بازدید 5853

دندان گردی سینماداران برای مردم با افزایش دوباره قیمت بلیت سینما

با آغاز پیش فروش بلیت‌های فیلم «فروشنده»، قیمتی که سینماداران برای ارائه بلیت‌های این فیلم در نظر گرفتند منجر به اعتراض بسیاری از مخاطبان فیلم‌های سینمایی شد. با داغ شدن تنور این اعتراض‌ها ، سخنگوی شورای صنفی نمایش و رییس انجمن سینماداران در گفت‌وگو با آی سینما، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و از گران فروشی بلیت‌ فیلم های سینمایی با عنوان تخلف سینماداران یاد کردند.
کد خبر: ۶۲۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷ 10 September 2016
دندان گردی سینماداران برای مردم با افزایش دوباره قیمت بلیت سینما
با وجود آنکه تماشاگران در مقابل افزایش مقطعی قیمت بلیت فیلم سینمایی «فروشنده» واکنش شدیدی نشان دادند و اصغر فرهادی با این افزایش بلیت همراهی نکرد و موقتاً قیمت بلیت سینماها کاهش یافت، اما سینماداران اقدام عجیب تری انجام دادند و این بار بلیت کل سینماهای کشور را در نیمه نخست سال، تا پنجاه درصد گران کردند؛ اقدامی کم‌سابقه در تاریخ سینمای ایران که نشان از دندان گردی سینماداران و هدف گرفتن جیب تماشاگری دارد که با سینمای ایران آشتی کرده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ با آغاز اکران فیلم سینمایی «فروشنده» از دهم شهریورماه، در حالی که بهای بلیت فیلم‌های سینمایی در بهترین سالن‌ها، 10 هزار تومان بود، قیمت بلیت «فروشنده» 12 هزار تومان برای روزهای شنبه تا چهارشنبه و 15 هزار تومان برای روزهای پنجشنبه و جمعه در سینماهای مدرن نظیر پردیس‌های سینمایی رسید و در سایر سینماها نیز به همین نسبت، قیمت بلیت سینما افزایش یافت؛ اتفاقی که با اعتراض تماشاگران همراه شد و پیکان انتقاد اصغر فرهادی کارگردان این فیلم را نشانه رفته بود.
 
پس از این اتفاق، سخنگوی شورای صنفی نمایش، در پاسخ به پرسش «تابناک» مبنی بر اینکه آیا این استثنا صرفاً برای فروشنده در نظر گرفته شده یا قرار است قیمت بلیت به این میزان برای همه فیلم‌ها افزایش یابد، گفته بود: برای هر فیلم سینمایی با توافق صاحبِ فیلم و توزیع کننده، می‌تواند این اتفاق بیفتد. این اتفاق مختص فروشنده نیست و فیلم‌های دیگری هم اگر درخواست داشته باشند، می‌تواند این اتفاق بیفتد.
 
فرجی تأکید کرده بود: توزیع کننده یک اثری می‌داند که یک فیلم ظرفیت بلیت 12 تا 15 هزار تومان را دارد و بعد از توافق با سینمادار، این اتفاق می‌افتد. بنابراین قیمت بلیت در کل سینماها افزایش نیافته اما هر صاحب فیلمی که با سینمادار برای اکران فیلم با این قیمت بلیت به توافق برسد، بر اساس مصوبه شورای صنفی نمایش می‌تواند فیلمش را با این قیمت عرضه کند.
 
دندان گردی سینماداران برای مردم با افزایش دوباره قیمت بلیت سینما 
 
پس از موضع‌گیری سخنگوی شورای صنفی نمایش، روابط عمومی فیلم فروشنده، موافقت اصغر فرهادی برای گران‌فروشی بلیت فیلم سینمایی فروشنده را رد کرد و یادآور شد: «در پى مصوبه شوراى صنفى مبنى بر افزايش قيمت بليت به خاطر مدت زمان فيلم و سيستم پخش با كيفيت برتر در سينماهاى پرديس كوروش، آزادى، چارسو، فرهنگ و هويزه مشهد لازم به توضيح است كه سازندگان فيلم «فروشنده» دخالتى در اين افزايش قيمت نداشته و نظر خود را مبنى بر حفظ قيمت‌هاى قبلى به پخش‌كننده و شوراى صنفى اعلام نموده‌اند. اين مصوبه از سوى شوراى صنفى در جهت حقوق سينماداران اتخاذ شده و ارتباطى با گروه سازنده فيلم «فروشنده» ندارد.»
 
ظاهراً با توجه به مدت زمان «فروشنده» و کاهش تعداد سانس‌های سالن‌های میزبان «فروشنده» از شش سانس به پنج سانس، برخی صاحبان سینما خواستار افزایش قیمت بلیت فروشنده شده‌اند که این مصوبه بدون هماهنگی با اصغر فرهادی به عنوان تهیه کننده، کارگردان و ذینفع تصویب، ابلاغ و اجرا شده است. با مخالفت شدید اصغر فرهادی قیمت بلیت فروشنده نیز کاهش یافت و هم‌قیمت بلیت سایر فیلم‌های سینمایی شد اما سینماداران که به دنبال سود بیشتری هستند، این بار کل قانون را تغییر دادند و با گذشت یک هفته از بازگشت قیمت بلیت‌ «فروشنده» به حالت سابق، این بار بلیت کل سینماها برای کل فیلم‌ها افزایش یافت!
 
محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینمادارن، از تصمیم بی‌سابقه سینماداران خبر داد و به طور رسمی اعلام کرد که قیمت بلیت سینماهای کشور تا 50 درصد افزایش خواهد یافت: «قیمت بلیت در سینماهای مدرن روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ هزار تومان و سایر روزها ۱۲ هزار تومان و روزهای نیم بها ۸ هزار تومان، سینماهای ممتاز روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ هزار تومان، سایر روزها ۱۰ هزار تومان و روزهای نیم بها ۶ هزار تومان، سینماهای درجه یک روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ هزار تومان، سایر روزها ۵ هزار تومان و روزهای نیم بها ۳ هزار تومان تعیین شده است.»

قاصد اشرفی با بیان این‌که بحث افزایش قیمت بلیت‌ سالن‌های سینمایی به تصویب شورای صنفی نمایش هم رسیده،‌ درباره نحوه اجرای این طرح در حالی که هنوز زمان زیادی تا پایان سال مانده است، گفت: «این قیمت‌ها بعد از تصویب در شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی، در شهرستانها در اختیار اداره ارشاد هر استان است زیرا هر استان با استان دیگر تفاوت دارد و سینماداران می‌توانند با هماهنگی اراده ارشاد استان تصمیم بگیرند. باتوجه به اینکه سیستم‌های جدید و پیشرفته در حال جایگزینی است و هزینه‌های زیادی دارد و با وجود آنکه موسسه سینما شهر هم فقط بخشی از این هزینه را پرداخت می‌کند اما بازهم سینماداران نمی‌توانند هزینه‌های خود را با فروش فیلم‌ها هم‌پوشانی کنند.»

رییس انجمن سینماداران ادعای عجیبی در مورد افزایش قیمت بلیت سالن‌های سینمایی کرد: «نظر برخی صنوف این بود که قیمت بلیت سینماها بیشتر از آنچه در جلسه مصوب شده؛ افزایش پیدا کند اما انجمن سینماداران مخالف بود!» و ظاهراً افزایش 50 درصد قیمت بلیت سینماها نیز برای برخی سینمادارانِ منفعت طلب، کافی نبوده است! افزایش شدید قیمت بلیت سینماها در حالی رخ داده که افزایش قیمت بلیت معمولاً در انتهای هر سال تصویب و در ابتدای سال بعد اجرایی می‌شود و هیچ‌گاه سابقه نداشته در میانه سال، چنین افزایش شدیدی رخ دهد.
 
ظاهراً سینماداران قصد دارند سواستفاده حداکثری را از استقبال مردم داشته باشند که این رویکرد می‌توان منجر به دلزدگی تماشاگران و عدم حضورشان در سالن‌های سینما باشد. سینما در همه نقاط دنیا تفریحی نسبتاً ارزان است که نسبت بسیار کوچکی از درآمد هر شخص را به خود اختصاص می‌دهد اما ظاهراً در ایران رویه دیگری در جریان است. انتظار می‌رود مسئولان سازمان سینمایی در این زمینه تدبیر لازم را به خرج دهند تا اثر روانی چنین افزایش قیمت غیرمترقبه‌ای، تماشاگر را دلزده نکند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست