بازدید 6870
تحلیل بازار سرمایه 25مهرماه

عوامل نزول شدید شاخص بورس در بازار سرمایه

در تحلیل امروز به بررسی گروه هایی پرداخته ایم که جو فروش و جو خرید در آن ها در بازار امروز کاملا آشکار بود،بیان عوامل سقوط شاخص بورس در بازار سرمایه و در پایان هم اشاره ای به شنیده ها و شایعات گسترده و اخبار مهم در بازار امروز کردیم
کد خبر: ۶۳۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸ 16 October 2016
به گزارش تابناک اقتصادی،در تحلیل امروز به بررسی گروه هایی پرداخته ایم که جو فروش و جو خرید در آن ها در بازار امروز کاملا اشکار بود و در پایان هم اشاره ای به شنیده ها و شایعات گسترده و اخبار مهم در بازار امروز کردیم.در بازار امروز بیشترین تاثیر مثبت به ترتیب گروه های سیمان،آهک و گچ،مواد و محصولات دارویی و ماشین آلات و دستگاه های برقی و در مقابل بیشترین تاثیر منفی را به ترتیب گروه های خودرووساخت قطعات،فلزات اساسی و فرآورده های نفتی بر شاخص بورس داشتند. جو خرید متعلق به گروه های سیمان،آهک و گچ،استخراج ذغال سنگ،ماشین آلات و دستگاه های برقی و بانکها و موسسات اعتباری  و در مقابل جو فروش در گروه های خودرووساخت قطعات،فلزات اساسی،انببوه سازی،املاک و مستغلات و قندوشکر کاملا آشکار بود. امروز مجموع ارزش معاملات بورس وفرابورس نسبت به روز کاری قبل با کاهش بیش از 12درصدی مواجه شد به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 7633 میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 6702میلیارد ریال رسید.

گروه خودرو و قطعات ساخت
در گروه خودرو و قطعات ساخت ، امروز شاهد بودیم که معاملات سهام اکثر شرکت های این گروه با کاهش قیمت روبرو شدند. حجم معاملات  نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت.این گروه امروز هم جز گروه هایی بود که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند به طوری که شرکت های سایپا و ایران خودرو در این گروه به ترتیب با بیش از 59 و 43 واحد تاثیر منفی داشتند و هم جو فروش بر آن کاملا آشکار بود. سهام 5شرکت از 29 سهام شرکت های قابل معامله امروز در این گروه، با افزایش قیمت وسهام 24شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. صف های خرید متعلق به شرکت های لنت ترمز ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران  و چرخشگر و درمقابل صف های فروش متعلق به شرکت های سایپا،سازه پویش،الکتریک خودرو شرق،تولیدمحور خودرو و ریخته گری تراکتورسازی ایران بود.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت های سایپا و زامیاد با دادو ستد بیش از 92 و 65 میلیون بود. بیشترین ارزش معاملات این گروه متعلق به شرکت سایپا با بیش از 130 میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 1.98درصد منفی و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 2.45درصد منفی بود

گروه سیمان،آهک و گچ
در گروه سیمان،آهک و گچ ،شاهد بودیم که معاملات سهام اکثر شرکت های این گروه با افزایش قیمت روبرو شدند.این گروه هم جز گروه هایی بود که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص برجای گذاشت و همچنین این گروه جز گروه هایی قرار داشت که جو خرید خوبی بر آن حاکم بود. از 22 سهام قابل دادو ستد دراین گروه، سهام 17 شرکت با افزایش قیمت و سهام 5 شرکت با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل به کار خود پایان دادند. صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های سیمان شمال،سیمان بهبهان،سیمان ارومیه،سیمان هگمتان،سیمان سپاهان و سیمان دورود و در مقابل صف های فروش این گروه متعلق به شرکت های سیمان ایلام،سیمان بجنورد و سیمان فارس بودند.بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت سیمان سپاهان با دادو ستد بیش از 16 میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به شرکت سیمان سپاهان با بیش از 18 میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 1.35درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت گروه1.85درصد مثبت بود.

گروه فلزات اساسی
 در گروه فلزات اساسی ، شاهد معاملات اکثرا منفی همراه با کاهش حجم معاملات بودیم. این گروه  جزءگروه هایی بود که امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند و همچنین جزء گروه هایی بود که جو فروش بر آن حاکم بود. از 23 نماد شرکت های قابل دادوستد در این گروه،سهام3شرکت با افزایش قیمت و سهام 20شرکت با کاهش قیمت روبرو شدند. تنها صف خرید این گروه متعلق به شرکت نورد و قطعات فولادی و در مقابل صف های فروش متعلق به شرکت های لوله و ماشین سازی ایران و آلومراد به خود اختصاص دادند.بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت ذوب آهن اصفهان در نماد ذوب با خرید و فروش بیش از 9میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات نیز متعلق به  شرکت ذوب آهن اصفهان در نماد ذوب با حدود 25میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 1.17درصد منفی و میانگین درصد آخرین قیمت گروه1.63 درصد منفی بود.
 

گروه مواد ومحصولات دارویی
در گروه مواد ومحصولات دارویی ،امروز شاهد معاملات اکثرا منفی بودیم و نیز حجم معاملات نسبت به روز کاری قبل در این گروه افزایش یافت.این گروه هم جزءگروه هایی بود که امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشت . 14 شرکت از 32 نماد قابل معامله، با افزایش قیمت و نماد 18 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های لابراتورداروسازی دکتر عبیدی و داروسازی ابوریحان و در مقابل بیشترین کاهش قیمت این گروه متعلق به شرکت پداروسازی روزدارو بود.بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین با بیش از 1.4 میلیون سهم به خود اختصاص دادند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه نیز متعلق به شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین با بیش از 9 میلیارد ریال می باشد. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 0.00 درصد و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 0.26 درصد منفی بود.
 

گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی
در گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی ، شاهد معاملات اکثرا مثبت و نیز  حجم معاملات نسبت به روز کاری قبل افزایش نامحسوسی داشت. این گروه جز گروه هایی بود که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشت و نیز این گروه جزءگروه هایی بود که جو خرید بر آن حاکم بود.از 8 نماد شرکت های قابل دادوستد در این گروه،سهام همه7شرکت با افزایش قیمت و 1شرکت با کاهش قیمت روبرو شدند. صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های نیروترانس،کابل البرز و پارس سویچ و در مقابل بیشترین کاهش قیمت متعلق به شرکت لامپ پارس شهاب با درصد تغییر آخرین معامله 4.15 منفی میباشد.بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی با خرید و فروش بیش از 2میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به  شرکت ایران ترانسفو با بیش از 12میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 1.70 درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 1.84 درصد مثبت بود.

از شنیده ها و شایعات بازار امروز می توان به موارد زیر اشاره کرد.در نماد زامياد مدير برنامه ريزى و كنترل توليد شركت زامياد از برنامه ريزى منظم و دقيق در توليد محصولات سنگين و تعامل و همكارى خوبى با شركت ايويكوى ايتاليا در آينده نزديك خبر داد.در نماد شاوان شنيده ميشود كه گازوئيل شيرين يكى از فرآورده هاى است كه قرار است از طريق دلال سوئيسى به مدت يكسال با تخفيف يك دلار و نود سنت در هر بشكه به شركت ويتول فروخته ميشود .در نماد كمنگنز مدير عامل شركت خبر از يافتن بازارهاى جديد براى افزايش چانه زنى با ذوب آهن براى افزايش نرخ و همچنين ورود سرمايه گذارى خارجى خبر داد .در نماد بكام خبرها حاكى از فروش زمين ٦٥ هكتارى تحت عنوان فروش اموال مازاد و همچنين عقد قرارداد با شهردارى براى بهره بردارى ٤٢ قطعه زمين تجارى ميباشد .

در این رابطه همایون دارابی از کارشناسان بازار سرمایه مهمترین عوامل این رویداد و شکل گیری فضای روانی و واقعی منفی را ناشی از 5 عامل زیر دانست:

- عرضه اولیه 10 درصد سهام "آپ" در فردا و فشار فروش روانی تامین نقدینگی لازم برای خریدپ
- تسویه معاملات اعتباری کارگزاری ها در آخر ماه
- پیش بینی تقویت دلار و شروع منفی بازارهای جهانی کالا در معاملات فردا (یا حداقل عدم تداوم رشد نفت و روی)
- عرضه های مخرب و آبشاری دیروز به خصوص در گروه پالایشی
- عدم اعلام نتایج مثبت سیاسی ِ مورد انتظار از نشست لوزان


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی