بازدید 12007

چگونه مصر، سبب متحد شدن عربستان و ترکیه شده است؟

در شرایطی که بحران های سوریه و یمن، همچنان محور اصلی تحولات منطقه خاورمیانه را تشکیل داده و صف بندی قدرت های منطقه ای بیش از هر چیز بر اساس آن ها رقم می خورد، نشانه هایی از هر چه نزدیک تر شدن مواضع ترکیه و عربستان سعودی به یکدیگر در منطقه به چشم می خورد؛ روندی که می تواند تأثیرات مهمی بر ساختار و ماهیت اتحادها در منطقه داشته باشد.
کد خبر: ۶۳۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 19 October 2016
در شرایطی که بحران های سوریه و یمن، همچنان محور اصلی تحولات منطقه خاورمیانه را تشکیل داده و صف بندی قدرت های منطقه ای، بیش از هر چیز بر اساس آن ها رقم می خورد، نشانه هایی از هر چه نزدیک تر شدن مواضع ترکیه و عربستان سعودی به یکدیگر در منطقه به چشم می خورد؛ روندی که می تواند تأثیرات مهمی بر ساختار و ماهیت اتحادها در منطقه داشته باشد.
 
به گزارش «تابناک»، در ماه های اخیر، مقامات ارشد ترکیه و عربستان سعودی بارها بر ضرورت توسعه و تحکیم روابط میان خود تأکید کرده اند. از یک سو، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پی در پی گفته که ایجاد محور ترکیه ـ عربستان «به نفع منطقه است» و از سوی دیگر، ملک سلمان، پادشاه سعودی اشاره کرده که به خصوص در موضوع سوریه، مواضع ریاض و آنکارا در همسویی با یکدیگر قرار دارد.
 
با این حال، بر اساس دیدگاه احمد البرائی، تحلیلگر «میدل ایست آی»، فاکتور مصر نیز در روند تلاش های ترکیه و عربستان سعودی برای نزدیک تر کردن روابط به یکدیگر، تأثیر مهمی داشته است.
 
این تحلیلگر اشاره می کند، در ژوئیه 2013، اختلاف نظر آنکارا و ریاض بر سر مصر، بر روابط میان آن دو تأثیر گذاشت. در حالی که عربستان سعودی با ابزارهای مختلف مالی، اقتصادی و سیاسی از براندازی دولت محمد مرسی حمایت می کرد، ترکیه به شدت با این امر مخالف بود. پس از موفقیت نظامیان در مصر نیز اردوغان مکرراً اعلام کرد که با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور جدید مصر، دست دوستی نخواهد داد.
 
در این میان، با وجود همه تلاش های عربستان سعودی برای میانجی گری بین آنکارا و قاهره، خودداری اردوغان از پذیرش این موضوع، سبب شد روابط میان مصر و ترکیه همچنان تیره بماند. با این حال، در سال 2015 ترکیه چهار شرط را برای بهبود روابط با مصر مطرح کرد: مرسی باید آزاد شود؛ احکام اعدام صادره علیه فعالین سیاسی باید لغو شود؛ همه زندانیان سیاسی باید آزاد شوند؛ و حق رئیس جمهور در متوقف کردن فعالیت های سیاسی از میان برود. با این حال، همه می دانند که سیسی هیچ گاه چنین شروطی را نخواهد پذیرفت.
 
با این حال، با وجود اختلاف نظرهای سابق، طی ماه های گذشته، شاهد روندی از نزدیک تر شدن روابط میان ترکیه و عربستان بوده ایم. به عقیده تحلیلگر میدل ایست آی، دو عامل اصلی در این جریان دخیل است؛ نخست، رویکرد دولت اوباما و دوم، فاصله گرفتن مصر از عربستان.
 
رویکرد دولت اوباما
 
هم ترکیه و هم عربستان سعودی به عنوان متحدان آمریکا احساس می کنند که واشنگتن به آن ها پشت کرده است. دولت اوباما مکرراً با طرح ها و ابتکارات منطقه ای دولت ترکیه مخالفت و در رابطه با روسیه نیز عملاً آنکارا را رها کرده تا به تنهایی با روس ها مواجه شوند. افزون بر این، اتحاد آمریکا با کردهای سوریه برای مقابله با داعش نیز بر ناخرسندی آنکارا افزوده است.
 
در رابطه با عربستان سعودی نیز به طور مشخص پس از تصویب طرح امکان شکایت قربانیان واقعه 11 سپتامبر از دولت عربستان در کنگره آمریکا، روابط واشنگتن و ریاض را بیش از پیش پیچیده ساخته و بر رویکرد منفی عربستان نسبت به دولت اوباما تأثیر گذاشته است.
 
در آغاز انقلاب های عربی، عدم حمایت آمریکا از دولت حسنی مبارک در مصر، اسباب نارضایتی سعودی ها را فراهم کرد. افزون بر این، تمایل آمریکا به بهبود روابط با ایران ـ به عنوان کشوری که سعودی ها مهمترین رقیب خود در منطقه می دانند ـ و به طور مشخص حصول توافق هسته ای، بر میزان نارضایتی عربستان سعودی افزوده است.
 
به طور خلاصه، ترکیه و عربستان سعودی دیگر نسبت به اینکه دولت اوباما بتواند برای آن ها کاری مثبت انجام دهد، خوشبین نیستند و تغییر مواضع واشنگتن، سبب شده آن ها انتخاب دیگری به جز تلاش برای برقراری اتحادهای منطقه ای جدید نداشته باشند.
 
تغییر موضع مصر
 
دومین عامل مهم که بر بهبود روابط میان عربستان و ترکیه تأثیرگذار بوده، تغییر مواضع مصر است. اوایل ماه جاری میلادی، مصر در حمایت از قطعنامه ای که روسیه درباره سوریه پیشنهاد داده بود، رأی داد؛ قطعنامه ای که بر خلاف خواست عربستان، اشاره ای به توقف عملیات نیروهای روس و سوری در حلب نمی کرد.
 
اما این تنها جدیدترین نمونه از مواضع متفاوت مصر است. در آغاز حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن، سعودی ها انتظار داشتند که مصر نسبت به اعزام نیروی زمینی به عنوان بخش مکمل عملیات در یمن اقدام کند؛ اما قاهره از انجام این کار خودداری کرد. البته با وجود این، عربستان باز هم به حمایت مالی خود از مصر ادامه داد.
 
با وجود این، به نظر می رسد رأی اخیر مصر در موضوع سوریه، تیر خلاص را به روابط ریاض و قاهره زد، زیرا پس از آن، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و رئیس شرکت نفتی «آرامکو» اعلام کرد، این شرکت، انتقال نفت به مصر را متوقف می کند. بلافاصله پس از آن، یک مقام مصری اعلام کرد که کشورش گزینه های جایگزینی به جای کمک نفتی عربستان دارد.
 
به این ترتیب، به نظر می رسد دو عامل مذکور در کنار یکدیگر، زمینه ای را برای حرکت آنکارا و ریاض به سوی یک اتحاد منطقه ای فراهم کرده است. شاید روشن ترین نمود این روند جدید، اقدام هفته گذشته وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس بود که جنبش وابسته به فتح الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه ای را یک سازمان تروریستی طبقه بندی کردند. به نظر می رسد این، آغاز روندی است که در آینده، نشانه های بیشتری را از آن شاهد خواهیم بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
ايران بايد هرچه سريعتر مراتب اعتراض خود را نسبت به نزديكي انكارا به رياض را به مسئولان ترك اعلام كند هرچند الان چندان توجهي نخواهند كرد ايران بايد هرچه سريعتر يارگيري خود را افزايش دهد هند و چين و حتي شايد مصر بايد زودتر در مسير نزديكي به ايران قرار گيرند از طرفي مسئله مهمتر اينه كه ايران به هيچ وجه نبايد بزاره تركيه در موصل كاري از پيش ببره زيرا اگر اونا كاري اونجا بتونن انجام بدن اردوغان بشدت گستاخ ميشه و اين خيلي خطرناكه چون قطعا دخالت هاي اخير تركيه در سوريه و موصل با حمايت عربستان هست به نظر من به عنوان يك فرد تحصيل كرده كه فكر ميكنم از هوش كافي هم برخوردارم اولين اقدام اينه كه اقدام تركيه در موصل بايد در نطفه خفه بشه وگرنه اونا گستاخ خواهند شد شك نكنيد كه اگر در موصل كاري از پيش ببرند در اونجا متوقف نخواهند شد مخصوصا با توجه به خصوصيات اخلاقي و توهم خود بزرگ بيني اردوغان
يا الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
عجله نکنید!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
یوخ بابا؟
فیکر نمی کنی به عنوان تحصیل کرده دچار توهم خود هوش بزرگ بینی شده باشی؟
آلتای
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
آفرین آقای تحصیل کرده و باهوش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
شاید تحصیلات داشته باشی ولی 2 کلمه حرف حساب نمیتونی درست بنویسی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
حتما اخبار رو از 20:30 میبینی هااا؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
محمود هم مثل تو تحصیل می کرد و مثل تو فکر می کرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
سس
سلام
میشه دقیقا یکی بگه این ترکیه کدوم طرفیه، کدوم دینی داره، کدوم جبهه است، ببخشید ... کجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
اگه اینا رو خودت نمیدونی پس خیلی از مرحله پرتی
الان فرصت مناسبی است که ایران هم محور تهران - قاهره را ایجاد و تقویت کند و کاری کند که فاصله مصر و عربستان بیشتر شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
مصر اگر از عربستان دور هم بشود به ایران نزدیک نمی شود. این درخواست یک طرفه فقط عزت ایران را خدشه دار می کند
آلتای
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
مصر و ایران اختلاف فوق اساسی زیادی دارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
نه الان و نه هیچ وقت دیگری
در نهایت ترکیه که کشوری است که اصولا خاورمیانه ای نیست و نقش عایق را بین اسیا و اروپا دارد و اساسا ظرفیت بازی گری منطقه ای را ندارد و پیوند ان با اعراب خلیج فارس پیوندی ناخوشایند است که ناهیتا به ضرر اعراب خواهد بود و........
به نطر من عراب خلیج فارس بازنده اصلی بازی در اینده هستند
این فرصت بدست آمده و خدادادی برای ایران را نباید براحتی از دست داد.
چگونه ایران، سبب متحد شدن عربستان و اسرائیل شد؟
ایران باید افزایش تبادلات اقتصادی واردات از ترکیه را متوقف کند و جایگزین مناسبی پیدا کند
آره بابا لغو رواديد كنن بريم اهرام مصر رو ببينيم
اردوغان فهمیده که آبشخور کوتای این کشور کجا بوده
ایران فقط باید روابطش را با کشورهای قدرتمند اروپایی و آمریکاو چین تقویت کنه. همه این خرد وریزا آنوقت جلوش دولا راست میشن.
خیلی کوته نظریه
بزودی ترکیه با حمایت مالی عربستان و حمایت نظامیِ ناتو به ایران حمله میکند
بهتر
هر چي تركيه از اين شاخه به اون شاخه بپره بدبخت تر ميشه
ولي ايران هنوز به متحدين خودش يعني اسد، حزب الله، انصارالله و يكپارگي عراق متعهد هست
و اين يعني سياست
براي همين آمريكا ايران رو بازيگر بهتري ميدونه
ملک سلمان واردوغان دو جنایتکار جنگی به هم نزدیک شده اند.اصحاب شیطان دور هم جمع می شوند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار