بازدید 10195
۱
پاسخ های مقامات ایرانی به برخی پرسش های احتمالی؛

روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل چه می گوید؟

انتظار می رود، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل همچون سخنانش در اجلاس عدم تعهد، به نقش قدرت های دنیا در جلوگیری از پیشرفت و ایجاد بحران در کشورهای در حال توسعه نیز اشاره کند و از طرفی هم با برشماری اقدامات جمهوری اسلامی در اجرای دقیق برجام، ضمن گلایه از عدم پایبندی طرف های مقابل به برخی تعهداتشان، افکار عمومی دنیا را به سمت ایجاد فشار بر کشورهای 1+5 به منظور اجرای دقیق مفاد برجام بسیج کند.
کد خبر: ۶۲۴۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 19 September 2016
از میان هفت رئیس جمهوری که انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی بر رژیم طاغوت به خود دیده است تاکنون، حضرت آیت الله خامنه ای (مهرماه سال 66 و در زمان ریاست جمهوری)، حجت الاسلام سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حجت الاسلام حسن روحانی در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا کرده و به سخنرانی و دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخته اند.

به گزارش «تابناک»، شهید رجایی نیز نخستین مقام بلندپایه ای بود که پس از انقلاب و در سال 1359 به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به نیویورک ـ محل استقرار سازمان ملل ـ رفت و در جلسه شورای امنیت سخنرانی کرد.

همچنین آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان چهارمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در دوره هشت ساله ریاست جمهوری اش هیچ گاه برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک نرفت، به همین دلیل، ایران در این سال ها تنها در سطح وزیر امور خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد.

در این دوره ها مسائل متعددی از سوی رؤسای جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح و پیگیری شد که از جمله آن می توان به انتقاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در چهل و دومین مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به تبعیض درباره عضویت دائم چند کشور خاص در شورای امنیت و حق وتو آنها اشاره کرد؛ موضوعی که همواره یکی از انتقادات جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ساز و کارها و سیستم سازمان ملل متحد مطرح بوده است.

یکی از موضوعات و طرح های دیگری که از سوی رؤسای جمهور ادوار ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده، «گفت و گوی تمدن ها»ست که سال 1377 از سوی سید محمد خاتمی مطرح شد تا جایی که سال 2001 در تقویم سازمان ملل با همین موضوع، نامگذاری شد. از سوی دیگر محمود احمدی نژاد اولین رئیس جمهور ی اسلامی ایران بود که در هشت سال حضورش در مسند قدرت، همواره در ماه سپتامبر (اواخر شهریور و اوایل مهر) برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد.

احمدی نژاد به عنوان رکورددار سفر به نیویورک و حضور در سازمان ملل در بین رؤسای جمهور ایران، طی سخنرانی های خود از شصت تا شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی موضوعاتی نظیر "خلع سلاح، مبارزه با تروریسم و مسأله فلسطین، اصول هسته‌ای ایران"، "حقوق و ارزش زن و انتقاد از قوانین سازمان ملل"، "انتقاد از عملکرد آمریکا در عراق"، "پیشنهاد تاسیس جبهه همبستگی برای صلح" ، "انتقاد از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی"، "انتقاد از سازمان ملل و رویه حاکم بر مناسبات بین‌المللی"، "ابراز نگرانی نسبت به از بین رفتن فرهنگ بومی در جهان"، "کالبدشکافی 11 سپتامبر و پیشنهاد مناظره با مسئولان آمریکایی در سازمان ملل متحد"، " پیشنهاد سال بعد سال انرژی هسته‌ای برای همه و بمب هسته‌ای برای هیچ‌کس"، "نامگذاری یک دهه، به نام دهه مدیریت مشترک جهانی" ، "آسیب‌شناسی مشکلات جهانی و طرح شعار معروف «زنده‌باد بهار!»" را مطرح کرد.

هفتمین رئیس جمهور ایران (حسن روحانی) مهرماه سال 1392 در فاصله چند ماه پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری اش، قدم به نیویورک گذاشت تا در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی بپردازد؛ او در اولین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل طرح "جهان عاری از خشونت" را ارائه کرد که اتفاقا به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد هم رسید و با اقبال کشورهای دنیا مواجه شد. البته سفر روحانی به نیویورک با یک اتفاق غیرمنتظره دیگر هم مواجه شد؛ جایی که وی در مسیر برگشت و در راه فرودگاه با "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا تلفنی گفت و گو کرد.

" انتقاد از اشتباهات غرب در تبدیل خاورمیانه به بهشت تروریست ها"، "آمادگی ایران برای مشارکت راهبردی و سازنده با همسایگان و انتقاد از مسأله ایران هراسی"، "تأکید بر اینکه مذاکره تنها راه حل موضوع هسته ای ایران است"، "انتقاد از تحریم های ظالمانه غرب علیه ملت ایران"، " انتقاد شدید از سعودی ها به واسطه حادثه منا و تأکید بر پیگیری این موضوع از سوی عربستان و ارائه پاسخ به جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای مسلمان"، "تأکید بر اجرای تعهدات منعقد شده در برجام از سوی طرف های مقابل" و"تأکید بر موضوع خلع سلاح طبق معاهده NPT" هم از موضوعاتی بوده که حسن روحانی در سفرهای اخیر خود به نیویورک و سخنرانی هایش در مجمع عمومی سازمان ملل به آن اشاره کرده است.

اما تا کمتر از یک هفته دیگر "حسن روحانی" در آخرین حضورش در دوره چهار ساله ریاست جمهوری اش پس از پایان سفرش دوره ای به برخی کشورهای آمریکای جنوبی، به نیویورک سفر می کند تا در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل کند. دوره ای که آبستن اتفاقات زیادی خواهد بود، زیرا "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، برای آخرین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. همچنین "بان کی مون" که در پایان سال 2016 پس از 10 سال سمتش را به عنوان دبیرکل سازمان ملل ترک می کند، برای آخرین بار در جلسه مجمع عمومی حاضر خواهد بود.

از سوی دیگر، مقامات برخی کشورها نظیر، "ترزا می" نخست وزیر انگلیس، "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا و "میشل تمر" رئیس جمهور جدید برزیل که به تازگی جانشین "دیلما روسفی" شده که از سمتش خلع شده است، برای نخستین بار است در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل حاضر خواهند شد و به سخنرانی می پردازند.

گفته می شود، "حجت الاسلام حسن روحانی" رئیس جمهور کشورمان روز پنجشنبه در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. خبرگزاری فرانسه در همین خصوص نوشته که "محمود عباس" و "بنیامین نتانیاهو" هم روز پنجشنبه به فاصله چند ساعت از سخنان "دکتر روحانی" سخنرانی خواهند کرد که اتفاقی کم‌سابقه است.

البته برخی رسانه های خارجی جدای از اخباری که درباره جزئیات برگزاری جلسه مجمع عمومی سازمان ملل منتشر می کنند، در حال دامن زدن به مسائلی هم هستند که مقامات ایرانی را با چالش هایی در خصوص شرایط داخلی و همچنین جهت گیری های بین المللی مواجه کنند. طرح موضوعاتی نظیر "حقوق بشر" یکی از مسائلی است که تحلیل ها و گزارش های زیادی از سوی برخی رسانه های خارجی درباره آن منتشر شده و حتی بعضا این مسأله را به عنوان یکی از سؤالاتی مطرح کرده اند که باید از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به نیویورک پرسیده شود؛ موضوعی که با موضع قاطع و پاسخ متقن کشورمان مواجه شده و مسئولان قضایی و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی برای انجام گفت و گو با طرف های اروپایی در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

عدم موفقیت در جذب سرمایه گذاران خارجی پس از برجام به دلیل شرایط داخلی و تأثیر این موضوع بر ادامه رکود در کشور، اقدامات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله سپاه پاسداران در انجام وظایف مستشاری نظامی برای مقابله با تروریست ها در منطقه، همکاری نظامی با روسیه برای هدف قرار دادن مواضع تروریست های تکفیری از جمله داعش، جوسازی های نیروهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس با عناوینی نظیر آنچه آنها با عنوان "اقدامات غیر حرفه ای و غیر ایمن!" از آن یاد می کنند، انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری و ... از مهمترین موضوعاتی است که در تحلیل های بیشتر رسانه های غربی به آن اشاره شده تا در جریان سفر هیأت ایرانی به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل از مقامات کشورمان پرسیده شود.

اما آنچه به نظر می رسد، این است که پاسخ های قاطعی از سوی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در پاسخ به اینگونه سؤالات در صورت مطرح شدن ارائه خواهد شد، چرا که در موضوع برجام قطعا یکی از عوامل اصلی که اتفاقا مورد انتقاد شدید جمهوری اسلامی ایران نیز هست، بحث عدم انجام دقیق و کامل تعهدات از سوی طرف های مقابل به ویژه آمریکایی هاست تا جایی که درباره این کارشکنی ها و بد عهدی ها، بارها و بارها از سوی مسئولان اجرایی برجام به طرف مقابل تذکر داده شده است.

در ارتباط با مسأله تروریست ها، طبیعتا بر کسی پوشیده نیست که آنها دست پرورده غربی ها هستند و سلاح هایی دارند که تولید همین کشورهایی است که امروز ائتلاف بین المللی برای نابودی تروریست ها تشکیل داده اند. در این رابطه، شاید یکی از درست ترین سخنان را "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان مطرح کرده است، جایی که او در «مؤسسه بین المللی مطالعات صلح» در استکهلم، با اشاره به «داعش» می گوید: «گاهی سؤال می کنم چه طور می شود افرادی که سرِ انسان های بی گناهی را در سوریه و عراق از تن جدا می کنند، انگلیسی و فرانسه را مثل زبان مادری‎شان حرف می زنند؟ آیا آن ها محصول دیکتاتوری در منطقه ما هستند و یا محصولِ به اصطلاح دموکراسی های لیبرال اند؟» این پاسخ ظریف هم به موضوع ایجاد تروریسم در خاورمیانه توسط غرب اشاره دارد و هم اشکالات حقوق بشر غربی را به صورت واضح هدف قرار داده است.

طبیعتا وقتی غرب جنگ نیابتی را با تجهیز گروه های تروریستی در منطقه آغاز کرده است، جمهوری اسلامی ایران در وهله اول برای دفاع از مسلمانان مظلوم که جزو ایده ها و استراتژی های اصلی و اساسی انقلاب اسلامی است، اقدام به اعزام مستشاران نظامی به برخی کشورهای مسلمان منطقه کرده است و در ثانی این ارائه این مشورت ها و انتقال تجربیات نظامی به کشورهای همسایه برای برخورد قاطع با تروریست های تکفیری راهکاری است که علاوه بر نابودی آنها به تأمین امنیت مرزهای جغرافیایی کشورمان نیز می انجامد.

در ارتباط با مسأله فایل صوتی آیت الله منتظری هم قطعا هر کسی در هر کجای دنیا می داند تنها جرمی که در همه جای دنیا مجازاتی جز اعدام برای آن در نظر گرفته نمی شود، همکاری با دشمنی است که در حال جنگ با یک کشور است. هرچند گروهک منافقین در مقابله با هم وطنان خود و خاک میهنشان دست به سلاح بردند و ضمن همکاری با دشمن بعثی چندین عملیات نظامی علیه کشور در شرایط جنگی ترتیب دادند، از طریق جاسوسی برای دشمن اطلاعات کشور در اختیار دشمن قرار می دادند و به وسیله ترور جان هزاران تن از مردم بی گناه هموطن شان را گرفتند و آنها را به شهادت رساندند، اما امام خمینی(ره) در همان سال ها به اذعان مقامات وقت و اسناد موجود چندین بار کمیته عفو به ریاست آیت الله منتظری تشکیل دادند و ضمن بررسی شرایط زندان ها، افراد زیادی (هزاران نفر) را عفو کردند.

انتظار می رود رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل همچون سخنانش در اجلاس عدم تعهد به نقش قدرت های دنیا در جلوگیری از پیشرفت و ایجاد بحران در کشورهای در حال توسعه نیز اشاره و از طرفی هم با برشماری اقدامات جمهوری اسلامی در اجرای دقیق برجام ضمن گلایه از عدم پایبندی طرف های مقابل به برخی تعهدات شان افکار عمومی دنیا را به سمت ایجاد فشار بر کشورهای 1+5 به منظور اجرای دقیق مفاد برجام بسیج کند. اشاره به مناقشه‌های خاورمیانه نظیر تحرکات تروریست ها در سوریه و جنگ در یمن، از دیگر موضوعاتی است که به نظر می رسد "روحانی" در جریان سخنرانی خود به آنها اشاره خواهد کرد؛ طرح این مسأله که بهبود شرایط این کشورها به جز راه حل سیاسی، هیچ راه حل دیگری ندارد، از موضوعات محتمل در سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد رکن اصلی، جهانی و مشورتی سازمان ملل متحد است. هر 193عضو سازمان ملل در جلسه مجمع شرکت دارند. مجمع عمومی به طور منظم دوره‌های اجلاسیه سالیانه خود را از سپتامبر تا دسامبر یا ژانویه تشکیل می‌دهد و در موارد استثنایی به درخواست شورای امنیت و یا به درخواست یک عضو که مورد موافقت اکثریت اعضا باشد دوره‌های اجلاسیه فوق‌العاده خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱
برای ریاست جمهوری فقط روحانی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی