بازدید 6289

وقتی شیخ الرئیس شامپو فروش شد!

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۶۰۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ 09 July 2016
محمد زیدی: تکریم و احترام و بزرگداشت مفاخر علمی هر کشور امری مهم و باعث غرور و سربلندی مردمان آن سرزمین به حساب می آید تا جایی که داشتن دانشمندان و فیلسوفان هر کشوری معرف تمدن و ریشه فرهنگ و هنر ان کشور محسوب میشود.بطوری که  امروزه هر کشوری را با نام دانشمندان بنام واسطورهای ادبی و هنری آن کشور می شناسند.

تمدن و فرهنگ دو هزار پانصد ساله ایران زمین با ظهورو بروز اندیشمندان  و دانشمندان بزرگی همراه بوده است که شهرت و آوازه شان از مرزهای ایران عبور کرده و در زمره مفاخر تراز اول جهان به شمار می آیند. همین مسئله انگیزه ای، برای  چشم طمع داشتن برخی از کشورهای همسایه برای تصاحب نام و هنر این بزرگان علم و ادب کشورمان شده است.

اما متاسفانه اهمیت این موضوع  برای برخی از کشورهای همسایه ظاهرا" بیشتر از مسئولان ذیربط کشورمان است.

اشاره به تلاش برخی کشورهای همسایه در تصاحب نام مفاخر علمی ایران، در سکوت و بی خبری مسئولان ذیربطکشورمان است که آخرین نمونه آن اقدامات کشور ترکیه برای عثمانی کردن مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر فارسی زبان و پر آوازه ایرانبزرگ است. سخن از ترک بودن مولانا والقای ان به اهالی شعر و ادب  جهان در حالی مطرح می شود که حتی یک بیت شعر ترکی استانبولی در ابیات این شاعر عارف و سخن ور ایرانی به چشم نمی خورد!
در باب اهمیت این موضوع همین قد بس که دو کشور همسایه ما بر سر تصاحب نام " لواش " و"دلمه" به نام کشور خود در فهرست جهانی یونسکو نزاع تمام عیاری را آغاز کرده اند که از قضاء هر دو کشور ادعای بی اساسی دارند و این دو نام متعلق به  فرهنگ و هنر کشور عزیزمان ایران می باشد.

متاسفانه این اتفاقات در حالی رقم می خورد که عزیزانی که در جایگاه معرفی بزرگان علم و ادب این سرزمین پر هنر تکیه زده اند، ناآگاهانه دست به اعمالی می زنند که دل هر هنر دوست ایرانی  را به درد می آورد.

اشاره مستقیم بنده به پخش تیزر تبلیغاتی است که متاسفانه حدود یکسال و اندیست که از شبکه های مختلف صدا وسیما به بهانه درآمد زایی پخش می شود. بطوری که شیخ الرئیس بوعلی سینا که در اکثر نظرسنجی های جهانی در جمع ده فیلسوف بزرگ هم ادوار جهان شناخته میشود درنقش یک سازنده شامپو برای درمان ریزش مو معرفی میشود!!

براستی مسئولانی که درجایگاه تهیه و پخش این گونه آگهی ها در صدا و سیما هستند، برای وظیفه ورسالت خطیر خود در معرفی اساطیر علم، ادب وفرهنگ این مرزوبوم آشنایی کامل دارند؟

آِیا جز این نیست، که بزرگداشت و زنده نگه داشتن نان اساطیر ودانشمندان کشورمان باعث بزرگی و عظمت هر چه بیتشر ایران سربلند و اسلامی می گردد.

سالها پیش یکی از کارگردانان تلویزیونی که به مناسبت ساخت سریالی در باب حماسه های شاهنامه فرودسی روبروی مجری برنامه یک از شبکه های صدا و سیما قرار گرفته بود در پاسخ به  سئوال  انگیزه خود از ساخت سریالی درباره داستان های شاهنامه حماسی فردوسی این گونه پاسخ داد: کشور انگلستان شخصیتی قهرمان و البته خیالی به نام "رابین هود" دارد که  در نقش راهزن از پادشاه ظالم زمان خود دزدی می کرد و به فقرای آن شهر می بخشید وقتی کشور انگلستان برای این شخصیت دزد! این همه ارزش و احترام قائل است. و آن را تبدیل به سنبل مبارزه با نا عدالتی نداشته خود کرده است،  بطوری تاکنون ده ها نمایشنامه و فیلم و کتاب و انیمیشن از این شخصیت ساخته شده است چرا ما نباید برای اسطورهای حماسی و تاریخی  خود سریالی بسازیم.

این در حالیست که چند سال پیش شاهد ساخت فیلمی سراسر دروغ و تحریف درباره شخصیت علمی بوعلی سینا توسط کشور آلمان وبازی برخی از هنرپیشه های هالیوددی شاهد بودیم،  که شان و منزلت علمی و پزشکی بوعلی را تا حد یک دستیار پزشک انگلیسی پایین آورده بود و و حتی علت مرگ وی را خودکشی  به تصویر کشیده بود! هیچگونه واکنشی جدی در باب اعتراض به این موضوع شاهد نبودیم!

متاسفانه این اتفاق در حالی انجام می شود که این هرز گاهی سخن از ایرانی نبودن و عرب بودن ابوعلی سینا و تصاحب نام این دانشمند ایرانی به گوش می رسد. و درد آورتر اینکه هیچ تلاشی موثری برای خنثی کردن این توطئه ها مشاهده نمی شود بطوری که  هیچ اقدام بازدارنده ای در ثبت جهانی چوگان و تار ایرانی به نام کشور آذربایجان انجام نگرفت؟ و این سئوال پیش می آید که آیا باید در روزها و ماههای آینده بوعلی سینا را هم یک دانشمند عرب بداینم!

البته باید اشاره ای هم به شامپو فروش شدن مارکوپولو جهانگرد پرآوازه ایتالیایی در تیزرهای صدا و سیما کرد بطوری که اگر این نگون بخت، بخت برگشته می دانست پس از سفر به ایران با آن همه مشقت و سختی زمان خود نام شامپو فروش شدن  را یدک خواهد کشید، هرگز پای به این سرزمین نمیگذاشت؟

و البته یک سئوال: آیا در سفرنامه مارکوپلو به ایران زمین که از با عبور از شهرهایی مانند تبریز ، ساوه ، کرمان و یزد صورت گرفت، نکته بهتراز تجارت شامپو و نه معرفی آیین و آداب و هنر مردمان این سرزمین یافت نمی شود؟

البته باید اذعان داشت تهیه کنندگان این تیزر تلویزیونی هیچ نیت وغرضی برای برای کاستن از ارزشهای ابوعلی سینا دانشمند و فیلسوف ایران و جهان و جهانگرد پرآوازه نداشتند و این کار صرفا" به علت ناآگاه بودن و عدم دقت آنان می باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار