بازدید 9345

مبنای بودجه 96 بر اساس برنامه ششم خواهد بود/ بودجه 14 آذر به مجلس می رسد

بنابراین، به نظر می رسد بودجه سال 96 تلفیقی از برنامه های برنامه ششم و پنجم توسعه باشد. به هر حال بودجه روزهای پایانی خود در دولت را می گذراند و مشخص نیست دولت چه روشی برای تنظیم بودجه در نظر گرفته است.
کد خبر: ۶۴۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱ 25 November 2016
دولت کمتر از دو هفته دیگر فرصت دارد تا بودجه سال 96 را تسلیم مجلس شورای اسلامی کند. آخرین خبر ها حکایت از آن دارد که دولت برنامه های خود در مورد بودجه سال آتی را به پایان رسانده و قرار است این بودجه، چهاردهم آذر ماه از سوی رئیس دولت تقدیم رئیس مجلس شود.

به گزارش «تابناک»، پس از سال ها دیرکرد در ارائه بودجه از سوی دولت به مجلس از زمان روی کار آمدن دولت روحانی، برنامه های دولت برای ارائه بودجه به حال منظم خود بازگشت و همچون دولت در اواسط ماه سوم پاییز، بودجه سنواتی را به مجلس رساند؛ هر چند در سال گذشته به دلیل تنظیم لایحه برنامه ششم توسعه و بررسی طرح دائمی کردن برخی از احکام بودجه، بودجه سال 95 با تأخیر به مجلس رسید.

با این حال، گویا امسال برنامه های دولت در موعد مقرر به پایان رسیده و دولت می تواند بموقع لایحه خود را تقدیم مجلس کند؛ اما ایرادی که هنوز باقی است، اینکه هنوز لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس به تصویب نرسیده و احتمال دارد، تا قبل از پایان سال، کار بررسی آن در مجلس به اتمام برسد.

بنابراین، این پرسش مطرح می شود که لایحه بودجه سال 96 بر چه مبنایی بنا شده؛ آیا بودجه سال 96 بر اساس برنامه ششم توسعه خواهد بود، یا همچنان بودجه آتی برنامه های برنامه ششم را پوشش خواهد داد؟

از آنجا که هنوز برنامه ششم به تصویب نرسیده است، بنابراین دستگاه ها باید برنامه های خود را بر پایه برنامه پنجم تنظیم کنند. از سوی دیگر، دولت با توجه به اینکه لایحه برنامه ششم را به مجلس فرستاده، محور برنامه های خود را بر اساس برنامه ششم توسعه تنظیم کرده است.

به این ترتیب، به نظر می رسد، بودجه سال 96 تلفیقی از برنامه های ششم و پنجم توسعه باشد. خلاصه آنکه بودجه روزهای پایانی خود را در دولت می گذراند و مشخص نیست، دولت چه روشی برای تنظیم بودجه در نظر گرفته است.

علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بودجه سال آینده باید تا پیش از 15 آذر ماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. به جز این نیز نوبخت سخنگوی دولت به مجلس قول داده که بودجه را 14 آذر به مجلس بیاورد.

این نماینده مجلس درباره محورهای بودجه سال 96 نیز گفت: مهم ترین محورهای بودجه امسال حول برنامه هایی است که دولت در برنامه ششم توسعه داده، خواهد بود و در واقع ساختار اصلی بودجه بنا بر مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه ششم خواهد بود؛ اما جنبه های اصلی بر اساس برنامه های اقتصادی، اشتغال زایی و استفاده از تسهیلات خواهد بود.

یوسف نژاد گفت: اشکال اساسی البته به بودجه امسال وارد خواهد بود، چون هنوز برنامه ششم توسعه در مجلس تصویب نشده است و بنابراین، مبنای بودجه دارای ایراد خواهد بود. باید برنامه ششم می بود تا بودجه بر اساس آن نوشته می شد؛ اما آنچه در بودجه می آید، بر پایه برنامه هایی است که دولت در لایحه برنامه ششم در نظر گرفته و انحراف ندارد.

وی در پاسخ به اینکه ممکن است لایحه برنامه ششم در مجلس تغییر یابد، آن زمان تکلیف بودجه چه خواهد شد، گفت: این احتمال هم هست، ولی گویا نمایندگان محورهای اصلی را تصویب خواهند کرد.

این نماینده همچنین یادآور شد: یک ایرادی در این بین وجود دارد؛ نخست اینکه بنا بر قانون، باید همه برنامه های دولت بر اساس برنامه پنجم توسعه انجام شود؛ اما برنامه ششم قرار است از آغاز سال آتی در صورت تصویب به اجرا گذاشته شود؛ بنابراین بودجه امسال هم می تواند تلفیقی از بودجه پنجم و برنامه ششم باشد.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: به همین دلیل، ایراداتی مانند این وارد خواهد بود و امکان دارد نمایندگان مجلس به بودجه از این منظر ایراد وارد کنند، برنامه ششم احتمالا مانند بودجه سال گذشته اصلاحیه بخورد، تا بر اساس برنامه ششم تنظیم شود، چون بودجه به هر حال، باید بر اساس برنامه پنجم نوشته شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار