بازدید 2651
جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی

دستانِ پرِ آقای وزیر؛ مخالفان همچنان ناراضی

برخلاف روال معمول مجلس، این بار نمایندگان مجلس یک وزیر را به پارلمان فرا نخواندند بلکه وزیر اقتصاد با درخواست خود به مجلس آمد تا نمایندگان را در رابطه با ابهامات FATF قانع کند.
کد خبر: ۶۲۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ 27 September 2016
علی طیب‌نیا از نخستین دقایق جلسه علنی امروز مجلس در بهارستان حاضر بود تا نخستین و تنها دستور امروز نمایندگان را با صحبت های خود آغاز کند.

طیب‌نیا در ابتدا از رئیس مجلس تشکر کرد که با درخواست او برای حضور در مجلس موافقت کرده است.

او با پوشه قطوری از اسناد و مدارک در جایگاه سخنرانان حاضر شد و سعی کرد بر اساس مستنداتی که به همراه دارد، نمایندگان را قانع و نگرانی های آنها را برطرف کند. محور سخنان طیب‌نیا، الزام آور نبودن FATF بود. او تلاش کرد به نمایندگان اطمینان دهد که عضویت در FATF به نفع مصالح ملی است و روند آن نه از دولت فعلی بلکه در دولت قبل پیگیری شده و در ژوئن سال گذشته به نتیجه رسیده است.

طیب‌نیا حتی از بهمنی، نماینده فعلی مجلس و رئیس بانک مرکزی در دولت محمود احمدی نژاد هم نقل قول کرد که اظهارات او را تایید کرده بود.

او همچنین تاکید کرد: ایران به ناحق در لیست سیاه و در کنار کره شمالی قرار گرفته که این مساله، محدودیت های مالی برای بانک ها و موسسات مالی ایجاد کرده است. وزیر اقتصاد از لزوم شفافیت مالی و اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی و تاثیر مثبت آن در فضای اقتصاد کشور نیز صحبت کرد.

طیب‌نیا بارها در طول سخنرانی‌اش، مدارک قطوری را که به همراه داشت بالای سر گرفت و به نمایندگان نشان داد تا ثابت کند مطالبی که مطرح می کند با استنادهای محکمی همراه است.

پس از صحبت های ابتدایی وزیر اقتصاد، 8 نماینده به قید قرعه انتخاب شدند تا در موافقت و مخالفت با گزارش ارائه شده صحبت کنند.

فلاحت پیشه، فرهنگی، وکیلی، ذوالقدر، فلاحتی، بنیادی، انصاری و سالک نمایندگانی بودند که به ترتیب در جایگاه سخنرانان قرار گرفتند.

در این بین نمایندگان مخالف بر این مساله تاکید داشتند که FATF استقلال کشور را زیر سوال می برد و از سوی دیگر، امکان کمک به  گروه های جهادی سلب خواهد شد. مخالفین همچنین از این مساله انتقاد کردند که چرا مجلس باید آخرین نهادی باشد که FATF را بررسی می کند.

احمد سالک، نماینده اصفهان هم از وزیر پرسید نقش FATF در سفره مردم چه خواهد بود؟

از سوی دیگر آنچه بیشتر در سخنان موافقان وزیر دیده می شد، لزوم خارج شدن از لیست سیاه، برقراری امنیت در کشور، جلوگیری از نفوذ تروریسم به داخل و رفع معضلات اقتصادی از طریق عمل به تعهدات بین المللی و مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی بود.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم آخرین نماینده ای بود که پشت جایگاه سخنرانان قرار گرفت؛ سخنان او که بیشتر رنگ و بوی مخالفت با گزارش ارائه شده توسط وزیر را داشت، بیش از سایر نمایندگان طول کشید و پورابراهیمی از رئیس مجلس خواست اجازه دهد یک ساعت صحبت کند اما این تقاضا با مخالفت لاریجانی مواجه شد و پورابراهیمی سخنان خود را مختصر و مفید مطرح کرد.

نکته جالب توجه در اظهارات نمایندگان، صحبت های بنیادی نماینده کاشمر بود که از خانه تکانی مردم در بهارستان صحبت کرده بود.

اشاره او به تغییرات زیاد ترکیب پارلمان در انتخابات اخیر بود که با واکنش بسیاری از نمایندگان از جمله لاریجانی، رئیس مجلس مواجه شد.

قاضی پور، نماینده ارومیه در تذکری خطاب به بنیادی گفت اگر مجلس نهم نبود این آقایان مجلس را دو دستی تقدیم غرب می کردند. شهباز حسن پور نماینده سیرجان هم گفت تغییرات در ترکیب مجلس طبیعی است و تعدادی از نمایندگان در هر دوره، از دوره بعد جا می مانند.

لاریجانی هم از نمایندگان خواست این بحث را تمام کنند و تاکید کرد که صحبت از مجالس قبل اخلاقی نیست و باید به نهادهای قانونی احترام گذاشت.

پس از این جدال لفظی بین نمایندگان که با دخالت رئیس مجلس تمام شد، طیب‌نیا بار دیگر در جایگاه سخنرانان حاضر شد تا این بار به اظهارات مخالفان FATF پاسخ دهد.

او تاکید کرد که دغدغه های نمایندگان، دغدغه های شورای مبارزه با پولشویی است و با دیگر به نمایندگان اطمینان داد که اگر قرار بر پذیرفتن تعهدی باشد، این کار از مجرای مجلس انجام خواهد شد.

او تاریخ دقیق ارسال درخواست عضویت در FATF را هم قرائت کرد تا مشخص شود این درخواست در سال 91 و در دولت قبل مطرح شده است.

طیب‌نیا نمایندگان را هم مورد انتقاد قرار داد که چرا نام گروه های جهادی و آزادی بخش را در بین گروه های تروریستی نام می برند در حالی که قطعنامه شورای امنیت تنها داعش، القاعده، طالبان و افراد ذی ربط آن ها را در لیست تروریسم قرار داده است.

در ادامه، لاریجانی هم با طیب‌نیا اتمام حجت کرد و یادآور شد هر تعهدی خارج از قوانینی که مجلس وضع کرده باید به مجلس بیاید تا نمایندگان در مورد آن اظهارنظر کنند.

او از کمیسیون اقتصاد مجلس هم خواست این مساله را بررسی کند و وزارت اقتصاد نیز از طریق کمیسیون اقتصادی، مجلس را در جریان اقدامات خود در این رابطه قرار دهد.

پس از سخنان لاریجانی، طیب‌نیا مجلس را ترک کرد و مجلس وارد نطق های میان دستور و تذکرات شفاهی شد اما FATF همچنان مهم ترین موضوع مجلس باقی ماند و تعدادی از نمایندگان، تذکرات شفاهی و اخطارهای خود را به این موضوع اختصاص دادند؛ از جمله فلاحت پیشه که معتقد بود طیب‌نیا به سوالات نمایندگان پاسخ نداده و کواکبیان که در مساله FATF از شورای عالی امنیت ملی دفاع کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی