بازدید 7787
عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت و گو با «تابناک»؛

نماینده ای که بخواهد تمام منویات دولت را اجرا کند به مجلس آسیب می زند/ کسی از بیرون به مجلس سفارش نمی کند/ برخی می خواستند ادای رضا شاه را درآورند و مجلس را به توپ ببندند

به گفته بسیاری از بزرگان، مجلس اول و دوم شورای اسلامی، بسیار مجالس قدرتمندی بودند، چون افراد توانمندی در آن مجالس حضور داشتند که کارآمدی مجلس را بالا برده بودند، ولی پارلمان در سایر دوره ها ـ به جز در مواردی خاص ـ آنچنان نقش محوری در میان قوای سه گانه کشور نداشته و حتی در سال های اخیر، شرایط به گونه ای پیش رفت که برخی سیاستمداران کشور، بودن یا نبودن مجلس در کشور را نیز بی تأثیر می دانستند، به گونه ای که حتی رئیس دولت وقت، مجلس را در رأس امور نمی دانست.
کد خبر: ۶۲۵۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ 23 September 2016
به گفته رهبر کبیر انقلاب، مجلس همیشه در رأس امور است. با این حال، به نظر می رسد در دوران فعالیت مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب اسلامی، مجلس به شکل واقعی و به لحاظ ساختاری و کارکردی، آن گونه که باید نتوانسته از جایگاه خود دفاع کند.

به گزارش «تابناک»، به گفته بسیاری از بزرگان، مجلس اول و دوم شورای اسلامی، بسیار قوی بودند، چون افراد توانمندی در آن مجالس حضور داشتند که کارآمدی مجلس را بالا برده بودند، ولی در سایر دوره ها ـ به جز در مواردی خاص ـ آنچنان نقش محوری در میان قوای سه گانه کشور نداشته و حتی در سال های اخیر، شرایط به گونه ای پیش رفت که در سال های گذشته، برخی سیاستمداران کشور، بودن یا نبودن مجلس در کشور را نیز بی تأثیر می دانستند، به گونه ای که حتی رئیس دولت وقت، دیگر مجلس را در رأس امور نمی دانست.

اما با آغاز دولت یازدهم و همچنین شروع به کار مجلس دهم، به نظر می رسد که مجلس به جایگاه ویژه خود نزدیک شده و به گونه ای در حال اجرای نقش محوری خود است.

در همین ارتباط، بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس دهم در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: واقعیت این است ـ به گفته کسانی که در گذشته در مجلس بوده اند ـ مجالس گذشته و بخصوص مجالس اول و دوم، بسیار استخوان دار و قوی بوده اند و اینکه با گذشت زمان و تغییر شرایط، مجلس ها کمی ضعیف تر شده اند، به نظر حرف درستی است، ولی تصور می کنم که بحث تحزب بتواند این مشکلات را رفع کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس در واکنش به اینکه در گذشته و بخصوص در زمان مجالس هشتم و نهم حمله های زیادی به مجلس شد و حتی برخی ادعا می کردند که مجلس تعطیل هم شود، اتفاقی در کشور رخ نمی دهد و یا برخی دیگر که علنی می گفتند مجلس در رأس امور نیست، گفت: بنا به گفته صریح امام، مجلس همیشه در رأس امور است و هیچ کس در هیچ جایگاهی نمی تواند این گونه حرف ها را بزند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه فردی بگوید مجلس باشد یا نباشد، ضرورتی ندارد حرف درستی نیست و اینکه فردی بگوید، مجلس در رأس امور نیست، حرف باطلی است، این حرف ها به نظر من بسیار بی اهمیت است و مجلس در رأس هرم کشور قرار دارد.

وی گفت: با نگاه به مجالس گذشته، واقعا این موضوع بیشتر نمایان می شود؛ برای نمونه، اگر برجام در مجلس تصویب نمی شد، چقدر عواقب می توانست داشته باشد. شاید تک تک نماینده ها قدرت زیادی نداشته باشند، چون بالاخره فردی از این جامعه هستند؛ اما کلیت مجلس جایگاه بالایی دارد و این جایگاه را نیز قانون اساسی به آن داده است.

نعمتی یادآور شد: متأسفانه برخی می خواستند ادای رضا شاه را درآورند و مجلس را به توپ ببندند؛ اما نه تنها نتوانستند این کار را بکنند، بلکه به مرور هم مشخص شد که مجلس از چه جایگاهی برخوردار است.

وی افزود: با نگاه به آمار سال های گذشته، خواهیم دید، برخی کارهای مفید نیز در مجلس انجام شده؛ برای نمونه، در مجلس گذشته، بحث تحقیق و تفحص از بیمه را داشتیم که به نتیجه رسید یا تحقیق و تفحص از خودروسازی ها، تأمین اجتماعی و چندین کار دیگر که به نتیجه رسید. شاید این بازتابی در جامعه نداشته، ولی اثر خود را گذاشته است. از سوی دیگر، قانون به مجلس می گوید، شما تحقیق و تفحص را انجام دهید و بقیه کار را به قوه قضاییه بسپارید. مجلس در جایگاه قضاوت نیست و بقیه کار مربوط به قوه قضاییه می شود که مجلس پرونده ها را به آن ارجاع داده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا مجلس گذشته، کاری برای برخی رفتارهای نامتعارف دولت قبل انجام نداد، گفت: بحث های زیادی در خصوص رفتار رئیس دولت نهم و دهم مطرح بود و بخصوص بحث خانه نشینی وی حاشیه های زیادی داشت؛ اما به دلیل برخی ملاحظات، از جمله اینکه سال آخر دولت بود و امکان داشت، حاشیه های زیادی ایجاد شود، مجلس از این کار صرف نظر کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا توصیه هایی هم از بیرون به مجلس می شد نیز گفت: کسی به مجلس توصیه ای نمی کرد. دست کم در مورد خود من کسی چیزی نگفت و کسی در مجلس سفارشی کار نمی کرد.

این نماینده گفت: همیشه در تمام مجالس عده ای نماینده، موافق یک دولت و عده ای نیز مخالفت هستند؛ اما اینکه نمایندگانی وکیل الدوله باشند و تمام منویات دولت را به اجرا درآورند، آسیب جدی به مجلس می زند و به نظر من، این نماینده اشتباه به مجلس آمده است. اینها باید در خود دولت فعالیت کنند.

وی همچنین یادآور شد: نماینده باید مردانه پای کار بایستد و در جایی که لازم است، مشفقانه حمایت کند و در جایی که کار خطایی شد، از آن جلوگیری کند و تذکرهای لازم را بدهد. نماینده باید در مجلس در هر کار به حجت شرعی برسد، در غیر این صورت خیانت کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۷
البته منظور این برادرامان محمدعلی شاه قاجار بوده
محمد علي شاه مجلس را به توپ بست نه دضا خان
کمتر از دکترا حق ندارد به مجلس برود
برادر گرامی
مجلس را محمد علیشاه قاجار به توپ بست نه رضا شاه
رضا شاه و طرفدارنش در مجلس لایحه جمهوریت و تغییر رژیم شاهنشاهی به جمهوری به مجلس پیشنهاد کردند که با تظاهرات و بستن مجلس توسط مدرس و مصدق السلطنه (شاهزاده قاجار) به این عنوان که پایه های اسلام با این لایحه سست میشود مانع از تصویب آن شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
مرسی مهرداد عزیز بابت اطلاع رسانی دقیق، خدا رو شکر می کنم هنوز تو ابن مملکت آدم های با سواد و منصف و راستگو وجود دارد.
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
دقیقا. تو تاریخ هم هست. که مدرس گفته جمهوری خلاف اسلام است..
داداش بیسپاد من اونی که مجلس و به توپ بست محمدشاه قاجار بپد نه رضاشاه کبیر
البته فکر میکنم محمد علی شاه مجلس را به توپ بست نه رضا خان !
متاسفم برای خودم و تمام ملت ایران که نماینده مجلس و عضو هیأت رییسه ش نمیدونه محمدعلی شاه قاجار مجلس را به توپ بست نه رضا شاه...
رضا شاه؟يا محمدعلي شاه
فكر كنم نمايندگاه كمي تاريخ خصوصا معاصر را بلد باشند لازم است.
در هر صورت گاهي مقداري از گناهان مردگان را زنده هايي چون ايشان با ثوابهايشان معاوضه ميكنند براي انها بد نيست
اون محمد علی شاه بود که مجلس رو به توپ بست نه رضاخان!!!
رضا شاه مهپگه مجلس رو به توپ بست؟؟؟!
رضا شاه مجلس رو به توپ بست؟! منظورت محمد علی شاهه؟
البته این رضا شاه نبود که مجلس رو به توپ بست
محمد علی شاه بود
رضا شاه مجلس را به توپ نبست محمد علیشاه قاجار ناخلف سر سپرده روس توسط لیاخوف روسی مجلس را به توپ بست
البته مبایستی آقای بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس دهم بدانند که مجلس در روز سه شنبه دوم تیر ماه ۱۲۸۷به دستور محمد علی شاه به توب بسته شد نه رضا شاه
استاد اونی که مجلس رو به توپ بست محمدعلیشاه بود نه رضاشاه ....
با سلام البته منظور ایشان شاه قاجار محمد شاه است!!!!!!!!
حجت شرعی رو خوب اومد ی
محمد علیشاه مجلس رابه توپ بست نه رضاشاه!
محمد علی شاه مجلس رو به توپ بست نه رضا شاه آقای نماینده مجلس منتخب مردم تهران با سواد
مجلس را لیاخوف قزاق روسی به توپ بست
کمی مطالعه بد نیست
اقای نعمتی لطفا یک مقدار تاریخ را دقیقتر مطالعه بفرمایید رضا خان قلدر با همه اوصاف دیکتاتوری قصد به توپ بستن مجلس را نداشت یک مقدار قبل از ان نیاکان تزار دون ولادمیر پوتین کورلئونه فعلی بودند که قصد به توپ بستن مجلس را داشتند ببخشید اصلا به سفارش شاه قاجار مجلس را به توپ بستند
وای به نماینده ای که تاریخ بزرگ کشورش را نمی داند رضا شاه که مجلس به توپ نبست اقای نماینده محمد علی شاه قاجار بود
آقاجان: محمد شاه مجلس رو به توپ بست نه رضا شاه....
مجلس را محمدعليشاه به توپ بست نه رضا شاه
كلاس تاريخ براي نمايندگان برگزار شود
می بخشید رضاشاه مجلس رو به توپ بست یا محمدعلی شاه قاجار؟
اون رضا شاه نبود محمد علی شاه قاجار بود که مجلس رو به توپ بست، تاریخ هم خوب چیزیه
ای کاش کمی تاریخ مطالعه بفرمایید!
به توپ بستن مجلس در دوره ی قاجار بوده و ربطی به رضا شاه ندارد .
اون کسی مجلس رو به توپ بست محمد علی شاه قاجار بود.نه رضا شاه
یه کم تاریخ مطالعه کن!!اون که مجلس را به توپ بست رضاشاه نبود!!!!!!!!!!!نمیگم کی بود که بری خودت پیدا کنی!!!!!!!!!!!!!!11
محمد علیشاه قاجار مجلس بتوپ بست نه رضا شاه
آقای نماینده برو کمی مطالعه کن -رضاشاه مجلس را به توپ نبست -لیاخف روسی در زمان محمد علی شاه مجلس را به توپ بست-
تا جالا نشنيده بوديم رضا شاه كي مجلس را به توپ بسته كمي تاريخ بخونيد
رضا شاه يا محمد علي شاه مجلس را به توپ بست
ببینید چه کسانی میخواهند برای این ملت تصمیم بگیرند هنوز نمیداند چه کسی مجلس رابه توپ بست عزیزم یه دانش آموزراهنمایی میداند که مجلس راکی به توپ بست
نماینده ای که از تاریخ کشور خودش بی خبر باشه واقعاً چه انتظاری میشه ازش داشت؟
رضا شاه کی مجلس به توپ بست!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی