بازدید 6003
آخرین تحولات میدانی و سیاسی سوریه؛

از رویارویی «سیا» و «پنتاگون» در سوریه تا «جزئیات طرح تکمیل «کمربند امنیتی» دمشق+نقشه»

سوریه هم اکنون تنها کشوری است در جهان که روزانه خبرهای زیادی برای مخابره دارد. خبرهایی که بیش از آنکه امیدوار کننده باشد ناامید کننده و گاه غافلگیرکننده است. در 24 ساعت گذشته نیز تحولات میدانی و سیاسی متعددی در سوریه و حول محور بحران این کشور اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۶۱۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷ 30 August 2016
سوریه هم اکنون تنها کشوری است در جهان که روزانه خبرهای زیادی برای مخابره دارد. خبرهایی که بیش از آنکه امیدوار کننده باشد ناامید کننده و گاه غافلگیرکننده است. در 24 ساعت گذشته نیز تحولات میدانی و سیاسی متعددی در سوریه و حول محور بحران این کشور اتفاق افتاده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، مهم ترین خبرهای میدانی و سیاسی سوریه در 24 ساعت گذشته را باید شامل تحولات زیر دانست:
 
نشست سه جانبه امنیتی عراق، سوریه و ترکیه
 
یک روزنامه عرب‌زبان از برگزاری نشست امنیتی سه جانبه عراق، سوریه و ترکیه طی پنجشنبه هفته گذشته خبر داد و اعلام کرد: «شرکت کنندگان در این نشست از آغاز همکاری‌های امنیتی مشترک استقبال کردند ».
 
روزنامه لبنانی «السفیر» به نقل از منابع عربی آگاه نوشـت: مقامات نظامی عراق، سوریه و ترکیه روز پنجشنبه در نشستی امنیتی گردهم آمدند.
 
بر اساس این گزارش، این روزنامه اعلام کرده است: این نشست روز پنجشنبه هفته گذشته در شهر «بغداد» پایتخت عراق برگزار شد.
 
در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: نمایندگانی از وزارت دفاع و دستگاه اطلاعات نظامی عراق، 3 نفر از مقامات ارشد ارتش سوریه وابسته به دستگاه اطلاعاتی ـ امنیتی و همچنین اعضای یک هیأت امنیتی ترکیه به ریاست «هاکان ویدان» رئیس دستگاه اطلاعات این کشور، در این نشست امنیتی حضور یافتند.
 
السفیر اعلام کرده است: با وجود اینکه «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه همزمان با تیم امنیتی این کشور در بغداد حضور داشت، اما در نشست میان مقامات نظامی 3 کشور شرکت نکرد تا این نشست تماما امنیتی برگزار شود.
 
این روزنامه عرب زبان در پایان به نقل از منابع عربی آگاه آورده است: شرکت کنندگان در نشست امنیتی بغداد نسبت به همکاری های امنیتی مشترک میان یکدیگر واکنش مثبت نشان دادند. آنها همچنین بر لزوم آزمایش هماهنگی‌های امنیتی میان یکدیگر در خصوص «پ ک ک» و فعالیت های آن در سوریه تأکید کردند.

جزئیات مناطق درگیری در اطراف دمشق و طرح تکمیل «کمربند امنیتی» پایتخت+ نقشه

بعد از آزادسازی داریا و افزایش امنیت در اطراف پایتخت سوریه، اکنون چند جبهه دیگر در اطراف دمشق باقی مانده است تا کمربند امنیتی پایتخت کامل شود.
 
بعد از کنترل ارتش سوریه بر شهر «داریا» واقع در غرب دمشق و اخراج تروریست‌ها از این منطقه کمربند امنیتی پایتخت وسیعتر شده است.
 
اکنون بعد از آزادسازی «داریا» چند محور دیگر در اطراف دمشق باقی مانده که دولت سوریه در تلاش است تا یا از طریق آشتی و یا با قدرت نظامی اوضاع را در این مناطق سر و سامان بدهد.
 
 
ارتش سوریه بعد از آزاسازی داریا در حومه غربی دمشق یکی از مهمترین جبهه‌ها از آغاز بحران در این کشور را آرام کرد. به این ترتیب امنیت بخش جنوبی پایتخت برقرار شد و خطر شلیک خمپاره از این منطقه به سمت پایتخت برطرف می‌شود و همچنین امنیت جاده مهم «اوتستراد» به «المزه»  و جاده بین المللی دمشق به «درعا» برقرار خواهد شد. بعد از آزادسازی داریا خطر به شکل کامل از فرودگاه نظامی المزه برطرف شده است. این پایگاه یک مرکز مهم برای حمله جنگنده‌های سوری به تروریست‌ها در اطراف دمشق است.
 
 
بعد از آزادسازی داریا مهمترین و نزدیکترین خطری که پایتخت را تهدید می‌کند منطقه «جوبر» واقع در شرق پایتخت است. افراد مسلح در این منطقه از 4 سال پیش به صورت مداوم با ارتش سوریه درگیر بوده‌اند. منطقه جوبر از این لحاظ اهمیت دارد که امتداد مناطقی در غوطه شرقی مثل «زملکا»، «عربین»، «القابون» و «عین ترما» تا شهر «دوما» است. دوما مهمترین مرکز تروریست‌ها در غوطه دمشق است.
 
ارتش سوریه کنترل بخشی از محله‌های غربی جوبر را در اختیار دارد و کنترل بخش شرقی آن را چند گروه تروریستی در اختیار دارند. این گروه‌ها شامل «جند العاصمه»، «فیلق الرحمان»، «الاتحاد الاسلامی لاجناد شام» و «الجبهه الاسلامیه» می‌شوند.
 
 
محله‌های شرقی جوبر منطقه‌ای است که به صورت مداوم از آن به محله‌های قدیمی دمشق خمپاره شلیک می‌شود.
 
3 ماه پیش، ارتش سوریه بخش جنوبی دوما را به کنترل کامل خود درآورد اکنون عملیات خود را در عمق غوطه شرقی دمشق ادامه می‌دهد و اخیرا به نزدیکی شهر دوما رسیده است. پیشتر ارتش منطقه «حوش نصری» را به دست گرفته و به سمت مزارع الریحان پیشروی کرده بود. «مزارع الریحان» در 4 کیلومتری شهر دوما قرار دارد. انتظار می رود دوما شاهد بزرگترین عملیات نظامی ارتش در اطراف پایتخت باشد.
 
در جنوب دمشق و به صورت دقیق در محله‌های «الحجر الاسود» و «مخیم الیرموک» آتش درگیری بین دو گروه تروریستی النصرة و داعش به شکل قابل ملاحظه‌ای فروکش کرده است. طی ماه‌های گذشته این دو گروه تروریستی تلاش داشتند تا بر این منطقه مسلط شوند. تلاش دولت سوریه برای برقراری آشتی در این منطقه با فشار کشورهای خارجی بر افراد مسلح در مراحل پایانی خود شکست خورد.
 
در شمال و شمال شرق دمشق منطقه «التل» مهمترین جبهه درگیری است. این منطقه از یک سال پیش تحت کنترل گروه تروریستی جبهة النصره است. گروه تروریستی داعش بعد از اینکه متوجه شد «ابو مالک» سرکرده النصره در قلمون تصمیم دارد یک امارت در این منطقه درست کند، نیروهای بیشتری به التل فرستاد. به دنبال این اقدام داعش درگیری‌های شدیدی بین دو طرف شکل گرفت. شدت درگیری‌ها در 3 ماه گذشته کاهش یافته است.
 
 
ارتش سوریه شهرک «التل» را به صورت کامل محاصره کرده است که باعث می‌شود هیچ گونه خطری از ناحیه این شهر دمشق را تهدید نکند.
 
نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد تسلیحات شیمیایی در سوریه
 
شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز درباره تسلیحات شیمیایی در سوریه نشست غیر علنی برگزار خواهد کرد.
 
به گزارش روسیا الیوم، شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است امروز نشست غیر علنی درباره وضعیت به کارگیری سلاح های شیمیایی در سوریه برگزار کند.
 
در این نشست، گزارش کمیته مشترک وابسته به سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درباره به کارگیری سلاح های شیمیایی در سوریه از سوی طرف های درگیر در این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
آمریکا، انگلیس و فرانسه پیش از این از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بودند که اقداماتی را علیه مسئولان حملات شیمیایی در سوریه اتخاذ کنند.
 
کمیته مذکور در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ تحقیقاتی را درباره به کارگیری سلاح های شیمیایی در سوریه از سوی طرف های درگیر در این کشور انجام داده و آن را در تاریخ ۲۴ ماه جاری میلادی به شورای امنیت تحویل داده است.
 
در این گزارش اعلام شده است که گروه تروریستی داعش در تاریخ ۲۱ آگوست ۲۰۱۵ در حومه حلب از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است. در این گزارش همچنین ادعا شده است که نیروهای ارتش سوریه در آوریل ۲۰۱۴ و مارس ۲۰۱۵ در حومه ادلب از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند.
 
دولت سوریه در سپتامبر ۲۰۱۳ با واگذاری سلاح های شیمیایی خود به جامعه جهانی در چارچوب توافقنامه مسکو - واشنگتن موافقت کرد.
 
ستاد ارتش ترکیه: 400 کیلومتر از خاک سوریه را پاکسازی کردیم
 
به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی، ستاد ارتش ترکیه اعلام کرد، از زمان آغاز عملیات سپر فرات، 400 کیلومتر مربع از خاک سوریه از عناصر گروه (تروریستی) داعش پاکسازی شده است.
 
ستاد ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش آزاد سوریه که ائتلاف بین‌المللی از آن حمایت می‌کند، 10 روستای دیگر را از عناصر داعش پاکسازی کرده است.
 
سخنگوی «جیش‌الاسلام»: صلح با اسرائیل ممکن است
 
در تماس جدیدی میان گروه‌های تروریستی در سوریه و شخصیت‌های اسرائیلی، «انجمن تفکر منطقه‌ای اسرائیل» گفت‌وگویی با «اسلام علوش» سخنگوی «جیش الاسلام» در سوریه انجام داده و علوش در این مصاحبه صلح با رژیم صهیونیستی را بعید ندانسته است.
 
جیش الاسلام از گروههای تحت الحمایه عربستان در سوریه است که محل اصلی فعالیت آن در شرق دمشق است اما در دیگر نقاط سوریه نیز نیرو دارد.
 
علوش در این مصاحبه اعلام کرد: توافق صلح با رژیم صهیونیستی بعید نیست و این موضوع به نهادهای دولتی سوریه پس از پیروزی کودتا بستگی دارد؛ نظام جدید ، تصمیم مردم سوریه درباره توافق صلح با اسرائیل را مصادره نخواهد کرد. علوش در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است جنگ در سوریه می‌تواند با مذاکرات تمام شود، گفت: ما در این باره خوش‌بین نیستیم.

وی در این گفت‌وگو، درباره موضع جیش‌الاسلام در خصوص حزب‌الله نیز اظهار خوش‌بینی نکرد و مدعی شد: حزب‌الله یک تهدید علیه آینده ملت سوریه است؛ حزب‌الله یک گروه مخالف آزادی است که ملت سوریه به آن چشم دوخته‌اند و ما آماده نیستیم که اجازه دهیم سلاح به دست این جنبش برسد.
 
علوش در ادامه منکر رفتار بسیار خشونت‌آمیز و استبدای جیش‌الاسلام علیه مخالفانش و نیز شکنجه و بازداشت بدون محاکمه شد و حتی ادعا کرد این جنبش به مخالفانش اجازه تظاهرات می‌دهد.
 
آنکارا: ایران و بشار اسد از عملیات ارتش ترکیه در جرابلس اطلاع قبلی داشتند
 
روزنامه الشرق الاوسط نوشت: «معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که ایران و بشار اسد از عملیات ارتش ترکیه، سپر فرات در جرابلس قبل از آغاز آن اطلاع داشتند».
 
به نوشته الشرق الاوسط، ترکیه و سوریه و ایران به توافق رسیده اند که مبادا کردها گذرگاه و پایگاهی از عراق تا سواحل مدیترانه برای گسترش نفوذ خود ایجاد کنند.
 
بنا بر این گزارش، "صالح مسلم" از رهبران کردهای سوریه گفته است که ترکیه با ایران و سوریه به رغم برخی اختلافات، بر سر پرونده کردها به توافق رسیده اند.
 
رویارویی «سیا» و «پنتاگون» با یکدیگر در سوریه؟
 
نشریه نیویورک تایمز روز دوشنبه نوشت که جنگ بین ارتش آزاد و یگان های مدافع خلق کرد در سوریه باعث رویارویی میان وزارت دفاع آمریکا و آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) شده است.
این نشریۀ آمریکایی در گزارشی با عنوان «معارضان، منطقۀ تحت سیطرۀ کردها را تهدید می کنند» ادعا کرد که ارتش آزاد که از سوی ترکیه حمایت می شود و توانست جرابلس را از سیطرۀ داعش خارج کند، از پشتیبانی سیا برخوردار است در حالی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، نیروهای دموکراتیک سوریه را حمایت می کند.

این گزارش می افزاید: «سیا و پنتاگون مجموعه های مختلفی را در جنگ سوریه حمایت می کنند و این وضعیت باعث بروز تنش هایی شده است».
 
بر اساس ادعای نیویورک تایمز، ارتش آزاد که توسط سازمان سیا و آژانس های اطلاعاتی متحد با آن حمایت می شود، توانسته است به سمت غرب و به طرف شهرک های الباب و مارع پیشروی کند و انتظار می رود که بین آن و نیروهای دمکراتیک سوریه که توسط یگان های مدافع خلق کرد اداره می شود و ازحمایت پنتاگون برخوردار است، درگیری هایی به وجود آید.
 
این نشریه همچنین نوشت که آمریکا در چارچوب ایجاد توازن میان نیروهای متحد خود و نیروهایی که هم با آمریکا و هم با ترکیه متحدند، از یگان های مدافع خلق کرد خواسته که به مناطق واقع در شرق فرات عقب نشینی کنند و در مجموع موضع آمریکا در قبال ادامۀ درگیری ها بین طرفین متحد با خودش پیچیده و مبهم است.
 
نیویورک تایمز با اشاره به اظهارات پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، اشاره کرد که گفته بود درگیری های جاری در جرابلس را از نزدیک پیگیری می کند و از گروه های درگیر خواسته بود که اقدامات لازم را برای حل بحران انجام دهند.
 
سایر تحولات
 
جیش الفتح جبهه جدید باز کرد؛ حمله سنگین به شمال حماة
 
همزمان با آتش‌بس آمریکا و روسیه در جنوب شهر حلب، ائتلاف جیش الفتح، جبهه جدیدی برای بر هم زدن تمرکز ارتش سوریه در جنوب حلب باز و حمله گسترده‌ای به شمال استان حماه کرده است.
 
پیشروی تروریست‌های مورد حمایت ترکیه در جرابلس
 
تروریست‌های ارتش آزاد در حالی تحت پشتیبانی نیروی هوایی ترکیه پس از درگیری‌های شدید به پیشروی‌های خود در جرابلس ادامه می‌دهند که نیروهای دموکراتیک سوریه در برابر آنها از کمک آمریکا برخوردار نیستند.
 
کردهای سوری به سمت شرق فرات عقب نشینی کردند
 
یک مسئول آمریکایی از عقب‏‌نشینی کردهای سوریه به سمت شرق فرات خبر داد.
 
توافق درباره خروج عناصر مسلح از «المعضمیه» دمشق تکذیب شد
 
تلویزیون سوریه خبر منتشر شده درباره توافق بر سر خروج 213 فرد مسلح از شهرک «المعضمیه» در غوطه دمشق را تکذیب کرد.
 
آتش‎بس در شهرک محاصره شده «الوعر» حمص
 
منابع سوری از توافق دولت سوریه و عناصر مسلح در شهرک محاصره شده «الوعر» حمص به مدت 48 ساعت خبر دادند.
 
خروج احتمالی 200 فرد مسلح از «المعضمیه» در غرب دمشق
 
منابع سوری از حصول توافق ارتش سوریه با افراد مسلح در شهرک مجاور «داریا» یعنی «المعضمیه» واقع در غوطه غربی دمشق خبر دادند.
 
محل اسکان تروریست‌های انتقالی از داریا به ادلب با خاک یکسان شد
 
ارتش سوریه پس از آنکه مطلع شد تروریست‌های تازه منتقل شده از داریا به ادلب قرار است به جنوب حلب اعزام شوند، محل اسکان آنان را با خاک یکسان کرد.
 
نظامیان ترکیه به حریم شهر «کوبانی» تجاوز کردند
 
گفته می‌شود نظامیان ترکیه به حریم شهر کوبانی تجاوز کردند که با تظاهرات تعداد زیادی از مردم این شهر مواجه شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی