بازدید 27640

«مریم منصف» تنها وزیر افغانستانی تبار کانادا در ایران زاده شده است

مریم منصف که یکی از وزرای جوان کابینه در کانادا به حساب می آید، به زودی در هفتم نوامبر به 31 سالگی پای می گذارد و اکنون وزارت نهادهای دموکراتیک را بر عهده دارد، گفته که وی و دو خواهرش هیچ گاه تبعه ایران نبوده و جزو شهروندان ایرانی به شمار نیامده اند؛ اما در واقع 200 کیلومتر دورتر از مرزهای افغانستان در ایران و در مشهد به دنیا آمده اند.
کد خبر: ۶۲۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 23 September 2016
«مریم منصف» عضو پارلمانی حزب لیبرال کانادا که تا پیش از این به شکلی گسترده به عنوان اولین زن مهاجر افغان که در کابینه کانادا به وزارت رسیده است، شناخته میشد، با انتشار بیانیه ای عنوان کرده که به تازگی و از طریق مادر خود متوجه شده که وی در واقع در ایران زاده شده است.

به گزارش «تابناک» مریم منصف که یکی از وزرای جوان کابینه در کانادا به حساب می آید، به زودی در هفتم نوامبر به 31 سالگی پای می گذارد و اکنون وزارت نهادهای دموکراتیک را بر عهده دارد، گفته که وی و دو خواهرش هیچ گاه تبعه ایران نبوده و جزو شهروندان ایرانی به شمار نیامده اند؛ اما در واقع 200 کیلومتر دورتر از مرزهای افغانستان در ایران و در مشهد به دنیا آمده اند.

تنها زن افعان که در کانادا به وزارت رسید، در ایران زاده شده است

منصف در سال 1985 میلادی به دنیا آمده است و می گوید، والدین وی به دلیل بی ثباتی در افغانستان و بعد از مشکلات امنیتی فراوانی که در این کشور به وجود آمد، از این کشور مهاجرت کردند؛ مهاجرتی که با مرگ پدر همراه بوده و منصف می گوید که پس از آن مادر ایشان هیچ گاه در مورد درد بزرگ آن سالها سخنی به میان نیاورده است.

مریم منصف در متنی که منتشر کرده، گفته است، در ایران نیز وضعیت با ثباتی نداشته و مدام به دلیل شرایط امنیتی خاص، در حال عبور و مرور از مرز ایران و افغانستان بوده اند.

وی در نهایت در سال 1996 به همراه خانواده خود و وقتی یازده ساله بوده، به عنوان مهاجر به کانادا وارد شده و در ایالت اونتاریو مستقر می شود؛ جایی که شروع فعالیت های وی به عنوان یک شهروند کانادایی و در نهایت رسیدن به مقام وزارت در این کشور بود.

باراک اوباما در آغاز سال جاری و در زمانی که در پارلمان کانادا سخنرانی می کرد، با اشاره به اصالت افغان مریم منصف، این امر را نشانه ای از جامعیت شمول ساختارهای سیاسی در کانادا عنوان کرده بود.

حزب لیبرال کانادا، قدیمی ترین حزب فدرال در این کشور است و به شکل کلی در مرکز طیف سیاسی در کانادا قرار دارد. این حزب حد فاصل و حد تعادلی در بین حزب محافظه کار و حزب حزب دموکراتیک نوین کاناداست. این حزب در اغلب برهه های تاریخی سیاست کانادا بر سیاست های فدرال در این کشور مسلط بوده و تنها در قرن 20 به مدت تقریبی 69 سال قدرت را در دست داشته است؛ یعنی بیش از هر حزب دیگری در کل دنیای توسعه یافته. از همین روی گاهی به استعاره این حزب را به نام حزب حکومت مدار طبیعی خطاب می کنند.

در سال 2015 برخی تصمیم گیری های مهم در سیاست کانادا توسط این حزب گرفته شد؛ از جمله کاهش سبد مالیاتی قشر متوسط این کشور، هزینه های گسترده در آموزش و سلامت، مقابله با گازهای گلخانه ای و مانند آن.

هم اکنون جاستین ترودو 45 ساله، رهبر این حزب به عنوان 23 امین نخست وزیر کانادا فعالیت می کند که بعد از جو کلارک، رتبه دوم جوان ترین نخست وزیر کانادا را داراست.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۷۳
منم تو تاکسی به دنیا آمده ام. یعنی اهل تاکسی هستم؟ ایشان افغانستانی ست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
ایشان افغان است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
نترس کسی نمیگه یه ایرانی هست.....یه افغانی پر افتخار هستن .....هورا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
عقده چیز خیلی بدی است ناشناس خان
ایران به دنیا اومده ولی افغانی هستش. افتخارش بمونه واسه خود افغانی ها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
افغان و افغانها درست است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
مطمئن باش افتخارش ماله خوده ما افغانی ها هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
چه افتخاری واستون داره علی خان
شما اگه راست میگین برید کشورتون رو جمع و جور کنین که اینطور تو کشور ما پلاس نباشین
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
افتخاری در کار نیست. طرف رفته شهروند یه کشور دیگه شده. اگه ایران یا افغانستان کشور درست و حسابی بودن که طرف از اولش اصلا نمی رفت. اگه مونده بود هم که الان قطعا به هیچ جا نرسیده بود. پس انقدر دم از افتخار نزنید که چه ایرانی و چه افغانی طرف از بی ثباتی و بدبختی فرار کرده. الان هم افتخارش واسه کاناداست. والسلام
خب حالا خیلی مهمه که ایشون توی ایران بدنیا آمده و حالا با تلاش خودش توی کشور کانادا به وزارت رسیده.
قسمت مهم این موضوع باید این باشه که ایشون ایران رو کشوری با مسائل امنیتی خاص میدونسته و توقع داشته که با ایشان مثل یک شهروند ایرانی برخورد بشه.
برن خدا رو شکر کنن که همین که تونستن در اون شرایط سخت افغانستان، به ایران مهاجرت کنن تا زنده بمونن.....

حالا که به نون و نوایی رسیدن، هیچوقت خودشون رو ایرانی تبار نمیدونن. !!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نشان داده می شود اگر شرایط فراهم شود زنان ایرانی می توانند استعداد شان را بروز دهند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
ببخشیدها ایشون افانی هستن..نه ایرانی...نه مشهدی....لطفا جمع نبندین با زنان ایرانی.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
كسي كه برخي از احكام دينش رو فراموش كنه شخصيتي نيست كه بهش بشه افتخار كرد كه گفته كسي كه مسئوليتي داشته باشه قطعا انسان موفقي هست
هر چقدر فکر میکنم که ساختار یک کشور چطوری میتونه اینقدر باز باشه که یک نفر در سن 31 سالگی به وزارت برسه مغزم نمیکشه. آخه منم خودم 30 سالمه و سال آخر دکتری رشته فنی ولی بیکارم! وزارت که نمیخوام ولی یک شغل معمولی هم نمیتونم پیدا کنم. همه تلاشمم تو زندگی کردم و کم نذاشتم. مشکل چیه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
تازه شما در زادگاهتان هستید و ایشان نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
من هم شرایط مشابه شما رو دارم. به نکته خیلی مهمی اشاره کردی. من الآن میخوام یه کار دانش بنیان راه بندازم ولی به هر کاری فکر میکنم میبینم نمیتونم بازارش رو ارزیابی کنم و بگم تا 80 90 درصد احتمال موفقیت هست. جدای از مشکلات مملکت من مشکل اصلی رو خودم میدونم که دانش این کار رو ندارم چون اگه داشتم میتونستم تحت هر شرایطی (حتی شرایط سخت ایران) این کار رو انجام بدم.
مقایسه کنید حال و روزاورا با شرایطی که درافغانستان می ماند و حتی وزیر می شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
ایشان سری به نواز شریف طالبان میزدند.
اگر ایران نبود که الان در هفت لا پارچه ایشان را پوشانده بودند و داشتند برای شوهر ششمشان شوربا میپختند.
حالا که خواسته شما ایرونی باشی
11 سال نان و نمک ما رو خورده اونوقت دوست نداره فکر کنن تو ایران بوده و یا تبعه ایران بوده.
خوب که چی؟
سخنگوی کاخ سفیدم ایرانیه.
ايران مى ماند كسى بهش كمترين توجهى نمى كرد و از استعدادهايش خبرى نبود.
خب گیریم که تو ایران به دنیا اومده باشه که چی؟
یعنی ایرانیه؟
یعنی از افتخارات ایرانی هاست که یک ایرانی وزیر شده در کانادا؟
یعنی اگر ایران می موند وزیر میشد؟
یعنی زنها هم در ایران می تونند وزیر بشن؟
چیش به ما؟؟!!
اگر در ايران بود الان دست فروشي ميكرد
به شما چه ربطی داره
اول که صحت و سقمش معلوم نیست .دوم اینو بیان کرده که ارا...هر دو ملیت را داشته باشه .سوم چیه تا یکی میره داخل ذوق زده میشید و تعریف و تمجید و میخواهید به خودتون وصلش کنید .
خانوم منصف عضو پارلمان هستند و وزیر ( نه در استان نه بصورت فدرال) نیستند
شده که شده... ما رو سنه نه؟!
11 سال در ایران بوده و تبعه ایران نبوده! البته 11 سال هم کم نیست که مهمان شهر مشهد بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
متاسفانه ایران اهمیتی به استعداد های خارجی نداره!!11 سال ایران بوده ؛ متولد ایران بوده اما بازم ایرانی نشده است
آقا ایشان وقتی در ایران بود چکار براش کردید که حالا دارین پزش را میدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از مجلس محترم خواهشمندم با تصویب قوانینی امکان تابعیت فرزندان مادران ایرانی که همسر خارجی دارند ونیز کسانی را که در ای ان بدنیا می ایند همانند بسیاری از کشور ها فراهم کنند.
اگر در ایران مانده بود الان باید در خانه مردم کلفتی میکرد....
بشکند دستی که نمک نداره!!!!
این هم آخر عاقبت خوبی به افغانی ها!!!!
خودمون کم بدبختی و بیکاری و ....داریم اینها هم اضافه شدن ، این هم جواب خوبی ها!!!
برای مثال ،الان تو مدارس ما بیش از 500 هزار افغانی تحصیل می کنند یعنی بیش از 1500 مدرسه با گنجایش 350-300 نفر ،یعنی هزاران معلم، یعنی آب و برق و گاز و تلفن و امکانات آموزشی رایگان!!!!!
آخرش میگن ایران برای ما ثبات نداشته!!!!
تابی جون فقط باید گفت :برای خودمون متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
از کی تا حالا امکانات رایگان شده؟؟؟کلی پول از سازمان ملل بابت هر افغانی دریافت میشه!تو دانشگاه که شهریه میگیرند.برو کمی مطالعه کن.
مصادره به شخص نكنيد، ايران محل تولد رو بعنوان مدرك تابعيت قبول نداره. خودش هم اينو ميگه. پس فرقي نداره در ايران به دنيا اومده يا در افغانستان يا حتي كانادا! مهم اينه كه الان داره در كانادا زندگي ميكنه و بعنوان يك كانادايي وارد دولت شده نه ايراني يا افغاني.
آفرين بر اين شير زن
واي چه خبر مهمي!!!!!!!!!!!! حالا بايد خوشحالي كنيم !!!چي شده اينقدر افاغنه برايتان مهم شده اند؟ چون مملكت را اشغال كرده اند
اگر در ایران می ماند نه می توانست شناسنامه بکیرد و نه نحصیل کند. آیا بهتر نیست در خصوص همنوعان افغانی که در ایران زندگی می کنند تجدید نظری صورت گیرد و علاوه بر کارهای سخت از افراد با استعداد آنان استفاده شود.
اگر نمی رفت کانادا و در ایران بود الان چه کاره بود ؟
عجب!!!
تابناکی ... انصاف داشته باش و پیام منو منتشر کن

پس من و قشر عظیمی مثل من ک هم سن و سال خانم منصف هستیم و اتفاقا توی ایران متولد شدیم ،میشه بفرمایی چرا ۳۰-۳۵ساله به اسم تبعه بیگانه شناخته میشیم؟؟؟
همین خانم منصف اگه توی کشور شما می‌موند الان همون مهاجر ۳۰سال پیش می‌بود. پس بجای افتخار باید یکم به رفتاری که توی این چندین سال با مردم مهاجر افغانستان کردین فکر کنین و بگین توی کانادا غیراسلامی به ارزش‌های انسانی بیشتر احترام گذاشته میشه یا ایران اسلامی؟؟؟
ازفضل پدر تورا چه حاصل
خوب ! این خانم اگر در ایران مونده بود الان چه شغلی داشت؟
پاسخ ها
akbar
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
حالا سر ایرانی ها چه گلی گذاشتیم
اینجا بود نهایتش مادر دو تا بچه بود
افغانيها بايد يادشون باشه كه زمان جنگ تحميلي با وجود مشكلات جنگ براي ايرانيها ، با ورودشان به ايران چه هزينه هاي گزافي به مملكت ما وارد كردند با بيماريها و هزار مشكلاتي كه باخودشون به مملكت ما آوردن و در جايي بهتر از مملكت خودشون فرزندانشون رو به دنيا آوردن اگر مملكت ما بد بود چرا اومدن ايران
این خانم واقعا حرفای عجیبی زده ..رفته غرب دچار خودباختگی شده..حتی حجاب را که از اصول اولیه هست را فراموش کرده و به نوعی در خدمت یک نظام سرمایه داری در اومده که از زن استفاده ابزاری می کنه و هیچ احترامی برای شخصیت زنان قایل نیست
یعنی در کانادا حتی برای کسی که در خارج به دنیا آمده نظارت استصوابی ندارند؟ این جوری که مملکتشان پر از جاسوس و فاسدالاخلاق میشه!
بنده هم دقیقا 31 ساله هستم و متولد مشهدم، پدرم نیز قبل از انقلاب در مشهد بوده و بهمراه شهید هاشمی نژاد سالها مبارزات انقلابی کرده، برادرم در جنگ حضور داشته و موجی هست، خود بنده هم طلبه و مبلغ نظام جمهوری اسلامی هستم اما هنوز یک افغانی هستم!
چرا اصلا مقاله زده اید ؟ چه بشود که در کجا دنیا آمده است ؟ ایشان که سهل است آنهایی که والدین ایرانی هم دارند و خودشان را ایرانی نمی دانند هم شایسته توجه خاصی نیستند . ایشان هم انشالله سلامت باشند ولی مقاله نمیخواهیم
به نظر من نکته مهم این خبر اینه که در کشور کانادا یک مهاجر موفق شده به همچنین موقعیتی دست پیدا کند.
همچنین چیزی در کشورهایی مثل ایران محاله
لطفا ذوق زده نشین!
متاسفانه همه بحث های ملیتی کردن اما هیچ کسی این موضوع نگفت مثل این خانم ، هزاران افغانستانی با سواد و با هوش و استعداد در ایران وجود دارند که متاسفانه به دلایل مشکلات (نگرفتن شناسنامه و ....) حتی از حقوق اولیه یک ایرانی برخوردار نیستن که این امر مسیر زندگی بیشتر آنها را تغییر داده است در صورت که میتوانستیم از پناسیلهای آنها استفاده کنیم.
ایشان صددرصد درست گفتند که هیجگاه تبعه ایران نبودند ، چرا که کشور عزیز ما بچه های مادران ایرانی که با مرد افغانی ازدواج کرده اند را نیز تابع ایران نمیداند ، چه برسد به یک افغان اصل که در ایران بدنیا آمده است ،متاسفانه از نشانه های سیاست ها درست کشور در جذب دوستان بالقوه منطقه ای و احترام به شهروند های خودش .
کاش زنان ایرانی در کشور خودشون قربانی تبعیض های جنسیتی نشن و بلاخره جایگاه خودشون رو پیدا کنن.
و از طبیعی ترین حقوق مسلم خودشون مثل رفتن به ورزشگاه هم محروم نباشن
امیدوارم روزی برسه که عده ای ،فکر نکنند همه مردم ایران مجبورن چیزهایی رو دوست داشته باشن که اونا میگن
و به امید روزی که عده ای به جای تحجر تعقل کنن تا همه بتونن از حقوق مساوی بهره مند باشن و نیازی به انقلاب و جنگ و خونریزی و تنش برای حقوق مسلم خود نداشته باشن
کاش زنان ایرانی در کشور خودشون قربانی تبعیض های جنسیتی نشن و بلاخره جایگاه خودشون رو پیدا کنن.
و از طبیعی ترین حقوق مسلم خودشون مثل رفتن به ورزشگاه هم محروم نباشن
امیدوارم روزی برسه که عده ای ،فکر نکنند همه مردم ایران مجبورن چیزهایی رو دوست داشته باشن که اونا میگن
و به امید روزی که عده ای به جای تحجر تعقل کنن تا همه بتونن از حقوق مساوی بهره مند باشن و نیازی به انقلاب و جنگ و خونریزی و تنش برای حقوق مسلم خود نداشته باشن
اگر امروز زنان ما بیان به خیابان ها و حقوق مسلمشون رو مطالبه کنن با اولین چیزی که مواجه میشن پلیش ضد شورشه
با حرف و بیان هم که میگرنت میندازنت زندون ،
حالا چرا انقدر ذوق زده شدین؟! طرف الان شهروند کانادست و قطعا به اینکه ایرانی یا افغانی باشه افتخار نمی کنه. چون اگه قرار بود به این دو تا کشور جهان سومی و عقب افتاده افتخار کنه که اصلا نمی رفت. پس لطفا هر موضوعی رو به خودتون مرتبط نکنید.
چند کلمه خطاب به برادران و خواهران شریف افغانی: کانادا یک کشور "مهاجر پذیر" است به این معنا که پذیرش مهاجر تحت شرایط و ضوابط خاص آن بخشی از قانون مدنی این کشور است. ایران رسما یک کشور مهاجر ناپذیر است و هزاران عراقی ایرانی تبار هم اکنون در کشور ایران ساکن هستند که با وجود تبار ایرانی هنوز موفق به گرفتن شناسنامه ایرانی نشده اند. با این حال، ایران از بدو انقلاب اسلامی تا کنون پذیرای هزاران شهروند افغانی بوده و این شهروندان اخیرا حتی از حق تحصیل رایگان نیز برخوردار شده اند. مثل همه جای جهان، در میان مهاجران افغانی که هم اکنون ساکن ایران هستند، افراد شریف و زحمتکش و ارزشمندی وجود دارد که صادقانه در کنار مردم ایران کار و زندگی می کنند. افرادی هم هستند که متاسفانه درگیر فعالیت های غیرقانونی و مفسده انگیز هستند که مسلما شایسته برخورداری از هیچ حقی در کشورمان نیستند. این را نیز باید افزود که افغانستان و افغانی بخشی از واقعیت و هویت ایرانی هستند که به ناحق از این کشور جدا شده اند. به امید روزی که این بخش از کشور مجددا به خاک ایران الحاق و هر افغانی در هر کجای ایران صاحب یک شناسنامه ایرانی شود. با تشکر از تابناک به خاطر انتشار یا عدم انتشار این نظر طولانی ...
ایرانی یا افغانی ! که چی؟ گیرم پدر تو بود فاضل...
اگر ایران کشور درست و حسابی بود همینجا وزیر می شد
اصلا ایشون ایرانی باشه یا افغانی ذاتا ما ملتی هستیم که تحمل پیشرفت کسی رو نداریم نه تو کشور خودمون نه اون طرف ایشون به عنوان یک خانم لیاقت خودشون رو ثابت کردن و به سمت وزارت رسیدن همه انسان هستین و افرادی که عرضه و لیاقت دارن و زحمت میکشند خودشون رو به جایی می رسونند این مرزها هستن که باعث فخر فروشی افراد نسبت به هم میشه در صورتیکه همه انسان هستیم و انسان بودن به کشور و اقلیت ربطی نداره در کشوری مثل کانادا به افغانب اینقدر بها داده شده که پیشرفت کرده ولی در ایران نصف بیشتر در سطح پایین جامعه و یا کارگر هستند این طرز فکرها رو عوض کنید و به هرکسی چون خداوند آفریده و انسان هست احترم بگذارید. ا
چقدر نژاد پرست توو ما ایرانی یا زیاده،
متاسفم از این همه حرف فاشیستی، عرب و افغان و فارس و لر و کرد و بلوچ و هندی و اروپایی و آمریکایی، همه دو تا چشم دارند و دو گوش، که به عنوان دریافت کننده های یه آدم از جهان اطرافش عمل می کنند، و یک مغز با دو نیمکره، که دریافته ها رو پردازش می کنند و یک قلب که به دریافته ها روح هم می دن و دو دست و دو پا و یک زبان که حاصل دریافتشونو بروز می دن
حالا چه فرقی می کنه کجایی باشی وقتی دریافته تون از جهان هستی انقدر انحصاریه

آدم بودن آسونه
اگه مردی، یا زن، انسان باش...
مهم اینه این آدم یک انسان باشد.
افتخارش برای کشورفوق پیشرفته کانادا هست که فاصله اش با دوکشور همرده ایران و افغانستان نجومی هست.
نژاده اریایی افغونیه ؟ با هم نژادتون دوست باشید و بش تبریک بگید
بفرمائيد افغاني هستم چرا طفره مي رويد
اگه الان ایران بود تو مطبخ خونه داشت ابگوشت بزباش بار میزاشت.یا بو سیر میرزا قاسمی چسبیده بود به جونش
اگه الان ایران بود تو مطبخ خونه داشت ابگوشت بزباش بار میزاشت.یا بو سیر میرزا قاسمی چسبیده بود به جونش
بازی زمونه اینگونه است ! بعضی از مردم را اگر در ایران هم به دنیا نیامده باشند و بافرهنگ این کشور بیگانه هم باشند ولی ایرانی معرفی میکنندش! یک نفر دیگر را که در ایران به دنیا آمده و یا اصالت ایرانی دارد منکر ایرانی بودنش میشوند! همه این ها یک بازی است که در مورد بزرگان فرهنگی و دینی گذشته ما هم در جریان است و هر کشوری سعی میکند افتخار وجود او را به خود نسبت دهد.
ای بابادعوانکنیدافاغنه همنژادشماپارسهاهستندانهامانندشماقدبلندچشم ابی سفید بورانی اند
خوش به حالش دوستان افغان همه تون برید کانادا تا وزیر شید خدانگهدارتون واسه ما هم بهتر میشه
داداشای من افغان های عزیز بردارید وزیران آیندتون رو از ایران ببرید باباجان ایران مهاجرپذیر نیست
جون بجونش كنند افغاني حالا چه ايران چه كانادا افغانييييييييييييي
مشکل کشور های اسلامی این است که افراد نخبه شناسایی نمی شوند و حتی کسانیکه در کشور مثل ایران به دنیا میایند از تابعیت برخوردار نمی شوند این در حالیست که کشور های خارجی از نبوغ و استعداد آنها استفاده میکند و همه زمینه های لازم را برای شان فراهم میکنند و حتی متولد اونجا هم نباشد تابعیت داده میشود وبر همین اساس آنها پیشرفت میکنند ولی کشور های اسلامی با تعصبی که دارند هیچ وقت دیگران را آدم به حساب نمی آورند.لذا همیشه به جای پیشرفت پسرفت میکنند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی