بازدید 3157

۱۰۷ هزار مدرسه کشور میزبان بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز

کد خبر: ۶۲۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳ 23 September 2016
سال تحصیلی ۹۶ـ۹۵ از فردا به صورت رسمی آغاز می‌شود و ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در ۱۰۷ هزار مدرسه، تحصیل را آغاز می‌کنند.

به گزارش فارس، سال تحصیلی دانش‌آموزان از فردا شنبه سوم مهر 95 در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

با بازگشایی مدارس، شور و هیجان خاصی کوچه و خیابان‌های تهران را فرا خواهد گرفت و به نوعی تمامی مشاغل و تمامی مردم با مهر عجین خواهند شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، زنگ بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 96-95 توسط رئیس جمهور در یکی از مدارس تهران به صدا در خواهد آمد و پرسش مهر رئیس جمهور همانند سال‌های قبل مطرح خواهد شد.

*تحصیل 13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در مدارس سراسر کشور

امسال حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در مدارس و پیش‌دبستانی‌های کشور مشغول به تحصیل خواهند شد و به فراگیری علم و دانش می‌پردازند.

همچنین، در دوره پیش‌دبستانی بین 700 تا 900 هزار نفر، در دوره ابتدایی 7 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز، در دوره اول و دوم متوسطه پنج میلیون و 300 هزار دانش‌آموز، در مدارس استثنایی 73 هزار دانش‌آموز و در هنرستان‌های کاردانش 400 هزار هنرجو در سال تحصیلی جدید مشغول تحصیل خواهند شد.

* 107 هزار واحد آموزشی میزبان دانش‌آموزان

در مجموع 107 هزار واحد آموزشی در سراسر کشور وجود دارد که از مهر 95 5 هزار و 255 کلاس درس جدید به مجموع پروژه‌های آموزشی کشور اضافه می‌شود.

حدود 30 درصد از کلاس‌های درس کشور توسط خیرین و یا با مشارکت دولت و خیرین احداث شده است؛ میزان مشارکت مردم و خیرین مدرسه‌ساز در 3 سال اخیر 2900 میلیارد تومان بوده است.

با این تفاسیر، سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز اکنون 5.14 متر مربع است؛ در ابتدای دولت یازدهم 7403 پروژه نیمه‌تمام آموزشی وجود داشت که حدود 3 هزار پروژه نیمه‌تمام به اتمام رسید.

ضمن اینکه از مجموع 211 هزار و 963 کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد، 152 هزار و 877 کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شدند.

*تعداد معلمان و فرهنگیان کشور از مهر 95

حدود 900 هزار فرهنگی در سراسر کشور حضور دارند که با شروع مهر 95 وارد مدارس و ادارات خواهند شد و فعالیت آموزشی را در پیش خواهند گرفت.

حدود 600 هزار معلم در کلاس‌های درس حضور خواهند داشت و برای بیش از 13 میلیون دانش‌آموز تدریس خواهند کرد.

امسال حدود 27 هزار معلم جدید که دوره‌های آموزشی مختلف را سپری کرده‌اند به مجموعه آموزش و پرورش اضافه خواهد شد و از طرفی هم 36 هزار فرهنگی در پایان شهریور 95 بازنشسته شدند و از مجموعه آموزش و پرورش خارج خواهند شد که همین آمار نشان از 9 هزار کمبود نیرو خواهد بود.

*وضعیت کتب درسی دانش‌آموزان از مهر 95

در سال تحصیلی جدید حدود 134 میلیون جلد کتاب درسی برای دانش‌آموزان تهیه و چاپ شده است؛ کتب دوره متوسطه اول و دوم توزیع شده و کتب دبستانی‌ها، پیش‌دانشگاهی‌ها و دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش با شروع مدارس فردا در مدارس توزیع می‌شود.

کتاب ریاضی پایه ششم دبستان که در گذشته از سختی آن بسیار گله شده بود، امسال بازنگری و تغییرات بسیاری خواهد داشت.

همچنین با توجه به اینکه پایه دهم به صورت تازه تأسیس خواهد بود، کتاب‌های درسی آن هم به صورت کلی تغییر کرد و چهار عنوان جدید هم به مجموعه کتاب‌های دانش‌آموزان پایه دهم اضافه شد.

یکی دیگر از نکات سال تحصیلی جدید، خالی بودن پایه یازدهم از دانش‌آموز است و به جهت استقرار نظام آموزشی جدید، امسال دانش‌آموزی در پایه یازدهم نخواهیم داشت.

*آزمون استخدامی در آموزش و پرورش

آموزش و پرورش امسال برای جذب 10 هزار معلم جدید آزمون استخدامی برگزار می‌کند.

به نظر می‌رسد که در مهر 95 اطلاعیه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش منتشر خواهد شد و این 10 هزار نفر از مهر 96 وارد مدارس می‌شوند.

*وضعیت دانش‌آموزان و مدارس تهران در مهر 95

پایتخت به لحاظ گستردگی که دارد به 19 منطقه آموزشی تقسیم شده است و دانش‌آموزان در این 19 منطقه تقسیم شده‌اند.

در مجموع یک میلیون 100 هزار دانش‌آموز در مدارس تهران تحصیل خواهند کرد و وارد کلاس‌های درس می‌شوند.

از طرفی هم تهران با داشتن 1700 واحد آموزشی یکی از استان‌هایی است که دارای بیشترین مدرسه است اما فرسودگی مدارس پایتخت هم‌چنان یکی از معضلات فضاهای آموزشی کشور است.

به گزارش فارس، در آستانه بازگشایی مدارس چند مورد هم آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است که موضوع استیضاح وزیر این وزارتخانه و اتفاقاتی که پیرامون صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه افتاده است، از جمله این موارد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی