بازدید 2722
۳
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

برای نجات اقتصاد باید سود بانکی کاهش پیدا کند

آن چه ما در یک دهه پیش از این شاهد بودیم نرخ های پایین سود و تسهیلات بانکی در کشور بود، مثلا نرخ سود سپرده ها بین 8 تا 10 درصد و در سودهای بلند مدت تا 12 درصد و برای تسهلات نیز بین 10 تا حداکثر 14 درصد بود .
کد خبر: ۶۰۸۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 23 July 2016
آن چه ما در یک دهه پیش از این شاهد بودیم نرخ های پایین سود و تسهیلات بانکی در کشور بود، مثلا نرخ سود سپرده ها بین 8 تا 10 درصد و در سودهای بلند مدت تا 12 درصد و برای تسهلات نیز بین 10 تا حداکثر 14 درصد بود.

رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان بانکی از کاهش نرخ سود بانکی به زیر 10 درصد در آینده و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی خبر داده است، اما آیا این شرایط وجود دارد؟

مسعود شنتیانی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه برای رونق اقتصادی کشور باید سود سپرده و سود تسهیلات بانکی کاهش پیدا کند، می گوید:« بهانه اصلی که بانک ها در سال های گذشته نرخ سود سپرده بانکی را به 20 درصد و نرخ سود تسهیلات را حتی به بالای 30 درصد رساندند تنها نرخ تورم بود و حالا که تورم چند ماهی است به گفته بانک مرکزی به زیر 10 درصد رسیده است شاهدیم که هنوز نرخ سود سپرده بانکی و تسهیلات متناسب با این کاهش تورم پایین نیامده است و در واقع بانک ها از تعهدات خود عدول کرده اند.»

او با اشاره به اینکه بانک ها در کشور ما برای افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات مسیر استثنایی را طی کردند که در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتاده است، می گوید:« آن چه ما در یک دهه پیش از این شاهد بودیم نرخ های پایین سود و تسهیلات بانکی در کشور بود، مثلا نرخ سود سپرده ها بین 8 تا 10 درصد و در سودهای بلند مدت تا 12 درصد و برای تسهلات نیز بین 10 تا حداکثر 14 درصد بود و حالا هم باردیگر باید به آن سال ها برگردیم و این به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و باعث می شود منابع جذب تولید شود؛ اگرچه که ممکن است در کوتاه مدت عده ای که از بانک ها سود دریافت و زندگی می کنند آسیب ببینند ولی آن چه مهم است نجات اقتصاد کشور است و برای تحقق این مهم چاره ای جز کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی نداریم.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه می گوید:« سود بالای تسهیلات به نفع اقتصادی کشور نیست وقتی سود سپرده افزایش پیدا می کند در واقع پول از مسیر اصلی اقتصاد و تولید خارج می شود؛ به نظرم من نباید نگرانی درباره کاهش نرخ سود سپرده ها وجود داشته باشد زیرا به مرور زمان همه چیز به شرایط عادی باز می گردد و این اتفاقی است که در گذشته وجود داشته است و عجیب نیست و افزایش ناگهانی اتفاق نادری بود که در اقتصاد ایران افتاد و در کمتر کشوری در جهان شاهد این موضوع بوده ایم.»

شنتیانی می گوید:« به اعتقادم شرایط کنونی کشور برای کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی به زیر 10 درصد آمده است و باید بانک ها به صورت واقعی در این جهت گام بردارد و البته برای اینکه شوکی به اقتصاد کشور وارد نشود می توان این اقدام را به صورت برنامه ریزی شده و با مدیریت صحیح انجام داد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بهترین سود بانکی 13ونیم درصد برای سپرده گذاری و 14ونیم درصد برا وام بانکیس...
کاهش سود تسهیلات فقط و فقط تبلیغاتی است و بانک مرکزی هم میداند که زورش به بانکها نمیرسد. بانکها جلوی تسهیلات را گرفته اند. وقتی میرویم و به عنوان شرکت از نزدیک با آنها حرف میزنیم میگویند باید 25 درصد وام را در یک حساب بدون بهره مسدود کنید تا وام 18 درصد بدهیم که با احتساب بهره سپرده همان 24 درصد خواهد شد. بانک مرکزی هم وانمود میکند که خبر ندارد. وقتی هم که اعلام میکنیم میگویند که رسما شکایت کنید و مدرک بیاورید. اینها جز اینکه همه حرفها تبلیغاتی و شعاری است معنی دیگری ندارد.
برای نجات اقتصاد نباید جلوی اختلاص ها گرفته شود ؟ برای نجات اقتصاد نباید جلوی دستمزد های نجومی مدیران عالی رتبه و رئیس بانکها گرفته شود ؟ برای نجات اقتصاد نباید جلوی مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا زمین خواران و ...........................................گرفته شود ؟ با این شرایط بیکاری و حقوق بازنشستگی بسیاری از خانواده ها درآمدشون از سودهای بانکی هستش ولی ظاهرا انگار پولهای این افراد بدبخت و بیچاره باید اقتصاد مملکت رو نجات بدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی