترامپ نمی ترسیم گارد خود را میبتدیم با حفظ امادگی دفاعی و با روشهای پیش بینی شده در متن بر جام و سایر ابزار قانونی بین المللی به مقابله با ترامپ و سگ وحشی اش می پردازیم مبارزه با این گروه سخت تر از مبارزه با تیم قبلی نیست توکل بر خدا می کنیم اگر درست رفتار کنیم پیروز میشویم به این نکته هم توجه داریم هییت حاکمه در امریکا به طور یک پارچه ضد ایران است لذا باید یکپارچگی خود را حفظ کنیم و سعی کنیم متحدین بیشتری در کنار خود داشته باشیم
بالاخره در اين تحليل بويي از سياست و دورانديشي به مشام رسيد.
اول و آخر این داستان جنگه برادر...الکی کشش ندید..یا باید سر عقایدتان باشید و بجنگید یا اینها به ما باج سیاسی هم نمیدن چه برسه به بقیش....اگر جلیلی میومد این دور باطل خاتمه پیدا می کرد ..
اجماع جهانی علیه ایران کجا بود. اینها هر کاری کردند نتونستند بشار اسد رو بردارن. ضعیف تر این حرفا هستند.
یه دقیقه نبودم ببین هر چی نظر دادند
هیچ تله ای هم نیست. این دولت دست و پا میزنه که تنها کار خودش رو حفظ کنه که خدا اونم میفرسته بزودی روی هوا
آمریکا فراتر از سازمان ملل نیست،برجام یک توافق بین المللیه که درسازمان ملل به عنوان قطعنامه لازم الاجرا برای همه کشورهای عضو این سازمان تصویب شده،البته ساده لوحانه بوده که در این توافق فقط راجب برداشتن تحریمهای هسته ای صحبت شده نه همه تحریمها.یعنی همون تحریمهای هسته ای میتونه به خاطر ادعاهای برنامه موشکی ایران یا نقض حقوق بشر مجددا اعمال بشه.اجرای این توافق باید متناسب با قدمهای برداشته طرف مقابل ما انجام میشد ،دولت چه فکری کرد که فورا سانتریفیوهار رو جمع کرد،قلب

راکتور اراک رو بتن ریزی کرد و خیلی خسارات دیگر به برنامه اتمی وارد کرد بدون اینکه طرف مقابل ما قدمی برداشته باشه.
بفرمائید اگر این تله جمهوری خواهان است پس چرا تمام نمایندگان و سناتورهای دموکرات به آن رای مثبت داده اند ؟ لطفا یک کمی با مردم صادق باشید . ضمنا تا قیامت ما را تحریم خواهند کرد و ما هم برای گیر نکردن در به اصطلاح تله آنها باید تا قیامت هم هسته ای نداشته باشیم و هم تحریم بشویم و از جناب روحانی و ظریف هم مچکر باشیم که در صنعت هسته ای را بست و تحریم ها همچنان باقی است !!!!!!!!!!!!
به نظر من باید هزچه سریعتر از برجام خارج شد..
در هر صورت هر نتیجه ای که از برجام عاید ایران شود فقط ضرر است..
شما چه از برجام خارج شوید و چه بمانید نتیجه فقط تحریم است و بس..
نتیجه خروج از برجام بدتر از وضع فعلی نیست... در حال حاضر منافعی که ایران از برجام گرفته است تقریبا صفر است.
خروج از برجام با توجه به وضع سیاست کنونی امریکا بهترین فرصت است..
در اینده ایران امکان خروج از برجام را نخواهد داشت ..
تصویب تحریم 10 ساله بهترین فرصت برای خروج از برجام است.
شما هم نگران تاخیر در برگشت به حالت قبل از برجام در بخش هسته ای نباشید.. سایتمداران ایرانی انقدر هم ساده لوح نیستند که به گونه ای بخش هسته ای را برچینند که برای برگشت به حالت اول چند سال تاخیر داشته باشد.
به شما قول می دهم برای برگشت بخش هسته ای به حالت قبل از برجام ایران فقط چند ماه به زمان نیاز دارد. نه چند سال
همیشه پالس مثبت را با پالس مثبت جواب بده و اگر پالسی منفی شنیدی ابراز تاسف کن!
ایران هیچگاه برجام را نقض نخواهد کرد و بر روی تعهدش باقی میماند فراموش نکنید این توافق بین کشورهای مختلفی است البته بنظر میرسد جمهوری خواهان تمایل به مذاکرات بیشتری دارند با ایران و با این حرکت در پی بازی کردن و محک زدن طرف مقابلند.
مشکلی نیست مذاکره کردن که ضرری ندارد بالاخره در ابتدا فقط کلمه بود و در آخر یک نقطه.
فراموش نکنید شخص من یک تضمین بسیار بزرگ خواهم بود
فراموش نکنید سلاح اصلی ایران منم بالاخره چه کنیم ما که نمیتوانیم پیروانمان را فراموش کنیم من بدنبال جنگ و تنش نیستم ولی پیروانی دارم که تا پای جان ایستاده اند برای اوامرم.
امید است مسایل با درایت و آرامش حل گردد
قمر بنی هاشم
جان خودم این لقبو دوس دارم خیلی باحاله تو فکر کن!
من نمیدونم چرا هنوز جهان و حتی خود ما باور نکردیم که این مملکت صاحب دارد و اونیکه تواین مملکت جو گیر نمیشه و حواسش به تحریکات دشمن است وجود داره شما با تحلیلات آبکیتون زیاد به مغزت فشار نیار
راه ما راه حسین است.شهادت را عشق است. چاره ای جز خروج از برجام نیست.
فراموش نکنید بزرگترین مشکل آمریکا بیکاری و رشد پائین اقتصادی کشورشان است نه ایران. ترامپ هم قول داده برای رفع مشکلات اقتصادی جوانان آمریکایی. همان قسمت خاکستری که با رای خود باعث پیروزی او شدند. البته حق هم دارند زیرا مشکل بیکاری کم مشکلی نیست. هیچ آدم عاقلی توی این شرایط نمیاد انرژی و زور و وقت و امکانات خود را در راههای فرعی هدر بدهد. بنابراین بنده این مانورها را بیشتر پاسخگوی نیازهای تبلیغاتی و عقده های روانی از 40 سال شکست پیاپی مقابل ایران در جامعه داخلی آمریکا تفسیر میکنم تا اقدامی عملی علیه ایران....
از نظر نظامي اجازه حمله به ايران وجود ندارد زيرا اسراييلي ها و وابستگان و حاميان يهودي آنها ميدانند قبل از حمله به ايران بايد بر موجوديت اسراييل خط بطلان بكشند. زيرا ايران به اندازه كافي موشك براي نابودي آن در نظر گرفته است و در ادامه حمله نيز آمريكاييها پيروز ميدان نخواهند بود زيرا تنها با استفاده از سلاح هسته اي چنين چيزي را شايد بتوان تصور نمود كه آنهم يعني جنگ جهاني و هسته اي كه باز آمريكاييها خود ازبازندگان آن خواهند بود. اما براي پشيمان كردن آمريكاييها ايران ابزارهاي نظامي و غير نظامي دارد كه لزوما" پيشبرد آنها نياز به درگيري مستقيم با آمريكا ندارد. اما در مورد اقتصادي ايران ميتواند با مبارزه جدي و پيگير با فساد اقتصادي و استفاده از دانشمندان اقتصادي در جهت ايجاد نظام مالياتي دقيق و خدمات اجتماعي مناسب با الگو برداري از كشورهاي موفقي چون ژاپن و حوزه اسكانديناوي نظم نوين و مقامتي در برابر تحريمها ايجاد نمايد. آنچه اكنون لازم است يك اراده قوي براي مبارزه سيستماتيك با فساد در ايران است كه متاسفانه از فقدان آن در رنجيم.
لطفاً،
دلواپسان جوگیر نشوند!
عزیزان احساسی برخورد نکنند!
مراقب سفارتها باشید، دوباره پرچم یه کشوری رو پایین نکشید و بهانه دست حضرات ندید!

و تا اطلاع ثانوی پرچم آمریکا را هم آتیش نزنید :)))
از اینکه ایرانی هستم احساس حقارت میکنم وقتی تو دهه سال نود هستم درود بر دهه پنجاه و شصت که بین مردم وحدت و همدلی بود نه امروزه هزار خان و سفره که مردم نون به نرخ ثانیه میخورند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی