بازدید 15187

جزئیاتی از پیشروی‌های جدید و استراتژی ارتش سوریه در حلب +ویدیو

عملیات نیروهای ارتش سوریه و متحدانش در حلب، طی دو روز گذشته، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده، به گونه‌ای که اکنون، چشم انداز شکست نهایی معارضین در این شهر از هر زمان دیگری جدی‌تر و محتمل‌تر به نظر می‌رسد. در این میان، کشورهای غربی حامی معارضین، تلاش‌هایی برای محدود کردن این پیشروی‌ها آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۶۴۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 29 November 2016
عملیات نیروهای ارتش سوریه و متحدانش در حلب، طی دو روز گذشته، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده، به گونه‌ای که اکنون، چشم انداز شکست نهایی معارضین در این شهر از هر زمان دیگری جدی‌تر و محتمل‌تر به نظر می‌رسد. در این میان، کشورهای غربی حامی معارضین، تلاش‌هایی برای محدود کردن این پیشروی‌ها آغاز کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»، با ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در حلب، اکنون همه منابع خبری بین المللی تأیید می‌کنند که ارتش توانسته مجموعه‌ای از پیروزی‌های استراتژیک را در این شهر به دست بیاورد. در همین راستا، دیروز اعلام شد که واحدهای ارتش کامل محله «صاخور» حلب را به تصرف خود درآورند. گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن تأیید کرد، این «بزرگ‌ترین شکست» معارضین در حلب از سال ۲۰۱۲ تاکنون بوده است.

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارش خود درباره حلب اشاره می‌کند که پیروزی‌های اخیر، ارتش سوریه را به محقق کردن رویای خود برای دستیابی به بزرگ‌ترین پیروزی در پنج سال جنگ داخلی در این کشور نزدیک‌تر کرده است: به دست گرفتن کنترل کامل شهری که زمانی پایتخت اقتصادی سوریه بود.

مناطقی که طی دو روز اخیر آزاد شده، از جمله نخستین مناطقی بود که در سال ۲۰۱۲ از کنترل دولت خارج شده و به دست معارضین افتاد. عملیات ارتش برای آزادسازی نهایی این مناطق، از حدود دو هفته پیش آغاز شد که با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسیه و حضور نیروهای متحد دولت سوریه نیز همراه بوده است.

بر اساس گزارش‌های میدانی، معارضین تاکنون کنترل یک سوم از مناطقی که در حلب در اختیار داشتند، از دست داده‌اند و محله به محله این شهر، در حال آزادسازی توسط نیروهای دولتی و یا نیروهای مسلح کرد است. هرچند ارتش و نیروهای کرد در دو جبهه جدا از هم می‌جنگند، در مورد حلب، مشخصاً درجاتی از هماهنگی میان آن‌ها وجود دارد.

در حال حاضر، نیروهای ارتش توانسته‌اند کنترل محله‌های شمالی صاخور، حیدریه و شیخ خُدر را به دست بگیرند، در حالی که نیروهای کرد مناطقی را در غرب به کنترل خود درآورده‌اند. هلال احمر سوریه اعلام کرد که روز دوشنبه، دست کم ۴۰۰۰ تن از ساکنین مناطق تحت درگیری، از این مناطق گریخته و به محله‌های غربی که تحت کنترل کامل دولت است، رفته‌اند. ۶۰۰۰ نفر دیگر هم به منطقه «شیخ مقصود» که تحت کنترل کردهاست گریخته‌اند.

«واشنگتن پست» اشاره می‌کند که به دست گرفتن کنترل شرق حلب در سال ۲۰۱۲، بزرگ‌ترین پیروزی معارضین به شمار می‌رفت. اکنون سقوط این مناطق و به تبع آن، شکست نهایی معارضین، امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. این در حالی است که هزاران تن از شهروندان این مناطق، در نتیجه جنگ پنج ساله آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

روزنامه «الوطن» سوریه می‌نویسد، ارتش قصد دارد ارتباط مناطق باقی مانده در اختیار معارضین را با یکدیگر قطع کرده و آن‌ها را به مناطقی مجزا و تحت محاصره تبدیل کند. به این ترتیب، معارضین چاره‌ای جز این نخواهند داشت که یا تسلیم شده و یا تحت شرایطی که دولت تعیین می‌کند، به روند مصالحه ملی ملحق شوند.

شهر حلب، واقع در شمال سوریه، زمانی یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان و سمبل جهان وطن گرایی و همزیستی تلقی می‌شد؛ اما در طول جنگ سوریه، این شهر به میدان نبرد ژئوپلیتیکی تبدیل شده که در آن، گروه‌های معارض تحت حمایت آمریکا، ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، قصد دارند نیروهای ارتش سوریه و متحدانش را تحت فشار قرار داده و شکست دهند.

تکاپوی کشورهای غربی

همزمان با پیشروی روزافزون نیروهای ارتش سوریه، کشورهای غربی که نگران از تغییر اوضاع میدانی در این کشور هستند، برای تغییر معادلات یا دست کم جلوگیری از تغییر بیشتر توازن قوا به تکاپو افتاده‌اند. در همین راستا، رئیس کمیسیون خارجی مجلس نمایندگان آلمان (بوندس تاگ) و یک عضو حزب سبزهای آلمان در بیانیه‌ای خواستار تحریم‌های بیشتر روسیه شده‌اند.

به نوشته «دویچه وله»، نوربرت روتگن، رئیس کمیسیون خارجی مجلس نمایندگان آلمان و فرانسیسکا برانتنر، عضو حزب سبزهای آلمان در بیانیه‌ای به پارلمان آلمان و اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند. این دو خواستار آن هستند که تحریم‌های جدیدی علیه روسیه برقرار شود. آن‌ها همچنین می‌خواهند مسیری هوایی برای کمک به مردم این منطقه ایجاد شود.

در بیانیه این دو که به سایت آلمانی «اشپیگل آنلاین» رسیده، از جمله آمده است که غرب پس از اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه، تحریم‌هایی را علیه روسیه برقرار کرد. این دو می‌پرسند، چرا اکنون به رغم سهیم بودن روسیه در آنچه آن‌ها «جنایت‌های روزانه در سوریه» می‌خوانند، چنین تحریم‌هایی برقرار نمی‌شود»؟

این دو سیاستمدار از اتحادیه اروپا خواستار اقداماتی مشخص در این باره شده‌ و بخصوص تحریم‌های بیشتر اقتصادی علیه روسیه را پیشنهاد می‌کنند و بر این نظرند که باید مسیری هوایی نیز برای رساندن نیازهای اولیه مردم حلب ایجاد شود. نوربرت روتگن، رئیس کمیسیون خارجی مجلس نمایندگان آلمان و فرانسیسکا برانتنر، عضو حزب سبزهای آلمان در این بیانیه به موضع‌گیری آلمان و اتحادیه اروپا نیز در این رابطه انتقاد کرده‌اند.

افزون بر این، «راشا تودی» نیز با انتشار مطلبی گزارش داده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به شدت در تلاش است تا پیش از آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در موضوع سوریه به توافقی با روسیه دست یافته و پیشروی ارتش سوریه را در حلب متوقف سازد، زیرا ترامپ احتمالاً حمایت از معارضین را قطع خواهد کرد و این خود بیش از پیش به نفع دولت سوریه خواهد بود.
 
تعداد بازدید : 25
دانلود 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۲
خدا لعنت كنه پوتين و ابزار جنگي فرسوده خارج از رده را كه بايد معدوم كند را بر سر ملت سوريه ميريزد و اين همه زنان و كودكان را ميكشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
خدا لعنت کند غرب پرستان و نوکران آل سعود را که اینقدر برای داعش و سربازان آل سعود ضجه می زنند
ع .ع
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
پس بگوئیم خدا خیر بدهد به امریکا و متحدانش که با ارسال سلاح های مدرن و پیشرفته به تروریستها نه زن و کودکی را در سوریه کشته اند و نه آن کشور را ویران کرده اند.
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
مردن با بمب های امریکایی کلاس داره.
باید ضربه اخر رو بزنن...
پاسخ ها
سروش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
نمی دونم با چه روشی دولت امریکا بخاطر حقوق بشر جلو این پیشروهارو می گیره، هرچه باشه جون داعش ها در خطر است.
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
از چه راهی یانکی ها می خوان مانع پیروزی بشار اسد دیکتاتور بر داعشی ها شوند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
امین خان، بشار اسد رئیس جمهور منتخب مردم در سوریه است که برای جلوگیری از نابودی کشورش و قتل عام مردمش به دست داعشی ها و امثالهم مبارزه می کند، دیکتاتور کسی است که بدون حتی یک نهاد دمکراتیک در کشورش و با هر قیمتی به دنبال به دست کرفتن سرنوشت کشور دیکری است، فکر نمی کنم فهم این مطلب چندان سخت باشد!
موسوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
بشار اسد منتخب مردم سوریه هست؟ خدای من! یارو حتی نمیدونه سوریه چیه وبشار چه میکنه وحکومت موروثی یعنی چی!؟ نمیشه لطفا لااقل نظر ندی رفیق؟ حافظ اسد تمام عمرش زندگی انگلی داشت واز ما میکند واز عربستان ولیبی ولبنان و... هی خون می مکید وخرج امپراتوری خانه عنکبوتیش میکرد وهرکی صداش درمیومد رو با گلوله جوابش میداد وپسر هم که بدتر! منتخب مردم سوریه ازنظر کی!!خدای من
دوستان خاندان اسد در هر صورت با راي مردم بر سوريه حكومت مي كنند و همكنون بيشترين جمعيت سوريه تحت حاكميت دولت زندگي مي كنند و دشمن واقعي ايران و سوريه و لبنان و عراق در واقع پدر خوانده تروريستهاي وهابي عربستان است
كشوري كه باعث به وجود امدن اختشاش در سوريه و عراق ولبنان شده عربستان با همراه كردن امارات قطر كويت و بحرين سعي در به زانو در اوردن ايران است دشمن واقعي عربستان است
عربستان از ٣٦سال پيش تا كنون ميليارها دلار صرف جنگ عير مستيم با ايران كرده
حال در صدد بر هم زدن بر جام از طريق دستگاه تبليغاتي و خوراك به امريكاست لابي عربستان و امارات در امريكا بسته پيشنهادي 500ميلياردي به مشاوران ترامپ جهت لغو برجام داده اند تا ايران را به گوشه رينگ بكشند و امريكا را وارد جنگ با ايران نمايند
دوست عزیز جناب موسوی ،شاید شما سنتون قد ندهد اولا دوران دفاع مقدس تنها کشوری که در خاورمیانه طرفدار ایران بود کشور سوریه بود.وحالا هم که انها به کمک ما نیاز دارند باید حمایتشان کنیم ثانیا اگر اسد دیکتاتور بود مردمش حمایتش نمی کردند اینهمه ذشمنان وارداتی درسوریه با حمایت جهانی شان نتوانسته اند کاری از پیش ببرند واین نتیجه حمایت مردم از دولت وکشورشان است.
اینکه بشار اسد دیکتاتور هست یا دموکرات ، بازی هست که غرب بهانه کرده ، مگه عربستان دمکراتیک هست ؟؟؟ اگر قرار باشه بخاطر دیکتاتوری دخالت در امور کشوری کنن و نیروی شورشی مسلح در کشوری که دیکتاتور حکومت میکنه درست کنن ، خوب اولویت اول عربستان هست ، چرا غرب دقدقه حکومت موروثی و خودکامه عربستان را نداره ؟؟این فقط بهانه ای برای توجیح مقاصد خودشون هست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی