بازدید 5150
آیت الله هاشم زاده هریسی در گفت و گو با «تابناک»؛

عربستان باید عذرخواهی کند و تضمین بدهد/ ایران به فکر کشورگشایی و ضعیف کردن عربستان نیست/ اقدامات سعودی ها مایه ننگ اسلام است

شما شک نکنید که همه تحرکات ضد ایرانی و به دور از عقل سعودی ها با هدف سیاسی انجام می شود. این در حالی است که ایران یا کشورهای دیگر به فکر کشورگشایی یا ضعیف کردن عربستان نیستند که آنها چنین رفتاری را از خود نشان می دهند.
کد خبر: ۶۲۲۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹ 11 September 2016
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تصمیم گیران سعودی همچنان اصرار بر کوک کردن ساز عناد و تنش دارند تا «تنش بین ایران و عربستان» به یکی از مسائل نظام بین الملل و به طور مشخص خاورمیانه تبدیل شود، گفت: آنها چون دچار توهم هستند، خیال می کنند ایرانی که قدرت زیادی به واسطه برجام به دست آورده است، این برنامه را دارد که عربستان را ضعیف و حاشیه نشین کند. این ذهنیت غلط در صورتی است که قدرت ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه برای کل خاورمیانه خوب است.

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» با تأکید بر اینکه عربستانی ها باید بدانند که افزایش حوزه نفوذ دولت های اسلامی باعث می شود تا همه کشورهای مسلمان از جمله عربستان از آن بهره ببرند، اظهار کرد: متأسفانه آنها قدرت ایران را به ضرر خود می دانند، چون می خواهند همه اتفاقات را به تنهایی به سرانجام برسانند.

آنچه در ادامه می خوانید پاسخ آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری به پرسش های "تابناک" در خصوص فضای تنش آلود بین ایران و عربستان است.

تنش بین کشورهای اسلامی صلاح نیست


*  این گونه که پیداست، ظاهرا قرار نیست، ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ جهان اسلام تعاملی داشته باشند.


تنش بین ایران و کلا تنش بین کشورهای اسلامی اصلا به صلاح نیست و برای دولت ها و ملت های اسلامی چیزی به جز ضرر ندارد. این فضا هزینه سازی و بی آبرویی به بار می آورد و موجب استهلاک قدرت در جهان اسلام می شود. در حالی که برای عزمت اسلام و مسلمین، واجب است که کشورهای اسلامی با هم اتحاد داشته باشند تا بتوانند از توانایی های یکدیگر بهره بگیرند.

اسرائیل بیشترین بهره را از اختلافات جهان اسلام می برد


تصمیم گیران کشورهای اسلامی باید این را بدانند که آرزوی اسراییل، به هم ریختگی در جهان اسلام است. رژیم صهیونیستی اگر میلیاردها دلار خرج کند، نمی تواند آسیبی که این اختلافات به اسلام می زند، به کشورهای اسلامی تحمیل کند. شرح این شرایط نشانگر آن است که بیشترین بهره از این فضای تنش آلود را رژیم جعلی صهیونیستی می برد. پس همه و حتی عربستان سعودی هم باید در رفتارشان تغییر ایجاد کند.

سعودی ها بیشترین ضربه را به دین اسلام می زنند


* ریشه چنین فضای پر هزینه ای را در چه چیزی می دانید؟


سبب این مسائل، تندروی آنهایی است که به رفتارهای افراطی اصرار دارند و با کارهایشان باعث می شوند که به دین ضربه بزنند. اگر عربستانی ها عاقل هستند و خودشان را خادم حرم امن الهی می دانند، باید بیشتر از سایر کشورهای اسلامی در راستای وحدت مسلمین تلاش کند، نه اینکه دائما بر طبل اختلاف و کینه بکوبند. این رفتارهای سعودی ها با هیچ متر و معیاری عقلانی نیست.

سعودی ها حرمت زائران حرم امن الهی را نگه نمی دارند


مگر می شود خادم حرمین شریف بود و با کشورهای اسلامی جنگ و ستیز کرد. با این حال مشاهده می شود که عربستان حتی حرمت زائران حرم امن الهی را نگه نمی دارد تا در طول یک روز نزدیک به 7 هزار حاجی با حالت تشنگی و در شرایط بدی شهید شوند. به نظر من اقلا باید عذرخواهی کند و برای از این به بعد تضمین بدهد. عربستانی ها که به ظاهر خود را مسلمان می دانند و در سال میلیون ها قران را چاپ و به کشورهای مختلف می فرستند، بدانند که قرآن در یکی از سوره های مبارکش کشتن یک نفر را برابر با کشتن همه می داند.

تحرکات ضد ایرانی عربستان اهداف سیاسی دارد


* هم ایران و هم عربستان از کشورهای مهم منطقهِ مهمِ خاورمیانه هستند. تحلیل گران می گویند که آل سعود در رقابتی ذهنی با جمهوری اسلامی است و به همین دلیل از هیچ کوششی برای تضعیف ایران کوتاهی نمی کنند.


شما شک نکنید که همه تحرکات ضد ایرانی و به دور از عقل سعودی ها با هدف سیاسی انجام می شود. این در حالی است که ایران یا کشورهای دیگر به فکر کشورگشایی یا ضعیف کردن عربستان نیستند که آنها چنین رفتاری را از خود نشان می دهند. متأسفانه دولتمردان عربستان دچار توهم هستند و به همین دلیل اقداماتی انجام می دهند که واقعا مایه ننگ اسلام است.

سعودی ها از تعامل ایران با جهان عصبانی هستند


* این نوع تحرکات دولت سعودی می تواند واکنشی عصبی به توافق هسته ای باشد؟


صد در صد! شک نکنید که علت رفتارهای غلط و عصبانیت آن ها از تعامل ایران با جهان است. آنها چون دچار توهم هستند، خیال می کنند ایرانی که قدرت زیادی به واسطه برجام به دست آورده است، این برنامه را دارد که عربستان را ضعیف و حاشیه نشین کند. این ذهنیت غلط در صورتی است که قدرت ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه برای کل خاورمیانه خوب است.

نقش عربستان در ناآرامی های یمن، بحرین و سوریه


همچنین عربستانی ها باید بدانند که نفوذ دولت های اسلامی باعث می شود تا همه کشورهای اسلامی از جمله عربستان بهره ببرند. متأسفانه آنها قدرت ایران را به ضرر خود می دانند، چون می خواهند همه اتفاقات را خودش به تنهایی به سرانجام برسانند. این در حالی است که این کشور در چند سال گذشته اشتباه های زیادی در یمن و بحرین داشته و از حمله کنندگان به سوریه هم دفاع می کند.

حرمین شریفین به همه مسلمان ها تعلق دارد


* مسأله حج اهمیت فوق العاده ای به لحاظ معنوی دارد. اینکه این مراسم دینی در حالت تعطیل بماند، چه اثراتی خواهد گذاشت؟


حج فریضه ای واجب برای مسلمانان است و سعودی ها باید بدانند که حرمین شریفین به همه مسلمان ها تعلق دارد؛ اما آنها از موقعیت جغرافیایی خود سوءاستفاده کرده و ایرانی ها را از این اتفاق مهم محروم کرده اند. البته شاید همه در رفتارشان مشکلاتی داشته باشند، اما واقعا عربستان در فضای بد و جنجالی فعلی بیشترین سهم را دارد. گناه کبیره آنها این است که سیاست را بالاتر از دین می داند و به همین دلیل به خود اجازه یکه تازی می دهد.

شرایط برای انجام حج مهیا نباشد دینی به گردن کسی نیست


* تعطیلی حج عده ای را نگران کرده که مبادا با وجود دین شرعی نتوانند به این سفر بروند. به لحاظ شرعی چه حکمی در این بین جاری می شود.


حج برای مسلمانانی که توان مالی دارند، واجب است. اما اگر این شرایط اجازه این امر را ندهد، دینی به گردن کسی نمی ماند. البته اینطور نیست که حج برای همیشه تعلیق شود و انشاءالله به زودی این مشکل حل می شود و ایرانی ها بار دیگر به سرزمین وحی اعزام خواهند شد و به دور کعبه طواف خواهند کرد.

نباید بهانه ای به دست دشمنان اسلام بدهیم


* سخن پایانی؟


ما هم باید مراقب رفتارمان باشیم تا بهانه ای به دست دشمنان اسلام ندهیم. این درست که عربستان مقصر اول و آخر این وضعیت است، اما این دلیل نمی شود که ما مراقب رفتارمان نباشیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست