بازدید 18981

اعلام دلیل بروز سانحه برخورد قطارها

کد خبر: ۶۴۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷ 25 November 2016
مدیر عامل راه آهن توضیحاتی را در خصوص علل بروز سانحه برخورد دوقطار مسافری در محور دامغان- سمنان توضیحاتی را ارایه کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن در خصوص دلایل بروز این سانحه گفت: قطار مشهد- تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف شده بود که  مورد   به سیستم سی تی سی شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع  داده می‌شود، درهمین زمان قطار مشهد سمنان در مسیر دستور توقف می‌یابد.

وی افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار مشهد- سمنان مجددا کسب تکلیف می‌کند به وی گفته می‌شود که مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می‌شود که حرکت کند.

به گفته مدیرعامل راه آهن، دراین لحظه  قطار مشهد- تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود که قطار مشهد- سمنان وقتی با قطار پیش‌رو مواجه می‌شود به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می‌کند و سانحه رخ میدهد.

وی افزود: نظر نهایی و دقیق در خصوص بروز سانحه  پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح اعلام خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۶۶
اخی....به همین سادگی .شیفتو تحویل میدن... کسی هیچی یاداشت نمیکنه که نفر بعدی چک کنه.... سر
خود میان و میرن
شما با اون وزیرت بری استعفا بدید اگر جان مردم برای شما اهمیت داره؟
فقط میتونم بگم متاسفم... احساس  مسئولیت تو وجود مسئول کنترل موج میزنه..... واقعا متاسفم. امیدوارم عادلانه به سزای این بی مسئولیتیش برسه.
با شاید و باید که نمیتوان جوابگوی خون به ناحق ریخته دهها انسان بیگناه شد . باید خاطیان سریعا مجازات شوند
به همین سادگی و بی مبالاتی و نامطمئن بودن از چرایی قرمز بودن چراغ و اعتماد به تراوشات ذهنی بجای حاصل شدن یقین، مگر امکان دارد که در چنین سیستمی که خطوط باهم تلاقی دارند این گونه بی مبالات و سهل انگار بود؟؟!؟!؟ به چه قیمتی ؟!؟!؟!؟! از دست رفتن بیش از صد نفر؟!؟!؟!
البته از طرف مسئول محترم راه و ترابری عنوان شد کشته شدگان چون بیمه هستند لذا مشکل خاصی نیست !؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
وزیر محترم؟
به همین راحتی؟!!! شایددددد چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است؟!!!!!!!!! یعنی جون این همه آدم اینقدر بی ارزشه؟؟؟، باید اون مسوول کنترل رو تو همون محل صانحه دار بزنن تا عبرت آیندگان بشه، تا الان باید آخوندی استعفا میداد واقعا متاسفم برای خودم
چه طنز جالبی. جمع کنید این مسخره بازیارو.
به همین راحتی؟
اگر جلوی سخنرانی اقای مطهری را نمی گرفتند چنین اتفاقی روی نمی داد
اگر این دلیل تصادف بو ده بایستی به حال خودمان تآسف بخوریم . که جان تعدادی آدم بی گناه به چه راحتی توسط افراد بی مسولیت و بی دقت و بی ....... گرفته میشه . لطفا قبل استفاده از تکنولوژی جدید آموزش کافی به کارکنان داده شود تا کمتر شاهد از بین رفتن جان آدمهای بی گناه شوید.
به همین سادگی؟
چند نفر کشته شد؟
چند نفرمجروح شدن؟
چندتا خانواده داغدار و یا بی سرپرست شدن؟
حالا خسارت وارده را بدهد تا بدون اطلاع اجازه حرکت قطار را ندهد و محاکمه هم حداقل کاری است که بابد انجام شود
یعنی به همین راحتی جان اینهمه مسافر گرفته شد؟! وقتی شیفت ها در چنین پست حساسی جابجا می شود مگر می شود مشکلات و موارد مهم از شیفت قبلی به شیفت جدید انتقال نیابد و نفر جدید هم از طرف خودش فتوا صادر کند و با شاید و احتمالا دستور حرکت بدهد؟
با سلام :
نکات ذیل در تیتر اعلام بروز حادثه قابل توحه است .
1- تغییر شیفت : کارری مرسوم و اجتناب ناپذیر است . آنچه تاسف دارد عدم دست به دست شدن اطلاعات هر شیفت است , شاید اصلا نفر شیفت جدید قیافه همکار شیفت قبلی خود را ندیده !!!
2- در این مواقع اصل آموزش است که افراد را از بار سنگین مسو لیت هایشان آگاه می کند که احتمالا در این جا مقفول مانده .
3- معمولا پیچ و خم های راه آهن ملایم است و ناگهانی نیست ؛ آیا راننده قطار در جال حرکت اصلا ترمز نگرفته که حداقل از بروز شدت حادثه کم شود ؟ یا سرگرم موبایل یا خواب بوده .... الان هم که در قید حیات نیست که بقهمیم
با سلام متاسفانه این توضیحات جوابگو و مرحمی بر داغ وارد شده به خانواده های عزادار نیست . پس لطفا اگر صدای مردم را میشنوید استعفا دهید
یعنی برای واقعا که .... نمیشد با تلفن همراه یک تماس بگیرند و اطمینان حاصل کنند قطار راه را باز کرده یا هنوز متوقف است ؟!!
چه مامور خوش خیالی
اون مامور اولی چرا به شیفت دومی نگفته جریان قطار اولی را که متوقف شده
به نظرم یکی از دلایل اصلی آتش گرفتن واگن ها فروختن آبجوش توسط مهمانداران واستفاده از کپسول گاز در هر واگن هستش. در صورتی که حمل اینگونه موارد برای مسافر ممنوعه
پاسخ ها
رررضا
| Netherlands |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
علی آقا
شما هم مثل مسئولین محترم فوری صورت مسئله را پاک کرده ، فوری به شاخ و برگها می پردازند تا شاید در ذهن جامعه کمرنگ جلوه کند.
آقای عزیز شما فکر میکنید که باید علت آتش گرفتن قطار بررسی شود؟؟؟
یعنی با حذف آب جوش و گاز دیگر همچین فجایعی صورت نمی گیرد؟؟؟؟
ای آقا بجای اینکه بگویید کسانی که مسئولیت جان این همه مسافر را به عهده میگیرند باید صلاحیت این کار را داشته باشند. این خیلی مسخره است که بخاطر تعویض شیفت نفر دوم به رای خودش اعلام حرکت قطار بعدی رو بدهد بدون اینکه یک لحظه به خودش بگه چرا چراغ این خط قرمز مانده.
مشکل عدم سواد مسئولین محترمه
باید ساعات تعویض شیفت در پست های حساس ترابری حتی هواپیمایی حد اقل 15 تا 30 دقیقه همپوشانی داشته باشه که کاملا در جریان کار قرار گیرند.
پیدا کردن دلیل آتش گرفتن در اولویت نیست بلکه نباید با این علت مسخره همچین فاجعه ای رخ بده.....
شايد چراغ بعلت برودت هوا قرمز مانده است ، !!!!!!!!!!!!!
خنده دارترين جمله " شايد چراغ بعلت برودت قرمز مانده است!!!"
این آقای سید آقایی که نمی دونم چطور از سازمان تخصصی راه آهن سر در آورده است یا خواب است یا خود را به خواب زده است یا قرار است یک آدم بی خبر از همه جا مقصر شود.آخر اگر شیفت بدون گزارش به نفر بعدی تحویل شود که باید فاتحه راه آهن را خواند یا دیگر سوار هیچ قطار نشد . ضمن اینکه معموبا مجوز حرکت از طریق بی سیم صادر می شود مگر کارکنان یا ریس قطار تبریز هم خواب باشند که ندانند پشت بیسیم یکه قطار در پشت آنها مجوز حرکت گرفته .....
باسلام پس مقصر اصلي احمدي نژاد نيست چقدر مايه شرمساري
اگر حتی دو راننده قطار جی پی اس موبایلشان روشن بود از روی گوگل مپ میتوانستند مکان فطارها را ببینند. جی پی اس در هر قطار باید یکیش باشه خیلییی هم چیز پیچیده ای نیست به خداااا.....الان همه موبایل ها و دستگاه ها دارن....اینهمه هموطنانمون هم قربانی نمیشدن...
با عرض تسلیت و تاسف
من که تو عکسها و فیلمها پیچی ندیدم، شاهدان عینی بهتر می تونند قضاوت کنند
یعنی کسی مسئولیت به این مهمی نباید قوانینی برای مواقع تعویض شیفت داشته باشد به نظر من دلیل گفته شده خودش یه فاجعه است
عزل وزیر
خيلي مسخره است!
در فيلم هاي قديمي با قطارهاي دودي ديده مي شد كه وقتي قطاري وارد قطهاي از خط حدفاصل دو ايستگاه مي شود، يك تكه چوب! شاخص مالكيت خط به لوكوموتيو ران مي دهند تا با خودش ببرد و در ايستگاه نباشد كه وقتي قطاري به آن مكان برسد به علت موجود نبودن اين جسم، كه وجود حقيقي و فيزيك دارد، هيچ قطار ديگري وارد آن قطعه از خط آهن نمي شود.
به نظرم آن شيوه قديمي بهتر از صدتا مجوز الكترونيك امروزي ايمني دارد!
"...شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است..." !!!!!
عجب توجیه مسخره ای. تا حالا نشنیده بودیم، بخاطر سرما مثلاً چراغ قرمز سبز نشه. مگه تغییر رنگ چراغ در مرکز کنترل و توسط اپراتور انجام نمیشه؟ نکنه خود اپراتور یخ زده بوده؟

"...در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده...."
این دلیل هم توجیه منطقی نداره. مگه میشه مسئولی که شیفتش عوض میشه، آخرین دستورات و تغییرات رو به نفر بعدی اطلاع نده؟؟؟؟؟
متاسفانه رفتار غیر مسئولانه یک نفر با عث مرگ 44 نفر شد.این وضعیت درسیستم اداری کشور سالهاست وجود دارد.وقتی که از ارباب رجوع کشته میشود به مراتب بیش از عمر این تعداد از مسافران است . منتها برای کسی اهمیت ندارد.این بار به این شکل خودشو نشون داد.خداوندرحمتشان کندومسئولین و مارا هدایت کند
آقا یه جی پی اس لامصب خب تو این قطارها بذارید دیگه سال ۲۰۱۶ است
سهل انگاری چند نفر باعث مرگ دهها نفر شد. سهل انگاری با گوشت و خون ایرانی یکی شده و فاجعه ها تمام شدنی نیست.
واى بحال روزيكه راه آهن توسعه پيدا كنه!

مديريت ضعيف و تخصص كم و.......
اگر دلیل این بوده باشد که باید گفت نیروهای مسِول اولین اصول حرفه ای خود در زمان تحویل شیفت نمیدانسته اند و یا بیش از حد سهل انگار بوده اند
اینا که میگن مدیریت حج هم به عهده ما باشه!یه مشهد مردم میرن بیشترش هم مال خود ایرانه این وضعمونه یه بارو دوبارهم نیست اگه از کشورهای دیگه میومدن چی؟فقط ادعا...
من متخصص راهبری قطار نیستم ، ولی به عنوان متخصص بهره برداری نیروگاه باید عرض کنم این که در زمان تعویض شیفت ، مسئول جدید از اتفاقات شیفت قبل خبر نداشته حرفی کاملا غیر حرفه ای و تعجب برانگیز است . چون ساختار های ایمنی ، رویه هایی دارد که هنگام بروز یک هشدار یا احتمال خطر ، تمامی موارد ثبت و هنگام تعویض شیفت به کارکنان شیفت جدید گفته می شود ضمن اینکه تمام هشدار ها و سوابق در پانل راهبری ثبت و به سادگی قابل مشاهده است. و اگر اینگونه باشد که مسئول شیفت جدید بگوید چراغ شاید !!! شاید به خاطر سرما قرمز مانده شما حرکت کن واقعا دیگر نباید در ایران سوار قطار شد...
چه دلیل غیر منطقی معمولا در هر اداره ای دفتری به نام دفتر گزارش کار یاثبت وقایع هست که افراد بعد از هر تعویض شیفت این دفتر را پاراف کرده و گزارش کار همکار قبلی را نیز مطالعه می کنند این چه دلیلی است مگر مادر یک کشور عقب مانده زندگی می کنیم
اگه مسئولین ما غیرت میداشتن مثل ژاپنی ها و کره ایها خودکشی میکردن و یا مثل اروپاییها استعفا میدادن.
از اين همه خصوصي بازي ها تو راه آهن وشركتي شدن نيروها وحرص وولع بي انتهاي شركتها واخراج وتعديل نيرو وكاهش نيروبه نصف نيروي مورد نياز واستثمار كارگر تو راه آهن نبايد توقعي غير از اين داشته باشيد.
... لذا به وی تلگراف می‌شود که حرکت کند.
به نظرم ميرسد تلگراف مدتهاست از سيستم ارتباطات بين الملي خذف و منسوخ شده است. اما در پر رفت آمدترين مسير ريلي ايران هنوز از تلگراف استفاده ميشود. پيشنهاد ميكنم از تكنولوژي مدرن استفاده نكنيد براي اين مسير با توجه به گزارشات تاريخي از روش سرخپوستان امريكا جهت علامت دهي و هشدار، از دود استفاده كنيد.براي اهل فن اين توضيح لازم است كه خط ريلي گرگان بجنورد مشهد كه مطالعات آن انجام شده و انشاالله در آينده دور به بهربرداري ميرسد يك خطه (تك ريلي) است.
یاد قاضی باشتین افتادم که ثابت میکرد مرده متهم است
استعفای مدیرعامل راه آهن کافی نیست . مقصرین باید محاکمه شوند . آنچه در ایران به آن اهمیت داده نمیشود آموزش دوره ای کارکنان است.
مسئول هر دو شیفت فقط : اعداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
"به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده..."
ببین چجوری داره با جمله بندی فرار رو به جلو انجام میده!!!!
خب فرد جایگزین هم یکی از مسئولان کنترل بوده، اما در یک شیفت دیگه.
حالا چرا باید فردی که این اصول ساده که اینطور مردم رو عزادار کرد رو بلد نیست، به این سمت بگذارند؟؟؟!!!!
شايد چراغ به دليل برودت هوا قرمز مانده!!!
شايد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يعني نبايد پيگيري ميكرد چرا جراغ قرمزه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خطای انسانی اقا باید این سیستم به یک کامپیوتر هوشمند وقطارها هم به سیستم ردیاب وجی پی اس مجهز شوند نه اینکه یه اپراتور خواب الود طبق عادت روز مره باعث این جور فجایع شود.
باید اون متصدی رو که شیفت رو تحویل داده و اونی که گفته شاید بر اثر سرما چراغ قرمز مونده اعدام کنن تا بفهمن بی مسئولیتیشون چه عواقبی داشته
دروغه. دلیل چیز دیگه ای هست.
معلوم نشد فاعل فعل مجهول در عبارت "به وی گفته می شود" کیه؟اگه فهمیدید به ما هم بگید.
هیمن یکی دو ماه پیش اتوبوس از شمال به تهران به ته دره سقوط کرد 30-20نفر کشته شدند. یکی دو هفته فقل نیز اتوبوس زائران کربلا به ته دره رفت و 30-20 نفر کشته شدند. الانم که قطار ها بهم خوردند و 44 نفر کشته شدن.یعنی در این یکی دوماه فقط در سه سانحه حدود 200 نفر کشته و مصدوم داده ایم. ای مسئولین از خواب خرگوشی بیدار شین. فکر کنید بچه های خودتون تو این مسیرها بودن.چرا این اتفاقات فقط در ایران و یکی دو تا کشور مشابه رخ میده؟ چرا اینقدر بی مسئولیتی ؟ آخه جواب اون بچه ای که یتیم شده رو کی میده؟ جواب اون مادری که بچه هاشو از دست داده و داغ اونا تا ابد بر دلش می مونه رو کی میده؟کی قرار این مملکت روی آرامش ببینه؟؟؟؟
چه قدر آبکی ... چه مدیریت ضعیفی!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی توی این شرایط اضطراری که یک قطار روی ریل متوقف شده و هر لحظه امکان حادثه هست، باید حتما شیفت عوض میشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به همین راحتی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! شیفت عوض شده اون طرف نباید با نفر قبلی چک می کرده وضعیتو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟جون مردم چقد راحت گرفته میشه تو این مملکت!!!!
بی مسئولیتی و ندانم کاری در جای جای کشور باعث بروز انواع حوادث و اتفاقات است.
یعتی یک دفتر 40 برگ تهیه میکردن و هر شیفت گزارش روزانه مینوشت این همه آدم نمیمردند!!!
ای کاش وزیر راه ما از نخست وزیر چین یاد می گرفت که گفت :هنوز صدای زجه و ناله جان باختگان فلان حادثه خواب را از من گرفته و استعفا کرد............................. ولی مسولین ما خیلی راحت می خوابند و بکارشان ادامه می دهند !؟ .... مسئولیت پذیری !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
ضجه
چقدر عجیب حتی با دیدن آلارم قرمز هم به ذهن کنترل کننده حتی یک لحظه خطور نمی کند که ممکن است قطار در ایستگاه باشد این از آن مواردی است که فقط در کشور ما اتفاق می افتد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به نظر من مسئول کنترل دوم که با وجود چراغ قرمز و بدون استعلام از شیفت قبلی یا بررسی های بیشتر دستور حرکت قطار را داده مستحق اعدام هست
همه چیز باری به هر جهت است و همه ما از انجام دقیق وظایفمان سربازمیزنیم و با دلایل واهی که مگر چقدر حقوق می دهند و راحت بگیر و ولش کن کار را سرسری انجام می دهیم که باعث میشود در موارد حیاتی اینطور نتایجی را شاهد باشیم. همه جا همین وضع است ولی گاهی نتایج در سطح کاغذ و ناراحتی و بدبخت شدنی است که قابل رویت و اثبات نیست. گاهی هم اینطوری متاسفانه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
دقیقا"
فکر کنم ماه صفر بالاخره نحوست خودشو نشون داد
میترسید نظرات بینندگان را منتشر کنید ؟ 68 نفر در نوبت بررسی مگز نظرات چیه که هنوز بررسی نشده من خودم نظرم نوشتم شما منتشر نکردید فحش که ندادم با منظق و کارشناسی گفتم : تازه اخیرا قهمیدم داخل دوتا قطار فقط 5 تا کپسو ل اطفا خریق بوده این یعنی فاجعه ما برای ماشین خودمان حدقل یکی را داریم چظور قطار به این عظمت 5 تا ؟!!!
با سلام : چرا نظر اولم در خصوص واكاوي دلايل بروز سانحه را منتشر نكرديد ؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی