بازدید 6045

فی فولاد برای خارجی‌ها؛چند دلار در هر تن ارزان تر آب می خورد

نمایندگان مجلس ارزان فروشی فولاد خام در بازارهای صادراتی که توسط برخی مجتمع های فولادی کشور و فولاد مبارکه صورت گرفته را حراج ثروت ملی می دانند .
کد خبر: ۶۳۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 08 November 2016
چند ماهی است که اخباری مبنی بر ارزان فروشی فولاد خام در بازارهای صادراتی در حالی که صنایع داخلی این مواد را بسیار گران تر از مشتریان خارجی از فولادسازان داخلی تهیه می کنند، به گوش می رسد.

 اما این اقدام که توسط برخی مجتمع های فولادی کشور و فولاد مبارکه صورت گرفته حراج منابع و ثروت ملی است و این سوال را به اذهان متبادر می کند که چرا باید مواد اولیه مورد نیاز کشور اصولا صادر شود که مجددا شاهد باشیم همان مواد اولیه با دهها مشکل و گران تر مجددا  به کشور وارد گردد؟

چرا و به چه علت وقتی مصرف کنندگان داخلی از جمله صنایع لوله و پروفیل فولادی و صنایع لوازم خانگی و صنعت خودرو  و ده ها کارخانه دیگر در صف تحویل چند ماهه و سهمیه بندی دریافت ورق های فولادی هستند چرا باید با وجود واسطه های بسیار و پرداخت هزینه و عدم اطمینان از حصول بازگشت پول مجددا اصرار بر صادرات داشته باشند.

مجتمع فولاد مبارکه با دامپینگ خود در خارج و گران فروشی در داخل  سبب شده کارخانجات پایین دستی نتواند از مواد اولیه تولیدی آن مجتمع برای تولید داخلی و  صادراتی خود استفاده کنند و بازارهای داخلی و صادراتی خود را از دست دهند.

چرا باید علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی فولاد داخلی کشور بدون تبدیل به ارزش افزوده به خارج از کشور صادر شود؟

و باید شفاف سازی شود که چرا تا این حد پای دلالان و واسطه ها درمجتمع های فولادی باز شده و با توجه به اعتراف وجود واسطه ها و و دلالان  و کاسبان تحریم در این بخش نام آنها بیان و با آنها برخورد نمی شود؟ در همین راستا خبرگزاری خانه ملت، در گفت وگو با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، صحت و سقم این اقدام مجتمع های فولادی و واکنش و پیگیری های نمایندگان در این خصوص را جویا شده، که به شرح زیر است:
نادر قاضی پور در خانه ملت

 

قاضی پور:فی فولاد برای خارجی ها؛150 دلار در هر تن ارزان تر آب می خورد/چوب حراج فولاد مبارکه به ثروت ملی

نادر قاضی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد ازعملکرد شرکت فولادمبارکه اصفهان و صادرات فولاد خام توسط این مجتمع گفت:این شرکت چندهزار تن ورق دو میلی فولاد صنایع پایین دستی را با تنی 150 دلار ارزان تر به خارج ازکشور صادرکرده، اما به تولیدکنندگان داخلی نفروخته است، که این اقدام سبب شده تعدادی از کارخانه های لوله سازی و درب و پنجره سازی با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با طرح این سوال که چرا مواد اولیه موردنیاز کشور باید صادر شود و همان مواد اولیه با مشکلات فراوان و گران تر مجددا به کشور وارد شود، افزود: صادرات فولاد درحالی که کارخانه های تولیدی داخلی به آن نیازمند هستند، یک ضربه مهلک به زیرساخت ها و تولید کشور وارد کرده است.

تعدادی از کارخانه های کشور در صف تحویل چند ماهه دریافت ورق های فولادی هستند

قاضی پور با بیان اینکه تعدادی از کارخانه های کشور در صف تحویل چند ماهه و سهمیه بندی دریافت ورق های فولادی هستند، ادامه داد:چرا باید صنایع کشور تعطیل شده و کارگران بیکار شوند و ورق فولادی تنی 150 دلار  ارزان تر به خارج از کشور صادر شود و خارجی ها به دلیل دامپینگ علیه ما شکایت کنند.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت اراده ای برای برخورد با اقدامات این چنینی ندارد،یادآور شد:سازمان های بازرسی در این زمینه چه می کنند، چرا با توجه به اعتراف وجود واسطه ها و دلالان و کاسبان تحریم در این بخش برخوردی با این افراد و اقدامات این چنینی صورت نمی گیرد.

چگونه در سال اقتصاد مقاومتی ورق های فولادی به صورت خام به خارج از کشور صادرشده است

قاضی پور با اشاره به اینکه صنایع خودروسازی، یخچال سازی، لوله پروفیل و سایر صنایع به ورق های فولادی نیازمند هستند، افزود: اگر این ورق های فولادی در کارخانه های لوله و پروفیل سازی، صنایع خودروسازی و دیگر صنایع کشور به کالای نهایی تبدیل می شد، درآمد ارزی کشور حاصل از صادرات آن نزدیک به 3 برابر بیشتر می شد و ارزش افزوده آن نیز نصیب تولیدکنندگان داخلی می شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: درسال اقتصاد مقاومتی و در حالی که مقام معظم رهبری بارها بر جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده در داخل تاکید کرده است، چگونه این ورق های فولادی به صورت خام به خارج از کشور صادرشده است.
حمیدرضا فولادگر در نشست خبری

 

فولادگر مطرح کرد:پارادوکس در صادرات فولاد موردنیاز تولیدکنندگان داخلی/ وزارت صنعت رسیدگی کند

حمیدرضا فولادگر درگفت وگو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت،بااشاره به صادرات محصولات فولادی درصورتی که تولیدکنندگان داخلی به آن نیازمند هستند،گفت:وظیفه تنظیم بازار برعهده وزارت صنعت است و این وزارتخانه باید نقش نظارتی خود را به خوبی انجام دهد،درحالی که یک ورق فولادی دقیقا نیاز داخل و تولیدکنندگان داخلی بوده ، متاسفانه صادر شده و تولیدکنندگان داخلی به آن دسترسی نداشته اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی باید ورق فولادی را گران تر از قیمت صادراتی آن خریداری کرده یا وارد کنند، افزود: وزارت صنعت،معدن و تجارت باید به عنوان تنظیم کننده ورود کند و در حالی که بازار هدف صادراتی حفظ شود،ابتدا نیاز تولیدکنندگان داخلی تامین شود.

وزارت صنعت به صادرات ورق های فولادی؛ علی رغم نیاز تولیدکنندگان داخلی رسیدگی کند

 فولادگر با تاکید براینکه هرشرکت تولیدی که بتواند محصولات خود به ویژه محصولات کلیدی و اساسی صنعتی را صادر کند، از آن استقبال می شود،ادامه داد: قیمت کالاهای صادراتی تابع قیمت های جهانی است،اگر کشور یا مجتمعی اقتصادی به گونه ای عمل کند که به دلیل ارزان فروشی شرکت تولیدکننده متضرر شود، یا فروش آن به قیمت ارزانتر به خارجی ها در صورتی که صنعت داخلی به آن نیازمند بوده انجام شود، مغایر قانون بوده و باید به آن رسیدگی شود.

وی یادآور شد: مسئولیت تنظیم بازار کالای اساسی یا استراتژیک بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، و وزارت صنعت باید تشخیص دهد، صادرات این کالا لطمه ای اساسی به کشور وارد می کند.

صادرات فولاد موردنیاز داخل کشور ازجمله ورق‌های فولادی باید ممنوع شود

فولادگر با بیان اینکه بهره‌گیری از مزیت هزینه‌های کم‌تر جهت ارزان‌تر شدن تولیدات فولادی داخل کشور و توجه به اهداف کلان توسعه صنعت فولاد ایران در برنامه ششم توسعه و تاکید برتأمین حداکثر نیازهای داخلی باید مدنظر قرار گیرد، افزود:صادرات مواد اولیه کاری نادرست و از سر اجبار و نداشتن فرآیندهای بعدی چرخه تولید در تبدیل آن به محصولات نهایی و فرآوری شده است و هر آنچه تاحد امکان از حجم صادرات مواد اولیه کاسته و به جای آن مواد ثانوی و فرآوری شده با ارزش افزوده و کارآفرینی بیش‌تر صادر شود یک امتیاز محسوب می‌شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:صادرات فولاد موردنیاز داخل کشور ازجمله ورق‌های فولادی باید ممنوع شود و وزارت صنعت با اتخاذ تدابیر مناسب بازار فولادی کشور را تنظیم و به تخلفات رسیدگی کند.
محمدرضا منصوری

 

منصوری:صادرات فولادی که به  صنایع داخلی رواست، به خارج از کشور باید ممنوع شود

محمدرضا منصوری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به صادرات محصولات فولادی با قیمتی ارزان تر درصورت نیاز تولیدکنندگان داخلی، گفت: در حالی که یک ورق فولادی دقیقا نیاز داخل و تولیدکنندگان داخلی بوده، متاسفانه ورق های فولادی بسیاری به خارج از کشور صادر شده و تولیدکنندگان داخلی به آن دسترسی نداشته اند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از حراج منابع ملی به نفع خارجی ها، افزود:زمانی که ورق های فولادی با قیمتی ارزان تر به خارج از کشور صادر می شود، تولیدکنندگان داخلی باید ورق فولادی را گران تر از قیمت صادراتی آن خریداری کرده یا وارد کنند، هزینه های گمرکی و .. را پرداخت کنند، که این علاوه بر خروج ارز از کشور قیمت تولیدات داخلی را افزایش می دهد.

واسطه ها و دلالان معضل کنونی  اقتصاد کشور و بخش تولیدی

منصوری با اشاره به وجود دلالان و واسطه ها در صادرات محصولات فولادی ادامه داد:چرا کارخانه های تولید فولاد باید با وجود واسطه های بسیار و پرداخت هزینه و عدم اطمینان از حصول بازگشت پول مجددا اصرار بر صادرات داشته باشند.

وی با بیان اینکه واسطه ها و دلالان به عنوان یک معضل در شرایط کنونی اقتصاد کشور و برای بخش تولیدی مطرح هستند، یادآور شد:مجلس با استفاده از بازوی نظارتی خود راهکارهایی برای مقابله با دلالان و واسطه ها اتخاذ می کند و با حضور خود جلوی خطاها را خواهد گرفت.

صادرات فولاد موردنیاز داخل کشور ازجمله ورق‌های فولادی باید ممنوع شود

منصوری با تاکید بر اینکه صادرات فولاد موردنیاز داخل کشور ازجمله ورق‌های فولادی باید ممنوع شود، افزود:مسئولان فولادمبارکه باید در خصوص اقدام مذکور به کمیسیون صنایع و معادن توضیح دهند و وزارت صنعت باید با اتخاذ تدابیر مناسب بازار فولادی کشور را تنظیم و به تخلفات رسیدگی کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه توجه به اهداف کلان توسعه صنعت فولاد ایران و تاکید برتأمین حداکثر نیازهای داخلی باید در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد:صادرات مواد اولیه کاری نادرست و از سر اجبار و نداشتن فرآیندهای بعدی چرخه تولید در تبدیل آن به محصولات نهایی و فرآوری شده است و هر آنچه تاحد امکان از حجم صادرات مواد اولیه کاسته و به جای آن مواد ثانوی و فرآوری شده با ارزش افزوده و کارآفرینی بیش‌تر صادر شود یک امتیاز برای کشور محسوب می‌شود.
جعفرزاده ایمنی آبادی

 

جعفرزاده:شفافیت اقتصادی حلقه ی مفقوده عملکرد فولاد مبارکه/ انتقاد از خام فروشی فولاد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در رابطه با مطرح شدن موضوع خام فروشی وارزان فروشی از سوی شرکت فولاد مبارکه گفت:براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی باید از خام فروشی در کشور جلوگیری شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرمایه گذاری قابل توجهی در برخی صنایع مانند صنعت فولاد انجام شده است بنابراین باید عملکرد این صنایع به نحویی باشد که در راستای تقویت صنایع داخلی باشد.    

 این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اینکه در اخبار آمده شرکت فولاد مبارکه بصورت خام فولاد را صادر می کند قابل قبول نیست.

وی افزود: تاکید برخی صنایع به صادرات فولاد به دلیل استفاده از بسته های تشویقی قابل قبول نیست.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: بسته تشویقی زمانی باید ارائه شود که صادر کننده بتواند بعد از تبدیل مواد خام و ایجاد ارزش افزوده اقدام به صادرات کند.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه باید درباره مباحث مطرح شده درباره این شرکت، شفاف سازی کند اینکه به چه دلیل فولاد را به سختی در اختیار شرکت های داخلی قرار می دهد باید روشن شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: باید مشخص شود چرا شرکت فولاد مبارکه فولاد، به قیمت ارزان فولاد تولیدی را در اختیار خارجی ها قرار می دهند و خام فروشی در فولاد مبارکه انجام می شود.
امیرحسین کاوه

 

کاوه:فولادمبارکه با عرضه کم فولاد سبب افزایش قیمت در بازار داخلی شد

امیرحسین کاوه درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با انتقاد  ازعملکرد شرکت فولادمبارکه اصفهان و صادرات فولاد خام توسط این مجتمع به خارج از کشور گفت:متاسفانه به دلیل نبود استراتژی صنعتی تعادل زنجیره فولاد کشور به هم خورده و نیاز تولیدکنندگان داخلی به خارج از کشور صادر شده و همسایه ها از فولادی ارزانقیمت بهره مند شده اند.

دبیرسندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران،با بیان اینکه فولا مبارکه فولاد موردنیاز تولیدکنندگان داخلی را در داخل هزار و 600 و به خارجی ها حدود هزار و 100 تومان فروخته است،افزود:با این اقدام هر تن فولاد 180 دلار به خارجی ها ارزان تر فروخته شده است،اما همین فولاد در داخل کشور سهمیه بندی شده و در دسترس تولیدکنندگان داخلی نیست.

برگزاری جلسات متعدد وزارت صنعت و نمایندگان مجلس با مسئولان فولاد مبارکه برای رفع مشکل

کاوه با اشاره به برگزاری جلسات متعدد وزارت صنعت،نمایندگان مجلس و اتاق بازرگانی با مسئولان فولاد مبارکه ادامه داد:بر اساس صورت جلسات نشست ها مقرر شد که فولادمبارکه به اندازه کافی ورق های فولادی در اختیار تولیدکنندگان پایین دستی بخش خصوصی قرار دهد، اما فولادمبارکه با عرضه کم سبب افزایش قیمت در بازار داخلی شد.

وی با بیان اینکه در شرایطی که کشور با کمبود ورق های فولادی مواجه است،فولاد مبارکه ورق ها را به خارج از کشور صادر می کند و تعرفه واردات مواد خام نیز بسیار سنگین است،یادآور شد:صادرات فولاد خام که مواد اولیه حداقل 200 کارخانه و اشتغال  40 هزار کارگر است،جرمی نابخشودنی است و  با این اقدام در واقع یارانه برق و آب کشور به خارج از کشور صادر می شود.

صادرات ورق های فولادی خام به خارج از کشور باید ممنوع شود

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، با تاکید بر اینکه صادرات ورق های فولادی خام به خارج از کشور باید ممنوع شود، تصریح کرد:ارزش افزوده ورق های فولادی باید نصیب تولیدکنندگان داخلی شود و با این اقدام علاوه بر ارزآوری چرخه تولید کشور به حرکت در آمده و رشد اقتصادی تسریع می شود.

خبرگزاری خانه ملت؛در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل نباید فولادی که حق تولیدکنندگان داخلی برای رونق و توسعه اقتصادی کشور است به خارج از کشور صادر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی