بازدید 17377
با اجرای فاز دوم سد کجکی افغانستان؛

منتظر تشدید خسارات محیط زیستی و تنش های اجتماعی شرق کشور باشید!

به تازگی دولت افغانستان با کمک برخی بازیگران منطقه ای، عملیات اجرایی فاز دوم سد کجکی را بر سر حقابه های مرزی با ایران نهایی کرد؛ اقدامی که بر اساس کنوانسیون های بین المللی و خسارات زیست محیطی بالایش، مجاز به انجامش نبود. حالا مقامات ایرانی می توانند با یک هوشمندی ظریف از این تهدید برای کشور یک فرصت بسازند؛ البته اگر بخواهند!
کد خبر: ۶۳۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰ 30 October 2016
دولت افغانستان بنا دارد فاز دوم سد کجکی را ـ که بخشی از پروژه سدسازی این کشور بر سر رود هیرمند است ـ با همکاری دولت ترکیه نهایی کند. احداث این سد ظرفیت کنونی سد کجکی را  از 1.2 میلیارد متر مکعب به 2.34 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داد تا بر این اساس اندک امیدهای باقی مانده برای احیای تالاب هامون و منطقه سیستان ایران نیز از بین برود.

به گزارش «تابناک»؛ اوایل مهرماه سال جاری، خبری در رسانه های جهانی منتشر شد که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفت. بر اساس این خبر وزارت انرژی و آب افغانستان در تعاملی سه جانبه با کشورهای آمریکا و ترکیه، قرارداد اجرایی فاز دوم سد کجکی را امضا کرد؛ قراردادی که بر اساس آن ذخیره آب این سد از 1.2 میلیارد متر مکعب به 2.34 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت و تولید برق این سد از 50 مگاوات به 152 مگاوات خواهد رسید.

البته این همه جزئیات خبر احداث فاز دوم سد کجکی نیست و بر اساس مفاد قرارداد سه جانبه امضا شده، گویا قرار است طرف های ترکیه ای و آمریکایی هزینه بیش از 200 میلیون دلاری احداث سد مذکور را تقبل کنند و دیگر اینکه تکمیل این پروژه سبب می شود به زمین های زیر کشت افغانستان بیش از 100 هزار هکتار اضافه شود.

در رابطه با اهمیت و نگرانی های احداث این سد برای ایران توضیح اینکه پس از سال ها درگیری و اختلاف میان طرف ایرانی و افغانستانی بر سر میزان حقابه ایران از رود هیرمند در نهایت سال 1351 میان حکومت های دو طرف توافقی امضا و بنا بر آن طرف افغانی متعهد شد در هر ثانیه ۲۶ مترمکعب آب (معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال) به منطقه سیستان و دریاچه هامون ایران اختصاص دهد. البته آنها پیشتر نیز متعهد شده بودند، هرگز بر سر رود هیرمند کانال جدیدی احداث نکنند و از لایروبی کانال های موجود نیز بپرهیزند.

جدا از اینکه سال هاست مقامات محلی استان سیستان بلوچستان مدعی هستند دولت افغانستان از عمل به تعهدات سال 1351 خود و پرداخت اندک حقابه ایران نیز امتناع می کند، نکته تاریخی دیگر آنکه در زمان ترسیم مرزهای سیاسی ایران و افغانستان در قرن 19 میلادی، «گلد اسمیت» کارشناس بریتانیایی عمداً مرزهای ترسیمی را به گونه ای طراحی کرد که حجم بالای آب های سطحی در خاک افغانستان و حجم بالای اراضی حاصلخیز در خاک ایران قرار بگیرد تا با این اقدام سبب شود، مشکلات و درگیری های میان دو کشور پایدار بماند.

بر اساس بهانه هایی که تاکنون دولت افغانستان برای نپرداختن حقابه اندک ایران آورده، آنها مدعی هستند خشکسالی های اخیر، امکان اجرای قرار داد 1351 را به آنها نمی دهد؛ اما اکنون و در زمانی که دولت افغانستان در یک اقدام عملیاتی به اجرای فاز دوم سد کجکی روی آورد، سإال و ابهام مطرح اینکه مگر حوضه آبریز هامون و رود هیرمند گرفتار خشکسالی نبود و مگر نه اینکه زمین های حاصلخیز و قابل کشت حوضه آبریز هامون در خاک ایران قرار دارند؛ پس معنای اجرای فاز دوم سد کجکی و علاقه دولت افغانستان به نگهداشت همه آبهای سطحی در خاک خودش و نقض پیمان نامه های فی مابینش چیست؟

هیچ کشوری حق ندارد بر سر رودهای مشترک به صورت خودسرانه دخل و تصرف کند


در این رابطه «دکتر غلامعلی خمر»، عضو هیأت علمی دانشگاه زابل به «تابناک» گفت: بر اساس معاهدات بین المللی هیچ کشوری حق ندارد بر سر رودهای مشترک، خودسرانه دخل و تصرف کند، مگر اینکه اجازه کشور پایین دست را حاصل کند. افغانستان چون به کنوانسیون های بین المللی پایبند نیست، احداث این سد را در دستور کار قرار داده است. به نظرم لازم است دستگاه دیپلماسی ایران وارد عمل شود، متأسفانه من نشنیدم که مسئولان ما نسبت به این اقدام دولت افغانستان واکنش نشان دهند.

استاد دانشگاه زابل در مورد خسارات اجرای این طرح و راهکارهای آن نیز ادامه داد: در مورد آسیب های احداث سد کجکی 2 باید بگویم، این طرح به قدری خطرناک است که حتی ایالت های پایین دست خود افغانستان که همرز ایران هستند نیز آسیب جدی خواهند دید و خسارات این طرح دامنش خودشان را هم خواهد گرفت؛ اما بیشترین آسیب را حوضه آبریز پایین دست در کشور ما خواهد دید که در حال حاضر حتی اندک حقابه آن را هم نمی دهند. من فکر می کنم باید به این بهانه با آنها وارد مذاکره شویم و ضمن برطرف کردن خطرات کنونی، قرارداد مصیبت با رژیم گذشته را نیز تغییر دهیم.

ترکیه به دنبال این است که از آب گل آلود ماهی بگیرد


خمر در مورد نقش و انگیزه ترکیه از احداث این سد نیز گفت: ماهیت جغرافیایی ترکیه ایجاب می کند که هیچ موقع یک استراتژی کامل نداشته باشد. ترکیه کشور بین راهی است و از خودش چیزی ندارد. تنها مزیت این کشور موقعیت جغرافیایی اش است که باعث شده یک حالت گلوگاه داشته باشد. ترکیه در هر مسئله منطقه ای بسیار منافقانه برخورد می کند و لذا نمی شود روی سیاست های ترکیه حساب ویژه باز کرد. به نظر من آنها به دنبال این هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند.

در رابطه با حجم خسارت های سدکجکی 2 که در آینده نزدیک و در میان بی توجهی مسئولان گریبانگیر شرق ایران خواهد شد، «مهندس محمد درویش» مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به «تابناک» گفت: سد کجکی 2 اگر تاکنون نیز ساخته نشد به دلیل نا امنی های افعانستان بود که به نفع ایران تمام شد، وگرنه خیلی زودتر این سد ساخته می شد و وضعیت سیستان و تالاب هامون شرایط بسیار بدتری نسبت به شرایط کنونی داشت.

درویش ادامه داد: بر اساس قرار داد 1351 ایران و افغانستان، مقرر شد در هر ثانیه 26متر مکعب آب معادل 850 میلیون مترمکعب آب سالیانه به ایران پرداخت شود که ایرانی ها همواره به این حجم اندک نیز اعتراض داشتتند. حالا اگر ظرفیت سد کجکی افغانستان دو برابر شود، مشکلات زیست محیطی سیستان ایران افزایش خواهد یافت.

وزارت نیروی ما نمی تواند به همتای افغانی معترض شود


مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست در مورد واکنش ایران به این اقدام گفت: وزارت نیروی ما نمی تواند به همتای افغانی معترض شود، چون وزارت نیروی ما نیز در غرب کشور اقدامات مشابهی انجام می دهد. وقتی ما خودمان چنین کارهایی کرده و آبهای مرزی را مهار می کنیم، نمی توانیم از کشورهای همسایه بخواهیم چنین کاری را نکنند.

ما باید یک روند اخلاقی را در پیش بگیریم که البته یک روند محیط زیستی نیز خواهد بود؛ روندی که نیاز به خردمندی دارد و سبب می شود، به خاطر منافع محیط زیستی که می تواند توسعه پایدار را به همراه داشته باشد، برخی منافع منطقه ای را در نظر نگیریم.

درویش در پایان ضمن اشاره به هدف ترکیه از مشارکت در این طرح اضافه کرد: هدف دولت ترکیه مشخص است. آنها به خاطر منافع اقتصادی این کار را می کند. این کم کاری های ماست که سبب می شود خسارت های محیط زیستی و تنش های اجتماعی جبران ناپذیری به کشور وارد بشود. به نظرم دولت ایران باید به سرعت وارد عمل شود و به طرف افغانستانی بگوید، حاضر است برق لازم را برایش تأمین بکند و به ازای برقی که تأمین می کند، از آنها حقابه دریافت کند.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵۰
همسايه هاى غربى و جنوبى ما حوزه هاى نفت و گاز مشترك با ما را يكجانبه غارت ميكنند ، افغانهاى نمك شناس هم كه عرضه جمع آورى اتباع مفت خور خود را از گوشه و كنار ايران ندارند ، بگذار جبران محبت كنند٠ حالا كى ميتواند به همسايه هاى دوست و برادر ما بگويد بالاى چشمشان ابرو٠ ميگى نه ، نترس و مطلب را چاپ كن٠
حتی از پس افغانستان زپرتی هم بر نمیاین
بریزیم تو سفارت افغانستان!!
خوب افغانستانم با ما دشمن شد...
چه عجب بالاخره یک رسانه به موضوع حق آبه سیستان پرداخت. متاسفانه شرایط خشکسالی در سیستان بسیار بدتر از این است که در گزارش ها ذکر می شود. امیدوارم زودتر دولت کاری انجام دهد وگرنه ده ها سال باید با مشکلات امنیتی شرق کشور درگیر باشد.
از اختلاس ۸هزار میلیاردی چه خبر؟؟وقتی مدیران خودمان به مردم رحم نمیکنند انتظار دارید مدیران بیگانه به ما رحم کنند...
از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران استفاده میکنند.
لعنت خدا بر همه دشمنان ایران با هر ملیت و مذهب و دینی که باشند.
امیدی به اب نیست مدیریت وضع خشکسالی برای شرق کشور از اهم امور است حتی کوچاندن روستاهای بی اب به مناطق بهتر
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
تا آنججا را هم به شرایط بحرانی برسانیم؟اختلاف فرهنگ آن دو را چه کار کنیم؟ مشکل مسکن و کارشان را چه کنیم؟‌آیا شما حاضری شغلت، غذایت و مسکنت را بدهی به آنهم پولی و نه رایگان؟
ما نباید در حال حاضر دشمن شماره یک که همانا امریکا را فراموش کنیم اینها مربوط به مشکلات اندک جهان اسلام است
در عوض ایران سالهاست میزبان چند میلیون افغانیه
اونجایی که میگن منافع ملی باید در اولویت باشه اینجاست
به داد کشور برسید!!!
چطور فرصت سازی شود؟ لطفا توضیح دهید
مسئولان آسوده بخوابند که هیچ کس بیدار نیست!
حقمان همین است. وقتی به آواره های این کشور فلاکت زده پناه می دهیم جوابش هم همین است. تحویل بگیرید مسئولین عزیز !!!!
این چه ربطی به کشور ترکیه دارد ؟ کشور ترکیه پیمانکار پروژه هست ، پیمانکاران ترکیه در زمینه سازه های بتنی در دنیا همیشه جز بهترین ها بوده اند و این پروژه رو نیز آن ها اجرا میکنند.
آنقدر که در مورد دریاچه ارومیه همه جا حرف زدند و کمپین را انداختند، کسی نگران هامون نشد. اصلاً کسی خود را ملزم به نگرانی در مورد شرق کشور نمی داند.
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
ارومیه هم اگر مهم شد چون چهارتا نماینده گردن کلفت داشت که آنها هم نگران رای خودشان بودن نه دریاچه
مسئولین مامثل همیشه خواب هستند اگریک فلسطینی درغزه مرد صدا وسیما عزای عمومی اعلام می کنه ولی 3میلیون هم وطن درسیستان درحال مرگ تدریجی هستند نه صداوسیما ونه مسئولین کسی به فکرنیست خانم ابتکاربه جای سفرهای رنگی اروپائی مسئله هامون وافغانستان راحل کنه رفتن به فرانسه والمان دردی را دوا نمی کنه
تابناک حذف کردی دیگه سایت تورا نمی خونم
پاسخ ها
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
آخه اونا آدمن نه من و شما ؟ مگه شما فرانسوی هستید که کسی دلش به حال شما بسوزد؟
ترکیه کشور بین راهی است ??? ایران که بین راهی تر است
سلام بر مسئولین خدمت گذار اگه قراره افغانستان با کمک ترکیه فاز دوم سد کجکی را بر قطع اب بر روی هیرمند و مردم محروم سیستان اجرا کنه سعی کنین سیمان بیشتری به افغانستان به فروشید یک موقع تاخیری در روند کار این سد پیش نیاد. عنوان اینکه ما برق منطقه را تامین میکنم تا افعانستان حقابه تامین کنه خود بیان یک موضوعه ضعفه اگه حقابه ی که چه لزومی داره در قبالش برق تامین کنید کجاست ان اقتداری که امریکا و 5 کشور غربی را پشت میز مزاکره مینشانه که نمیتوانه دولت ؟؟افغانستانه نمتوانه پشت میز مزاکره بشانه. خیلی جای تاسف داره حداقل برای خودمان مردم این دیار محروم
دولت سیستان رو به حال خودش رها کرده و هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت این منطقه نمیکنه ما سیستانیها هم دیگه امیدی بهشون نداریم
ظاهرا اقتدار کشورمان در داخل است، حتی زورمان به افغانستان هم نمی چربد. دو فروند هواپیما سدهای افغانستان را بمباران کنند، تا ببینیم چه غلطی می کنند؟ تا کی باید به همسایگانمان باج بدهیم؟ ای امان، وانفسا!
"حالا مقامات ایرانی می توانند با یک هوشمندی ظریف از این تهدید برای کشور یک فرصت بسازند. البته اگر بخواهند!"

فکر کن بخواهند!!!!
2 میلیون افغانی در ایران چه غلطی می کنند ؟ خودمان نان نداریم بخوریم ، مهمان دعوت می کنیم ؟!!! حقابه در قبال پذیرش مهاجر افغانی .
سلام
از سایت حقیقت یابی مانندتابناک بعید هست که خبر اجتماع بزرگ کارکنان بخش خصوصی مخابرات در مقابل مجلس شورای اسلامی رو پوشش نده . لطفا خبری از این اجتماع که وارد روز دوم شده تهیه فرمایید
با تشکر
كلا ما در قبال همسايگان متعرض نظير افعانستان،‌ عراق، پاكستان و تركيه و تركمنستان و غيره فقط ديپلماسي سكوت اختيار كرديم فقط امتياز ميديم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
اگر اسرائیل این کار رو فلسطینی ها می کرد مسئولین وارد عمل می شدن، افغانستان که از خودمونه
تفو بر تو ای چرخ گردون تفو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
بی عرضگی ما چه ربطی به چرخ گردون داره؟؟
خواستم پیام بذارم نمیدونم واقعا از کدوم قسمت بگم که دولت مردان ما سرگرم اونا هستند و رفاه ملت رو رها کردن اختلاس-کنسرت-مبارزات انتخاباتی و....
اگر ترکیه بود کلی نا امنی و اعتراض و نمی گذاشت افغانستان این کار را بکند. مطمن باشید همین همسایگانی که ما داریم به بهانه امنیت ساپورتشون می کنیم به موقش بر علیه ما کار خواهند کرد. حتی خود فلسطینی ها
کجان دولت مردان در قبال این بی توجهی در اینده نزدیک باعث ویرانی سیستان کوچ مهاجرت اجباری مردم سیستان خواهیم بود نمی دانیم این چه سیاست است با این همه امکانات که برای اتباع افغانی در کشور فراهم شده مقابله به مثل نمی شود یعنی امکانات در برابر امکانات
سه میلیون نفر افغانی در ایران هستند، اگر هرکدام روزانه 100 لیتر آب مصرف کنند مصرف ماهانه شان می شود 9 میلیارد لیتر، میتوان التیماتوم داد که یا باید ده برابر مصرف آب افاغنه در ایران، به ایران آب رایگان صادر کنند و یا همه افغان ها را اخراج میکنیم
یک راه هست باید برای تحت فشار گذاشتن دولت افغانستان مهاجرین از ایران اخراج بشن.و پلیس های سالم در مرز باشن که دیگه نذارن مجدد وارد بشن.هم اینکه تجارت این کشور رو محدود کنیم
نباید نقض پروتکل ها کار خیلی آسانی باشد. آنها موظف به تحویل حدود 809 میلیون متر مکعب آب در سال به ایران هستند.
اینقدر دولت قبلی ها رو متهم میکردید که از حقوق و عزت ایرانیان در سطح جهان دفاع نکرده و عزت و قدرت ایران را لکه دار کرده است... شماها که در مقابل امیر بی مقدار کویت زانو میزنید و به افغانستان هم باج میدهید....
همینجوری میخواین عزت حفط کنید ؟!!!!
اونقدر باج یه این کشور و اون کشور هم میدیم ولی باز حتی به افغانستان هم نمیتونیم اعتراض کنیم و حقمون را بگیریم بعد ادعای قدرت منطقه ای بودن هم داریم
ای قدیم یادت بخیر
چون وزارت نیرو در غرب کشور ندانم کاری کرده و ساخت بی رویه سد را به پیمانکاران فاقد صلاحیت واگذار کرده پس شرق ایران باید خشک شود. این خلاصه مقاله بالاست
لب کلام:
"وقتی ما خودمان چنین کارهایی کرده و آبهای مرزی را مهار می کنیم، نمی توانیم از کشورهای همسایه بخواهیم چنین کاری را نکنند."
چه ربطي به تركيه دارد. تركيه نه ايتاليا منظور اقدام غير قانوني تاجيكستان در ايجاد سد 235 متري. مسول برگزاري مناقصه دولت افغانستان است.
اين دولت توانايي حفظ خودش را ندارد چه رسد به حقوق ايران
به نظر من أفغانستان كارخوبي ميكند چون دولت افغان براي منافع ملت خودش اين كار ها را ميكند ولي پنجاه سال دولت ما به جايي منافع ملت ايران به دنبال كمك هاي بي دربغ و هنگفت به أفغانستان و ديگران هست تا حالا يك بارشده دولت ما از ملت ايران سوْال بكنه كه به افغانها كمك كنه يا نه
ايا به جاي كمك به افغانها نميشد اين پول ها را در شرق ايران هزينه ميكردند تا امروز شاهد اين مشكلات در شرق كشور نميشديم
درود بر افغانستان و تصمیم گیران این طرح عمرانی عظیم.در پناه حق
سلام توهینی به سرزمین و مردم عزیز. سیستان نشود چون این سرزمین سالیان دراز باعث افتخار ایران بود مثلی ساده عرض کنم پر واضح است زمانی که میخواهند قبرستانی را که داخل ابادی وشهر قرار گرفته و خراب کنند ولی مدعی وشاکی دارد برای شروع خراب کردن ان ابتدا یک دیوار جلوی قبرستان میکشند روند خرابی قبرستان بصورت طبیعی خود به خود شروع میشود بینید با زابل چه کردند که بدین حال روز افتاده افغانستان هنوهم یک کشور قومی و قبیله ای میباشد که این قومها وقبیله ها در دو طرف مرز زندگی میکرده و میکنند. با همدیگر خویشاوندی ومراوده داشته اند در سنوات گذشته اب سیستان از طریق روابط مزر نشینان تامین وجاری بود که که دولت ها خیلی بفکر قرار دادهای نبوده در حال حاضر این مراودات قطع شده واین اهرم بزرگ از دست رفته اگر تصمیم گیری ها از بالا به پائین نبود مسئولین بومی هرمنطقه با توجه به اداب وسنن هر منطقه تصمیم گیری میکردند امروزه دچار چنین مشکلاتی نبودیم ببیند تصمیم هایی که در مورد زابل گرفته شده از کجا سرچشمه گرفته شاید به نتیجه برسید
اقا اینکه دولت سالهای سال قرار دادهای حقابه اب مردم سیستان را دنبال نکرده دلیل داره افغانستان یک کشور قومی وقبیله ای وقدرت هم سنتا در دست اقوامو قبایلع مرز نشینان زابل هم با اقوام وقبیله ها افغانستان ارتباطات قومی وقبیله ای و مراودهای مرزی داشته اند اب از طریق همین ارتباطات تامین میشده همین پیوندها وارتباطات حتی باعث امنیت مرزها بوده با قطع این ارتباطات وتغییرات در مرز زابل موضوع اب بدین سان گردیده میخواستند ابرو شه درست کنند چشمش را کور کردن
قبول کنید بدلیل قومی وقبیله ای بودن بافت افغانستان و اینکه که قومها وقبیله ها از قدرت بالایی در ان کشور بر خوردارند از بابت مراودات اقوم و قبیله های مرز نشین زابل با سران قبیله های افغانستان اب زابل همیشه با ریش سفیدی ها تامین بود که دولت نیاز به پیگیری قرار دادهای حقابه نداشته تغییراتی که در مرز داده شده یکی از علل بی ابی هاست با پیدا کردن ریش سفیدان محلی مرز و رایزنی انها با قبایل افغانستان برای کوتا ه مدت میتوان مشکل بی ابی را حل کرد
خوب ما از اين آب قبلا چطور استفاده كرديم؟
خوب اون همه مزيت به كشور محروم افغانستان اضافه ميشود
يعني ما نمي توانيم مشكلمان را طوري حل كنيم كه آنها هم از اين بدبختي نجات پيدا كنند؟
مسئله را در قالب یک مسئله جهانی نیز می توان پیشبرد، به نظر اروپاییها هم به آن حساسند.اصولا حقابه در حقوق بین الملل چه جایگاهی دارد و چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟به ویژه در اینجا.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار