بازدید 17747

این خبر کذب در مورد اینستاگرام برآیند آرزوهای ماست یا تخیلات ما؟

حمله ایرانیان به اینستاگرام رجب طیب اردوغان پس از کودتای ترکیه، تازه‌ترین نمونه از فرهنگ مذموم اینترنتی برخی از ما ایرانیان (چه بسا تعداد زیادی از ما) بود؛ اما آن گونه که به نظر می‌رسد، آخرین نمونه نخواهد بود و بعد از این هم شاهد یک چنین ماجراهای اسفناکی که عملا بازی با آبروی ملیت ایرانی در وسعتی جهانی است، خواهیم بود. با وجود این، آیا این خبر کذب در مورد اینستاگرام را باید به حساب آرزو گذاشت یا در زمره تخیلات ایرانی طبقه بندی کرد؟
کد خبر: ۶۰۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹ 18 July 2016

حمله ایرانیان به اینستاگرام رجب طیب اردوغان پس از کودتای ترکیه، تازه‌ترین نمونه از فرهنگ مذموم اینترنتی برخی از ما ایرانیان (چه بسا تعداد زیادی از ما) بود؛ اما آن گونه که به نظر می‌رسد، آخرین نمونه نخواهد بود و بعد از این هم شاهد یک چنین ماجراهای اسفناکی که عملا بازی با آبروی ملیت ایرانی در وسعتی جهانی است، خواهیم بود. با وجود این، آیا این خبر کذب در مورد اینستاگرام را باید به حساب آرزو گذاشت یا در زمره تخیلات ایرانی طبقه بندی کرد؟

به گزارش «تابناک»، روز گذشته انتشار خبری در مورد قابلیت جدیدی در شبکه اجتماعی اینستاگرام منجر به آن شد که بسیاری از کاربران اینترنت و از جمله کاربران شبکه اجتماعی توییتر با شوق فراوان اقدام به باز نشر آن کنند.

این خبر کذب در مورد اینستاگرام برآیند آرزوهای ما است یا تخیلات ما؟

خبر کوتاه و ساده بود: اینستاگرام سرویس جدیدی ارایه کرده که بنا بر آن جلوی انتشار کامنت‌های حاوی کلمات رکیک و بی‌ادبانه گرفته می‌شود.

بر این اساس، اظهار شده بود که اینستاگرام با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد، در راستای پاک‌سازی کامنت‌ها و نظرات مشترکان خود، جلوی انتشار هر گونه ناسزا و عبارت بی‌ادبانه را می‌گیرد. ابزار جدید به پلتفرم اینستاگرام امکان می‌دهد کامنت‌های ارسالی از طرف کاربران را مانیتور و آن دسته از عباراتی را که حاوی الفاظ زشت می‌شوند مسدود کند تا برای دیگران قابل خواندن نباشند.

این خبر‌‌ همان گونه که گفته شد، به سرعت هرچه تمام‌تر در بسیاری از خبرگزاری‌ها و وب سایت‌های خبری داخلی و همچنین بر روی شبکه‌های اجتماعی باز نشر و به اشتراک گذاشته شد.

این موضوع می‌توانست برای بسیاری از ما خبری خوشایند و خوشحال کننده باشد که از قبل آن دیگر شاهد ریختن آبروی ملت ایران و معرفی ایرانیان به عنوان مردمی بی‌ادب و بی‌ملاحظه و کژ رفتار در فضای مجازی و آنلاین نباشیم؛ اما افسوس که این خبر آن گونه که پیداست، کذب است و دلایل غیر واقعی بودن آن نیز مشخص است.

نکته اول در مورد این خبر آن است که منبع دقیق خبر مشخص نیست. وب سایت خبری که برای اولین بار این خبر را منتشر کرده، یکی از وب سایت‌های حوزه فناوری و آی سی تی است و هرچند در متن خبر خود ذکر کرده که این موضوع در بیانیه‌ای از سوی شبکه اجتماعی اینستاگرام آمده، اما منبع اصلی خبر به هیچ وجه نیامده است. سایر وب سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها نیز این خبر را به نقل از همین وب سایت خبری باز نشر کرده‌اند.

از سوی دیگر، شبکه اینستاگرام زیر مجموعه‌ای از شرکت فیسبوک بوده که در سال ۲۰۱۲ این شرکت به رقم یک میلیارد دلار اینستاگرام را خریداری کرده است. در نتیجه اگر قرار بر سیاست گذاری برای این شبکه اجتماعی باشد، این شرکت فیسبوک است که باید در این مورد اطلاع رسانی کرده و بیانیه صادر کند.

موضوع بعدی آن است که حتی خود فیسبوک از چنین سیاستی برای کامنت گذاری در شبکه اجتماعی فیسبوک استفاده نمی‌کند، زیرا صرف نظر از مشکلات فنی رصد کامنت ها به شکل Real-Time این موضوع از نظر سیاست گذاران و مقامات فیسبوک مغایرت کامل با اصل آزادی بیان دارد. همین موضوع منجر به آن شده که بار‌ها شرکت فیسبوک به دلیل انتشار محتوای افراطی و تروریستی روانه دادگاه‌های مختلف شود – نمونه اخیر شکایت تعدادی از صهیونیست‌ها از این شرکت است.

در نتیجه بسیار دور از ذهن است، در حالی که خود شبکه اجتماعی فیسبوک از این گونه سیاست گذاری‌ها حمایت نمی کند، برای شبکه اجتماعی اینستاگرام ـ که به لحاظ عملی و محتوایی دامنه‌ای بسیار محدود‌تر از فیسبوک دارد ـ شاهد یک چنین خط مشی باشیم.

از سوی دیگر، اگر قرار بر اضافه شدن امکانی جدید به هر شبکه اجتماعی باشد، شرکت‌های فناوری معمولا برای اعلام این امکانات بیانیه صادر نمی‌کنند! در واقع کاربرد بیانیه برای این شرکت‌ها متفاوت از موضوعی است که اکنون در رسانه‌های داخلی ما مطرح شده است. امکانات جدید از سوی این شبکه‌ها و شرکت‌ها در واقع از طریق بروزرسانی‌ها و در قالب توضیحات بروزرسانی‌های نرم افزاری اعلام شده و تشریح می‌شوند.

با همه این تفاسیر، از ابتدا نیز موضوع صدور بیانیه از سوی اینستاگرام در خصوص سانسور شدن بی‌ادبی‌ها در این شبکه اجتماعی موضوعی مشکوک بود. در همین حال، اگر چنین بیانیه‌ای صادر شده باشد، باید جایی در اینترنت ردی از آن مانده باشد، در صورتی که هرگونه جستجو برای این موضوع – یا اساسا انتشار خبری در مورد اینستاگرام ظرف یک ماه گذشته در این باب – با شکست مواجه می‌شود.

پس این خبر از کجا آمده است؟

شاید باید ریشه‌های انتشار این خبر را در تخیلات یا آرزوی‌های برخی از ما ایرانیان دنبال کرد. اتفاقاتی که از ماجرای حمله به پپسی شروع شد و با حمله به لیونل مسی به اوج خود رسید، بر خلاف انتظار ما نه تنها متوقف نشد ـ هرچند بار‌ها نکوهش شد ـ بلکه ابعاد تازه تری را نیز به خود می‌گیرد و پای ماجرا اکنون به سیاستمداران نیز کشیده شده است.

این خبر کذب در مورد اینستاگرام برآیند آرزوهای ما است یا تخیلات ما؟


این موضوع حتی مربوط به حملات بی‌ادبانه به شهروندان غیر ایرانی هم نیست و خوب که نگاه کنیم دار و دسته‌های اینستاگرامی بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌ها در کشور نیز یک چنین رویه مذمومی را در قبال یکدیگر دارند. از «تتلیتی»‌ها گرفته تا «سحریا» و به تازگی «ارتش بهنوشی» که طرفداران شخصیت‌ها و سلبریتی‌های ایرانی را شامل می‌شوند، بدون هیچ شکی برآیند همین لشکرکشی‌های مجازی است که دامنه عملیات‌های آن‌ها به اردوغان هم می‌رسد.

در جایی که فالور‌ها و طرفداران سلبریتی شکل و شمایل نمادین گونه‌ای از ارتش ابتدایی سایبری را برای شخصیت‌های محبوب خود پیدا می‌کنند، تعجبی ندارد که همین رویه در شکل خودجوش ـ اما با منطقی یکسان ـ حملات مبتنی بر فحاشی و تمسخر را در مورد شهروندان و شخصیت‌های خارجی شاهد باشیم.

این خبر کذب در مورد اینستاگرام برآیند آرزوهای ما است یا تخیلات ما؟


البته این به معنی آن نیست که همه طرفداران شخصیت‌ها و چهره‌های داخلی و همه «سحریا» و «بهنوشی‌ها» جزو بی‌ادبان و بی‌فرهنگان سایبری ایران هستند. مسأله این است که اردوکشی و لشکرکشی مجازی، به یک ناهنجاری و انحراف اساسی در فرهنگ اینترنتی ایرانیان تبدیل شده و نه تنها رو به کاهش نیست، بلکه در حال نهادینه و تشویق شدن نیز هست.

بازگردیم به موضوع خبر. به نظر می‌رسد، انتشار این خبر مبنی بر امکان جدید در اینستاگرام یا ناشی از آرزوهای ماست یا برآمده از تخیلات ما. در حالی که هنوز هیچ کس، نه خود کاربران و نه مسئولان نمی‌تواند به درستی ماهیت رفتارهای عجیب برخی از کاربران اینترنتی را برای فحاشی و بی‌ادبی در شبکه‌های اجتماعی تشریح کنند – شاید این موضوع باب مفصلی برای پژوهش در روان‌شناسی اجتماعی ما ایرانیان در فضای آنلاین باشد – آرزو یا تخیل آنکه در ‌‌نهایت زمانی ابزار انجام این گونه رفتار‌ها به کلی از میان برود، تبدیل به بخشی از ناخودآگاه جمعی آن دسته از ایرانیان شده که از تبعات فرهنگی و حیثیتی این چنین رفتارهایی با خبر و هراسان هستند.

آرزو یا تخیلی که به نظر چندان هم شدنی و در دسترس نیست، زیرا اساسا این گونه کاربردهایی که تعدادی از کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی طلب می‌کنند، به کلی در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و تنها به عنوان استثنا به آن نگاه می‌شود. اما در مورد ملت ایرانی تبدیل به یک قاعده شده است.

شاید زمانی برسد که اینستاگرام و توییتر و فیسبوک و مانند آن برای جلوگیری از بی‌ادبی‌ها و بی‌نزاکتی‌های ایرانی‌ها فکری بکنند و راه چاره‌ای بیندیشند؛ آن هم در جایی که ما و مسئولان ما خود از چاره اندیشی برای این مسأله غامض و بغرنج عاجز و ناتوان هستیم؛ اما آن روز بدون شک روزی است که دیگر حیثیت و آبرویی در فضای آنلاین برای ایران و ایرانی نمانده است؛ مسأله‌ای که هم اکنون نیز شاید صادق باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۴۷
واسه تقریبا نصف ایرانیها فکر کنم دیگه کاری نمیشه کرد (البته امیدوارم اشتباه کنم) این افراد واقعا غیرقابل درک هستند و برای اینکه به راه راست و درست برگردن باید بیشتر از اندازه عمری که کردن وقت گذاشت تا اصلاح بشن. شبکه های اجتماعی هم باعث شده بیشتر دیده بشن و همین دیده شدن بیشتر باعث میشه که به رفتار و تفکرات غلطشون افتخار هم کنن.
پاسخ ها
Mahdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
نوشته اید: این افراد واقعا غیر قابل درک هستند البته پی بردن به انگیزه های افراد مختلف سخته اما به نظر میرسه رد پای پاسخ اصلی رو توی این جمله باید جست و جو کرد
سرریز نارضایتی در یک حوزه خود را در حوزه های دیگر نشان خواهد داد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
چرا پلیس فتا کاری نمی کنه ؟!!! چند تاشونو ادب کنن ٰ بقیه حساب کار دستشون میاد
خود کرده را تدبیر نیست
عزیزم همش از بیکاریه. من این کارو نمیکنم. ولی خوب خیلی ادم بیکار داریم که واقعا کاری ندارند درامدی ندارند که وقتشونو پر کنن. شغلی ندارندو تفریحی ندارن. چه کنند این مردم؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
هیچی بیان فحش بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
این همه قلیون سرا و مواد مخدر چرا الکی میگی تفریح نداریم
شاید دوستان اطلاع نداشته باشند که مشکل آقای اردوغان دقیقا از روزی شروع شد که در مراسم ختم مرحوم پدر آقای سیلویو برلسکنی نخست وزیر سابق ایتالیا، مادر سیلویو رو جلو چشم همه حضار بغل کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
هرچی فکر کردم ربطش به این متن را نفهمیدم و اینکه همه مثبت هم دادن !!!
افسوس و صد افسوس با این همه بی فرهنگی در مواردی مانند: محیط زیست ، راننندگی ، آپارتمان نشینی ، رعایت حقوق شهروندی ، تهمت و غیبت ، زیاده خواهی ، خودخواهی ، قانون گریزی . پایین بودن سرانه مطالعه ، حرافی، شایعه پراکنی و........
امید است با اینگونه گزارش ها نهضت بیداری افکار به وجود آمده و با اصلاح فرهنگ در کلیه امور در آینده شاهد جامعه ای با آسایش و رفاه و امنیت اخلاقی بیشتری را شاهد باشیم
تفریح دیگه ای نیس شما میگن مردم چیکار کنن. صب تا شب جون می کنن بعدهم هیچی نیس مخصوصا ما جوونها بدبخت شدیم خونه زندگی هم نداریم زن و بجه هم نداریم امید ازدواج هم نداریم با اینستاگرام و تلگرام و سربه سر گذاشتن دیگران حال نکنن چیکار کنن
توصيه مي‌كنم كه مصاحبه دكتر محمود سريع‌القلم با خبرگزاري ايرنا تحت عنوان چالش تفاهم را بخوانيد.
نسل جديد ايرانيان يعني همين كه در شبكه هاي اجتماعي مي بينيد. ديگه نميشه انحطاط و بي اخلاقي اين نسل رو پنهان كرد. آينده سياهي در انتظار ماست. زماني كه اين نسل امورات مملكت رو به دست بگيرند. البته تقريبا همين الان هم اين آينده شروع شده.
تو کوچه خیابون هم فرهنگمون همینه.

کلا همینیم
رسول مهربانی{صلی الله غلیه و آله}میفرمایند؛

ورود به بهشت به شخص فحش دهنده حرام است.
فرهنگ همينه ديگه بيشتر از اينا توقع نداشته باشين،اگر مردم با فرهنگي بوديم اين اتقاقها رخ ميداد؟
فقط می توان افسوس خورد، به کجا رسیده ایم، و چرا؟؟؟؟ ما مردم ایران در نطق و تئوری سخن گفتن نزدیک به هفتاد میلیون استاد و کارشناس هستیم ولی در عمل....پوچ. و همگی انگشت اشاره را به سوی همدیگر نشانه میگیریم در صورتی که شاید مقصر خود ما هستیم. وای نفرهنگ ما است که به بیراهه کشیده شده است. کاش هر روز و هر دقیقه در منابع خبری و اطلاع رسانی از این مشکلات بیشتر و بیشتر حرف به میان آید که شاید ما مردم آگاه و بیدار شویم..اصلاح اخلاق و فرهنگ و طرز تفکر مردم یعنی اصلاح بنیان یک اجتماع...
اصلا نمیشه خیلی محکم بیان کرد که یه عده جمعیت گیرم یه میلیونی یا هجده هزاری نماینده هفتاد میلیون ادم باشن اما به طور قطع باید این رفتار به شدت توی رسانه تقبیح بشه و روش کار بشه
از اینها تاسف بارتر اینه که زیر صفحه بسیاری از هنرپیشه های فیلم های مستهجن بقدری نظرات ایرانی ها را می بینی که از وضعیت جامعه وحشت می کنی.
امیدوارم این مساله حاد اجتماعی را هم در موردش مقاله ای منتشر کنید.
در مورد اصلاح این خیل عظیم تقریبا هیچ کاری نمیشه کرد. فقط اون معدود هموطنانی که درک و شعور دارند لطفا از بازنشر این اراجیف در شبکه های اجتماعی کانال ها و صفحات خودداری کنید. به حرفهاشون نخندین باور کنید این جماعت 2 برابر میزان بی فرهنگی و حماقتشون عقده دیده شدن دارند
باید چندین نفر اینا رو دستگیر و محاکمه کرد که درس عبرتی باشه برای بقیه، آبروی یه ملت رو دارن میبرن تو دنیا!
تابناک عزیز اگر مخاطبان خود را یک قشر خاص قلمداد میکنید که هیچ اما اگر طرفدار واقعیت نویسی و درج درست رویدادها هستید باید علت این مسائل را ابتدا از مطالب خودتان جستجو کنید چندین سال است که کار ما به عوض رشد و ترقی خودمان و دیدن نقاط مثبت کسانی که دوستشان نداریم تحلیل های متعصبانه و عاری از حقیقت و اخبار جهت دار و سطحی شده است نمیدانم تا کی میخواهیم خودمان را گول بزنیم این روش رسانه ای نتیجه اش همین ترویج فرهنگ مسخره بازی و لودگی میشود امیدوارم که درج کنید
با سلام خدمت هم میهنان گرامی آیا تا به حال کسی تحقیق کرده که این همه بد اخلاقی در شبکه های مجازی واقعا از طرف ما ایرانیا انجام می شه ؟ به نظر شما آیا کسی نمی خواد وجه ایرانی را خرای کنه ؟اول مارا مجوس و آتیش پرست خوندن. بعد دارن مارا بی فرهنگ جاوه میدن . آخرش هم میگن ایرانی ها یه مشت وحشین تا برا خودشون و فرهنگ نداشتشون اعتبار کسب کنن. لطفا اگر کسی در این مورد که کامنت ها از طرف ایرانی ها ارسال می شه تحقیق کرده اطلاع رسانی کنه
شخصا ضمن محکوم کردن اینگونه حرکات ناشایست و بدور از ادب، معتقدم که رفتار های غیر دوستانه همین آقایان: اردوغان، اوباما وترامپ و امثالهم باعث اینگونه مسائل شده است، چرا، واقعا چرا پدران ما در گذشته هرگز به اینستاگرام کمال آتاترک، آبراهام لینکلن و .....، این چنین حمله نکردند؟؟؟؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
شاید چون اون موقع اینستا نداشتن
برادرمون محمد نوشته که نصف ایرانیها مشکل دارند . متشکرم از ایشان.
به نظر من 75 درصد ایرانیها مشکل روحی و روانی دارند وبه یک پزشک باید مراجعه نمایند.
ملتی هستیم که در کوچه و خیابان به ملت های دیگر نفرین می کنیم. خود را برتر از دیگران می دانیم در حالی که بزرگان و نجیبان اهل علم، ادب و مهربانی هستند. در فضای مجازی هم نفرین و بدگویی به دیگران را ادامه می دهیم. آیا دیگران هم در حق ما چنین می کنند؟
هر آنچه را برای خود می پسندی، برای دیگران هم بپسند
هر آنچه را که برای خود روا نمی داری، برای دیگران هم روا مدار
سلام. کافیه یکبار رهگیری بشه! البته اگر آبروی ملت برای مسئولین در این حد با ارزش باشه!!
بیشتر ایرانیان حیواماتی هستند در رخت انسان،بیکاری و بی تفریحی هم مزید بر علت شده که این کثیفها فضایی برای ابراز باطن کثیف خود پیدا کنند
سوالی که پیش میاد اینکه که شما از کجا می دونید به اینستاگرام اردوغان یا فلان شخص حمله شده؟ آیا این یک طرح از پیش طراحی شده نیست؟
سالهاست که میگوییم جامعه ما ارزشی است و اصولگرا اما همین که در خفا میخواهند کاری کنند نه ارزشی و نه اصولی را رعایت نمی کنند و این حکایت از سطحی بودن و شکننده بودن اخلاق نزد مردم است تا دیر نشده فکری بکنیم اخلاق فقط حجاب و رعایت اختلاط دختر و پسر نیست بلکه ادب اداب دارد.
حفظ ابروی ایران و ایرانی در سطح بین المللی یک امر مهم است
لذا ضرورتا باید پلیس فتا در خصوص اینقبیل رفتارهای به ظاهر ناشی از بی فرهنگی و در واقع هدایت شده توسط سرویس های جاسوسی برای تخریب چهره فرهنگی ایران برخورد کند
اگر ضمن برخورد با کسانی که به سایت های منتسب به شخصیت هایشناخته شده سیاسی/فرهنگی/ورزشی/و... حمله میکنند و با الفاظ رکیک آنها را آزار میدهند نسبت به اعلام عملکرد در این زمینه اقدام شود دیگر کسی جرات ورود به این فضا را نخواهد داشت
این امر باید دارای مدعی العموم باشد و نیاز به شکایت شخصیت خصوصی نباشد
به قول معروف آب رو بریز اونجایی که می سوزه !!! تابناک جان حالا هر روز از برگشت آن مرد بنویس تا ما را سکته بدی ! فکر کردی اگر به اخبار برگشت آن مرد بال و پر بدهی چه آینده ای در انتظار ماست ؟
اینا همش از عواقب بحران بیکاریه
خیلیها برای معروف شدن و دیده شدن نظرشون تو بقیه رسانه ها این کارو میکنن...تقصیر بقیه رسانه ها هستن که عکس اونا رو میندازن...اگه کسی اهمیت نده این کار فراموش میشه...خدای خودتون رو بپذیرین لطفا
این دوستی که میگن همش از بیکاریه، یعنی در دنیا ایران بیکارترین مردم دنیارو داره؟ دوست عزیز این فرار از واقعیت هستش. بخش زیادی از جامعه و خودما فرهنگ استفاده از شبکه ی اجتماعی رو نداریم و فشار و دغدغه هامون رو با اهانت و فحش سر دیگران خالی میکنیم. هیچ کس در خانواده یا مدرسه بهمون یاد نداده که پروفایل شما در شبکه ی اجتماعی بخشی از شخصیت شماست و باید همونطور که در برخورد فیزیکی احترام رو حفظ میکنید، در اونجا هم به همین صورت باشه. متاسفانه مردم در بسیار عصبانی هستن و بخش زیادی دچار مشکلات افسردگی هستن. طبق آمار رسمی از هر 4 نفر 1 نفر دچار مشکلات روانی و افسردگی هستش که مسلما تا درمان نشه این مشکلات کاهش پیدا نمیکنه
این قضیه یک مقدار عجیب به نظر می رسد این همه کشور متخاصم دور و بر ما هست به نظر من هر کسی می تواند این کارها را انجام بدهد با اندکی آشنایی با زبان فارسی برای تخریب وجهه ایرانیان.مثلا اسراییل هزاران کارشناس خبره فارسی زبان دارد وقطعا اشنا به ریزه کاریهای فضای مجازی
فرهنگ کربلایی رو نتونستیم بخوبی جا بندازیم
وقتی چند دهه در فن آوری های از دیگران عقب باشیم و ابتدای کار باشیم همین میشه. بقیه این مراحل را طی کردند ما تازه داریم تجربه می کنیم
ای کاش شعور رو میشد تزریق کرد

البته مشکل اون نصف مردم که من فکر میکنم بیشتر هستن ، نیست. مشکل اینه که اونها پدر و مادر هستند و دارن هر کدوم چند تا بچه رو تربیت میکنن. یعنی کلا نسل رو دارن میسوزونن. ...
winter is coming
فرهنگ اریایی اینه دیگه
خیلی از کامنتهای نامناسب شاید کلمه رکیکی نداشته باشند اما واقعا نامناسب هستند. فکر نکنم اصولا بشه بطور نرم افزاری یا با ابزار خودکار جلوی این کامنتها رو گرفت.
از یکی از کاربرایی که در صفحه اوباما فحش نوشته بود سوال کردم چرا آبروی ایران را با این حرفها می برین ؟ جواب داد : " من که ندارم و هیچ وقت از ایران نمیتونم خارج بشم پس برام مهم نیست و اینطوری خودمو خالی میکنم !!! "
این موضوع بنظرم ریشه در عقده های اجتماعی و اختلاف طبقاتی داره .. شاید بظاهر شوخی باشه اما با این حرف مشخصه افرادی از این قبیل سرخورده شدن و اینطوری خودشونو تخلیه میکنن
تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
آقا آقا نژاد پرستی نژاد پرستی شما رسانه ها هم مقصر هستید که نژاد پرستی را به جای خدا پرستی ترویج می کنید
این نوع رفتار مصداق کامل مخل امنیت عمومی است......چرا دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی وارد نمی شوند و برخورد نمی کنند...پیدا کردن این افراد کاری نداره.....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی