بازدید 10448

پایان مذاکرات «لوزان» درباره سوریه با توافق برای برگزاری نشست‌های بعدی+ ویدیو

نشست بین‌المللی سوریه که در لوزان سوئیس برگزار می‌شد پس از چهار ساعت و نیم بحث و گفت‌وگو درباره ابعاد انسانی، سیاسی و امنیتی بحران سوریه پایان یافت. هنوز جمع بندی صورت پذیرفته در این نشست بین المللی اعلام نشده است... سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که شرکت‌کنندگان در این نشست توافق کردند که دیدارهای آتی در خصوص سوریه در اسرع وقت انجام شود.
کد خبر: ۶۳۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹ 15 October 2016
مذاکرات صلح در لوزان سوییس در حالی آغاز شده است که تا پیش از این بسیاری از تحلیلگران امید چندانی به نتیجه دادن این مذاکرات نداشته و خوشبینی ها در مورد به نتیجه رسیدن این نشست در لوزان در راستای دستیابی به راه حلی فوری برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه کمرنگ است.

به گزارش «تابناک» از دقایقی قبل مذاکرات روسیه و آمریکا به همراه کشورهای منطقه برای دستیابی به راه حلی برای آتش بس و پایان درگیری ها در سوریه آغاز شده است.
 
انتشار جزئیات طرح سازمان ملل در نشست امروز لوزان درباره سوریه 
از مهمترین محورهای این مذاکرات تلاش برای برقراری مجدد آتش بس در سوریه است و کشورهای حاضر در این مذاکرات تلاش های دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه که اکنون برای مدت 5 سال است که درگیر جنگ داخلی است، به کار میبندند.

در این مذاکرات علاوه بر جان کری و زیر امور خارجه آمریکا و سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، وزاری خارجه کشورهای ایران، اردن، ترکیه، مصر، قطر، عراق و عربستان سعودی نیز حضور دارند.

گفته میشود که قبل از برگزاری مذاکرات به شکل رسمی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و سرگی لاوروف با یکدیگر در مورد مسائل پیش رو در مذاکرات، دیدار و گفتگو داشته اند. 

همچنین محمد جواد ظریف دقایقی پیش با ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد. طرفین در این ملاقات در خصوص نشست بین المللی سوریه تبادل نظر و رایزنی کردند.

حضور ظریف در این مذاکرات در حالی است که در ابتدا ایران رغبت چندانی برای حضور در مذاکرات نداشت اما اصرار مسکو و حضور کشورهای عراق و مصر در این مذاکرات که منجر به برقراری توازن قوا در مذاکرات شد، در نهایت ظریف را عازم سوییس کرد. این اجلاس برای اولین بار برای بررسی کل بحرانهای منطقه (با تمرکز بر سوریه و یمن و داعش) برگزار میشود و متمرکز بر یک بحران خاص نیست.

پیش از این مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود هدف اصلی در این مذاکرات دستیابی به یک آتش بس موقت است تا کمک های بشر دوستانه به دست جنگ زده ها و شهروندان غیر نظامی محاصره شده در مناطق در حال درگیری برسد. وی همچنین بیان کرده بود که در صورت موفقیت میتوان مذاکرات را برای رسیدن به توافق میان حکومت سوریه و نیروهای مخالف دولت ادامه داد.

این مذاکرات در هتل Beau Rivage Palace برگزار میشود. این همان هتلی است که دیپلمات های ایران و قدرتهای جهانی برای چند هفته و در طی مذاکرات هسته ای در آن حضور و اقامت داشته اند. 
 
 

طرح سازمان ملل

شبکه خبری المیادین پیش‌نویس طرحی را که فرستاده سازمان ملل به سوریه آن را با خود به نشست امروز لوزان برده، منتشر کرد.قرار است استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه امروز (شنبه) در نشست وزرای خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان، ایران و قطر این طرح را مطرح کند.

این طرح شامل موارد زیر است:

- اجرای این طرح باید با توقف فوری و کامل بمباران شرق حلب و خطوط تماس با غیر نظامیان آغاز شود. توقف بمباران حلب به معنای تشدید حملات در مناطق دیگر نیست و هدف همچنان بازگشت فوری به آتش‌بس در سطح ملی است.

- شرق حلب باید از اعضای جبهه النصره تخلیه شده و آن‌ها به هرمکانی که درباره آن توافق صورت بگیرد خواهند رفت. این افراد می‌توانند در امنیت کامل سلاح‌های شخصی‌شان را در اختیار داشته باشند. باید با تعداد افرادی که از شرق حلب خارج خواهند شد از جمله تعداد اعضای خانواده‌ها توافق حاصل شود. این طرح در صورتی اجرایی خواهد شد که دیگر گروه‌های مسلح در شرق حلب آن را بپذیرند.

- نباید به اداره محلی و مستقل کنونی مناطق مختلف حلب آسیب وارد شود بلکه نهادهای موجود باید بدون هیچ مانعی از سوی دولت به کار خود چه در زمینه امنیت و چه در زمینه مسائل قضایی و خدمات رسانی ادامه دهد. باید محاصره شرق حلب پایان یابد تا کمک‌های انسانی فورا به این مناطق برسد. همچنین باید تمامی مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز خدماتی دیگر فعالیت خود را از سربگیرند.

- باید به ضمانت مکتوبی از سوی روسیه یا دولت سوریه درباره توقف تمامی عملیات‌های نظامی و فراهم آوردن گذرگاه‌های امن برای نیروها دست یافت.

 
 
دبیرکل سازمان ملل: عوامل اصلی بحران سوریه برای توقف جنگ سازش کنند 
 
«آنتونیو گوترش» دبیرکل جدید سازمان ملل متحد امروز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «فرانس 24» در اظهاراتی در خصوص حط مشی این سازمان اعلام کرد: «سوریه باید اولویت نخست همه ما باشد. در وهله نخست باید دِین به بزرگواری و سخاوت مردم سوریه پرداخت شود. زمانیکه پیش از آغاز بحران سوریه من کمیسر عالی امور پناهجویان بودم، طی یک برهه زمانی حدود دو میلیون پناهجوی عراقی در سوریه بودند. آنها به شیوه‌‌ای کاملا محترمانه مورد پذیرش مردم سوریه قرار گرفتند و آنچه باید به آن توجه داشته باشیم این است که این مردم سزاوار وضعیت کنونی نیستند.»

وی افزود: «مردم سوریه سزاوار اوضاع حاکم بر آنها نیستند بلکه شایسته همبستگی جامعه بین‌المللی هستند. برای پایان دادن به جنگ و مناقشه جاری در این کشور باید هر آنچه مقدور است انجام داد. بدیهیست که دبیرکل سازمان ملل قادر به توقف جنگ نیست و ارتشی برای اقدام در این شرایط ندارد. اما آنچه دبیرکل سازمان ملل می‌تواند انجام دهد این است که با قاطعیت، شکیبایی و اراده بالا برای انجام تلاش‌های لازم کاری بکند که عوامل اصلی این بحران بتوانند به این درک برسند که برای پایان دادن به جنگ باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.»

دبیرکل جدید سازمان ملل در ادامه خاطرنشان کرد: «این کار کار آسانی نیست اما من امیدوارم مه عوامل اصلی این مناقشه بتوانند تهدیدی را که بحران سوریه برای جامعه بین‌الملل ایجاد می‌کند، درک کنند. سازمان ملل نمی‌تواند جانشین و جایگزین کشورهای عضو آن شود اما لازم است که این سازمان با حفظ اقتدار  قادر به اعمال نفوذ واقعی در صحنه‌‌ها و زمینه‌های مختلف باشد.» 
 
 
کری: در حال کار برای حل مسأله حلب هستیم
 
جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد: کشورهای شرکت‌کننده در نشست چندجانبه‌ای که در لوزان سوئیس درباره سوریه برگزار می‌شود، به طور جدی مشغول کار برای حل مسأله وضعیت حلب هستند. ما روی مسأله حلب به سختی کار می‌کنیم.
 
 
پایان نشست لوزان

21:30 - شبکه الجزیره در خبری فوری از پایان نشست لوزان خبر داد.
 
جابری انصاری معاون وزارت امورخارجه کشورمان نیز تاکید کرد: نشست بین‌المللی سوریه که در لوزان سوئیس برگزار می‌شد پس از چهار ساعت و نیم بحث و گفت‌وگو درباره ابعاد انسانی، سیاسی و امنیتی بحران سوریه پایان یافت. 
 
شبکه خبری العربیه نیز از خروج وزیران خارجه کشورهای شرکت‌کننده از هتل محل برگزاری این نشست خبر داد. بر اساس این گزارش، ظریف به همراه وزیر خارجه ترکیه هتل محل برگزاری را ترک کرد.

نشست لوزان در حالی به کار خود پایان داد که هیچ کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست برگزار نشد. این نشست بسته بوده و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

 
 
لاوروف: دیدارهای آتی در خصوص سوریه در اسرع وقت انجام می‌شود
 
21:40- سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که شرکت‌کنندگان در این نشست توافق کردند که دیدارهای آتی در خصوص سوریه در اسرع وقت انجام شود.

همچنین شبکه خبری العالم گزارش داد، مولود چاوش‌اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از پایان مذاکرات لوزان در خصوص سوریه خواستار آن شد که معارضان سوری از جبهة النصره جدا شوند.

بر اساس این گزارش، در حالی که هیأت عربستان در مذاکرات لوزان اعلام کرد که توافقی در این مذاکرات حاصل نشده است، نمایندگان ترکیه گفته‌اند، آنکارا پیشنهادهایی در خصوص آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ارائه کرده است.
 
تعداد بازدید : 33
 دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی