بازدید 12754

ورود نخستین هواپیمای «لوفت‌هانزا» به تهران

در ششم شهریور سال 1335 نخستین هواپیمای شرکت لوفت‌هانزای آلمان وارد کشور شد.
کد خبر: ۶۱۸۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰ 28 August 2016
دنیای اقتصاد نوشت: 
 
  در ششم شهریور سال 1335 نخستین هواپیمای شرکت لوفت‌هانزای آلمان وارد کشور شد. در خبر کوتاهی که در برخی جراید (از جمله روزنامه اطلاعات) به چاپ رسید، آمده بود: امروز یک فروند هواپیمای «سوپر- ژ» متعلق به شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان به طور آزمایشی وارد فرودگاه مهرآباد شد و به طوری که خبرنگار ما از فرودگاه مهرآباد اطلاع می‌دهد با این هواپیما رئیس شرکت هواپیمایی «لوفت‌هانزا» و گروهی از مهندسان و ماموران شرکت مزبور به تهران وارد شدند. به گفته یکی از مقامات این شرکت، این نخستین هواپیمای این شرکت است که پس از پایان جنگ جهانی دوم وارد تهران شده است.

وزارتخانه‌ای با 134 نفر پرسنل!
روز ششم شهریور سال 1354 نتایج یک آمارگیری از کارکنان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی در برخی جراید منتشر شد. براساس این آمار وزارت بازرگانی با داشتن فقط 134 پرسنل دارای کمترین کارمند بوده و وزارت آموزش و پرورش با داشتن 164 هزار و 509 نفر کارمند و معلم دارای بیشترین پرسنل بوده است. آمار منتشر شده همچنین حاکی است که بعد از آموزش و پرورش، وزارت راه و ترابری با 19 هزار و 506 نفر پرسنل پر عده‌ترین وزارتخانه شناخته شده است. در آمار یاد شده که از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور منتشر شده آخرین آمار کارکنان ادارات تا پایان سال 1353 به این شرح اعلام شده است: نخست‌وزیری 7 هزار و 639 نفر، وزارت مسکن و شهرسازی هزار و 125 نفر، وزارت نیرو هزار و 789 نفر، وزارت تعاون و امور روستاها 6 هزار و 147 نفر، وزارت اطلاعات و جهانگردی هزار و 579 نفر، وزارت صنایع و معادن هزارو 20 نفر و وزارت پست و تلگراف و تلفن 9 هزار و 433 نفر. در این گزارش ذکر شده است که جمعیت ایران 33 میلیون نفر است که از این تعداد حتی یک میلیون نفر هم در دستگاه‌های دولتی شاغل نیستند.

نرخ کرک بز و چند کالای صادراتی دیگر
کمیسیون تعیین نرخ کالاهای صادراتی روز 5 شهریور سال 1352 نرخ کرک بز و چند کالای صادراتی دیگر را تعیین کرد و روز ششم شهریور سال 1352 نرخ‌های مزبور به این شرح در جراید اعلام شد: کرک بزی تصفیه شده سفید (کشمیران) کیلویی 600 ریال، کرک بزی تصفیه شده الوان (کشمیران) کیلویی 550 ریال، کرک بزی تصفیه شده کرمانی غیردباغی کیلویی 200 ریال، زیره سبز ماشینی کیلویی 66 ریال، رنگ‌های روغنی درجه 3 هر گالن 60 ریال، رنگ‌های روغنی درجه 2 هر گالن 80 ریال، رنگ‌های روغنی درجه یک هر گالن 100 ریال، قابلمه آلومینیومی کیلویی 100 ریال و گردو کیلویی 12 ریال. در ضمن اگر این مواد در ظرف‌ها و بسته‌بندی‌های یک کیلویی برای صادرات عرضه شود قیمت آن 6 درصد افزایش می‌یابد.

جلوگیری از صدور پنبه ایران
روز ششم شهریور سال 1335 یک مقام مسوول در بنگاه توسعه و کشت پنبه گفت: از خروج محصولات پنبه چند کارخانه پنبه پاک‌کنی به خارج جلوگیری شده است. چندی پیش به تعدادی از کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی که وسایل آنها ناقص بود اخطار کردیم که اگر تا 15 مرداد نقص وسایل خود را رفع نکنند، از صدور پنبه آنها به خارج جلوگیری خواهد شد. وی افزود: در مهلتی که مقرر شده بود وضع چند کارخانه بهبود پیدا کرد و ماشین‌آلات جدید وارد کردند، اما متاسفانه چند کارخانه دیگر همچنان به کار خود ادامه داد و به اخطار بنگاه پنبه وقعی نگذاشتند. و در بازرسی که اخیرا به عمل آمده است: این نوع کارخانه‌ها در یک لیست قرار گرفته‌اند و طی اعلانی که به آنها شده است، پنبه آنها فقط حق مصرف و فروش و عرضه در داخل دارد.

تولید روزانه 280 دستگاه پیکان
روز ششم شهریور سال 1352 در یک دیدار اتفاقی خبرنگاران موفق شدند محمود خیامی، رئیس هیات مدیره کارخانه‌های ایران ناسیونال را محاصره و سوال پیچ کنند، اما او فقط به سه سوال آنها پاسخ داد و (به قول خودش) از این محاصره جان سالم به در برد. او گفت: اولا که از اول مهر (1352) تولید پیکان 30 درصد افزایش می‌یابد و روزانه 280 دستگاه تولید خواهد شد، دوم اینکه براساس توافقی که با کمپانی کرایسلر بریتانیا کرده‌ایم از اول مهر (1352) به تولید و ساخت مدل‌های مختلف پیکان خواهیم پرداخت و به این ترتیب، نه تنها حجم تولید پیکان که براساس برنامه تنظیمی در پنج ماه اول امسال (1352) به علت کمبود مواد اولیه 20 درصد کمتر از میزان مورد پیش‌بینی بوده است، افزوده خواهد شد، بلکه تولید به روزانه 280 دستگاه پیکان خواهد رسید. او در ادامه گفت: ایران ناسیونال به آن دسته از نمایندگی‌های فروش خود که تعمیرگاه مجاز و پخش لوازم یدکی برای دادن خدمات و سرویس‌ رفاهی بعد از فروش ندارند، اعلام کرده است چنانچه تا دی‌ماه آینده (1352) اقدام به تاسیس تعمیرگاه مجاز براساس ضوابط و استانداردهای ایران ناسیونال نکنند، نمایندگی‌های آنان لغو خواهد شد.

تاسیس نخستین بانک ایرانی
گروه تاریخ و اقتصاد‌‌‌: اولین بانک در سال 1888 میلادی تحت عنوان بانک شرقی در ایران به راه افتاد که البته به‌صورت یک شرکت سهامی و بدون کسب امتیاز خاص آغاز به‌کار کرد. شعب و نمایندگی‌های این بانک در تهران، تبریز، مشهد، رشت، شیراز و بوشهر دائر بود اما اداره مرکزی این بانک در میدان توپخانه تهران قرار داشت. این بانک در سال 1888، به سپرده‌هایی با سررسید 6 ماه 4 درصد و به سپرده‌هایی با سررسید بیش از یک سال 6 درصد سود پرداخت می‌کرد. نکته جالب اینجا است که مانده سپرده‌های جاری در این بانک نیز مشمول دریافت سودی 5/ 2 درصدی بود این در حالی است که در شرایط کنونی هیچ بانکی به مانده سپرده‌های جاری سودی پرداخت نمی‌کند. این بانک سند حواله در وجه حامل نیز صادر می‌کرد که در حکم چک‌های تضمین شده بود، اما بعد از دو سال فعالیت، تمام حق و حقوق خود را به بانک «جولیوس رویتر» به مبلغ 20 هزار پوند فروخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار