بازدید 7876
۲
گزارش «تابناک» از اوضاع وخیم مالی و اقتصادی فدراسیون و سازمان لیگ؛

لیگ شانزدهم فوتبال پنج روز تا شروع؛ بدون اسپانسر تبلیغاتی و حق پخش!

تاج که پاسخگو بودن فدراسیونش را مثل یک شعار، روی آنتن زنده مراسم تماما تبلیغاتی قرعه کشی لیگ مطرح کرد، هنوز به افکارعمومی نگفته که قیمت تبلیغات محیطی دو فصل آتی لیگ برتر از سوی کارشناس رسمی دادگستری چقدر برآورد شده و برای رقم غیررسمی 120 میلیارد تومانی هم هیچ مشتری پیدا نشده است. آمدن عسکری به صداوسیما هم قفل حق پخش را نگشوده تا کار فدراسیون در کمتر از یک هفته تا آغاز فصل جدید، به مذاکره مستقیم با شرکت های تبلیغاتی بکشد. این در حالی است که هنوز تکلیف بدهی سنگین و چند ده میلیاردی پیمانکار قبلی مشخص نشده!
کد خبر: ۶۰۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳ 19 July 2016
در حالی که کمتر از یک هفته به زمان آغاز شانزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران که لقب حرفه ای را یدک می کشد، باقی مانده، هنوز شرکت دارنده حق تبلیغات محیطی آن مشخص و معرفی نشده است.

به گزارش «تابناک ورزشی»، از انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال بیش از دو ماه گذشته و در این مدت جانشین کفاشیان که از او به خاطر ارتباطات حسنه اش با وزیر ورزش و مجموعه دولت توقعات زیادی می رفت نتوانسته عادی ترین تصمیمات برای اداره حداقلی فوتبال کشور را بدون لکنت و تأخیر اتخاذ کند.

تاج که با مدل مدیریتی تساهل و تسامح و پرهیز از تغییرات ناگهانی و یکجا، سعی کرده سرعت قلم امضای خود روی برگه احکام  را کنترل کند، تا امروز حتی نتوانسته رئیس سازمان لیگ را که پرکارترین پست بعد از ریاست در فوتبال ایران را دارد، نیز برگزیند و شدت این ناتوانی باعث شده تا در آستانه فصل شانزدهم، علی کاظمی باتجربه اما پا به سن گذاشته را موقت به عنوان سرپرست این سازمان مهم منصوب کند تا بلکه نتیجه لابی های پشت پرده و جنگ قدرت جناح های مختلف فوتبال، برای گزینش فرد قطعی برای این سمت مشخص شود.

نکته جالب این که هنوز جایگزین شخص کاظمی برای صندلی دبیرکلی سازمان لیگ هم تعیین نشده و در واقع کسی که در دهه هشتم عمرش است، باید هر دو حوزه را با هم اداره کند تا شاید تاج برای ابهام های خود پاسخی پیدا کند.

زمان های طلایی و طولانی که تاج در جلسات پنج یا شش ساعته و کم فایده با کی روش هدر داد، حالا تأثیر خود را روی اجزای مختلف فوتبال ایران نشان می دهد؛ ساعاتی که باید صرف رتق و فتق امور مهمتری چون ضعف شدید فدراسیون در امور مالی و اقتصادی می شد تا تیم ملی هم از فشار تهدیدهای پیاپی مرد پرتغالی رهایی یابد؛ اما به گفته خود تاج، بیش از یکصد ساعت از ساعات کاری حساس عمر مدیریتی تاج تا اینجا به شنیدن غرولندها و شروط کی روش گذشت تا این مدیر اصفهانی تازه دلیل بی اعتنایی کفاشیان به مصاحبه ها و پیغام و پسغام های رسانه ای سرمربی کاربلد تیم ملی را دریابد.

تاج وقتی سر از جلسات سنگین با کی روش بلند کرد که فدراسیونش در سیلاب شایعات برکناری این و آن و آمدن قریب الوقوع فلان و بهمان اسم، غرق شده بود و همچنین بحران های بزرگی نیز چون کوه یخ سر از این گرداب درآوردند که حالا توان خلق یک شورش علیه ریاست تاج را دارند.

لیگ شانزدهم فوتبال پنج روز تا شروع؛ بدون اسپانسر تبلیغاتی و حق پخش!

بزرگترین و جدی ترین این بحران ها، چالش یافتن شرکتی معتمد و توانمند ( البته نه در حد حرف و وعده) در بخش تبلیغات محیطی فوتبال ایران است؛ جایی که طی دو فصل اخیر می توانست پاشنه آشیل شخص تاج باشد اما او به شیوه دبیرستانی های نظام قدیم، با تک ماده و پاس دادن معوقات میلیاردی پیمانکار قبلی به فصل جدید، از انتخابات به سلامت عبور کرد.

حالا در فاصله کمتر از یک هفته تا سوت آغاز نخستین بازی فصل، هنوز فوتبال باشگاهی و بدهکار ایران حامی مالی خود را نمی شناسد و پریشان و سراسیمه در پی جور کردن یک مشتری برای رسانه ای است که در دو مرحله مزایده، خریداری نداشته است!

در این گیرودار مهدی تاج برای منتقل کردن فشارها از روی دوش خود، مسئولیت تازه ای در فوتبال ایران خلق کرد و نقش مدیر سازمان بازاریابی و تبلیغاتی را طی حکمی دیرهنگام به امیر عابدینی سپرد که در سن و سال دست کمی از علی کاظمی ندارد.

این حکم غیر از اثبات علاقه رئیس به استفاده از نیروی تجربه و ریش سفیدی پیرمردهای فوتبال، نشانگر اجباری بودن انتصاب هاست. اجبار نه از این جهت که کسی یا مرجعی بابت این حکم ها با تاج فشار آورده باشد، بلکه جبر مدیریتی و بحران های داخلی فدراسیون، این تصمیمات را بر او تحمیل کرده است.

تاج که به شدت روی پاسخگو بودن فدراسیون و سازمان لیگ به رسانه ها و مردم مانور می دهد و این خصیصه را در حد یک شعار روی آنتن زنده پخش مراسم تماما تبلیغاتی قرعه کشی لیگ هم مطرح کرده است، هنوز به افکارعمومی نگفته که قیمت تبلیغات محیطی دو فصل آتی لیگ برتر از سوی کارشناس رسمی دادگستری چقدر برآورد شده است. از راهروهای فدراسیون رقم 120 میلیارد تومان به گوش می رسد که با مبلغ پنجاه میلیارد تومان برای رقم پایه فصل اول، در مزایده بی مشتری ماند تا کار فدراسیون به مذاکره مستقیم با شرکت های متقاضی بکشد.

این شرکت های متقاضی زیاد نیستند و به دو یا سه مجموعه، محدود می شوند که هر کدام سابقه منفی هم در انجام تعهدات خود در قبال فوتبال دارند.
در این میان، هنوز تکلیف بدهی سنگین و چند ده میلیاردی اسپانسر قبلی از محل قرارداد 160 میلیارد تومانی لیگ های چهاردهم و پانزدهم مشخص نشده است و معلوم نیست، سرنوشت تضامین بانکی که تاج از آن دم می زد چه شده! هنوز دقیق به مردم گفته نشده که ارزش ماشین ها و ویلاهایی که گفته می شد، جای طلب از این کانون آگهی دریافت شده چقدر بوده و حتی باشگاه ها هم نمی دانند بالاخره چقدر از محل تبلیغات فوتبال درآمد داشته اند و قرار است باقی مانده این درآمدهای معلق، کی وصول شود.

 جالب تر اینکه مقامات فدراسیون با همین شرکت بدهکار فصل اخیر نیز برای بازگشت به لیگ صحبت کرده اند تا بار دیگر زمینه حضور شیرین و بدون تعهد آنها را فراهم کنند. باشگاه های کوچک که توان چندانی برای کسب درآمد از تابلوهای درو زمین خانگی خود ندارند، مجبور به سکوت شده اند، ولی سه باشگاه اسم و رسم دار استقلال، تراکتورسازی و پرسپولیس، به شدت به دنبال جداسازی حق تبلیغات محیطی خود از سایر باشگاه ها هستند.

در این زمینه شنیده شده است که ارقام جالبی نیز توسط نماینده این سه باشگاه در جلسه ای به عابدینی پیشنهاد شده؛ اما امیر عابدینی به رغم مکتوب شدن این پیشنهاد در پی وسط کشیدن پای یک مشتری سوم است تا در این تقابل ها پیشنهادهای بیشتری دریافت کند. تکنیکی قدیمی که گرچه در عالم واگذاری حق تبلیغات همیشه جواب داده، زمان و فرصت بسیار کم تا شروع بازی ها، این اسلحه را کم رمق کرده است، زیرا شرکت ها از حالت اضطرار فدراسیون آگاه اند و وارد بازی کورس قیمتی نمی شوند.

لیگ شانزدهم فوتبال پنج روز تا شروع؛ بدون اسپانسر تبلیغاتی و حق پخش!

در زمینه حق پخش هم هیچ پیشرفتی حاصل نشده و حتی خروج سرافراز به عنوان مخالف سفت و سخت دادن پول به فدراسیون فوتبال، و با ورود عموی حمید علی عسکری فوتبالیست پیشین تیم پرسپولیس به رأس سازمان صداوسیما هم هیچ دری گشوده نشد. فدراسیونی ها که از امیدواری خسته نمی شوند با انتصاب مدیرعامل پیشین صبای قم به عنوان معاون جدید اداری مالی باز هم بارقه امیدی دیدند، ولی سردار شهریاری نیز تا این لحظه حتی وقت نکرده به این بحران فوتبالی فکر کند چرا که خود سازمان در مسائل مالی به شدت درگیر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
خوشم میاد تواین مملکت همه چیمون به هم میاد ,
چه فوتبال زیبایی داریم...!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار